Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos epäilee reumaa, miten kannattaa lääkärissä puhua?

Vierailija
18.10.2019 |

Tiedän ihan omasta kokemuksesta, ettei itse kannata heitellä diagnooseja. Koska lääkärit ei pidä siitä.

Monta vuotta kävin lääkärissä että sain sen diagnoosin mitä itse arvelinkin minulla olevan..

No, nyt tyttärelläni on reumaan viittaavia oireita ja haluan tehdä kaiken oikein, ettei tule vuosikausia syödyksi vääriä lääkkeitä ja taistelurumbaa lääkäreitä vastaan. Se käy mielenterveyden päälle.

Tytär on jo aikuinen yli 30v nainen ja hän pyysi apua minulta ja minä pyydän apua teiltä.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niveltulehduksenhan näkee paljain silminkin, mutta jos reumatekijää ei löydy verestä, voi diagnoosi ensin olla reaktiivinen niveltulehdus. Parempi olla tekemättä niitä diagnooseja itse, koska niveltulehduksen takana voi olla muitakin sairauksia, jopa vakavampia kuin reuma. 

Vierailija
2/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot ensin epäileväsi reumaa (tee tämä jo lääkäriä varatessa) ja sen jälkeen kerrot oireet. Näin tutkitaan sitä reumaa ja jos se ei olekkaan se niin pyritään etsimään se oikea oireiden lähde.

Jos lähdet pelkillä oireilla liikenteeseen niin sitten vasta pääsetkin noihin kokeiluihin kaikesta mahdollisesta. Reuma on sen verran tunnettu sairaus, että se testataan aika nopeaan jos sitä epäilee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot oireet ihmetellen, mutta lisää perään että että ehkä se ei mitään ole tai menee ohi. Lääkärit tosiaan innostuu siitä jos saavat olla eri mieltä.

Vierailija
4/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kertoisin lääkärille miten asiat on. ei "epäilen reumaa lapsellani" vaan selittäisi vaan oireet ja sitten näyttää ne, jos esim ranne on tulehtunut niin näkeehän sen sekä lääkäri että potilas. Jos taas ei ole, niin noh.

Vierailija
5/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret lääkärit suhtaituvat yleensä ihan positiivisesti potilaan omiin epäilyihin. Tästähän oli tutkimuskin että potilaan "nettidiagnoosi" osuu oikeaan hyvin usein.

Itsekin olin varsin varma nivelreumastani, oireet oli niin klassiset ja olin ollut juuri raskaanakin mikä moni kertaistaa riskin. Verikoe varmisti epäilyn oikeaksi.

Vierailija
6/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti sama se mitä puhut, lääkäri ei ymmärrä kumminkaan suomea.

Vierailija
7/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä siis aiot mennä aikuisen mukaan lääkäriin vai hä...?

Vierailija
8/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mongertaa, änkyttää ja yrittää puhua japania. Apu löytyy 👍🏻

Vierailija
9/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reumalabrat on lähes ilmaisia, ne saa lääkäriltä pyytämällä. Ja mitäköhän tarkoittaa vääriä lääkkeitä? Kipuun syödään tulehduskipulääkkeitä, johtuu se sitten mistä tahansa. Eli reumaan syödään särkylääkkeitä tai kortisonia joka nostaa painoa ainakin minulla joka kuurilla sen 20 kg, sinnittelen siis särkylääkkeillä. Ja sitten kun särkylääkkeet ei auta niin siirrytään sytostaatteihin. Reumalääkärillä olen käynyt 2 kertaa 30 vuoden aikana, muuten hoito työterveydessä, ja diagnoosi tuli 25 v ihan sivulöydöksenä.

Vierailija
10/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas tietää joskus enemmän. Jos esim. suvussa reumaa ja muilla alkanut samoin oirein niin kannattaa ihan suoraan kertoa oma epäilys.

Vierailija
11/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reumalabrat on lähes ilmaisia, ne saa lääkäriltä pyytämällä. Ja mitäköhän tarkoittaa vääriä lääkkeitä? Kipuun syödään tulehduskipulääkkeitä, johtuu se sitten mistä tahansa. Eli reumaan syödään särkylääkkeitä tai kortisonia joka nostaa painoa ainakin minulla joka kuurilla sen 20 kg, sinnittelen siis särkylääkkeillä. Ja sitten kun särkylääkkeet ei auta niin siirrytään sytostaatteihin. Reumalääkärillä olen käynyt 2 kertaa 30 vuoden aikana, muuten hoito työterveydessä, ja diagnoosi tuli 25 v ihan sivulöydöksenä.

Oletko saanut jonkun hevoskuurin sitä kortisonia? Itse olen syönyt 5 mg per päivä 10 vuotta ja olen edelleen alipainoinen.

Vierailija
12/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin mennään suoraan metotreksaattiin (=sytostaatti jossa annostus toki paljon paljon pienempi kuin syövän hoidossa) vaan usein kokeillaan ensin salatsopyriiniä ja oksikloriinia.

Vierailija
13/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Oxikloriinia reumaan pääasiassa syödään ja lisänä kortisonia jos tarve on. Saattaa kerryttää nestettä mutta ei lihota jos ei syö liikaa.. kortisoni siis. Ja riippuu paljonko sitä joutuu syömään, joku 10mg ei edes kerrytä nestettä juurikaan.

Vierailija
14/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suinkin on varaa, niin yksityiselle. Olen nyt 15 vuotta hakenut apua vaikeisiin niveloireisiin julkiselta puolelta. Särkylääkkeitä ja relaksantteja määräisivät enemmän kuin jaksaa syödä, mutta mitään ei tutkita. Hammaslääkäri huomasi röntgenkuvista pahat tulehdukset molemmissa leukanivelissä, mutta asia ei etene. Täytyy odottaa rahatilanteen paranemista ja mennä sitten yksityiselle. Toista 15 vuotta en taida jaksaa enää odottaa.

Vierailija
15/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, reumaan syödyt kortisonimäärät on yleensä hyvin pieniä, alle 10 mg, ei pitäisi aiheuttaa paino-ongelmaa.

Vierailija
16/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suinkin on varaa, niin yksityiselle. Olen nyt 15 vuotta hakenut apua vaikeisiin niveloireisiin julkiselta puolelta. Särkylääkkeitä ja relaksantteja määräisivät enemmän kuin jaksaa syödä, mutta mitään ei tutkita. Hammaslääkäri huomasi röntgenkuvista pahat tulehdukset molemmissa leukanivelissä, mutta asia ei etene. Täytyy odottaa rahatilanteen paranemista ja mennä sitten yksityiselle. Toista 15 vuotta en taida jaksaa enää odottaa.

Jaa, minä taas sain heti lähetteen terveyskeskuksesta reumapolille. Ja ne yksityisen reumalääkärit työskentelevät myös julkisella puolella.

Vierailija
17/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu suoraan nuorelle lääkärille ja vanhalle lääkärille kerrot oireet.

Vierailija
18/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota on kyllä vaikea uskoa, että olisi vaikeat niveloireet, joihin ei saa hoitoa. Itselläni oli parissa sormessa ja varpaissa tulehduksia ja kyllä tuli oksiklorinia aika nopeasti ihan julkiselta puolelta, vaikkei löytynytkään reumatekijää verestä. Loppujen lopuksi sairaus oli eräs toinen reumasairaus.

Vierailija
19/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap, epäilee jotain harvinaista reumaa niin sua epäillään psykiatrian potilaaksi, jos taas normaali reuma niin sen kyllä huomaa.

Vierailija
20/31 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko saanut jonkun hevoskuurin sitä kortisonia? Itse olen syönyt 5 mg per päivä 10 vuotta ja olen edelleen alipainoinen.

En ole tuo alkuperäinen kirjoittaja, mutta mulla aloitettiin 60mg kortisonia ja siitä lähdettiin laskemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän