HEINÄseipäät viikonloppuun:)
Kommentit (24)
huomasin vasta kysymyksesi...eli tosiaan, saatetaan törmäillä synnärillä, jos vaikka tämä mun veijari haluaisi tulla pikkusen ajoissa pois! Mun esikoinen on syntynyt toukokuussa 2004...näitä ' Toukoja' ei kovin paljon tuolla enää pyöri, joten olen saattanut kirjoitella johonkin ' teidän' pinoonkin joskus...;) Muistan kyllä sunkin nikin jostakin.
sitruska
Jee, tänään pääsen hakemaan vauvan kotiin. Eiliset labrat kaikki ok. Bilirubiini oli lievässä nousussa taas, mutta sitä kontrolloidaan sit neuvolassa. Vauvan paino on myös lähtenyt kivasti nousuun ja jaksaa jo itse herätä syömään.
AnnaMaria-82: Olin ennenaikaisten supistusten vuoksi sairaalassa viikon estolääkityksellä. Pääsin kotiin ja muutaman päivän päästä meni lapsivedet (viikkoja oli 33+1). Sairaalassa esteltii ensin vauvan syntymää, mutta koska minulla alkoi tulehdusarvot nousta, päätettiin synnytys käynnistää viikolla 33+6, vauva syntyikin saman päivänä.
Jaahas, pikkuneiti hermostuu, nyt leikkimään...palailen iltapäivällä kertomaan kuulumisia vauvan kanssa =)
Hattara ja poika 13pv + isommat 99, 01, 04
Esikoisella siis tosiaan on vesirokko, tilanne oli aamulla pojan herättyä aika selvä kun näppyjä oli tullut lisää ja osa oli muuttunut rakkuloiksi.
Eipä sitten muuta kuin selvittämään omaa sairashistoriaa, en ole varma olenko vesirokkoa sairastanut eli vasta-ainetesteihin pitäisi päästä mahd pian. Neuvolaan ei tavalliseen tapaan saa yhteyttä silloin kun pitäisi. Tuo vesirokkohan on vaarallinen vauvalle nimenomaan loppuraskaudessa jos sattuu olemaan tauti juuri synnytyksen aikoihin. Ja itämisaika on 7-20 vuorokautta eli menee sinne lasketun ajan tuntumaan hyvinkin. Siihen liittyy 25% kuolleisuus vastasyntyneellä eli en nyt ihan syyttä ole koko yötä valvonut (eipä sillä että siitä hyötyäkään olisi).
Pikkumiehen puolesta myös harmittaa, meillä on viimeisen puolentoista kuukauden sisällä ollut voimakas rokotusreaktio MPR:stä (2 viikkoa kuumetta/ihottumaa/yskää, viikon vatsatauti ja lopulta sairaalassa tiputuksella hoidettu verenmyrkytysepäily ja nyt siis viikon antibioottitauon jälkeen puhkesi tämä vesirokko. Ei se tietenkään hoitopaikan syy ole, mutta vahvasti tuntuu siltä että tämän perheen lapset hoidetaan kotihoidossa jatkossa, myös sitten kun itse menen töihin.
Tulipa puhistua. Toivottavasti muilla on vähemmän huolta.
t. Pöppis
Vatsatauti ja verenmyrkytysepäily eivät johtuneet MPR:stä, jäi vaan sulut auki tohinassa.
Pöppis
Nyt onkyllä kirjoittelut jääneet vähemmälle! Ensinnäkin siksi, että tämä Mozilla-internet selain ei aina suostu pyörittään näitä vauva-lehden sivuja, enkä tänne läheskään aina tällä käyttämälläni selaimella pääse. Toiseksi Mimosan päiväunet on lyhentyneet niin, ettei siinä enää ehdi roikkua netissä rajoituksetta ja kolmanneksi meillä on tosi huono tietokonetuoli, jossa istuminen on alkanut olla tuskaista ja ahdistavaa puuhaa, kun tänne tuoliin uppoaa niin kamalan syvälle ja sitten joutuu vielä etunojassa olemaan... No mutta, se niistä selityksistä :)
Voi hurja, Hattara4:lla on jo oma nyytti kainalossa! Onneksi olkoon vain kovasti! :) Anteeksi minäkin vielä pyytelen toistelemaan tapahtumia, mutta olitko itse kauan synnytyksen jälkeen osastolla? Minkälaiselta on tuntunut palata kotiin ilman vauvaa? Ja entä imetys, tuleeko sinulta maitoa, oletko saanut alusta asti sairaalassa imettää ja aiotko yhä pyrkiä imetykseen kotona vai aiotko suosiolla antaa pullosta vai sekä että? tämmöset tul iekana mieleen... Onkohan vielä jotain muita, jotka voat vauvan saaneet?? Kuka se joutua supistusten takia makaamaan sängyssä joskus 20-30 viikkojen välillä, ja hällä oli muistaakseni ekakin syntynyt keskosena... Anteeksi en nyt muista nikkiä...mutta vieläkö oplet täällä vai mitä on tapahtunut?
Olenpa ollut kauan pois. Ensi kuu on tosiaan jo meidän kuu :) Täällä maha kasvaa yhä alakäyrillä eikä mitään sen kummempaa erikoista. Joko teillä muilla on mahat laskeutuneet? Mulle se tunne tuli viime keskiviikkona: menkkamaista jomotusta häpukummun seudulla ja painetta ja tuskaisen ahdasta alapää-oloa... :) Ja nyytti sen kun vain potki ja möykkäsi koko illan, myöhäänsängyssäkin vielä päätään heilutteli ja väänteli, kun ei muuta enää jaksanut, vissiin häntäkin tämä häiritsee! Minusta tuntuu että tuo lapsi siis on tuolla jo päättänyt asettua lähtökuoppiinsa. Eilenkin illalla oli niin tuskainen olo kun tuntui että halkean ja vauvan pää painoi niin tuntuvasti. Koko ajan ois tehnyt mieli vaan istua jalat levällään ja kävelläkin kuin paskat housussa! (Anteeksi kielen käyttöni....) Saunassa sitten kävin ja siellä kivut vähän helpottivat, venyttelin kans itteni oikein kunnolla, kun olo oli just semmonen ei tarpeeksi joustava :) Minua kyllä aivan ponnistutti ja niin oli olo hankala, lonkkaakin jomotti ja selkää särki ja maha oli kovanva vähän väliä. Ja kyllä tämä maha on nyt aivan selvästi alemmas siirtynyt, kun seistessäkin tuntuu mahan alle jäävän semmoinen " ryppy" .
No, nyt laittaitumaan tytön kans ulos. Kukkapenkkikin pitäis kaivaa tuonne nurtsille, mutta pikkusen se on hankalan tuntusita puuhaa kun ont tämä yks pallo täällä jalkovälissä ahdistamassa eikä kyykistelyt enää käy ihan helposti ja puuskuttamatta. Että juu, nyt tuntuu jo siltä että rankasti raskaana sitä ollaan!
Niinaemo ja VerttiElmeri rv 34 + 4 sekä Mimosa 1v9kk
Koulu on vihdoinkin OHI, keskiviikkona sain todistuksen ja tänään vietellään juhlia!
Tätähän mä olen odottanut koko kevään kuin kuuta nousevaa, mut en vielä kai tajua kun ei tunnu mitenkään ratkiriemukkaalta?
Viikko sitten kävin lääkärissä ja ultrassa, lääkäri sanoi että vauvan pää on jo kiinnittynyt lähtöasemiin...mitähän tuokin tarkoittaa? Syntyyköhän aikaisemmin vai mitä?
Kun edellisissä raskauksissa vauva on kiinnittynyt ehkä n. viikkoa ennen synnytystä tai juuri ennen synnytystä.
No, ajattelin vihdoin ja viimein alkaa pikkuhiljaa pesemään vauvan vaatteita, poikahan meille on tulossa ja nimikin jo valmiina...saa nähdä onko sitten nimensä näköinen vai ei.
Isotveljet odottavat tosi innokkaana pikkuveljeä!
Olo on jo aika kömpelö, joka askeleella vihlaisee alaselkään ja ei voi istuakaan oikein missään asennossa, tuntuu että maha on tiellä kokoajan. Yöt olen nukkunut suhteellisen hyvin, mutta vessassa saa rampata sekä päivin ja öin jatkuvasti!
IHANAA KESÄÄ KAIKILLE!!!
Ras-mam rv32+1
mulla oli neuvola tänään ja valittelin inhottavaa vihlomista ja särkyä, turvotusta jne.
Vauva onkin jo pää lähtökuopassa täällä, olinkin jo sitä uumoillut. Viikkoja 31+4 nyt.
Pitäs ottaa vähä rennommin ja huilia.
No, kolme viikkoa töitä vielä, sitten...
Onko muilla kääntyny?
Nostin eilen illalla sitä meidän esittelypinoa ylemmäs, mutta en ole mikään nero tän listan päivityksessä, joten voiko muu sitä muokata ja pävittää???
Jos vapaaehtoista ei löydy niin käykää kattomassa omat tiedot ja laittakaa mahd. muutokset viestiin ylös niin yritän päivittää sen!!!
Pääsee uudet Heinäkuiset tutustuun meihin ja me niihin!!!
Minulla oli pitkästä aikaa ihana aamu herätä..en tiä mistä johtu, mutta en ollut (kuten yleensä) pahalla tuulella.
Joskos sitä hermot alkaa treenata vauvan tuloa?!
Tytöllä oli hammaslääkäri ja kehuivat kovasti, kun toinen tykkää pestä hampaansa. No kait minäkin haluisin jonkin harjan suuhun tunkea, kun hampaita ois tulossa...sehän helpottaisi. Hih! no kai ne kaikkia kehuu siellä?!
Esikoisella lakaa kesäloma huomenna ja mietinkin, että jos heti maanantaina lähtisin lasten kanssa pienelle sukulointi reissulle. Pitää vaan kattoa jaksanko lähteä ja pystynkö.
Isäntä ei voi töiltään lähteä mukaan, joten joutuisin yksin lähtemään ajamaan.
Vauva on ollut mahdottoman vilkas tänään. potkiutunut oikein urakalla ja samalla vihloo alapäätä oikein ilkeästi. Tukivyöstä on kyllä ollut paljon apua tässä raskaudessa.
Turvottaa tuota alapäätä nyt taas enemmän, kuin esim. eilen.
Hankalan tuntoinen ja arka. Siteet ei oikein auta ja en tiä mitä sille tekisin...no kait se menee ohi??!!
No nyt tyttö heräilee päikkäreiltä, aurinkoista päivän jatkoa!!
mutsi ja eka mammaloma pv tänään =)
Alkaa tämä loppusuora häämöttää, siitäköhän johtuu että tulee täälläkin pyörittyä taas enemmän.
Löysin tuolta toukokuussa päivityetyn listan, oliskohan se viimeisin? Ainakin siinä on nuo poika ja tyttövärit. Mutsiko? (jee tätä mun muistia) kyseli olisko joku halukas päivittämään listaa?? Jos ei ketään muuta ilmaannu, niin minä voisin taas vaihteeksi päivitellä, edellisestä kerrasta onkin jo aikaa.
Luin tuota pinoa läpi, mutta en muista mitä piti kommentoida :(
Itselle ei mitään erikoista kuulu, neuvolassa kävin toissa päivänä ja kaikki hyvin. Tukala olo alkaa olla ja yöt menee valvoessa, mutta sitähän se on ja kuuluu asiaan :)
Esikolla on ensimmäinen kouluvuosi takana ja huomenna on kevätjuhla. Pääsee tyttökin kauan kaivatulle kesälomalle :)
Mukavaa päivän jatkoa heiniksille!
nellariina rv 34+5
Nyt alkoi mamma" loma" . Virallinen pvä 7.6 mutta viimeinen työpäivä oli tänään. Tuntuu jotenkin oudolle ja tyhjälle. Miten sitä osaa taas sopeutua kodin arkeen. En olisi uskonut todeksi, mutta on haikea olo. Ja erittäin vapautunut. Tuntuu kuin olisin lyönyt masuani psykologisesti laimin, kun ei ole ehtinyt " käpertyä mahan ympärille" . Nyt on sit aikaa seurustella masun kanssa. Sain vauvattaren paketin, nyt on harsot ja pumput valmiina.
Viikon kuluttua on lääkäri joka saa arvioida pojan asennon. Syn. tapa-arvio vasta juhannuksen jälkeen. Poika on masussa perä edellä viistossa. Lähellä 38 on vaikea saada käännettyä, joten syyni on paikallaan jotta tietää aikaistaa aikaa. Todella ärsyttävää kun mielipiteitä kääntämisestä, pt-synnytyksistä, jne. on yhtä paljon kuin on lääkäreitä. Ja jokainen kuvittelee olevansa oikeassa. Kuulin juuri että eräässä suuressa synn. sairaalassa olisi lähdetty yrittämään 4,5kg perätila vauvaa alakautta, vaikka yleensä 4kg on ehdoton raja. Monesti empivät jo yli 3,5kg kohdalla. Ja jotkut laittavat hanskat tiskiin pt-kohdalla eikä edes yritä kääntää, vaan määräävät leikkauksen suoraan. Huoh! Toivottavasti poika kääntyisi itse. Huonot todennäköisyydet siihen kun on kohtua ronkittu ja käsitelty.
C.V + poju h34+1
itse olen ollut kesälomalla jo muutaman viikon.
Rupeaa tuntumaan kamalan kokoiselta tuo maha, eikä siellä taida kamalasti enää olla tilaa vauvan riehua, sen verran tukalia venytyksiä se välillä tekee, että kylkiluut vaan kolisee.
Meillä oli keskiviikkona ensimmäinen synnytysvalmennus. Tiedetäämpähän nyt ainakin mihin mennä, kun hätä tulee. :)
Vähän jännittää, kun keskiraskauden lääkärintarkistuksessa oli lääkäri merkinnyt muistiin, että minulla on luinen lantio. Toivottavasti nyt kuitenkin on tarpeeksi tilaa vauvan tulla alakautta ulos. Se selviää nyt loppulääkärin tarkistuksessa parin viikon päästä.
Lonkkia kolottaa pirusti aina aamuisin, mutta muuta vaivaa ei oikeastaan ole, ainakaan vielä... *koputtaa puuta*
Shayen 33+1
Eipähän tuossa sadellessa mennytkään kuin vajaa kolme viikkoa!
Liukastuin eilen vannassa ja häpyliitos revähti äkki liikkeestä kyllä tosi ilkeästi! Tänään kävely on tehnyt pahaa ja vaapun kuin ankka! Onneksi en kuitenkaan kaatunut, joten vauvalla kaikki ok=)
Pojalle on löytynyt tosi kiva leikki/hoito ryhmä! 8 lasta+2 hoitajaa, 2krt. viikossa 3 tuntia per päivä.. Ja on ihan tässä melkein vieressä! Aluksi emmin, kun on vauvakin tulossa, ettei tunne oloaan hyljätyksi, mutta toisaalta oman ikäisten leikkiseura ei varmasti pahaa tee=) Pitää nyt kattoa miten reagoi hommaan. En olis varmaan edes älynnyt tommosta leikkiryhmää, ellei sitä olisi tarjottu. Sniif, äitin pikku nuppu lähtee " hoitoon" . kaikki on kyllä sanoneet, että laita vaan, kun poika selvästi tommosta kaipaa ja tekee sille hyvää.. Kanaemo vietti vaiko raskaushormonit saa äidin mielen herkäksi??
Tiistaina ois lääkäri ja mun oma lääkäri on lomalla, sitä tuuraa nyt semmonen nuori kundi:/ Kylläpä on epämiellyttävää mennä tuommosen nuoren lääkärimiehen ronkittavaksi=(( No vauvan parasta ajatellen..
wekku
Juhlia on siis tiedossa. Omien isompien lasten ja sukulaisten. Oikein mukavaa on lähteä reissuun ja tavata sukulaisia ym. Tosin supistuksia - aika kipeitäkin - on ollut täälläkin... Vauvan kokoarvio oli tällä viikolla 2,9kg eli vähän yli keskikäyrän. Närästys on yllättäen palaillut. Liekö vauva ollut välillä alempana. Supistukset tuntuvat jo selässäkin. Täällä ei kohdunsuun tilannetta katsota lainkaan. Olen siitä ollut yllättynyt. Varsinkin, kun kerroin lähteväni reissuun ja mainitsin supistuksistakin. Luvan antoivat lähteä. No, onhan sairaaloita tietysti muuallakin, jos niin hassusti kävisi, että jotain alkaisi tapahtua. Pitää kuitenkin yrittää ottaa rauhallisesti, että pari viikkoa tai yli saisi vaavi vielä viihtyä kohdussa.
Loppusuora häämöttelee ja se on mukavaa :). Jaksellaan!
Miehellä ja esikoisella alkoi tänään kesäloma ja miehen lomahan on sama,kuin itselläänkin alkaisi loma!! Ei tarvitse yksin juosta juniorin perässä ja puuhata kotitöitä päivisin....Nyt onkin kyllä veto ihan pois...koko yön närästi aivan törkeesti ja juniori nukkui kainalossa,joten ei raaskinut kylkeäkään paljoa kääntää,ettei olisi herännyt raapimaan jalkojaan...(atoopikko) Viideltä aamulla oli pakko luovuttaa ja lähteä Samarinia juomaan ja rasvapurkkia hakemaan,kun alkoi raapiminen...nyt on uudet öljyt testissä ja toivottavasti nukutaan koko yö:-)
Synnytyssuunnitelmaa käytiin tekemässä tänään Haikaranpesässä;-) joten nyt sitten vaan odotellaan synnytystä... ensi tiistaina on viimeinen lääkärintarkastus. Viikkoja on nyt 35+4....loppu häämöttää ja vauvan korille ei vieläkään ole paikkaa katsottuna...pinnasänky on vielä juniorin päiväunikäytössä,jotta äitikin saa päiväunensa...yöunille hän jo nukahtaa isojen lasten sänkyyn...mutta yövaellukset rasittaa...mitenkä teillä muilla nukutaan,joilla nuorin tällä hetkellä 1v. ja 9kk. hujakoilla?? Hyviä vinkkejä?
..aika rientää ja työpäivät vähissä. Enää kaksi jäljellä! Täälläkin vatsa on kasvanut ja sf-menee yläkäyrän tuntumassa. Meidän terkkari tuumasi, että tuo neuvolakortin käyrämitta ei vastaisi ihan tämän päivän odottavien äitien vatsankokoa, koska vauvat ovat kooltaan puolisen kiloa aikaisempaa suurempia, siis keskiarvoltaan. Sanoi, että pitäisi hälyttävänä, jos sf-mitta menisi alakäyrän tuntumassa tai alapuolella. Eli nautitaan SUURISTA, IHANISTA VAUVAMASUISTAMME vielä nämä viimeisetkin viikot:)
MInäkin olen ajatellut kestoilla, mutta vaipat ovat vielä kaupassa. Ajattelin aloittaa kertiksillä ja ostella sitten vauvan synnyttyä sopivan kokoelman vaippoja. Katsotaan sitten, miltä se kestoilu käytännössä tuntuu ja alkaa toimimaan. Harsoja on kyllä valmiina, muttei kuoria.
Viime yönä näin hassua unta. Lapsivedet lorahtivat ja soittaessani itselleni ambulanssia ei kukaan vastannut puhelimeen. Viimein tuhannen yrityskerran jälkeen joku vastaa ja minä marmatan siihen, että missä te olitte, tupakallako, kun ei kukaan vastaa puhelimeen ja täällä on hätä! Siihen sitten heräsin ja vähän aikaa piti miettiä, että oliko tapahtunut totta vai unta. Selvästi siis tuo synnytys jo takaraivossa kuumottaa, kun alkaa näitä synnäriunia näkymään. Tosin minä kyllä tulen synnyttämään sektiolla;)
Carelia ja Tiitiäinen kohta 33
Mua nimittäin ei väsytä kun vasta puolen yön jälkeen aikasintaan. Samanlaista se oli kun Neaa odotin ja silloinkin saatoin ihan vikoilla viikoilla istua olkkarin sohvalla klo 03 asti ja kattella ikkunasta pihalle. Ja tuolloin oli sentään talvi/pilkkopimeetä niin mitäs nyt kun yöt rupee olemaan todella valoisia. Mä varmaan kukun 24h pystyssä. No ehkei sentään :)
Oon tossa pinoa lueskellessa huomannu et aika moni on saanu kokoarvioita vauvasta. Täällä sellaista ei anneta ellei raskaudessa muuten ole jotain jonka takia kävisi esim äitiyspolilla seurannassa yms. Mulle esikoista odottaessa vikassa lääkärin tarkastuksessa lääkäri kokeili jotenkin nyrkillä jotain mittaa ja sanoi hyvin mahtuu vaikka pieni kokoinen olenkin. Sitten synnytyksessä (älkää kysykö missä vaiheessa :) ) tuli lääkäri tekemään kierron ja paineli masua ja sanoi että hiukkasen alle 4kg ja tyttöhän painoi syntyessään 3650g.
Luotetaan et samoihin mittoihin menee nytkin. Toivottavasti ei mene kauheasti yli kun vauva on kumminkin 10 pvää edellä kokonsa puolesta kun laskettu aika. Laskettua aikaa ei lähdetty muuttamaan kun tuo 10 päivän heitto koossa tehtiin rakenneultrassa :/ No ehkei siitä jättiläistä tule ja joskus tulee ulkopuolelle halittavaksi niin olen tyytyväinen vaikka olo melko tuskanen on jo nyt. Ehkä tämän valtavan masun vaivoineen ja pienen taaperon yhdistelmää vielä pyörittää hetken aikaa, on se palkinto sen arvoinen.
Nyt rupee istuminen sattumaan selkää joten aloitetaan se nukkumisharjoittelu menemällä vaakatasoon. Jaksaa sitten aamulla nousta kun mies lähtee istumaan hammaslääkäripäivystykseen heti aamusta. Raukka valvonut/heräillyt tuon säryn takia jo 2-3 yötä.
Yökyöpeli Neppe rv 33+3
No niin, ajattelin vain nostaa meitin pinoa kun oli tippunut aika alas....kirjoittelen omia kuulumisia myöhemmin, nyt pitää lähteä juhlissa käymään.
Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!
Tupuhupuna 32+2
Ihan tutunkuuloisia vaivoja näköjään monella muullakin. Väsyttää kamalasti, mutta nukuttua ei kuitenkaan saa. Vessassa pitää käydä vähintään kerran yössä ja liitoskivut sattuu ihan kamalasti.
Joku tuossa kyseli, että onko täällä ensisynnyttäjiä - minä olen ainakin. Muita? On tämä kyllä ihmeellistä aikaa- tämä raskaus.
Monesti olen siitä kirjoittanutkin, että ootte kyllä hienosti jaksaneet hoitaa lapsianne ja ootte vielä raskaana. Vasta nyt (kun itsekin odotan) ymmärrän, että se ei voi olla helppoa.
Meillä mies on koko kesän futiserotuomarina, yleensä pelejä 4-5 kertaa viikossa. Heinäkuussahan on sarjatauot, joten on enemmän kotona, mutta tähän mennessä mua ei ole vielä haitannut, kun itse olen ollut töissä, joten illalla olen ottanut päikkärit:) Tai sitten, jos matsi on ollut lähellä, niin olen mielenkiinnosta lähtenyt seuraamaan ja samalla lenkille.
Nyt pitäisi suunnata piimäkakun tekoon (lupasin miehelle kakkua, kunhan kotiutuu pelistä). Taidanpa myös keittää kupposen kahvia, kun väsyttää taas ihan kamalasti, vaikka tunti sitten heräsin parin tunnin päikkäreiltä...
Jaksamisia ja tsemppiä kaikille.
Toivottelee Heinähaave 34+1
Minä oon kärvistellyt suppareita jo aamu 5.30 lähtien...välillä tulee kovempana, välillä helpottaa...liekö tästä pitää kohta lähteä näytille...
Mukavaa viikonalkua kaikille.
sitruska rv 35
Minä en sen kummempia nyt kirjoittele, sillä muille tulisi vaan paha mieli mun valitusvirrestä...(eli kyllä, huono aamu tänäänkin...)
Mutta joka tapauksessa: oikein kaunista ja kesäistä viikonloppua heiniksille! Ensi kuu on MEIDÄN kuu!
sitruska rv 34+5