Pakko oli hylätä muuten paras työnhakija ruotsin kielen taitojen puutteen vuoksi
Eli oikein hyvältä näytti CV:ssä ja vielä paremmalta haastattelussa. Kunnes. Niin siinä valitettavasti kävi, että tämä kaikilla muilla tavoin hyvä hakija ei osannut ruotsin kieltä hyvin. Hän takelteli ihan yksinkertaisten kysymysten kohdalla, mm. under vilka omständigheter uppstår det imma i flygplanets vindruta? Ei. Näin se vain on.
On kyse arvoista. Ruotsin kieli on yrityksellemme tärkeä, se on arvo, jota vaalimme. Ruotsin kieli on myös meille ilmainen älykkyystesti. Jokaisella on ollut kolme vuotta aikaa oppia tuo kieli. Oletkos vähän yksinkertainen, jos et siinä ajassa sitä oppinut? Palkkasin sitten sen muuten toiseksi parhaan, mutta joka osasi hyvin ruotsia.
KV-yrityksen CEO
Kommentit (25)
Gå till fitt härifrån, du jävla Finne. Ni alla kan tala svenska värd skit!
Vierailija kirjoitti:
Mikä h-vetti tuota inisijää vaivaa? Ei ole kyllä päivääkään asunut Vaasassa jos kuvittelee että vain ruotsin kielellä on työelämässä täällä merkitystä.
Näin on. Vakituinen työ minullakin Vaasassa, enkä puhu hyvin ruotsia. Kunhan suomi ja englanti sujuu, niin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä h-vetti tuota inisijää vaivaa? Ei ole kyllä päivääkään asunut Vaasassa jos kuvittelee että vain ruotsin kielellä on työelämässä täällä merkitystä.
Näin on. Vakituinen työ minullakin Vaasassa, enkä puhu hyvin ruotsia. Kunhan suomi ja englanti sujuu, niin pärjää.
Kyse on arvoista ja kaupanteosta. Suomi on kaksikielinen maa, Ruotsi on Saksan jälkeen tärkein kauppakumppanimme. Lisäksi kyse on älykkyydestä. Miksi joku ei osaa ruotsia? Kolme vuotta on ollut aikaa opiskella. Osaako hän muutakaan? Emme voi ottaa riskiä. Ymmärrät sen varsin hyvin, eikö niin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten minä opiskella ruotsi kun muutin Suomeen vasta kaksi vuotta sitten. Minä opiskella hyvä suomi, mutta CEO sanoi ettei minä hyvä työntekijä koska musta eikä osaa ruotsi. Minä kysyä kuka sai paikan ja CEO vastasi se oli hänen poikansa.
Moni aasialainen pärjää hienosti kaksikielisissä yrityksissä.
Testataanhan heiltäkin ruotsin taito, eikö niin?
Se on Verkställande direktör eikä CEO.