Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos epäilee reumaa, miten kannattaa lääkärissä puhua?

Vierailija
18.10.2019 |

Tiedän ihan omasta kokemuksesta, ettei itse kannata heitellä diagnooseja. Koska lääkärit ei pidä siitä.

Monta vuotta kävin lääkärissä että sain sen diagnoosin mitä itse arvelinkin minulla olevan..

No, nyt tyttärelläni on reumaan viittaavia oireita ja haluan tehdä kaiken oikein, ettei tule vuosikausia syödyksi vääriä lääkkeitä ja taistelurumbaa lääkäreitä vastaan. Se käy mielenterveyden päälle.

Tytär on jo aikuinen yli 30v nainen ja hän pyysi apua minulta ja minä pyydän apua teiltä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap, epäilee jotain harvinaista reumaa niin sua epäillään psykiatrian potilaaksi, jos taas normaali reuma niin sen kyllä huomaa.

Ehkä sitten, jos niveliä vain kolottaa, mutta mitään mitattavia ja silmin nähtäviä tulehduksia ei ole. Muussa tapauksessa: höpöhöpö. 

Vierailija
22/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkärankareuma voi myös oireilla niveltulehduksina raajojen nivelissä, esim päkiöissä tai sormissa, ja selkärankareuma ei näy tavallisessa reumakokeessa. Tuo ikä 30-v on tyypillinen oireiden ilmestymisikä selkärankareumassa.

Mutta itsekin suosittelen menemään yksityiselle reumasairauksiin erikoistuneelle lääkärille. Se 130 kannattaa maksaa siitä, että saa oireille oikean selityksen ja hoidon. Mutta yksityiselle kenelle tahansa lääkärille ei kannata mennä, vaan nimenomaan reumaan erikoistuneelle lääkärille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin kesäkuussa Terveystalolla työterveyslääkärillä rutiinitarkastuksessa ja kerroin siellä huoleni selän ja lonkkien aamujäykkyydestä. Eli parit askeleet kulkee jäykästi kumarassa, kunnes vetristyy, sama missä sängyssä nukkuu tai minkälaisella tyynyllä. Ikää 34v, töissä hoitoalalla. Ikinä ei ole töiden takia selkä, niska tai polvet prakannut milläänlailla, työskentelen ergonomisesti ja ryhti on suora. Ensimmäisen raskauden aikana vaihdoin pikkuhiljaa kaikki kengät urheilumalleiksi, eli ei ole mitään lättäpohjaisia markettikenkiä käytössä.

Pikkusiskollani on Sjögrenin syndrooma ja pikkuveljelläni tulehduksellinen pehmytkudosreuma. Kummallakin oireet ovat alkaneet n.18vuotiaina ja diagnoosit saivat n.7v tutkiskelun jälkeen. Moni lääkäri kohteli kumpaakin vuosikaudet kuin luuloharhaista ; "eihän nuorella ihmisellä voi mitään vanhusten tautia olla". Kunnes pikkuveljen kohdalle osui yksi hyvä lääkäri Oulusta, joka otti asian vakavasti. Eli se että yksi perheestä sai diagnoosin auttoi toista.

Minun kohdallani reumakokeet keskeytyivät, koska olin raskaana, otettiin ainoastaan reumaa ilmiantavat verikokeet, joiden tuloksiin raskaus ei vaikuta. Tärkein tutkimus selkärankareuman toteamiseksi olisi magneettikuvaus. Sain myös lähetteen fysioterapeutille, mutta sovittiin ensimmäisen käynnin jälkeen, että jätetään ensi vuodelle, kun on toipunut synnytyksestä. Minun oireikseni selän/lonkkien aamujäykkyyden lisäksi lääkäri merkitsi toistuvat keskenmenot(10kpl tässä 12v aikana), mikä voisi kieliä myös autoimmuunisairaudesta.

Tsemppiä selvittelyihin. Pikkuveli söi monta antibioottikuuria ja tulehduskipulääkkeitä kylmän laukaisemien tulehdusten takia ja sai mm.steroideja pistoksena, pikkusisko söi muutaman vuoden kortisonia ja tulehduskipulääkkeitä ja muutti ruokavalion. Nyt kumpikin selviää ilman säännöllistä lääkitystä.

Vierailija
24/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain heti lähetteen reumapolille, otettiin kokeita, kuvattiin ja hoidoksi jo mainittua oksikloriinia 9 kk ajan. Pidettiin alkavana nivelreumana.

Sormissa näkyi turvonneet ja punoittavat nivelet, lisäksi päkiöihin koski. Aamulla eivät pysyneet tavarat käsissä ja esimerkiksi avaimen kääntäminen lukossa oli välillä mahdotonta.

Reumatekijää ei tuolloin verestä löytynyt, mutta on löytynyt myöhemmin, vaikka oireet ovat hävinneet.

Vierailija
25/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär on miettinyt yksityistä, mutta kunnon reumalääkärien ajat menee kuukausien päähän. Ja tyttärellä oireet ovat pahentuneet nyt huomattavasti aiempaan, ja yötä kohden pahenee. Yöllä ei saa nukutuksi, kun sattuu niin paljon.

Joten ei jaksa enää odottaa montaa kuukautta, ensi viikolla on yleislääkäri aika terveyskeskuksessa.

Ap

Vierailija
26/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reumatestit on halvat, eiköhän pääse nopeasti kokeisiin

Vierailija
27/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos on joku harvinaisempi reumasairaus, niin ei välttämättä ole halpoja testit. Esim selkärankareumaa epäillessä tehdään geenitesti (onko altistava geeni) ja magneettikuvaus.

Ap:n tytär ilmeisesti asuu jossain tosi syrjässä, kun yksityisen reumalääkärin aika olisi mennyt kuukausien päähän. Kun kyllä esim jo Oulussa pääsee jos nyt ei heti samana päivänä, niin ainakin heti seuraavana. Toivottavasti kuitenkin saa avun tk:sta. Jos on tuuria mukana, niin kyllä tk:stakin voi saada apua.

Vierailija
28/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan jäi mainitsematta, kun tuossa nyt muutama jo on huudellut, että kokeet ovat halpoja, että esim.Terveystalolla tuo reumatutkimusten hinta olisi maksanut omaan piikkiin mennessä n. 1500€.

Työterveyslääkäri kuitenkin katsoi kokeiden olevan tärkeitä työkykyäni ylläpitävän toiminnan kannalta, joten määräsi ne sen vuoksi. Että eivät ole ihan halpoja nuo tutkimukset yksityisellä, odotusaikaa ei ollut nimeksikään; labrat otettiin jo samalla viikolla, lääkärin soittoaika sovittiin viikon päähän ja fysioterapeutin käynti siihen väliin.

Julkisella puolella luonnollisesti saakin odottaa, koska jonot ovat pitkiä. Jos nyt aivan oikein muistelen nuorempien sisarusten kohdilta, niin totta: onhan ne hinnat julkisella halvat, kun kävijä maksaa vain poliklinikkamaksun ja lääkkeensä. Ei siellä laskuteta verikokeita ja magneettikuvia erikseen, nehän kustannetaan verorahoilla.

Vierailija
29/31 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos on joku harvinaisempi reumasairaus, niin ei välttämättä ole halpoja testit. Esim selkärankareumaa epäillessä tehdään geenitesti (onko altistava geeni) ja magneettikuvaus.

Ap:n tytär ilmeisesti asuu jossain tosi syrjässä, kun yksityisen reumalääkärin aika olisi mennyt kuukausien päähän. Kun kyllä esim jo Oulussa pääsee jos nyt ei heti samana päivänä, niin ainakin heti seuraavana. Toivottavasti kuitenkin saa avun tk:sta. Jos on tuuria mukana, niin kyllä tk:stakin voi saada apua.

Joo, hän asuu pienessä kunnassa.

Vierailija
30/31 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille mun tuntemille reumaatikoille on ensin määrätty metotreksaattia, sitten vasta salatsopyriiniä ja sen jölkeen biologisia lääkkeitä.

reuma ei välttämättä nöy missään reumakokeissa, eli Reumatekijää ei välttämättä ole, vaikka reuma on ihan selvä, tai se voi veressä olla, mutta Tulehdusta ei silti ole missään. Reumatekijäverikoe on halpa, mutta ei kerro juuri mitään juuri mistään. reuma todetaan pääsääntöisesti niin, että ihmistä tarkkaillaan puoli vuotta ja katsotaan, ett kas, symmetrinen niveltulehdus jatkui vähintään tämän ajan. niveliä tutkitaan ulträänikuvilla, röntgenkuvilla ja magneettikuvilla - niistä näkyy eri asioita, joita Reumalääkäri tarvitsee.

Kerro lääkärille, mitkä nivelet ovat kipeitä, miten kipeitä ne ovat, ja kuinka kauan ne ovat olleet kipeitä, onko niissä turvotusta ja menevätkö ne ”lukkoon”. Jos lähisuvussa on reumaa tai muita autoimmuunitauteja, mainitse siitä Lääkärille.

Vierailija
31/31 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten aika iso aste-ero siinä, sanotko lääkärille että mulla on reuma, katoin googlesta ja mä haluan lääkkeet heti, vai sanotko että mulla on tämmöisiä oireita ja että voisikohan tämä olla reumaa mahdollisesti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi