Muistatteko käännetyt kumisaappaiden varret?
Muistatteko vielä käännetyt kontiosaappaan varret 80-luvulta? Tuli mieleen kun äsken kaupassa käydessä sellaiset vielä näin. Itselläkin oli käännetyt varret täynnä bändien nimiä ja kavereiden nimmareita.
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
En kääntänyt. Myöhemmin käsitin kun pohkeeni eivät mahtuneet saappaisiin että ne taisivatkin olla niitä lihavapohkeisia joiden oli pakko kääntää varret jotta saapas mahtui jalkaan.
En todellakaan pilannut saappaitani.
Vähissä oli lihavapohkeiset 70 luvulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kääntänyt. Myöhemmin käsitin kun pohkeeni eivät mahtuneet saappaisiin että ne taisivatkin olla niitä lihavapohkeisia joiden oli pakko kääntää varret jotta saapas mahtui jalkaan.
Juu ei varsia pohkeiden tähden käännelty. Ennen ei saanut kalliita merkkitennareita joten muoditkin olivat maanläheisimpiä. Kontiot sen sijaan oli monella ja varret kääntämällä niistä sai trendikkäämmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei varsia pohkeiden tähden käännelty. Ennen ei saanut kalliita merkkitennareita joten muoditkin olivat maanläheisimpiä. Kontiot sen sijaan oli monella ja varret kääntämällä niistä sai trendikkäämmät.
Miten Kontiomuodin aikana kaveriporukoissa suhtauduttiin muualla , jos jollain oli vaikka Jollet, Hait, Rokit, Vegat tai lunarit?
Vierailija kirjoitti
Miten Kontiomuodin aikana kaveriporukoissa suhtauduttiin muualla , jos jollain oli vaikka Jollet, Hait, Rokit, Vegat tai lunarit?
En minä ainakaan muista, että olisi ollut mitään sen kummempaa suhtautumista. Itselläni ja joillakin kavereilla oli Hait tai jotkin muut lyhytvartiset, ja joillakin toisilla kavereilla taas oli Kontiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytettiinkö Nokian Roki-saappaita myös varret taitettuina. Sekin malli kai oli suunnattu nuorisolle?
Niitä myytiin varmaan joskus 1979-80. Väreinä sininen, vihreä ja ruskea. Olivat kai nuorisolle suunnattu malli. Varret oli suht korkeat. Olivat myös vähän kestävämmät kuin Kontiot. En muista nähneeni kellään niitä varret käännettyinä.
Näin muistan itsekin. Niissä oli myös samanlaiset tukevat pohjat kuin Kontioissa, tosin keltaiset. Ei varmaan silti ollut myyntimenestys, kun kaikilla kuului olla ne kääntövartiset Kontiot.
Ei noita rokeja paljoakaan näkynyt, mustat kontiot oli melkein kaikilla. Hyvällä kaverilla taisi olla siniset rokit hetken. Ei kotitaajaman kenkäkaupassa tainnut olla noita edes myynnissä.
Ehkä niitä ei ollut kaikkialla myynnissä. Mutta eteläsuomalaisessa kaupungissa niitä kyllä näkyi. Muistan ainakin viidellä tutulla olleen siniset tai vihreät Rokit. Ei niitä kai kauaa myyty 1979-1981?
Miten nuo Rokit liittyy Kääntövarsikontio keskusteluun?
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo Rokit liittyy Kääntövarsikontio keskusteluun?
Liittyy aika paljonkin. Saman aikakauden tuote ja oli suunnattu samalle kohderyhmälle. Tuotteessa oli myös Kontioista tuttuja piirteitä. Mm. pohjat olivat samanlaiset. Vähän Haisaapasta tukevampi rakenne. Jossain päin Suomea olivat aika suositutkin, joten monilla on näistäkin yhtä hyviä muistoja, kuin toisilla Kääntövarsikontioista, tai vaikka Hai-saappaista. Rokista ei vaan tullut kaikkien tuntemaa klassikkoa.
.
Ei tunnu netistä löytyvän edes kuvia noista roki saappaista.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei kyllä löydy. Hain tyyppinen vähän korkeampi varsi sinisissä saappaissa tummemman sininen reunalista ylä ja alareunassa ,heijastinnauhat. Eli aika kevyen kaupunkisaappaan oloinen. maastokelpoisilla pohjilla. Moni muukin malli on vuosien mittaan jäänyt unholaan.
Vierailija kirjoitti:
Äitini ihmetteli mitä oikein teen kun pilaan hyvät kumpparit. Voi sitä voivottelua ja taivastelua. Hyvät kumpparit tuolla tavalla pilataan. No, en kiinnittänyt siihen huomiota.
Vielä kun koristeli vuorikankaat bändien logoilla yms. hienolla. Taisi siellä olla seassa kaverien nimmareitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei kyllä löydy. Hain tyyppinen vähän korkeampi varsi sinisissä saappaissa tummemman sininen reunalista ylä ja alareunassa ,heijastinnauhat. Eli aika kevyen kaupunkisaappaan oloinen. maastokelpoisilla pohjilla. Moni muukin malli on vuosien mittaan jäänyt unholaan.
Ennen muinoin oltiin ainakin maaseudulla aika laumasieluja, ei oikein tohtinut erottua muista oli sitten kyse vaikka kumppareista. Kaikilla oli kontiot, alakoulun yläluokkalaisilla varret käännettyinä kun se olevinaan oli silloin muotia. Yläkoulussa enää harva käytti kumppareita muulloin kuin jos oli ohjelmassa jotain metsässä tarpomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen muinoin oltiin ainakin maaseudulla aika laumasieluja, ei oikein tohtinut erottua muista oli sitten kyse vaikka kumppareista. Kaikilla oli kontiot, alakoulun yläluokkalaisilla varret käännettyinä kun se olevinaan oli silloin muotia. Yläkoulussa enää harva käytti kumppareita muulloin kuin jos oli ohjelmassa jotain metsässä tarpomista.
Sama se oli kaupungeissakin. Ainakin jos jättää isoimmat laskuista pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläpäin Roki oli tosi yleinen pari kolme vuotta. Voi sanoa, että lähes yhtä paljon niitä näki kuin kontiota. Mutta luulen että Kontion suosio valtakunnallisesti söi Rokit, Kamut ja monet muut pois markkinoilta. Sääli Olivat nimittäin yhtä hyviä ja kestäviä laatusaappaita, kuin sen aikaiset Kontiotkin. Nykyään on hienoa, kun ei ole vain yhtä saapastrendiä, vaan kaikki voivat käyttää mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläpäin Roki oli tosi yleinen pari kolme vuotta. Vo
Taisi parilla koulukaverilla rokit olla, muilla kontiot. Maaseudulla 80-luvulla hankkija (?) möi kontioita, speciaaliversioita joissa kanta oli oranssi. Maatalojen tenavilla oli niitä. Minä ja muutama kaveri jotka eivät olleet maajussiperheistä kuljimme käännetyissä kokomustissa.
Vierailija kirjoitti:
Netistä kun yrittää hakea kuvia vanhoista saapasmalleista. Monista aikanaan tosi suosituista malleista ei tosiaan löydy juuri mitään kuvia mm. Nokian Kuha, Taifun, Marine, Hain kaikki ne mallit, joita tehtiin vuosikymmenien aikana. Mutta Kontio, Hai-original, Jolle ja Vegakin on aika helposti löydettävissä. Kai Nokian jalkineilla joku kattava arkisto on, ainakin toivottavasti. Hyviä tuotteita, jotka moni muistaa tosi hyvin. Vai onko jollain museolla tuota aineistoa, esim. mainoksia kattavasti?
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli tosiaan pakko kaikilla olla mustat Kontiot varmaan jostain vuodesta 1978 aina 80-luvun loppuun asti. Nuorison aikaisemmin suosimat pirteän väriset Hai-saappaat muuttuivat noloiksi käyttää. Mielestäni aika kamalaa . En tykännyt yhtään Kontioista, mutta ne vain kuului olla. Tylsät mustat ja rumat ja painavat. Hienoa kun Hai-saapas muoti tuli takaisin, nykyään kaikki saavat itse päättää millaisia jalkineita käyttää.
Minä olen käyttänyt sinnikkäästi Hai-saappaita aina 70-luvulta asti, valtavirtamuodista riippumatta. On minulla kyllä Kontiotkin niihin tilanteisiin joissa tarvitaan pitkävartisia, mutta Hait ovat aina olleet arkikäytössä ne ykkössaappaat.
Jossain välissä tarjolla oleva värivalikoima meni Hai-saappaissakin aika tylsäksi, oli vain jotain harmaata, tummanvihreää ja tummansinistä. Onneksi 2000-luvulla rupesi saamaan taas värikkäämpiäkin kumppareita. Nykyisin minulla on keltaiset Hait ja myös vanhemmat punaiset löytyy. Kontiotkin ovat kivemmat kun niissä on kirkkaita värejä. Pari vuotta sitten päivitin vanhat mustat Kontiot punaisiin, ja tykkään niistä kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään kummenkumta vuotta sitten käännettyihin mökkikontioihin on tullut varteen reikä. Teininä ei kyllä ilennyt kumppareita varret suorina edes ajatella.
Kyllä noita heppatalleilla näkyi. Ei kaikilla ollut varaa ratsastusvaatteisiin, se oli monella farkut ja kumisaappaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli tosiaan pakko kaikilla olla mustat Kontiot varmaan jostain vuodesta 1978 aina 80-luvun loppuun asti. Nuorison aikaisemmin suosimat pirteän väriset Hai-saappaat muuttuivat noloiksi käyttää. Mielestäni aika kamalaa . En tykännyt yhtään Kontioista, mutta ne vain kuului olla. Tylsät mustat ja rumat ja painavat. Hienoa kun Hai-saapas muoti tuli takaisin, nykyään kaikki saavat itse päättää millaisia jalkineita käyttää.
Minä olen käyttänyt sinnikkäästi Hai-saappaita aina 70-luvulta asti, valtavirtamuodista riippumatta. On minulla kyllä Kontiotkin niihin tilanteisiin joissa tarvitaan pitkävartisia, mutta Hait ovat aina olleet arkikäytössä ne ykkössaappaat.
Jossain välissä tarjolla oleva värivalikoima meni Hai-saappaissakin aika tylsäksi, oli vain jotain harmaata, tummanvihreää ja tummansinistä. Onneksi 2000-luvulla rupesi saamaan taas
Muistan hyvin lapsuudesta Hait, Vegat,Jollet, Admiralit, Lunarit ja Rokit. Minusta ne olivat lapsen silmissä kaikki tosi hienoja. Sitten kun 80-luvun alkuvuosina aloitin koulun kaikilla vaan kuului olla ne iänikuiset mustat kontiot. Niinpä minäkin sain sellaiset. Katselin kateellisena, niitä joilla oli jotain sisarusten vanhoja alussa mainittuja saappaita. Yläasteella ei 80-ja 90 taitteessa kukaan käyttänyt minkäänlaisia kumisaappaita. 2004 esiteltiin vanha kunnon Hai-uudelleen, siitä asti minulla on ollut vain Hai-saappaita. Sain pakollisista Kontioista tarpeekseni lapsena. Vaikka tarkoitus varmaan olikin hyvä, kun vanhemmat ne minulle osti.
Hei. Vierailija kysyy,jos olette kontio saappaista kääntänyt varret alas,niin oletteko ihan tappiin asti käännetty vai noin puoliväliin? Kiitos etukäteen
Mulla ollut Hai-saappaat ja Nokian kumisaappaat. Mitään varsia en ole käännellyt.