Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyys on sitä, kun lapselle ihmetellään koulussa, ettei hän ole koskaan käynyt uimahallissa.

Kommentit (292)

Vierailija
41/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään niin köyhiä voi ollakkaan vaan siellä perheessä on jotain ongelmia niin kuin oli omassa perheessänikin. Ei niinkään rahasta kiinni vaan rahat haluttiin käyttää johonkin muuhun mitä en viitsi mainita. Katsottiin että lapset menevät mahdollisimman halvalla siinä sivussa ja vanhempien omiin harrastuksiin satsattiin. 

Vierailija
42/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saa toimeentulotukea niin yleensä maksetaan perusosa, sen lisäksi esimerkiksi lääkäri- ja lääkekulut, sähkölasku, osa kotivakuutuksesta, vesimaksu. Jos yhtäkkiä nuori tienaa 400 euroa, saattaa olla että samassa kuussa on kaikki pakolliset laskut mutta niihin ei enää saakaan tukea. Vaan tuo 400 pitää käyttää esim isän syöpälääkkeisiin vaikka nuori olisi halunnut ostaa sillä lukioon kirjoja tai itselleen uuden repun tai polkupyörän.

Koulukirjoihin saa Kelasta oppimateriaalitukea. Repun saa Hopelta ilmaiseksi. Ja käveleminen on terveellistä.

Tämä kommentti symboloi minulle, no en sano mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin ensimmäisillä kesätyörahoillani mm käytetyn kännykän. Jos olisi pitänyt käyttää ne mansikanpoimintarahat perheen elatukseen olisi kyllä jäänyt työt tekemättä. Oltiin tosi köyhiä vaikka vanhemmat kävivätkin töissä, nimittäin vanhempani oli taannut oman vanhempansa firmaa joka kaatui lamassa. Niitä laskuja sitten maksettiin vuodesta toiseen, mitään toimeentulotukea tms ei saatu vaikka hiton tiukalla oli elämä koska molemmilla vanhemmilla oli töitä. Ilman tuota lamavelkaa oltaisiin varmaan eletty ihan mukavaa alemman keskiluokan elämää. Ja sen ovat vanhempani paukuttaneet tiukasti päähän että edes perheenjäsenten velkoja ei takailla. 

Vierailija
44/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on liian suuri ja passivoiva sosiaaliturva. Se käy ilmi lainauksesta "Köyhyys on sitä, kun nuori ei voi mennä kesätöihin, koska hänen palkkansa lasketaan perheen tuloksi." Onko meillä oikeasti porukkaa, jonka ajatusmaailmassa on parempi nuoren jäädä sohvalle nenää kaivamaan sosiaaliturvan varaan kuin hankkia työkokemusta ja elää (edes osittain) omilla palkkatuloilla?

Eipä tuo perhekään ajattele, ettei nuoren kannattaisi mennä kesätöihin. Käytännössä se nyt vain on joskus mahdotonta muun perheen toimeentulon takia. Pienestä on vaikea mennä miinukselle.

Vierailija
45/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa ja lähikaupungeissa lapset pääsevät uimahalliin ilmaiseksi. Kyse ei siis ole köyhyydestä vaan ihan jostain muusta.

Luultavasti teillä useat ovat käyneet uimahallissa, eikä kukaan sitä ihmettele.

Vierailija
46/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on liian suuri ja passivoiva sosiaaliturva. Se käy ilmi lainauksesta "Köyhyys on sitä, kun nuori ei voi mennä kesätöihin, koska hänen palkkansa lasketaan perheen tuloksi." Onko meillä oikeasti porukkaa, jonka ajatusmaailmassa on parempi nuoren jäädä sohvalle nenää kaivamaan sosiaaliturvan varaan kuin hankkia työkokemusta ja elää (edes osittain) omilla palkkatuloilla?

Eipä tuo perhekään ajattele, ettei nuoren kannattaisi mennä kesätöihin. Käytännössä se nyt vain on joskus mahdotonta muun perheen toimeentulon takia. Pienestä on vaikea mennä miinukselle.

Itse olen sitä mieltä, että alaikäisen maltilliset kesätyöansiot (joku tuloraja siis pitäisi olla) eivät missään tapauksessa saisi vaikuttaa perheen tukiin. Ihan vain siksi, että juuri niin estetään se köyhyyden kierre ja periytyminen. On todella haitallista, jos jo nuorena tulee sellainen olo, ettei töihin kannata mennä. (Ja olen "kokoomuslainen", joka ei itse ole koskaan saanut mitään opintotukea kummempaa tukea mistään, mutta joka kokee, että Suomessa tällä hetkellä tukien varasssa eläminen periytyy ja se on saatava loppumaan keinolla millä hyvänsä.)

Vierailija
47/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saa toimeentulotukea niin yleensä maksetaan perusosa, sen lisäksi esimerkiksi lääkäri- ja lääkekulut, sähkölasku, osa kotivakuutuksesta, vesimaksu. Jos yhtäkkiä nuori tienaa 400 euroa, saattaa olla että samassa kuussa on kaikki pakolliset laskut mutta niihin ei enää saakaan tukea. Vaan tuo 400 pitää käyttää esim isän syöpälääkkeisiin vaikka nuori olisi halunnut ostaa sillä lukioon kirjoja tai itselleen uuden repun tai polkupyörän.

Koulukirjoihin saa Kelasta oppimateriaalitukea. Repun saa Hopelta ilmaiseksi. Ja käveleminen on terveellistä.

Tämä kommentti symboloi minulle, no en sano mitä.

Tervettä järkeä.

Vierailija
48/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut nuorena minäkään pitää tienestejäni kokonaan, puolet vaadittiin kotiin asumis-ja ruokakuluihin, Lopun sai harrastuksiin ja vaatteisiin käyttää. Opintolainat piti nostaa niin ettei saanut edes opintoihin säästellä.  Vanhemmat olivat saitoja. 

Vierailija
49/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Köyhyys on sitä, kun nuori ei voi mennä kesätöihin, koska hänen palkkansa lasketaan perheen tuloksi."

Nyt alkaa oikeasti mennä tämä köyhyydellä mässäily ja osattomuus-onanointi yli äyräiden! Nuori ei mene opettelemaan työntekoa, jottei perheen tuet katkea!? Mitense köyhyyden kierre oli tarkoitus katkaista?

Minä olen keskituloisesta perheestä (se pitänee sanoa tai syytät köyhäksi loiseksi), mutta kanssasi ihan eri mieltä. Köyhyyden kierteen voisi todellakin ratkaista niin, että yhteiskunta antaa lasten tienata rahansa ilman, että perheeltä viedään mitään tukia.

Rikkaat saavat yhteiskunnalta lapsilisiä, jotka he laittavat osakkeisiin, ja muut hurraavat ympärillä. Köyhät eivät saa tienata edes taskurahoja ilman muiden kyyläämistä. "Hieno yhteiskunta" tällainen. 

Vierailija
50/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä ihmiset eivät näe kokonaisuutta, vaan puuttuvat yksityiskohtiin? Jos ei kloorinhajun takia käy uimahallissa, niin sitä ei voi verrata siihen, että ei ole varaa käydä. Ja jollekin uimahalli maksaa 3€ , mutta jollekin toiselle paljon enemmän.

Jokaiselle ihmiselle köyhyys symboloituu eri tavoin. Itselleni se on talvikengät, joista korko on puhki ja sinne jää kiviä vaikeuttamaan kävelyä. Tai unelma uudesta sängystä. Mihin menee meidän sänky tai minun kenkärahat? Ne menee jääkiekkoon. Tämä on valinta, jonka kanssa elän ja lapset elää. He tuntevat itsensä harrastuksen suhteen onnekkaiksi, mutta toisella elämän saralla kärsivät vähävaraisuudesta. Miksi ei saisi sanoa ääneen omia harmituksiaan, oli se rahareikä asunto tai harrastus yms? En väitä olevani köyhä, vaikka lasken voinko mennä uimahalliin, vai ostanko sillä 5€ ruokaa. Jos valittaa rahan puutteesta, saa hirveän hyökkäyksen aikaiseksi.

Minä sanoin tuosta kloorinhajusta. Kerroin kuitenkin myös sen, että uimaan pääsee muuallakin ja vieläpä ilmaiseksi. Joten köyhyys on tuossa keskustelussa sivuseikka. Jos halliin haluaa, sen rahan saa kasaan vaikka pulloja keräämällä.

Vierailija
51/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko nuori kääntää kirjansa isovanhemmille tai 16v voi jo hankkia ensiasuntonsa. 

Vierailija
52/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanedustajien sopeutumisrahalla siis työttömyyskorvauksella voi tienata 1500 euroa. On niillä ihan eri edut kuin köyhillä. 

Vierailija
53/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tosi tärkeää että nuori saisi pitää pienet kesätyörahansa. Niistä ensimmäisistäkin kesätyöpaikoista kuitenkin kartutetaan kokemusta ja sitä sosiaalista pääomaa. Ja voi päästä samaan paikkaan myöhemminkin kesätöihin sitten kun on muuttanut kotoa pois. Nyt köyhät oppivat passiivisiksi koska käytännössä kaikki pienetkin yrityksesi parantaa omaa taloutta vaan heikentää sitä. Töitä ei kannata toimeentulotukea tekevän tehdä ellei voi olla 100% varma että saa enemmän rahaa kuin mitä olisi tukien kanssa saanut tai ellei ole selkeitä takeita töiden jatkuvuudesta, eli on toivoa päästä toimeentulotuen piiristä pois. Tukien saaminen on hirveä paperirumba ja tuet saatetaan laskea pieleen, joutuu hakemaan korjausta päätöksiin ja siinä ajassa taas laskuja voi mennä perintään tai tulee vähintään viivästyskorkoja. Köyhimmillä menee ihan oikeasti aika vaan puhtaasti selviämiseen. Köyhimpien nuoria pitäisi siksi kannustaa elämässä eteenpäin jotta voisi saada mahdollisuuden parempaan. 

Vierailija
54/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan, kun löysin kerran omenoita sellaisen hiekkatien varresta. Olivat siis maassa ja en usko kuitenkaan, että olivat eläimille laitettuja, koska paikka oli kuitenkin sellainen, että olivat kuin autosta heitettyjä. Osa oli jo mennyt mustaksi, mutta osa vielä hyviä joten keräsin taskut ja hupun täyteen niitä ja vein kotiin. Paljastui, että todella hyviä omenoita olivat ja tein piirakkaa sekä omenapuuroa niistä ja söin muutenkin. Samaten olen ottanut leipää , kun täällä jää yli muutenkin. Olen myös vakikävijä kirppiksillä ja iloitsin 3 euron talvitakista ( takki oikeasti yli 100 euron arvoinen) sekä niistä monista 1 euron paidoista. Minulla asiat vielä aika hyvin, mutta toisaalta pitää todella katsoa mitä ostaa ja milloin ja jotkut yllättävät menot ovat pahoja. Toivon, että käytettyinä ostenut talvirenkaat  ( maksoivat 70 euroa)  kestävät tämän talven. Aika hyväkuntoiset ovat ja oikeastaan ne vanhat renkaat ovat niin kuluneet, että ovat ainakin parempi vaihtoehto kuin ajaa sellaisilla renkailla joista on jo sanottu alunperin, että ovat huonossa kunnossa ja itse käytin niitä kolme talvea. 

Vierailija
55/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko nuori kääntää kirjansa isovanhemmille tai 16v voi jo hankkia ensiasuntonsa. 

Vanhemmat ovat elatusvelvollisia 20-vuotiaaksi asti. Sossu ei tue 16-vuotiaan itsenäistymistä ellei kotona ole poikkeuksellisen hankalat olot, esim nuoren jatkuvaa pahoinpitelyä. Silloinkin todennäköisemmin joutuu johonkin nuorisokotiin kuin että pääsisi omaan asuntoon. 

Vierailija
56/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Köyhyys on sitä, kun nuori ei voi mennä kesätöihin, koska hänen palkkansa lasketaan perheen tuloksi."

Nyt alkaa oikeasti mennä tämä köyhyydellä mässäily ja osattomuus-onanointi yli äyräiden! Nuori ei mene opettelemaan työntekoa, jottei perheen tuet katkea!? Mitense köyhyyden kierre oli tarkoitus katkaista?

Pitäisikö köyhän perheen mielestäsi luopua kesäkuukausien tuistaan jotta nuori pääsisi tekemään töitä? Millä se perhe sen kesän eläisi?

Vierailija
57/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turun seudulla mihi passilla 11-19 vuotiaat voi käydä kerran viikossa ilmaiseksi uimassa.

Tulin vaan kertomaan, että Jyväskylässä sama juttu.

Vierailija
58/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on sitä että kun lapsi hukkaa bussikortin, johon on juuri ladattu kuukauden saldo kouluun menemiseen, joudut tosi tarkasti miettimään mistä sen rahan otat että saat uuden. Kun puhelin menee rikki, ei ole välttämättä rahaa heti sitä korjata.

Ruokaan on rahaa, mutta mikä tahansa pieni vastoinkäyminen voi keikauttaa sen talouden nurin. Hammaslääkärireissu on jo ihan katastrofi. 

Vierailija
59/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuules! En usko, että kukan nuori menee kesätöihin vaan saadakseen kokemusta.

Kaikilla on ideana ja kannustimena juuri se palkka. Hullu juttu, että se köyhän perheen nuori sitä palkkaa eniten tarvitsisi, mutta koska se lasketaan perheen tuloksi, hän ei saa siitäkään yhtään sen enempää rahaa itselleen, mitä muuten saisi.

Itse en oo koskaan saanut sossutukia, mutta säälitti niin mieheni sairaseläkeläissukulainen, joka ei saanut edes puhelinosakkeensa myynnistä ylimääräistä rahaa vaan nekin oli pakko käyttää kulutukseen. (tiedoksi, että ennen vanhaan lankapuhelmissa oli pakko olla joko oma osake tai vuokraosake. Sitten ne lakkautettiin)

Vierailija
60/292 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimahallin lastenlippu 2,30 euroa. Alle kouluikäiset ilmaiseksi.

Niin - eli ymmärsit, mitä köyhyys on. Joo, alle kouluikäiset pääsee ilmaiseksi, mutta harva laittaa niin nuorta lasta sinne yksin, ainakaan ensimmäisellä kerralla. Ja silloin pitää maksaa se aikuistenkin lippu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän