Saako työttömyyskorvausta jos heti valmistumisen jälkeen ilmoittautuu työkkäriin.
Siis alkaako peruspäivärahaa saada heti vai onko siinä joku juttu ettei saakaan. Eli töissä en ole ollut aiemmin, kuin muutaman kesän kesätöissä.
Kommentit (16)
Kuinka paljon mies saa tienata?
Siksi kysyn kun tuttava sanoi minulle, että korvausta ei saa jos heti valmistumisen jälkeen ilmoittautuu työttömäksi.
mut käyn kattoon tuolta esitteestä mistä summasta se alkaa jo pienentyä se korvaus. Pieni hetki.
Ootkos ap ennen ollut työkkärin asiakas? Jos et niin odotusaika on 5kk.
Viikko karenssia ja sitten alkoi tulla korvausta. Lapsikorotus on noin 4¿ lapsi. Puolison tulorajoista en osaa sanoa kun olen yh mutta siitä kannattaa kysyä työkkäristä tai kelalta, ne osaa kertoa oikein.
1500e ja ei vielä vaikuta. Tuloraja jolloin ei saa olleskaan tukea on n. 2700e.
Vierailija:
En ole ollut työkkärin asiakas ennen. Paitsi olen saanut sieltä matkakorvauksia kesätyötä varten :)
Haluaisin vaan yksinkertaisesti tietää saisinko rahaa jos valmistun eikä töitä ole heti tiedossa. Vai hankinko vaikka jonkun kassaduunin että saan edes jotain.
aikana ja sitten alat saamaan työttymyyspäivärahaa johon ei vaikuta miehen tulot, summa muuten on sama kuin työmarkkinatuessa.
Vierailija:
En ymmärrä oikein niitä kelan selostuksia. Mikä työssäoloehto? jotenkin ne on niin sekavia juttuja.
Haluaisin vaan yksinkertaisesti tietää saisinko rahaa jos valmistun eikä töitä ole heti tiedossa. Vai hankinko vaikka jonkun kassaduunin että saan edes jotain.
Palkansaajan työssäoloehto täytyy, kun henkilö on ollut palkkatyössä 43 viikkoa työttömyyttä edeltäneiden 28 kuukauden aikana ja työaika on ollut vähintään 18 tuntia viikossa ja palkka alan työehtosopimuksen mukainen tai vähintään 40-kertaisen peruspäivärahan suuruinen..
Kerran hankittu työssäoloehto on voimassa, vaikka henkilö työttömyysjaksojen välillä olisi työssä. Jos henkilö on välillä poissa työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä yli kuusi kuukautta, hänellä ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan ennen kuin hän on uudelleen täyttänyt työssäoloehdon.
Työssäoloehdon tarkastelujaksoa pidentävät mm. sairaus, opinnot ja lastenhoito. Pidennys voi olla enintään seitsemän vuotta.
Vierailija:
Kelan sivuilla on helppo laskuri, sinne vaan syötät ne tiedot ja se laskee sulle saamasi määrän.
Mies tienaa liikaa, jos kyseessä on tosiaan bruttotuloraja.
Työssäoloehto ei täyty jos 10kk pitäisi olla kertyneenä kahden vuoden ajalta. (Mitenkähän ne opiskelut ja lasten saanti sitä muuttaa?)
--> 0e/kk.
Vierailija:
Mies tienaa liikaa, jos kyseessä on tosiaan bruttotuloraja.Työssäoloehto ei täyty jos 10kk pitäisi olla kertyneenä kahden vuoden ajalta. (Mitenkähän ne opiskelut ja lasten saanti sitä muuttaa?)
--> 0e/kk.
Työssäoloehdon tarkastelujaksoa pidentävät mm. sairaus, opinnot ja lastenhoito. Pidennys voi olla enintään seitsemän vuotta.
Mulla katsottiin viime syksynä vuoden 99 tulojakin peruspäivärahaa varten, koska välissä oli pitkiä opiskelu ja vanhempainvapaa jaksoja. Saan siis nyt niiden vuoden 99-01 tulojen perusteella peruspäivärahaa :) Minäkään en saisi mitään, jos olisin työmarkkinatuella.
Olen nimittäin opiskellut monena kesänä, enkä ole siksi ollut töissä. No, toivotaan, että saan työtä niin ei tarvi miettiä näitä työttömyysjuttuja.
-AP
juosta, jos puolison tulot ei sitä estä.