Evoluutiopsykologi: Vauvakadon olennainen syy on unohtunut – ”Naiset ovat muuttuneet miehekkäämmiksi”
Kommentit (709)
Yksi iso juttu on se, että miehet ja naiset jättävät lapsen suunnittelun todella myöhään. Opiskelun, töiden ja sen takia ettei sitä oikeaa löydy. Siinä tulee nopeasti seinä vastaan, naisilla aiemmin (40+) ja miehillä vähän myöhemmin (50+).
Ja suurin juttu on se, ettei kakkos- tai kolmislapsia ehditä tehdä (tai haluta). Monilapsisia perheitä on todella vähän. Sodan jälkeen 2-4 lasta oli normi. Boomerit lopettivat sitten lasten teon ja 1-2 lapsiluku normalisoitui. Sitten lapsettomuus (haluttu tai ei-haluttu) yleistyi, miehissä ja naisissa.
Tämä olisi ihan ok jos nuo lapsiperheet saisivat enemmän lapsia. Mutta usein ei vaan ehditä.
Vierailija kirjoitti:
"Jos katsoo kuvia nuorista naisista uimarannoilla 50-luvulla, näkyy tiimalasivartaloita, mitkä ovat nykyään aika harvinaisia".
Voi jeesus, johtuskohan siitä, että sillon naiset oli sullottu sen mallisiin uimapukuihin ja vaatteisiin, ei ihme että on vartalo mennyt tiimalasiksi. Ei se kovin luonnollinen vartalomalli ole naisille. Mutta korseteilla on siihen alistettu.
Jos katsoo kuvista 1950-luvin miehiä, niin he olivat harteikkaita ja heillä ei ollut kaljamahaa ja tissejä, kuten nykymiehillä.
Mainio kirjoitus! Hyvä, että lopultakin edes joku uskaltaa kyseenalaistaa tolkuttoman hormonien tuputuksen. Vaihdevuosi-ikäisillä ei sen suhteen ole niin väliä mutta kuukautiskipujakin pitäisi pystyä hoitamaan jollakin muullakin kuin e-pillereillä. Ei ihme, että naiset menee sekaisin kun naisen elimistö muutenkin on herkkä ja häiriöille altis.
^
^
Minulle tuli 32-vuotiaana tunne, että saattaisin sittenkin haluta äidiksi. Ensimmäinen lapsi 36-vuotiaana, seuraava 39- ja viimeinen 41-vuotiaana. Ihan hyvin onnistui. Eikä tarvitse huolehtia asuntolainasta, kun se on tuossa iässä maksettu jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos katsoo kuvia nuorista naisista uimarannoilla 50-luvulla, näkyy tiimalasivartaloita, mitkä ovat nykyään aika harvinaisia".
Voi jeesus, johtuskohan siitä, että sillon naiset oli sullottu sen mallisiin uimapukuihin ja vaatteisiin, ei ihme että on vartalo mennyt tiimalasiksi. Ei se kovin luonnollinen vartalomalli ole naisille. Mutta korseteilla on siihen alistettu.
Jos katsoo kuvista 1950-luvin miehiä, niin he olivat harteikkaita ja heillä ei ollut kaljamahaa ja tissejä, kuten nykymiehillä.
Joo silloin sekä miehet, että naiset oli hyvävartaloisia ihan helposti ja luonnostaan kun ravinto oli sopivampaa. Ja usein oli paljon fyysistä liikkumista ja työtä.
Vierailija kirjoitti:
^
^
Minulle tuli 32-vuotiaana tunne, että saattaisin sittenkin haluta äidiksi. Ensimmäinen lapsi 36-vuotiaana, seuraava 39- ja viimeinen 41-vuotiaana. Ihan hyvin onnistui. Eikä tarvitse huolehtia asuntolainasta, kun se on tuossa iässä maksettu jo.
No sinulla oli onnea että lapsien määrä vastasi toiveita. Niin ja rahaakin on. Muilla on muitten elämä, ei sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
^
No sinulla oli onnea että lapsien määrä vastasi toiveita. Niin ja rahaakin on. Muilla on muitten elämä, ei sinun.
Itse asiassa kolmas lapsi oli yllätysraskaus; raskauduin ensimmäisestä kierrosta toisen lapsen syntymän jälkeen. Ilolla otimme vastaan hänetkin.
Tuo juttu on ihan asiallinen mutta ap nosti siitä naiset syypäiksi. Kiitti ap.
Mm miesten ylipaino ja sperman laadun romahdus oli jutussa mainittuja ongelmia. Samoin kaikkien masennus.
Vierailija kirjoitti:
Mm miesten ylipaino ja sperman laadun romahdus oli jutussa mainittuja ongelmia. Samoin kaikkien masennus.
Naisista se nyt kuitenkin enemmän riippuu kun miehet eivät voi synnyttää. Eli on huoli siitä, että miksei naisten biologinen kello tikitä eikä tule vauvakuumetta?
Vierailija kirjoitti:
Yksi iso juttu on se, että miehet ja naiset jättävät lapsen suunnittelun todella myöhään. Opiskelun, töiden ja sen takia ettei sitä oikeaa löydy. Siinä tulee nopeasti seinä vastaan, naisilla aiemmin (40+) ja miehillä vähän myöhemmin (50+).
Ja suurin juttu on se, ettei kakkos- tai kolmislapsia ehditä tehdä (tai haluta). Monilapsisia perheitä on todella vähän. Sodan jälkeen 2-4 lasta oli normi. Boomerit lopettivat sitten lasten teon ja 1-2 lapsiluku normalisoitui. Sitten lapsettomuus (haluttu tai ei-haluttu) yleistyi, miehissä ja naisissa.
Tämä olisi ihan ok jos nuo lapsiperheet saisivat enemmän lapsia. Mutta usein ei vaan ehditä.
Jaa. Olen todennäköisesti tavannut jo potentiaaliset parittelukumppanini ikävuosina 15-30, sillä tuon jälkeen en ole tavannut enää yhtäkään sellaista ihmistä, jonka vuoksi jaksaisin alkaa mukauttelemaan omaa elämääni yhtään mihinkään suuntaan yhtään minkään takia. NAisena koen myös äärimmäisen - siis sanoinkuvaamattoman - vastenmielisenä sen, että miehillä on pokkaa jossain tindereissä vongata pillun lisäksi synnytyspalveluita ja sitä että nainen sitoutuisi tähän mieheen 20 vuodeksi vain siksi että tämä haluaa käyttää naista hyväkseen synnytyskoneena. Ongelma on siis siinä, että liian myöhään liikkeellä oleva mies on aivoton hyväksikäyttäjä. Nainen voi tehdä lapsen koska tahansa parilla tonnilla ilman mitään ongelmia tai riesaa miehestä - ja sitä heistä on enemmän kuin apua. Lapsikin kasvaa epävakaassa ympäristössä, kun mies on ailahteleva, hyväksikäyttävä ja polygaminen
Ainoa tapa millä suostuisin edes harkitsemaan synnyttämistä on se, että mies haluaa ensisijaisesti olla minun kanssani. Jos näin ei ole (niinkuin ei ole, hyväksikäyttäviä r aiskaaja-apinoita kun ovat) niin ei tule lapsia. Filippiineillä vielä kuulemma naiset hyväksyvät tuollaisen kohtelun, suosittelen suuntaamaan sinne
Mitä taas siihen tulee, että synnytänkö lasta vai en, niin miehen pitäisi olla ensinnäkin sellainen mitä haluan nähdä maailmassa lisää. Onko keskiverto mies sellainen? Ei todellakaan ole, vaan täysin päin vastoin. Mitä vähemmän he lisääntyvät sen parempi. Toisekseen jo mainitsemani, että miehen pitäisi priorisoida minun seurani naisena, vaimona, ystävänä, jne. ja vasta sitten voidaan harkita lisääntymistä ilman konflikteja, ristiriitoja ja lapselle periytyviä sisäisiä ongelmia ja sukudraamoja. Tässä on jo 2 lähes mahdotonta rastia pallon perässä juoksevalle ja pyssyjä rassaavalle, suomalaiselle apina-miehelle
Toki voi olla että nelikymppisenä alan kokemaan jotain viime hetkien kuumottavaa vauvakuumetta - tai sitten en. Se on sitten sen ajan murhe. En kadu mitään aiempiakaan tekemisiäni, enkä usko että kadun sitäkään, jos jätän lisääntymättä geenijätteen kanssa
Uskon, ettei vauvakato johdu mistään yksittäisestä syystä, vaan monen tekijän summasta. Olen itse kolmekymppinen nainen, ja en ole koskaan käyttänyt mitään hormonivalmisteita. En halua käyttää turhia myrkkyjä. En kuitenkaan halua lapsia ja siihen on myös monia syitä. Esimerkiksi maailman tilanne, työpaikan ja rahan epävarmuus, ei löydy sopivaa puolisoa, matkustelu jne.
Tarkoitin, että minä olisin katkera vanhapiika jos en olisi saanut miestä ja perhettä.
Tämä sinulle, joka sanoit minua apinaksi kun kerroin tarkoituksella etsineeni perhemyönteistä miestä itselleni. En saanut lainattua alkuperäistä kommenttiketjua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisista se nyt kuitenkin enemmän riippuu kun miehet eivät voi synnyttää. Eli on huoli siitä, että miksei naisten biologinen kello tikitä eikä tule vauvakuumetta?
Eli mies istuu tietokoneella ja nainen saa vauvakuumeen ja perustaa perheen yksin.
Pyhästä hengestä ei edelleenkään voi tulla raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Psykologilla ei ole mitään asiantuntemusta hormonologiasta.
Mies kun läskistyy, testosteroni vähenee. Se johtuu läskistä. Läski ei johdu testotason laskusta vaan siitä, että syö liikaa kulutukseen nähden. Paljonko istumatyötä tekevä ukko kuluttaa energiaa, ei paljon yli perusaineenvaihdunnan. Ja silti mätetään lehtipihvi yrttivoilla ja ranskikset. Ja sama illalla kotona. Kaikki matkat kuljetaan autolla kun lihaksettomat kintut eivät jaksa.
Ja me naiset, pakko jonkun on asiat hoitaa. Jos miehet tekisivät EDES OMAN OSANSA, meiltä ehkä liikenisi aikaa ja voimia naisellisuuteenkin, jos haluaisimme.
Jep. Itse en voi sietää miehellä yhtään "fläsää" missään, en ruumissa (pehmeä löllövatsa) enkä mielessä (emmää tiiä, päätä sä).
Vierailija kirjoitti:
Viimeinkin järkevä näkökulma!
Totta. Otsikko on vain huono. Tärkeämpi pointti on tämä: "länsimainen elämäntyyli on sotkenut ihmisten hormonitoiminnan ja lisääntymishalut"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mies istuu tietokoneella ja nainen saa vauvakuumeen ja perustaa perheen yksin.
Pyhästä hengestä ei edelleenkään voi tulla raskaaksi.
Tässä tulee taas yksi naisten etuoikeus esiin, kun nainen voi jopa julkisen terveydenhuollon kautta hakeutua hedelmöityshoitohin itsellisenä naisena ja synnyttää isättömän lapsen. Kumman hiljaa feministit ovat aina näistä naisten etuoikeuksista.
"Jos miehet tekisivät edes oman osansa"jne:
Jos et oo ihan umpimetsässä, niin se "edes oma osa" ympäröi sinua joka puolelta.
Sen nimi on länsimainen sivistys.
Eipä kiittämätön?
Vierailija kirjoitti:
Jutussa sanotaan, että miehet ovat naisistuneet ja naiset miehistyneet, toki otsikkoon on saatu vain naiset. Onko sitten miehet naisistuessaan osoittaneet suurempaa halua saada enemmän lapsia? Onko tässä eroa 1950-lukuun?
"Miesten sperman laatu on romahtanut viimeisten vuosikymmenien aikaan.
Rantala painottaa, että hormonitasot eivät ole ainoa syy lapsettomuuteen, mutta sitä ei tulisi ohittaa.
-Kun lapset alkavat olla jo teini-iässä ylipainoisia, voi arvata, että varmasti se vaikuttaa hormonitoimintaan ja mielialaan tulevaisuudessa. Yhteiskunnalle on tulossa melkoinen lasku tästä. Jos olisin päättäjä, olisin yhtä huolissani tästä kuin ilmastonmuutoksesta."
Mulla on aina ollut tiimalasivartalo, BMI 19-20, enkä ikinä ole halunnut lapsia, ikää nyt 37v. Että ei ne hormonit selitä kaikkea.
Näköjään osui ja uppos.
Ps. ei mulla ole inkontinenssia