*** Ensikot Viikonloppuun PE-SU***
Aloitetaan nyt sitten viikonlopun pino vaikka linkillä
torstain viestit > http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7452747&p=1&mpage=2&tmode…
Kommentit (51)
-Heidi-:
Missä vaiheessa teillä alettiin mitata tota sf-mittaa?
Mulla mitattiin viime neuvola kerralla ekan kerran ja sillon oli viikkoja 22+1.
Burde ja Penni-Enni 22+6... kohta jo 23!!! =)
-Heidi-:
mulla alettiin mittaan 23+0 jolloin se oli 17,5 eli alakäyrillä mut on noussut sieltä keskikäyrille...se ilmeisesti niin vaihtelee ku kaverilla oli vastarv26 alettu...mutta täti meinas et ennen 20 sitä on turha mitata ja vaikea..ja sit sekinhän vaikutta tulokseen miten vauva on tuolla mahassa..=)
eli mä saan sitten vielä hetken tuota odotella :)
Heidi ja toukka uudella viikolla 17
[color=dark green] Hassua, kun pitkin viikonloppua olen pinoa käynyt lukemassa... Nyt sitten huomasin, etten ole mitään vielä itse kirjoittanut. Muistelin kyllä, että olin mielessäni kommentoinut jo monen tarinoita?!
Neuvolakuulumisia oli ainakin jmi82:lla, Ull Maj:lla ja Siru85:llä! Kaikilla onneksi kivoja kuulumisia. Ull-Maj jäin miettimään, kun sulla sf-mitta ollut yläkäyrillä alusta lähtien, niin onko masukin iso? Mä saan koko ajan kommentteja isosta masustani, mutta sf-mitta on kuitenkin keski- ja yläkäyrän välillä. Onhan se tietysti yksilöllistä, mutta silti mietityttää..
Supisteluista, vauvan hikasta ja liitoskivuista oli myös keskusteltu. Mulla on jonkin verran ollut harjoitussuppareita ja mä kuvailisin niitä niin, että vatsa vähän kuin kramppaa ja vetäytyy kokoon. Mulla kyllä supistuksen aikaan, ennen tai jälkeen saattaa tuntua myös vähän kipua... Liitoskivut olin kokonaan unohtanut, mutta niitä mulla on varmaan ollut myös. Välillä vieläkin vihloo tuonne alavatsaan ja nivusiin, mutta jotenkin eri tavalla kuin alkuraskaudesta.
Ihanalta kuulosti teidän kertomukset siitä, kuinka miehet on innoissaan pienistä ja massuista. Meilläkin mies on mukana, mutta toivoisin jotenkin välillä vielä enemmän kiinnostusta hänenkin suunnaltaan. Vaikka ei kyllä pitäisi valittaa, hän haluaa aina tulla mukaan neuvolaan, ostelee pienelle vaatteita ja puuhailee pinnasängyn kimpussa. Ehkä kaipaisin enemmän keskustelua siitä, miten meidän elämä sitten muuttuu, kun pieni on tässä, miten työt jaetaan, miten " kasvatamme" pientä jne. No ehkä niitä keskusteluita ehditään vielä käydä?!
Heidi; mulla mitattiin sf-mitta ekan kerran viikoilla 18+4. Katsoin, että tuo äitiyskortin käyrä lähtee viikolta 18, joten voi olla hyvinkin niin, että seuraavalla neuvolakerralla sulta jo mittaa otetaan!
Omassa navassa on muutosta ainakin niin, että flunssa alkaa olla taakse jäänyttä! Vointi on parempi ja kävin eilen salilla ja tänään lenkillä.. Heti tulee parempi mieli, kun voimat palaa ja jaksaa touhuta. Pikkuinen myllää masussa edelleen paljon, mutta parempi niin!
Mukavaa sunnuntai-illan jatkoa!
Sippu ja pikku-tikru 24+2
Heti alkuun [color=blue]omaa napaa:[/color] Olen aivan puhki ja ahdistunut :( Eilen oli ilta/yövuoro töissä ja tuntui, että olin koko ajan aivan itku kurkussa. En tiedä yhtään, että miksi, mutta minua vain ahdisti ja itketti koko ajan. Tuntui, ettei hommat lopu koskaan ja se oli niin raskasta ja meni niin myöhään. Olin kotona kahden jälkeen yöllä ja itkin vaan, kun ahdisti kaikki. Nyt tuntuu, kuin olis vuosisadan krapula, vaikken viinaa ole ottanut aikoihin. Paikat tuntuu raskaalta, päätä särkee ja ahdistus ei vaan hellitä. Päätin kyllä, etten tee enää ainoatakaan yövuoroa, ellei ole aivan pakko. En kestä tätä :((( Sitten vituttaa sekin, että mikä ihme minua vaivaa, ei kenelläkään muulla tunnu olevan ongelmia jossain ilta-/yövuoroissa. Miksi minä sitten siellä joudun pidättelemään itkua, kun ahdistaa niin paljon? :O Saattaa se juontaa juurensa siitä ajasta, kun vielä siivosin iltaisin supermarketia. Mulla on sen verran vilkas mielikuvitus, että koko ajan olin kuulevinani, kuinka joku murhaaja hiipi hyllyjen välissä tai muuta. Ei pikkuisen pelottanut. Silloin sitä paitsi päätin, etten enää te missään iltavuoroja, kun mun pääni ei kestä. Ja tässä sitä taas ollaan.
Piti eilen siivota muun muassa kylpylän hoito-osastoa, josta löytyi muun muassa vesihoitohuone. Se sisälsi kymmeniä pienissä pimeissä huoneissa olevia syviä ammeita, joissa vesi välkkyi uhkaavasti ja hiljaisuus oli aivan kammottava. Voitte vaan miettiä, mitä kaikkea kuvittelin nousevan niistä ammeista :// Ja sitten ne hierojien huoneet, missä oli niitä hierontapöytiä... Miknusta ne olisivat ihan yhtä hyvin voineet olla jonkun psykopaattitohtorin operointipöytiä, jolla hän laikkelee kauhusta kankeita ihmisiä pienikisi plaoiksi ja tutkii näiden sisäelimiä " potilaiden" ollessa hereillä.... Että eipä pikkiusen ahdistanut. Lpuksi piti vielä putsata kylpylän allasosaston isoimman lataan vesiraja, mikä tarkoitti sitä, että piti vetää uikkari niskaan ja hypätä veteen hinkkaamaan laattoja sienellä. Muuten olisi voinut olla ihan ok, mutta vilkas mielikuvitus ei taaskaan jättänyt rauhaan. Näin sieluni silmin, kuinka veden alta jalkaai koskettelee kymmenet tuntemattomat kädet,. tai vielä pahempaa, jonkun mutkan takaa iusi vastaan hai!! (minulla on iahn oikea haikammo, melkein fobia-asteella oleva) Allasosasto oli ahdistavan tyyni ja hiljainen ja inhottavan hämärä. Ahdisti.
Anteeksi tämä romaani taas. Muuten kaikki ihan ok.
Huomaan, että täällä on paljon opettajaihmisiä! :) Hauskaa. Minusta tulee lastentarhanopettaja tässä muutamassa vuodessa. Onko muita lastentarhanopettajia? Minulla olisi haaveena myös päästä lukemaan uskontotieteitä ja valmistua uskonnonopettajaksi.
Mistä ammatista enskat haaveilivat pienenä? Minusta piti tulla kirjailija :D
Sekopää Han ja Pööpö rv5+3
Han: Kuulostipa kurjalta sun työvuoro... =( Mulla on kyllä kans tosi vilkas mielikuvitus ja varmaan olis ollu aika saman suuntaisia ajatuksia/pelkoja mitä sullakin oli ollu... Vieläkö sun tarttee tehdä vastaavanlaisia vuoroja? Olisko niitä mahdollisuus vaihtaa tms? Tsemppiä!
Mä oon niin jo huomisessa ultrareissussa, että en malta kommentoida muille... vaikka kaikki oonkin lukenu. Alko vähän jännittää se ultra... että jos Penni-Ennillä onkin jotain poikkeevaa.. =/ En oo sitä vielä tähän mennessä miettiny, mutta miehen sisko kommentoi jotain " kunhan sydänläpät ja muut olis ok..." -juttua, niin se sai vähän ressaamaan. Eli pitäkeehän peukkuja huomenna kolmen aikaan. =)
Burde ja Penni-Enni 23+0
Onpas täällä ollut ahkeria palstailijoita! Meillä on pikkusisko ja -veli kylässä, ja aika on mennyt " lasten" viihdyttämisessä. Meillä on huimat ikäerot sisarusten kanssa; pikkuveli menee syksyllä kolmannelle luokalle ja siskokin on vasta yläasteella. Olen siis melkeinpä varaäiti enemmän kuin sisko.. No, hyvää harjoitusta ;)
Hauskaa alkanutta kesälomaa kaikille opettajille! Mutta kyllä te olette pitkän loman ansainneetkin!
Han, kaikki sympatiat sulle! Itseänikin pelottaisi aivan älyttömästi olla yksin jossain kylpylässä yöllä.. Hui!
Poppis, kyllä se tupakointi varmaan itsestään alkaa vähentyä, kun vauvasi kasvaa kohdussa. Sitten kun tiedät sen pienten keuhkojen toimivan täydellä teholla, tuskin pystyt polttamaan kovinkaan paljon..
Iisa älä huoli oireettomuudesta! Täällä toinen samanlainen. Ja kyllä ne vähäisemmätkin oireet ovat oireita, ei pahoinvointi ole onnistuneen raskauden edellytys!
Laralei, nuo selkä- ja rintakivut kuulostavat NIIN tutuilta..! Mulla kanssa työn takia selkä ihan jumissa, ja väsymyksen takia normaali liikuntakin on jäänyt ihan minimiin. Pakko tästä ryhdistäytyä, kunhan väsymys vähän hellittää.. Niin ja ne rinnat - miksi niissä pitää olla niin paljon tuntohermoja?!
Omaa napaa: tämä tyttö siirtyi kaksinumeroisille viikoille! Ja kyllä siellä alavatsassa tosiaan kohtu taitaa tuntua, eli raskaus alkaa vihdoin vähän konkretisoitua!
Kandi 10+1
Huh, onpa täys olo, kun äitin luona olin grillaamassa. Kamalan tylsää ilman ponia :( ei tosiaan ole mitään tekemistä.
Kummia kipuja tuntunu tänään masussa. Sellaisia kuin neulalla tökittäis säteilee koko masuua, outoa. Muilla tälläisia?
Sippu: Sie tuosta masun koosta kyselit. Mulla on tosiaan aika iso maha. ymp nyt noin 106cm. Saattaa tosin johtua siitä että mulla on tosi vähän tilaa tuossa lantion ja rintalastastan välissä, eli masu täyttyy heti. Saas nähdä, seuraava ultra olis 20.6, eli sillon olis viikkoja 28+1. Eikähän tuollon vauvan koko taas selviä. Viikolla 20+1 paino arvio tais olla 328g.
T: Ull-Maij & Pikku-Pupu rv 25+6
Täällä yksi jo hieman piristyneempi mamma odottelee ukkokultaansa töistä (vaikka puolituntia sitten vasta lähti :)).
Jännä kun väsymys alkaa ehkä pikkuhiljaa mennä ohi, tai sitten tämä on ollut vain joku poikkeuspäivä. Lisäksi tänään olen huomannu sen että jostakin syystä KAIKKI pienikin ukon kosketus saa aivan älyttömän latauksen päälle ja olisin heti valmis vällyjen väliin :) Tavallaan kuitenkin melko raastavaa kun eihän se tuo meidän ukko jaksa nuitten ympäripyöreitten työpäivien jälkeen keskittyä tähän duracellpupuun.. :( Tänään kuitenkin onnistuin kaatamaan miehen vaikka krapulapäivä olikin.. :)
Han_: Tulipa mieleen että mahdatkohan olla horoskoopiltasi kalat?? Kun itse olen ja täällä kans pyörii mielessä välillä aivan älyttömiä kummituksia! Useimmin ne kyllä liittyy hämähäkkeihin, käärmeisiin ym.. kun meillä täällä maalla on aika rauhallista ollut nuin niinku hiippareitten kannalta. ONNEKSI. Mutta et todellakaan ole ainoa joka pelkää kaikkea vähänki epäilyttävää!
Niin ja nuista työjutuista.. Suosittelen kyllä lämpimästi vaihtamaan yövuorot päiviksi! Ei ole ihan normaalia että joutuu kärsimään peloistaan työajalla ja -paikassa. Että siitä vain pomolle avautumaan!
Sippuliini: miehen ajatusmaailmasta olit vissiin vähän hakuteillä. No emmiekään aina oikein usko että mies ihan kympillä on mukana suunnittelemassa vauvajuttuja kun EI IKINÄ aloita keskustelua vauvasta oma-aloitteisesti (paitsi viimeyönä baarista palattuaan..) Mutta kun oikein kyselen ja puhua pälpätän sille niin saa sieltä joskus ihan järkeviä ajatuksia esille :) Tänäänkin aloin puhumaan hoitopöydän sijoittelusta väen vängällä, et siis mihin laitettais, olisko parempi pinniksen vieressä vai kylppärissä pesukoneen päällä.. Hetken mietittyään totesi kylppärin olevan parempi kun siellä on kumminkin lämpimämpi ja vedet lähellä. Ja alkoi sitten suunnittelemaan et voisi laittaa pari hyllyä yläpuolelle pyyhkeille, tarvikkeille, vaipoille ja vaatteille niin olis käden ulottuvissa. Tämä tietty sai minut aivan onneni kukkuloille :)
ON: Eilen käytiin taas lääkäritutun kans ultrailemassa!! Pikkuinen oli jo 10cm päästä pyllyyn, enemmän kuin kuvittelin.. :) Makasi juuri niinkuin jossain aurinkorannalla kädet rennosti niskan alla :) Rupesi siinä sitten tanssahtelemaan ja vilkuttelemaan :) Ihan oltiin onnessamme kun mieski näki pitkästä aikaa vekkulin jumppailemassa. Tulee koko ajan vain todellisempi olo tästä vauvan tulosta! Vajaa puolivuotta sitten olin ihan repaleinen kun luulin ettei meille ikinä tule vauvaa.. Mutta toisin kävi! :) :) :) :)
fio rv 14+6 (huomenna uusi viikko!!)
On ollut sitten astetta kiireempi viikko. Vieraita on käynyt melkein joka ilta. On ollut meidän grilli kovassa käytössä. Tänään taas töissä... Ennen Toukan syntymää täytän juuri ja juuri jos ehdin niin 26 vuotta...
Suippo: Minkälaiset nuo kynttiläkutsut oikein on? Ollaan mietitty ystävieni kanssa, että jokin muu kuin perus tupperwara ilta olisi kiva pitää.
Nea: kyllä se kummasti helpottaa, kun saa tuon ajan varattua. Ja miksi ei nykypäivänä käyttäisi kaikkea teknologiaa hyödyksi :) Täällä helsingissä maksoi vain noin 50 euroa... huimia on noi erot!
AinoAurora: Eikö ole ihana tunne tuo ns ensimmäisen rajapyykin saavuttaminen :) mutta aivan käsittämättömän huonoa palvelua. Toivottavasti saat vastauksia jostain muualta sun kysymyksiin. Ei voi kuin ihmetellä
Mii ja muut... ette ole ainoita mansikan himoisia odottavia äitejä ;)
Han_ : minä olen ainakin suunnitellut olevani mahdollisimman pitkään kotona. kuitenkaan tuo rahallinen tilanne (kotihoidon tuella) vaikeuttaa todella paljon minun suunnitelmiani...
Peggy: meillä ollaan molemmat aivan mielettömän innostuneita tästä. mies kuuntelee joka ilta josko jo jotain kuuluisi tai mahassa tuntuisi.. Suloistan :)
Omassa navassa ei mitään suurempia mullistuksia. Nivuset ovat alkaneet olla aikasta lailla kipeät, mutta muuten vietetään oireetonta raskautta. Paitsi tietysti, että naamassa on paljon finnejä (mitä ei yleensä ole) ja ilman äitiyshousuja en tulisi enää toimeen.
Mukavaa ja sateista lauantaita kaikille
Heidi <3 toukka 16+6