Kehtaanko kysyä vakituista paikkaa töissä?
Mitä AV-raati on tästä mieltä: kehtaanko kysyä töissä ihan suoraan vakituista paikkaa tai edes tiedustella, olisiko sellainen kohdallani mahdollinen lähitulevaisuudessa?
Tilanne on sellainen, että olen ollut 7 vuotta määräaikaisena. Pidän työstäni, mutta en voi enää jatkaa, jos työnantaja ei halua sitoutua minuun vakituisemmin. Lähden heti, jos saan vakituisen paikan muualta. Vakituisena voisin jatkaa nykyisessä työssäni.
Kannattaako kysyä vai onko se jotenkin tungettelevaa tai asiatonta? Lisäksi olen hakenut oman työnantajani vakituisia avoinna olevia paikkoja enkä ole päässyt ikinä toiselle kierrokselle. Pitäisikö jo tuosta vetää omat johtopäätöksensä?
Kommentit (14)
Helppoa. Jos olet nainen, et kehtaa.
Jos olet mies, kehtaat.
Älä ihmeessä kehtaa kysyä. Kannattaa jatkaa myös seuraavat 7 vuotta määräaikaisena.
Mikä on ollut syy määräaikaiselle työsuhteelle? Jollei oikeaa syytä löydy, tulee tehtävä vakinaistaa
Kysy ihmeessä. Saat kuulla tuhat ja yksi selitystä sille, miksi juuri sinua ei ole vakinaistettu.
T. Kuudetta vuotta sijainen hoitoalalla
Tuo on jo vakituinen jos olet 7 vuotta ollut samalla työnantajalla. Ihan sama mitä paperissa lukee.
Työni on jatkunut taukoamatta. Olen ollut työtön ainoastaan loma-aikana pari kertaa, kun olen halunnut pitää omasta tahdostani pidemmän loman.
En ole tiennyt, että tämä voitaisiin tulkita vakituiseksi. Syy määräaikaisuudelle on ollut työn vakiintumattomuus tms.
Vierailija kirjoitti:
Työni on jatkunut taukoamatta. Olen ollut työtön ainoastaan loma-aikana pari kertaa, kun olen halunnut pitää omasta tahdostani pidemmän loman.
En ole tiennyt, että tämä voitaisiin tulkita vakituiseksi. Syy määräaikaisuudelle on ollut työn vakiintumattomuus tms.
"työn vakiintumattomuus" my ass jos 7 vuotta on roikutettu... Kyllä tuossa jo perusteet ovat vakinaistamiselle, varsinkin jos nuo tauot on osoitettavissa sinun toivomiksisi tauoiksi. Se perussääntöhän menee, että vakinaistamisvelvollisuutta voi kiertää pitämällä määräaikaisten välissä vaikka päivänkin tauon, mutta kyllä sekin jossain vaiheessa varmasti tuomittaisiin ja katsottaisiin työvoiman tarpeen olevan kuitenkin vakinaista. Varsinkin siis, kun määräaikaisia on 7 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kysy ihmeessä. Saat kuulla tuhat ja yksi selitystä sille, miksi juuri sinua ei ole vakinaistettu.
T. Kuudetta vuotta sijainen hoitoalalla
Hoitoala ja muut palvelussuhdetyöt ovat vähän oma lukunsa koska "vakituisen" toimen tai viran saaminen edellyttää sitä että on toimi tai virka vapaana, johon tarvitaan työntekijä. Jonku täytyy siis irtisanoutua toimestaan tai pitää perustaa uusi toimi, ennen kuin siihen voidaan valita joku.
Kuinka pitkiä nuo määräaikaiset ovat olleet?
Kyllä itse olisin varmaan jo vuoden jälkeen alkanut katsella muita työpaikkoja.
Nämä pätkät on ollut 2-4 kk kerrallaan. En jaksa enää tätä pätkäputkea. Siksi mietin tuota ihan suoraan kysymistä. Mielestäni minulla on oikeus saada tietää, onko minulla tulevaisuutta tässä työpaikassa. Tässä on kuitenkin koko ajan pelko töiden loppumisesta. Pitää alkaa vähän miettimään muutakin elämää. Alan selvitellä asioita. Kai liitostakin uskaltaisi kysyä neuvoa? Pelkään, että jos alan oikein hankalaksi ja vaativaksi, niin seuraavaa sopimusta ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Nämä pätkät on ollut 2-4 kk kerrallaan. En jaksa enää tätä pätkäputkea. Siksi mietin tuota ihan suoraan kysymistä. Mielestäni minulla on oikeus saada tietää, onko minulla tulevaisuutta tässä työpaikassa. Tässä on kuitenkin koko ajan pelko töiden loppumisesta. Pitää alkaa vähän miettimään muutakin elämää. Alan selvitellä asioita. Kai liitostakin uskaltaisi kysyä neuvoa? Pelkään, että jos alan oikein hankalaksi ja vaativaksi, niin seuraavaa sopimusta ei tule.
Liittoon ehdottomasti yhteys.
Onko työsuhde jatkunut taukoamatta? Oletko valtiolla/kunnalla vai yksityisellä töissä?
Periaattessahan määräaikainen tulisi vakinaistaa ennen uusien vakituisten palkkaamista