Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kai kukaan enää syö riisiä? Tuottaa päästöjä 10 x enemmän kuin kotimainen peruna.

Vierailija
19.10.2019 |

Ohrasuurimot ovat myös hyvä vaihtoehto.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole ikinä ollut mistään ilmastosta vaan siitä, että liha on

a) múrhaa ja

b) valkoisen heteromiehen symboli

Nämä ovat ne todelliset syyt miksi lihansyöntiä vastustetaan.

Vierailija
42/56 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmasto-Greta kertoo muistelmissaan syövän riisiä ja avokadoja välittämättä siitä, että ne ovat ilmastoa tuhoavilla menetelmillä kasvatettuja ja jostain kaukaa lennätettyjä...

Miksi voi syödä perunaa? Ruotsissa kasvaa hyvää perunaa, etenkin Skånen seudulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään, ehkä kerran viikossa. Korvikkeita on kokeiltu, mutta lapset eivät tykkää eikä peruna, pasta, nuudelit tms sovi kaikkien ruokien kanssa mitä halutaan syödä. No, meidän kulutus on kaikissa niissä "montako maapalloa tarvittaisiin jos kaikki kuluttaisivat samoin" testeissä alle yhden maapallon tasolla, joten en menetä yöunia tuon meidän riisipaheen takia.

Vierailija
44/56 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ikinä tykänny ripsistä. Koulussa viimeksi söin jotain herne-maissi-paprikarisottoa, yäk. Riisi ei oo tarkoitettu v...oihoisille, vaan tonne Aasian puolelle. On, kun pieniä matoja söis.

Vierailija
45/56 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo ikinä tykänny ripsistä. Koulussa viimeksi söin jotain herne-maissi-paprikarisottoa, yäk. Riisi ei oo tarkoitettu v...oihoisille, vaan tonne Aasian puolelle. On, kun pieniä matoja söis.

No on varmaan, jos ripsiä syö.

Vierailija
46/56 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo siirtynyt pois riisin käytöstä. Paitsi joskus tehdään riisipuuroa. Ohra ei toki ole saman makuista, mutta kelvollinen riisinkorvike. Ja parempi, kun ei ole valkaistu kokonaan. Odotan, koska tähän herätään laajemmiltikin. Hullua, miksi ei kasvi- ja viljamaailmassa suosita kotimaisia. Joka kerta ihmettelen, kuka ostaa tuoreita mansikoita joulukuussa. Kai joku ostaa, kun niitä kaupassa on. Täysin ajattelematonta. En toki ole täydellinen itse, mutta pahimmat luonnonvarojen tuhlaajat jätän kauppaan.

Tämä kertoo enemmän sinun pääsi sisäisestä ahdistuksesta ja tarpeesta hallita sitä, kuin faktisesta luonnon pelastamisesta. Anteeksi nyt vaan, mutta minä syön sitä, mikä sattuu maistumaan (poislukien joku hanhenmaksa tuotanotavan takia) ja ei tulisi mieleenkään syyllistyä OMALTA LAUTASELTA LÖYTYVÄSTÄ RUUASTA ilmaston takia! Lol, ajatuskin naurattaa.

Syön possua ja syön nautaa, kalaa, kanaa, ihan kaikkea. Juustoa!

Enemmän sua näyttää ahdistavan mun valinnat, kuin itseäni. Ei ahdista ollenkaan omat päätökset, mitä lautaselleni laitan. Olen itse asiassa oikein tyytyväinen päätöksessäni, että käytän 80% kotimaisia tuotteita. Joskus olisi kiva päästä 100%. Tai edes 95%, kun otetaan pois ne kerrat, kun käyn muualla kuin kotona syömässä. Eikä ole edes mahdotonta, kun oikein miettii.

”Odotan, koska tähän herätään laajemmiltikin. Hullua, miksi ei kasvi- ja viljamaailmassa suosita kotimaisia. Joka kerta ihmettelen, kuka ostaa tuoreita mansikoita joulukuussa. Kai joku ostaa, kun niitä kaupassa on. Täysin ajattelematonta.”

Seli seli. SINUA ahdistaa se, miten muut syövät, käytit 2/3 kirjoituksestasi sen paheksumiseen. Minua EI AHDISTA syödä riisiä, possua tai nautaa eikä juustoa, joten mitä h*lvettiä sinä siinä pyörittelet silmiäsi, että ”milloin muut tajuavat tämän”? Vaikka tajuaisinkin, miksi söisin eri tavalla? Ei mun tarvitse minkään ilmaston takia muuttaa sitä, miten syön, kuten sinun, vaikkei valinnoillasi mitään konkreettista merkitystä olekaan. Jos olisi, sitten minäkin toimisin. Mutta en toimi niin kauan kun se ei vaikuta mihinkään. Vaikka Unicafeissa ei tarjoiltaisi enää nautaa, sekään ei muuta yhtään mitään. Maailman co2-päästöt ovat niin valtavat, eikä se ole yhden ihmisen ruokatavoista kiinni. Ei vain ole.

Ei ahdista muiden lautaset. Mutta esimerkiksi hyvin moni vegaani huutelee lihantuotannon pahuudesta samalla, kun syövät avokadoja, ulkomaista kvinoaa, riisiä ja monia muita, jotka ovat epäeettisesti tuotettuja, tuhoavat luontoa ja pitävät alkuperäistuotannon kansan nälässä, kun länsimaissa saa paremman hinnan. Jokainen maa, kun keskittyisi oman kansansa ruokkimiseen ja toissijaisesti myymään ruokaa globaalisti, voisi hyvinvointikin näyttäytyä parempana.

Tämäkään asia ei toki ole yksiselitteinen, johan se viime kesänä näkyi kotimaisten kasvisten korkeammassa hinnassa, kun ei kuivuuden takia sadot olleet niin hyviä. Silloin on ihan hyvä kyetä ostamaan ulkomailta vaikka viljaa.

Vierailija
47/56 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön mitä sattuu mieleni tekemään, eikä siihen ole ilmastohörhöillä mitään valitusoikeutta.

Vierailija
48/56 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön pelkästään riisiä koska perunoissa on liian kova kuoriminen.

Perunoiden kuoriminen on helppo juttu jos vertaa riisien kuorimiseen.  Se vasta homma on!

Vierailija
49/56 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö perunaa vaan bataattia, "king of carbs". Tulee muuten Egyptistä usein näköjään :)

Vierailija
50/56 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Perunatkin kannattaisi kasvattaa itse, saisi halvalla eikä tulisi päästöjä. Näin meillä on tehty aina.

Vierailija
51/56 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Perunatkin kannattaisi kasvattaa itse, saisi halvalla eikä tulisi päästöjä. Näin meillä on tehty aina.

Totta. Perunan kasvattaminen on älyttömän helppoa. Jos muistaa mullittaa, niin ei voi mitenkään epäonnistua.

Vierailija
52/56 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä syökö joku kurkkua, jonka kastelu syö valtavasti resursseja?

Entä lohta, joka rahdataan thaimaahan perattavaksi ja sitten tänne takaisin jotta saadaan hinta halvaksi?

Vierailija
53/56 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä syökö joku kurkkua, jonka kastelu syö valtavasti resursseja?

Entä lohta, joka rahdataan thaimaahan perattavaksi ja sitten tänne takaisin jotta saadaan hinta halvaksi?

Kastelu ei tuota päästöjä. Syön vain kotimaisia kaloja.

Vierailija
54/56 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön edelleen kaikkia ruokia kohtuullisesti. Niin teen jatkossakin, niin kauan ko. ruokia on saatavilla.

Sillä mitä me suomalaiset syömme ja juomme, ei maailman mittakaavassa ole mitään merkitystä.

Olemme pikkuruinen kansa ja vaikutus mahdollisuutemme maailman asiohin ovat minimaaliset.

Mutta tietenkin jokainen yksilönä voi toteuttaa omia arvojaan ja elää niiden mukaan.

Niitä ei kuitenkaan kannata tyrkyttää muille, jokainen elää omalla tavallaan.

Vierailija
55/56 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs me saadaa muutama miljardi aasialaista syömään suomalaista perunaa riisin sijaan?

Vierailija
56/56 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutaan ruuasta ja ilmastosta niin milloin aletaan laskemaan päästöt kilokaloria kohden joka on ainut oikea tapa, muulla tapaa laskien vesi on ympäristöystävällisintä ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä