Köyhyys on sitä, kun lapselle ihmetellään koulussa, ettei hän ole koskaan käynyt uimahallissa.
Mitä köyhyys sulle on?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/10/17/koyhyys-on-sita-etta-parsit-al…
Kommentit (292)
Ei helkutti mulla on löydetty ponnari ja ite leikatut hiukset.
Turun seudulla mihi passilla 11-19 vuotiaat voi käydä kerran viikossa ilmaiseksi uimassa.
"Köyhyys on sitä, kun nuori ei voi mennä kesätöihin, koska hänen palkkansa lasketaan perheen tuloksi."
Nyt alkaa oikeasti mennä tämä köyhyydellä mässäily ja osattomuus-onanointi yli äyräiden! Nuori ei mene opettelemaan työntekoa, jottei perheen tuet katkea!? Mitense köyhyyden kierre oli tarkoitus katkaista?
Eikö ole edes eskarin mukana päässyt? Eikö voi pyytää että kummi tai joku läheinen veisi lapsen uimahalliin vaikka synttärilahjana?
Itse olen pienituloinen yh ja joudun laskemaan rahat tarkkaan, silti lapseni pääsevät uimahalliin ja saavat myös tarjoushedelmiä.
Jaa vai niin. 39-vuotiaaksi olen elänyt käymättä koskaan muulloin uimahallissa kuin kerran armeijassa pakotettuna. Vettä löytyy luonnostakin, varsinkin Suomessa. Typeriä nuo kusiset klooriammeet kaikenkaikkiaan. Kilpauimareita on niin vähän, että ei kannattaisi monia tällaisia laitoksia rakentaa ja ylläpitää. Varmasti ylivoimaisesti pahimpia ilmastontuhoajiakin, kun napapiirillä pitää pystyä läträämään aataminasussa tropiikin oloissa.
Vierailija kirjoitti:
"Köyhyys on sitä, kun nuori ei voi mennä kesätöihin, koska hänen palkkansa lasketaan perheen tuloksi."
Nyt alkaa oikeasti mennä tämä köyhyydellä mässäily ja osattomuus-onanointi yli äyräiden! Nuori ei mene opettelemaan työntekoa, jottei perheen tuet katkea!? Mitense köyhyyden kierre oli tarkoitus katkaista?
No niinpä.
Ja sinne uimahalliin kyllä muuten pääsee kerran viikossa jo eskarissa kun suoritetaan uimakoulu.
Ihan fiksuahan se on parsia alushousut
Ei kenelläkään jää kiinni köyhyydestä tuo, kun alle kouluikäinen pääsee ilmaiseksi. Vanhemmat eivät vain viitsi. Ja aivan varmasti löytyisi kummi tai joku vapaaehtoinen lasta viemään, kun itse luonnollisesti on monisairas ja lähimpään uimahalliin on 50 km ylämäkeen molemmat suunnat ilman autotietä.
Saako sellainen ala-asteikäinen mennä uimaan yksin, ilman aikuista? Jos ei, niin pitäähän sen aikuisenkin maksaa lippu. Ja molemmille bussiliput mennen tullen. Siitä 2.3 eurosta tuleekin äkkiä 25 euroa. Montaa väitettä en suomalaisesta köyhyydestä niele, mutta kyllä 25e on monelle pienituloiselle jo liian iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Saako sellainen ala-asteikäinen mennä uimaan yksin, ilman aikuista? Jos ei, niin pitäähän sen aikuisenkin maksaa lippu. Ja molemmille bussiliput mennen tullen. Siitä 2.3 eurosta tuleekin äkkiä 25 euroa. Montaa väitettä en suomalaisesta köyhyydestä niele, mutta kyllä 25e on monelle pienituloiselle jo liian iso raha.
Mitkä bussiliput?
Ja eskarissa käydään muuten kerran viikossa uimassa. Eskari on ilmainen.
Tämä nykykulttuurin vääristymä, että uida voidaan vain uimahallissa ja hiihtää vain hiihtoputkessa, on irvokasta. No joo, heinäkuussa ei voi hiihtää muualla, eikä uimakoulua pysty järjestämään pilteille tammikuussa. So? Tehdään niitä asioita luonnollisessa rytmissä eli olosuhteiden mukaan. Kyllä ihminen kerkeää vuoden aikana uida ja hiihtää ihan tarpeeksi ulkoilmassakin. Se on järkevää, säästäväistä ja ympäristöystävällistä.
Köyhyys on mulle tuntien kävelemistä joka päivä, jos ei ole varaa bussiin. Se on kvalitatiivista nälkää ja kolotuksia, kun ruoasta ei saa kaikkea, mitä kroppa tarvitsisi. Se on nolla tilillä parin viikon ajan ja senttien laskemista. Se on syvää katumusta, kun osti esim. juustoa rahan tullessa tilille. Se on kuiva, karkea ja halkeileva iho kun ei ole varaa voiteisiin ja pikkuvaivoja, joita ei ole varaa hoitaa tai helpottaa. Se on häpeää, kun ei ole kunnollisia vaatteita tai kenkiä. Vessapaperiakaan ei ole joskus pariin viikkoon.
Onneksi ei tarvitse kestää tätä kuin joitain vuosia enää. Sitten valmistun. Töitä pitäisi riittää ja palkka on keskivertoa parempi.
En ole ikinä käynyt uimahallissa lasteni kanssa syystä, että osaan itse uida todella huonosti. Kesällä käyn järvessä polskimassa, mutta uimahallit eivät houkuttele. Lapseni ovat koulun kautta käyneet uimahallissa, eikä siinä ole ollut mitään ongelmaa. Osaavat siis kumpikin uida hyvin, ovat järvessä oppineet. En lukenut tuota juttua, mutta vaikuttaa siltä, että joskus ongelmia nähdään sielläkin, missä niitä ei ole.
Olen 16-vuotias tyttö köyhästä perheestä, ja sanoisin, että elämän hallinta on noiden ongelma eniten!
Sen 25 euroa säästää, kun ei osta limsaa ja herkkuja tai tupakkaa ja alkoholia muutamaan viikkoon. Tai jättää yhden kampaamokäynnin väliin. Ja jos on niin rahasta tiukkaa, ettei ole silti rahaa, niin esimerkiksi Lions Club tarjoaa lapselle ja vanhemmalle matkan aivan varmasti. Samaten myös sosiaalitoimisto tai seurakunta. Tai sitten hakee vaikka seurakunnan ruoka-apua tai ruokajonosta ruokaa, niin saa rahaa säästettyä.
Meidän perheemme on todella köyhä. Silti olemme saaneet tehtyä kaikkea kivaa, kun asiat priorisoidaan. Eniten kampaamossa hiuksiaan värjäyttämässä käyvät juuri äidin pienituloiset kaverit, kun se on kuulemma ainut ilo ja hemmottelu. Siihen on laittaa rahaa 120 euroa 5 viikon välein. Kyllä itseään voi hemmotella halvemmalla. Tiedän, ettei edes varakkaiden perheiden äideillä ole tuohon varaa!
Köyhyys on sitä, ettei pääse isän/äidin työpaikalle suhteilla kesätöihin. Kun ei heillä ole työpaikkaa.
Köyhyys on sitä että äiti huhuilee roskalavaryhmässä 10-vuotiaalle lapselleen uutta kännykkää koska tämä on rikkonut edellisen.
Joku tarjoaa ilmaiseksi iphonea mutta se ei kelpaa.
Hope muuten jakaa aina koululaisten loma-aikoina lippuja uimhalleihin ja kylpylöihin. Ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on sitä, ettei pääse isän/äidin työpaikalle suhteilla kesätöihin. Kun ei heillä ole työpaikkaa.
Yhtäkään työpaikkaa en ole vanhempien suhteilla saanut. Eikä mieheni.
Ja vaikka meillä nykyään on ona yritys, omat lapseni ovat sujuvasti itse hankkineet kaikki työpaikkansa tetistä lähtien.
Olen löytänyt hyviä ponnareita kadulta,eihän siinä mitään ihmeellistä ole kun ne pesee.
Uimahallin lastenlippu 2,30 euroa. Alle kouluikäiset ilmaiseksi.