Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitää käydä allergiatestit jos huomasin oireet itsekin?

Vierailija
30.08.2023 |

Mulla on kyllä kanttia sanoa suoraan etten syö jotain josta en tykkää. Mutta soija tekee hirveät vatsavaivat. Tuttu on sitä mieltä että jos testejä ei ole tehty, voi syödä. Minusta turha kuormittaa terveydenhuoltoa tämän, näin pienen asian takia. En vaan syö sitä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse.

Vierailija
2/13 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttusi luulee että kuvittelet oireet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait sun pitää myös hypätä kaivoon, jos kaveri käskee 🙄?

Vierailija
4/13 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikas röyhkeä tuttu. No et todellakaan syö sitä, jos et halua ja toista ei tarvitse miellyttää mitenkään. Sano että työntää soijaruokansa mustaan avaruuden madonreikään ja lopettaa tyrkytyksen. Syöt vain sitä mikä sulle sopii.

Vierailija
5/13 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään lääkäri ei ole halunnut tehdä allergiatestejä, mutta allergialääkityksen ovat määränneet nyt 15 vuotta putkeen. Äidilläni tosin allergiat eivät edes näkyneet testeissä, vaikka oireet ovat aivan selviä, joten en tiedä, mitä pointtia niissä testeissä olisi.

Vierailija
6/13 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole välttämättä allergiaa vaan yleisiä pavuista ihmisille tulevia kiusallisia oireita. Minä saan myös soijapavusta vatsaoireita ja valitettavasti myös monista sienistä sienisokerin imeytymshäiriön vuoksi.

Vierailija
7/13 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aikanaan ja oli tärkeää tietoa, että sain vahvistuksen pähkinä ja manteli allergioille. Nämä allergiat pahimmillaan hengenvaarallisia anafylaktisen shokin vuoksi, eikä allergeenit vähenny kuumentaessa, kypsentäessä tms kuten esim omena on. Raaka omena pahat oireet, mutta mehu, piirakka, hillo tms ok.

Vierailija
8/13 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt koska olen halunnut testituloksen, jos vaikka joskus joutuisin sairaalahoitoon anafylaktisen shokin takia.

Jos suurin oire on että pierettää paljon, en vaivautuisi.

Vierailija
9/13 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on tehty allergiatesti (Prick) ja niitä testattavia allergeeneja oli kyllä melko vähäinen määrä. Tällä testillä taidettiin tutkia hengitystieallergioita.

Muistaakseni koivu, pölypunkki ja jotain eläimiä testattiin. Mietin jo silloin, että melko turhaa touhua. Lievä reaktio tuli pölypunkkiin, mutta eiköhän tuo ole jo aika harvinainen eliö kodeissa nykyään.

Negatiivisesta tuloksesta huolimatta saa allergiaoireita koivun siitepölystä tai sitten astmaatikkona reagoin siitepölyn määrään. Kummaa silti on, että varsinkin toukokuussa saan oireita myös esimerkiksi tomaateista ja paprikasta.

Selvää on, että olen allerginen nikkelille, lanoliinille, kumikemikaaleille (esimerkiksi kumikäsineet, kuminauhat) ja tietyille lääkeaineille.

No, kaikkia maailma aineita ei voi testata ja vältän niitä, joista huomaan saavani oireita. Muut saavat minun puolestani ihmetellä kaikessa rauhassa, jos sanon että en voi käyttää tuota valmistetta.

Vierailija
10/13 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään lääkäri ei ole halunnut tehdä allergiatestejä, mutta allergialääkityksen ovat määränneet nyt 15 vuotta putkeen. Äidilläni tosin allergiat eivät edes näkyneet testeissä, vaikka oireet ovat aivan selviä, joten en tiedä, mitä pointtia niissä testeissä olisi.

Kysy uudestaan. Testeihin pääsi todella helposti (HUS) kun kirjoitin että epäilen vakavaa allergiaa tietylle ruoka-aineelle ja kerroin perusteeni miksi epäilen. Omassa tapauksessani kyseessä oli allergeeni joka ei kuulu yleisiin allergian aiheuttajiin, ja luulen että yleisempien allergioiden testiin pääsee vielä tätä helpommin.

Vierailija
11/13 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni on tehty allergiatesti (Prick) ja niitä testattavia allergeeneja oli kyllä melko vähäinen määrä. Tällä testillä taidettiin tutkia hengitystieallergioita.

Muistaakseni koivu, pölypunkki ja jotain eläimiä testattiin. Mietin jo silloin, että melko turhaa touhua. Lievä reaktio tuli pölypunkkiin, mutta eiköhän tuo ole jo aika harvinainen eliö kodeissa nykyään.

Negatiivisesta tuloksesta huolimatta saa allergiaoireita koivun siitepölystä tai sitten astmaatikkona reagoin siitepölyn määrään. Kummaa silti on, että varsinkin toukokuussa saan oireita myös esimerkiksi tomaateista ja paprikasta.

Selvää on, että olen allerginen nikkelille, lanoliinille, kumikemikaaleille (esimerkiksi kumikäsineet, kuminauhat) ja tietyille lääkeaineille.

No, kaikkia maailma aineita ei voi testata ja vältän niitä, joista huomaan saavani oireita. Muut saavat minun puolestani ihmetellä kaikessa rauhassa, jos sanon että en voi käyttää tuota valmistetta.

Astmasta en tiedä, mutta siitepölyallergioiden yleisenä vaivana on myös ristiallergiat. Esimerkiksi omenat ja pähkinät (ehkä tomaatit ja paprikatkin?) voivat aiheuttaa allergisia oireita siitepölykautena, vaikka ne itsessään eivät kauden ulkopuolella aiheuttaisi mitään.

Kun mainitsit saavasi oireita siitepölystä, ehkä ne ovat sen verran pieniä että eivät ole aiheuttaneet positiivista prick-tulosta, mutta kuitenkin vaikuttavat tuohon ristiallergiaan. Monelle suomalaiselle tulee allergiaoireita myös pähkinäpuusta, jota ei täällä niinkään kasva mutta siitepöly leviää Virosta pahimmillaan jo helmikuussa.

Vierailija
12/13 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, ettet ole aina itse päättämässä mitä suuhusi laitat. Dementikon tai sairaalaan joutuneen saa hengiltä syöttämällä hänelle allergeenia.

Vierailija
13/13 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista, ettet ole aina itse päättämässä mitä suuhusi laitat. Dementikon tai sairaalaan joutuneen saa hengiltä syöttämällä hänelle allergeenia.

Tästä tuli mieleen. Itse olin leikkauksessa ja kahdella muulla potilaalla oli laktoosi-intoleranssi ja toisella vielä keliakia. Silti saivat sairaalassa epäsopivaa ruokaa, pinaattikeitossa oli tavallista maitoa ja molemmat juoksivat sitten ripulipaskalla monta tuntia sen jälkeen. keliaakikolle oli tarjottu tavallista spagettia, onneksi hän itse huomasi ajoissa eikä syönyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi