Muistatteko käännetyt kumisaappaiden varret?
Muistatteko vielä käännetyt kontiosaappaan varret 80-luvulta? Tuli mieleen kun äsken kaupassa käydessä sellaiset vielä näin. Itselläkin oli käännetyt varret täynnä bändien nimiä ja kavereiden nimmareita.
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
Kyselen vaan että käännättekö nykyään uudet kumisaappaat Kontion varret alas?
No ei tietenkään 🤢
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut enää käännettyä mutta tenavana/teininä kyllä. Heti varsi kääntyi kun uudet kontiot sai.
Juntti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saapikas kirjoitti:
niitä on käännetty kautta aikain,jo 1970-luvullakin ja ennen sitäkin
Ainakin 80-luvulla piti varret mustista kontioista (ei kai silloin muita saappaita ollutkaan) kääntää jotta kumppareita ilkesi julkisesti käyttää.
Tietenkin oli muitakin saappaita, haloo! Ei Suomi mikään neukkula ollut sentään.
Varsia käännettiin kontioista jo 70-luvun alussa. Minä olin vielä pieni ja minulla oli kärpässieni-kumpparit, mutta muistan sen muodin isommilla. Myös isosiskollani.
Ei kyllä kirkonkylän kenkäkaupassa tainnut muita kuin kontioita olla.
Ja tosiaan kääntää piti varret vaikka ei siitä oikein kotona pidettykään.
t. Juntti 60-luvulla syntynyt landelta
Vierailija kirjoitti:
Supernolo ilmiö oli joo.
Höpö höpö. Kumppareistahan tuli tosi siistit kun varret käänsi. Kelpasi kylillä kulkea.
Hyvännäköiset kumisaappaat oli,jos varret käännetty alas..makukysymys.
En kyllä muista, käytän kumisaappaita jatkuvasti koska niiden nauhoja ei tarvitse sitoa kiinni. Laittaa vaan jalkaan ja lähtee kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan mikä muu muoti-ilmiö liittyi tuohon saappaan varsien kääntämiseen ainakin 70-luvulla?
Kampa takataskussa? Toisaalta osa koristeli nuo käännetyt varret bändien nimillä, logoilla, kavereiden nimmareilla jne.
Housujen lahket työnnettiin takaosasta saappaiden sisälle ja jätettiin etuosasta roikkumaan saappaiden ulkopuolelle. Tää oli sellaisten tosi kovien poikien ja tyttöjen juttu. Kuka on nähnyt?
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän vieläkin marjametsällä näitä samoja kontioita kuin silloin, varret toki suoristettuna. Mutta kyllä on olleet kestävät saappaat, ei pienen pientä halkeamaan kumissa, vaikka olivat vuosikaudet käännettyinä.
Tämä! Minä sain (ihme kyllä) äitini ylipuhuttua 11-vuotiaana ostamaan minulle "tyttöjen" kumppareiden sijaan mustat kontiot. Ja niissä oli kauan varret käännettyinä. Pidin niitä aina aktiivikäytössä 45-vuotiaaksi asti. Lopuksi oli kai liikaa auringossa terassilla, kun hapertui vettäpitämättömiksi. Ostin uudet noksun kontiot. Ne kesti kaksi vuotta. Ja varsia ei käännetty koskaan. Materiaali oli ihan toiseksi muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän vieläkin marjametsällä näitä samoja kontioita kuin silloin, varret toki suoristettuna. Mutta kyllä on olleet kestävät saappaat, ei pienen pientä halkeamaan kumissa, vaikka olivat vuosikaudet käännettyinä.
Tämä! Minä sain (ihme kyllä) äitini ylipuhuttua 11-vuotiaana ostamaan minulle "tyttöjen" kumppareiden sijaan mustat kontiot. Ja niissä oli kauan varret käännettyinä. Pidin niitä aina aktiivikäytössä 45-vuotiaaksi asti. Lopuksi oli kai liikaa auringossa terassilla, kun hapertui vettäpitämättömiksi. Ostin uudet noksun kontiot. Ne kesti kaksi vuotta. Ja varsia ei käännetty koskaan. Materiaali oli ihan toiseksi muuttunut.
Nykyään tehdään kontiot eri materiaalista ja jossain ulkomailla. Laatu on mitä on.
Asun kruunasi lakkanailontakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona nousi pieni haloo kun ensin olin kinunnut kalliit (kuulemma) kontiot halvempien lyhytvartisempien sijaan ja kohta kontioista olikin jo taitettu varret mataliksi.
Onko täällä vierailijaa kenellä on punaiset kontiot ja varret alas käännetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Supernolo ilmiö oli joo.
Höpö höpö. Kumppareistahan tuli tosi siistit kun varret käänsi. Kelpasi kylillä kulkea.
Kelpasi kulkea. Kotona kyllä olivat toista mieltä kun uudet kontiot nurin taittoi. Oli muuten muistaakseni ihan työlästä kääntää vartta, sen verran tuhtia tekoa oli kontiosaapas ennen.
Mökillä käytän tuollaisia vieläkin, helpommat laittaa jalkoihin käännettyinä.
Vierailija kirjoitti:
Kontioissa on sopivan pitkät varret käännettäviksi. Lyhyemmät eivät oikein toimi kääntövarsikumisaappaina.
Ai ei toimi? Mun mielestä juuri päinvastoin Viking Seilas saappaista kääntää varret alas alle 10-sekunnissa. Varret on sopivan leveät ja suunniteltu käytettäväksi käännettyinä, toisin kuin nykyiset Kontiot.
Joo, Viiking seilas saappaat on hyvät...ja varret kääntää nopeesti alas...ja on hyvät jalassa.itse pidän varret alhaalla Viiking seilas saappaissa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, Viiking seilas saappaat on hyvät...ja varret kääntää nopeesti alas...ja on hyvät jalassa.itse pidän varret alhaalla Viiking seilas saappaissa.
Onko täällä muita kenellä Viiking seilas saappaat missä varret alhaalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita kenellä Viiking seilas saappaat missä varret alhaalla?
Käytän myös usein Seilas saappaitani varret alas taitettuina. Mutta koska ne on niin helppo kääntää tarvittaessa suoriksi ovat varret usein suorina kun tarvitaan, vaikka mökillä. Ja kaikki nykyään myytävät saappaat kannattaa säilyttää varret suorina .Nykyiset Kontiot, vikingit tai mitkään muutkaan ei varmaan kestä olla taitettuna vuosikausia, kuten ikivanhat Kontiot. Seilas saappaat ovat kyllä kestäneet hyvin vaikka ne usein ovatkin varret alas taitettuina. Ja kyllä mielestäni sopivat hyvin kääntövarsisaappaiksi.
Jos omistat punaiset kontiot niin pidätkö varret alhaalla?