Uusi työaikalaki rajoittaa liikaa työvuorosuunnittelua
Kuinka suunnittelette sairaalatyössä vuoronne tulevaisuudessa, kun laki vaatii vuorojen välisen lepoajan olevan 11 tuntia. Illasta aamuvuoroon ei enää onnistu. Aloitatteko työjakson aamulla ja päätätte iltavuoroon ellei ole yövuoroa. Vapaapäivät lyhenevät tyngäksi. Uusi laki on karhunpalvelus.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Pian entinen hoitaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
viikko aamua, viikko iltaa ja viikko yötä, mikä tuossa on hankalaa?
Noin ei vain vuorot toimi sairaalassa.
kyllä ne toimis jos pomo käskee.
vaanku siellä jokaisella on tärkeeta menoa ja erityislapsia yms . niin kitistään joka vuorosta.
t. toinen hoitsu
Harvassa paikassa illalla tai yöllä on yhtä iso miehitys kun päivällä. Teholla ehkä toimii mutta tuskin muualla.
En ymmärrä mikä ongelma tässä on. Hoitoalan perimmäinen ongelma on juuri se, että on totuttu tekemään asiat tietyllä tapaa vuodesta nakki ja kirves ja mitään muuta toimintatapaa ei voida edes harkita. Annan muutaman esimerkin.
- aamuvuoroissa hoideteaan kaikki pesut. Minkä vuoksi potilaita ei voida suihkuttaa esim. iltapäivällä tai illalla kun on monessa paikassa tuntikaupalla luppoaikaa? Koskien siis ihan kaikenlaisia laitoksia vanhainkodeista vammaispalveluihin. Kotihoidossa hoidetaan pesuja kyllä iltapäivälläkin, minkä takia laitoksissa ei voi? Myös hyvin monet esimerkiksi haavanhoitoon ja lääkehoitoon liittyvät asiat voidaan hoitaa iltapäivällä tai vaikka iltavuoroissa.
- tämä aataminaikainen klo 7-15, 13-21 ja 21-07 työaikasysteemi. Miksi kukaan ei ole ikinä edes pohtinut onko se toiminnan kannalta järkevää pitää vuorot tuollaisena? Mummot revitään ylös väkisin klo 7 vaikka he olisivat ikänsä tottuneet nukkumaan vähintään kymmeneen ja tämä ei palvele ketään. Kotihoidossa esimerkkinä puhutaan paljon kiireestä ja siitä, kun käyntejä on pienelle tuntimäärälle ahdettu niin paljon. Miksi aamuvuoroa ei voisi aloittaa klo 6 ja iltavuoroa jatkaa klo 22 asti? Eli vuorot olisivat 6-14 ja 14-22. Näin molempiin ruuhkahuippuihin, aamukäynteihin ja iltakäynteihin olisi tunti enemmän aikaa ja vuoronvaihteen tienoilla oleva tyhjäntoimittaminen jäisi vähemmäksi. Yövuorot voisivat myös olla klo 22-06 mikäli aamuvuorosta edes osa aloittaisi jo klo 6. Saman mittaiset vuorot helpottaisivat ihan helvetisti myös työvuorosuunnittelua ja tehostaisi toimintaa kun luppoaikaa vuoronvaihteiden aikoihin olisi vähemmän.
- tämä illasta aamuun tulemisen perusteleminen potilasturvallisuudella. Tämä on ihan kakkapuhetta. Työ on organisoitu todella huonosti, mikäli työntekijän lepoaikoja ja jaksamista ei voi ottaa työvuorosuunnittelussa huomioon muka potilasturvallisuuden kustannuksella. Raportointikäytännöt on mahdollista muuttaa sellaisiksi, että vastaavat hoitajat pystyvät tutustumaan vapaalta aamuun tullessaan potilaisiin riittävällä tasolla. Ymmärrän ajatuksen siitä, että helpompi on hoitaa potilaita jos on ollut edellisenä iltavuorona töissä, mutta palataan äskeiseen. Miksi aamuvuoron vastaavat hoitajat eivät voisi tulla töihin vaikka klo 6 tai 6.30 jolloin heillä olisi tunti enemmän aikaa lukea ummet ja lammet kaikista potilaista? Lääkkeiden tarkistuksen, monien iv-lääkkeiden laimentamisen jne voisi aivan hyvin hoitaa tuohon aikaan. Yökköjen työpanosta voisi myös hyödyntää tähän aivan hyvin, kun tällä hetkellä suurimmassa osassa yövuoroja klo 6-7 välillä istutaan kansliassa odottamassa aamuvuorolaisia ja ei tehdä oikein mitään.
Olen itse myös alalla ja tiedän tasan tarkkaan millaista osastotyö on. Moni ongelma poistuisi sillä, että aamuvuorot aloitettaisiin puolta tai tuntia aikaisemmin ja sillä saataisiin vuoronvaihteessa olevaa luppoaikaa huomattavan paljon vähemmäksi. En itse näe varsinaisesti mitään estettä sille, että työn organisointia pohtimalla ja uudelleen tarkastelemalla ei hoitoalallakin voitaisi siirtyä 8 tunnin vuoroihin kuten about kaikkialla muualla kolmessa vuorossa toimivissa työpaikoissa tehdään, klo 6-14, 14-22 ja 22-06. Vuoroja voitaisiin toki sumplia niin, että esim. vastaavat tulevat töihin klo 6 ja kenttätyöntekijät klo 7, jolloin eri tehtävissä olevien työpanosta voitaisiin hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti siihen aikaan kun sitä tarvitaan. Hoitoalalla ollaan vain niin jumissa tämän iänikuisen systeemin kanssa, että kukaan ei ole ikinä edes miettinyt mitään muuta ratkaisua ja junnataan paikallaan.
Ne yölisät mitä klo 6-7 väliseltä tunnilta eivät todennäköisesti sairaanhoitopiirien budjetteja kaataisi, etenkin jos yököiltä saadaan tuo tunti pois jolloin kustannukset saattaisivat pysyä jopa ennallaan tai nousta vain hyvin vähän. Tämä investointi todennäköisesti saataisiin kuitattua vähentyneillä sairaspoissaoloilla kun työntekijät jaksaisivat töissään paremmin.
Missä vaiheessa rapsa tapahtuu jos vuorot on 6-14, 14-22 ja 22-6? Entä miten pesu hoituu illalla kun silloin on vähemmän henkilökuntaa kuin päivällä (kustannukset ja päiväpainotteisuus syynä)?
Lääkärinkiertoa ei useimmilla osastoilla voi ihan lääkäreiden työjärjestelyiden kannalta siirtää. Lääkärit kiertävät aamulla, tekevät konsultaatiot, röntgenlähetteet ja potilaiden kotiutukseen liittyvät paperityöt ja menevät sen jälkeen poliklinikoille tai leikkaussaliin. Usein loppupäivän työt ovat sellaisia, ettei niiden tarkkaa kestoa voi arvioida etukäteen. Ei voi sopia esimerkiksi kiertoa kiinteästi klo 12, koska ei tiedetä etukäteen osuuko muihin päivätöihin tauko juuri tuohon aikaan. Ja sitten on osastoja, joissa kiertävän lääkärin ainut tehtävä on osastokierto ja siihen liittyvät työt. Nämä osastot taas ovat niin suuritöisiä, ettei lääkäri voi kiertää niitä puoliltapäivin, koska silloin hän ei ehdi tekemään kierrolla sovittuja töitä.
Eri näkökulma kirjoitti:
En ymmärrä mikä ongelma tässä on. Hoitoalan perimmäinen ongelma on juuri se, että on totuttu tekemään asiat tietyllä tapaa vuodesta nakki ja kirves ja mitään muuta toimintatapaa ei voida edes harkita. Annan muutaman esimerkin.
- aamuvuoroissa hoideteaan kaikki pesut. Minkä vuoksi potilaita ei voida suihkuttaa esim. iltapäivällä tai illalla kun on monessa paikassa tuntikaupalla luppoaikaa? Koskien siis ihan kaikenlaisia laitoksia vanhainkodeista vammaispalveluihin. Kotihoidossa hoidetaan pesuja kyllä iltapäivälläkin, minkä takia laitoksissa ei voi? Myös hyvin monet esimerkiksi haavanhoitoon ja lääkehoitoon liittyvät asiat voidaan hoitaa iltapäivällä tai vaikka iltavuoroissa.
- tämä aataminaikainen klo 7-15, 13-21 ja 21-07 työaikasysteemi. Miksi kukaan ei ole ikinä edes pohtinut onko se toiminnan kannalta järkevää pitää vuorot tuollaisena? Mummot revitään ylös väkisin klo 7 vaikka he olisivat ikänsä tottuneet nukkumaan vähintään kymmeneen ja tämä ei palvele ketään. Kotihoidossa esimerkkinä puhutaan paljon kiireestä ja siitä, kun käyntejä on pienelle tuntimäärälle ahdettu niin paljon. Miksi aamuvuoroa ei voisi aloittaa klo 6 ja iltavuoroa jatkaa klo 22 asti? Eli vuorot olisivat 6-14 ja 14-22. Näin molempiin ruuhkahuippuihin, aamukäynteihin ja iltakäynteihin olisi tunti enemmän aikaa ja vuoronvaihteen tienoilla oleva tyhjäntoimittaminen jäisi vähemmäksi. Yövuorot voisivat myös olla klo 22-06 mikäli aamuvuorosta edes osa aloittaisi jo klo 6. Saman mittaiset vuorot helpottaisivat ihan helvetisti myös työvuorosuunnittelua ja tehostaisi toimintaa kun luppoaikaa vuoronvaihteiden aikoihin olisi vähemmän.
- tämä illasta aamuun tulemisen perusteleminen potilasturvallisuudella. Tämä on ihan kakkapuhetta. Työ on organisoitu todella huonosti, mikäli työntekijän lepoaikoja ja jaksamista ei voi ottaa työvuorosuunnittelussa huomioon muka potilasturvallisuuden kustannuksella. Raportointikäytännöt on mahdollista muuttaa sellaisiksi, että vastaavat hoitajat pystyvät tutustumaan vapaalta aamuun tullessaan potilaisiin riittävällä tasolla. Ymmärrän ajatuksen siitä, että helpompi on hoitaa potilaita jos on ollut edellisenä iltavuorona töissä, mutta palataan äskeiseen. Miksi aamuvuoron vastaavat hoitajat eivät voisi tulla töihin vaikka klo 6 tai 6.30 jolloin heillä olisi tunti enemmän aikaa lukea ummet ja lammet kaikista potilaista? Lääkkeiden tarkistuksen, monien iv-lääkkeiden laimentamisen jne voisi aivan hyvin hoitaa tuohon aikaan. Yökköjen työpanosta voisi myös hyödyntää tähän aivan hyvin, kun tällä hetkellä suurimmassa osassa yövuoroja klo 6-7 välillä istutaan kansliassa odottamassa aamuvuorolaisia ja ei tehdä oikein mitään.
Minusta on aika jäätävän lapsellista kuvitella, ettei kukaan ole miettinyt näitä työvuoroja ja aikatauluja ennen sinua. He ovat vain tulleet eri lopputulokseen kuin sinä. Uusia ideoita on aina hyvä tuoda esiin, mutta tuolla asenteella voi olla vaikea saada ketään kuuntelemaan.
nuo selitykset ilta-aamun tärkeydestä on jostain 90 luvulta, nyt on eri aika. Ja kaikki tieto on aina kirjattuna koneelle, lekuri voi tehdä kierron ihan ilman hoitsua, tätä tapahtuukin jo paljon.
erikoissairaanhoidon puolella myös.
Välivuoroilla tuo korjaantuu. Jos ole klo 18 saakka työssä, niin olet aika hyvin kartalla illan tapahtumista seuraavaa aamua ajatellen.
Varsinkin sairaalassa on se ongelma ettei kaikki työntekijät voi samaan aikaan olla raportilla. Yöhoitajan tulisi aamulla olla niin kauan töissä että aamuvuoro on lukenut raportin. Sama homma iltavuorossa. Aamu on niin kauan että ilta saa raportin. Sen takia vuoroissa on sitä päällekkäisyyttä. Jonkun on oltava kentällä, vastattava kelloihin sillä aikaa kun raporttia luetaan.
Ja jossain paikassa ei edes pidetä hiljaisia raportteja vaan vannotaan suullisen raportin nimeen joka vie tuhottomasti aikaa ja työpanosta.
Valitettavasti kaikki 4 hoitajaa, jotka ovat iltavuorossa eivät voi tulla välivuoroon. Meillä on voinut itse suunnitella tuleeko vapailta iltaan aamuun vai yöhön. Yksilöitä, kun ollaan niin mieltymykset ovat erilaisia. Autonominen työvuorosuunnittelua on tukenut jaksamista. Tämä valinnanvapaus tuntuu täällä hiertävän monia. Ajatus tuntuu olevan, jos en minä voi vaikuttaa työhöni niin en suo kenellekään muulle. Itse olen mielelläni tullut yleensä vapailta iltaan enkä pöllähtänyt aamurumbaan. Raporttia ei ehdi lukea, kellot soivat ja aamiainen on melkein kohta. Meillä ei ainakaan ole vuoronvaihdoissa luppoaikaa. Osastoja on tietysti erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kaikki 4 hoitajaa, jotka ovat iltavuorossa eivät voi tulla välivuoroon. Meillä on voinut itse suunnitella tuleeko vapailta iltaan aamuun vai yöhön. Yksilöitä, kun ollaan niin mieltymykset ovat erilaisia. Autonominen työvuorosuunnittelua on tukenut jaksamista. Tämä valinnanvapaus tuntuu täällä hiertävän monia. Ajatus tuntuu olevan, jos en minä voi vaikuttaa työhöni niin en suo kenellekään muulle. Itse olen mielelläni tullut yleensä vapailta iltaan enkä pöllähtänyt aamurumbaan. Raporttia ei ehdi lukea, kellot soivat ja aamiainen on melkein kohta. Meillä ei ainakaan ole vuoronvaihdoissa luppoaikaa. Osastoja on tietysti erilaisia.
Kuulostaa toimivalta mallilta. Joku voi jopa harrastaakin jotain säännöllistä. Lak kyllä vaikertaa tätä suunnittelua. Itse en ainakaan halua tehdä montaa iltaa peräkkäin. Tähän parahtaa nyt joku tehdastyöläinen, että kyllä mekin joudumme. Kateus täällä velloo.
Eipä täällä tullut yhtään järkevää ehdotusta kuinka työvuorot tulisi tulevaisuudessa järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilaiden turvallisuus menee työntekijöiden mukavuudenhalun edelle kuten kuuluukin.
Mutta vuorotyö tuhoaa työntekijöiden terveyden. Jostain luin että vuorotyö lyhentää elämää lähemmäs 10 vuotta. Itse en alkaisi yötyöhön lainkaan, nykyisessä työssäni on viikko aamuvuoroa ja sitten viikko iltavuoroa, jonka jälkeenkin pääsen viimeistään kello 23 nukkumaan.
Tuohan on yhteiskunnan kannalta vain positiivinen asia niin säästyy 10 vuoden eläkerahat.
Eipä tuo aamuvuoron aloitus myöhemmin käy, koska potilaat pitää saada ennen klo 12 osastolta ulos, ketkä voi kotiuttaa/siirtää muualle. Jotta saadaan taas uudet potilaat tilalle. Siksi lääkärikiertojen pitää alkaa aamulla klo 7-7.30. Meillä on ainakin paineita aloittaa aamut vielä aikaisemmin, kuin seitsemältä. Olen labrassa ja lääkärit haluaisivat, että aamulabrat on vastattu klo 9, mielellään aikaisemminkin. Tämähän ei onnistu millään, koska usein olemme klo 9 vielä kiertämässä verinäytteitä. Hyvin tyhjentävästi tähän totesi eräs lääkäri: "mulle on aivan sama, tulkaa töihin vaikka aamuneljäksi, jotta vastaukset on valmiina klo 9".
Joten aivan turhaan kukaan kuvittelee, että sairaalamaailmassa aamut voisi aloittaa myöhemmin kuin klo 7. Ei voi.
Jos vuorot olis 14-22 ja 22-06, ja 6-14 niin ei tule täyteen vuorokausilepo ilta-aamuissa. Mun mielestä se pitäis olla valinnaista haluaako tulla illasta aamuun vai iltaan. Ite haluan tulla aamuun, sen kerran ku niitä aamuja teen.
En tykkää jos tuollainen uudistus tulee, ei sovi mulle.
Mahtavaa jos tällainen laki tulee. Olen aina tarvinnut 8 tunnin yöunet, ja kun tohon laskee vielä työmatkat ja rauhoittumisen ja heräämisen vaatimat ajat, niin loppuupa tää rääkki (lyhyet yöunet + liian lyhyiden unien paikkomista päikkäreillä). Todella hyvä juttu, auttaa varmasti mun jaksamiseen, vaikkei muille auttaiskaan. Nuorrunkin varmaan 10 vuotta.