Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 300 euron toimeentulotukea nostava nuori on velvoitettu työnhakuun? Käsittämätöntä

Vierailija
16.10.2019 |

Puhun nyt nuorista aikuisista, jotka ovat kirjoilla vanhempien luona. He saavat n. 300 euroa kuukaudessa vähennettyä toimeentulotukea siksi, että muodostavat vanhempien kanssa ns. yhteistalouden. Ja vanhempien tulot eivät vaikuta tähän tukeen; vanhemmat voivat olla jopa miljonäärejä. Mutta siksipä kysynkin, millä logiikalla tuo 300 euron tuki on täysin vastikkeellinen?

Tuo tulee aivan älyttömän kalliiksi ohjata noin pientä tulonsiirtoa vastaanottavaa ihmistä luukulta toiselle ja erilaisiin työllistymispalveluihin, etenkään kun kaiken lisäksi monet vanhempien luona asuvat nuoret eivät halua töihin, vaan vastaanottavat tukea siksi, että on parempi saada jotain kun ei mitään - ja mieluummin on joku pieni tulonsiirto kuin että kerjää vanhemmiltaan jatkuvasti sitä rahaa.

Tavallaan ymmärrän, että esim. yli tonnin tulonsiirtoa vastaanottavalta itsenäisesti asuvalta ihmiseltä vaaditaan jo jotain. Mutta miksei vastikkeellisuus voi määrätyä sen mukaan, kuinka suuri tuo tulonsiirto on? Eikö olisi tärkeintä saada ensimmäiseksi ne kaikkein eniten tukae saavat töihin, kuin 300 euroa saava perheen kanssa elävä nuori ilman mitään suoraa pohjatyökokemusta tai koulutusta?

Se ei ehkäise syrjäytymistä, että pienellä tuella elävää nuorta ihmistä syytetään kulueräksi, kun se ei matemaattisesti sitä edes ole.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus eikä mikään lapsilisä.

Vierailija
2/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tärkeintä mutta kun ne suurimpia tukeja saavat eivät voi mennä töihin. Syytä tuskin tarvitsee kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yhteiskunnan pitäisi tukea, jos ei halua tehdä mitään yhteiskunnan hyväksi?

Vierailija
4/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta ainakin osa voitaisiin pelastaa syrjäytymiseltä.

Vierailija
5/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin totta. Asuin itse pari vuotta mun rikkaiden vanhempien luona kun olin vielä nuori nainen. Sain 350 euroa kuukaudessa ja tiesin, että työnhaku on ehtona, mutta kaikki se helvetti mitä siihen tukeen liittyi alkoi mennä jo yli. Lopetin tuen ja elin vanhempien rahoilla lopun aikaa. Eniten symppaan niitä köyhiä, jotka oikeasti joutuvat käymään tuota taistelua läpi, eikä mitään pakoteitä ole.

Vierailija
6/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi vaarallista opettaa meidän nuorille, että rahan saa tekemättä mitään. Nuoriso takuu lupaa kaikille nuorille opiskelupaikan ja se on mielestäni minimiedellytys, että pitää opiskella ammatti.

Vierailija
7/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin totta. Asuin itse pari vuotta mun rikkaiden vanhempien luona kun olin vielä nuori nainen. Sain 350 euroa kuukaudessa ja tiesin, että työnhaku on ehtona, mutta kaikki se helvetti mitä siihen tukeen liittyi alkoi mennä jo yli. Lopetin tuen ja elin vanhempien rahoilla lopun aikaa. Eniten symppaan niitä köyhiä, jotka oikeasti joutuvat käymään tuota taistelua läpi, eikä mitään pakoteitä ole.

Voi sääli, oikeinko töitä olisi pitänyt hakea? Onneksi vanhempasi maksoivat elämisesi, ettet vaan joutunut töihin. Hui sentään!

Vierailija
8/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhteiskunnan pitäisi tukea, jos ei halua tehdä mitään yhteiskunnan hyväksi?

Koska yhteiskunta samalla määrittelee sen, mikä sitä milloinkin hyödyttää. Esimerkiksi avoimessa yliopistossa opiskeleva ei voi saada mitään muuta kuin asumistukea. Ei edes sitä toimeentulotukea.

Vierailija
9/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella rankalta. Jouduit siis hakemaan töitä? Et kai sentään joutunut mihinkään työhaastatteluun tai muuhun kamalaan? Onkohan samaa kokeneille yhteiskunnan puolesta jotain vertaistukiryhmiä olemassa :(

Vierailija
10/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sääli, oikeinko töitä olisi pitänyt hakea? Onneksi vanhempasi maksoivat elämisesi, ettet vaan joutunut töihin. Hui sentään!

Minusta valinnanvapaus kohdallani on ihan ok, sillä en nostanut ylisuurta asumistukea tai muitakaan etuuksia. Näistähän se kulu todellisuudessa muodostuu. Asumistukeen menee muistaakseni 4 kertaa enemmän rahaa kuin toimeentulotukeen.

Vierailija
11/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska yhteiskunta samalla määrittelee sen, mikä sitä milloinkin hyödyttää. Esimerkiksi avoimessa yliopistossa opiskeleva ei voi saada mitään muuta kuin asumistukea. Ei edes sitä toimeentulotukea.[/quote

Tuo ei ole totta. Ei avoin opiskelu poista oikeutta toimeentulotukeen.

Vierailija
12/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 000 tällaista 300 €/kk saavaa hlöä =

9 000 000€/kk, =108 000 000€/vuosi. Ihan pieni tulosiirto vain. Hups, sinne meni. Koska ei huvittanut hakea töitä ja elättää itseään. Nuokin rahat täytyy jonkun muun maksaa. Valtiolla ei ole pohjatonta kassaa josta sitä rahaa voi vaan ottaa.

Vierailija
13/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska yhteiskunta samalla määrittelee sen, mikä sitä milloinkin hyödyttää. Esimerkiksi avoimessa yliopistossa opiskeleva ei voi saada mitään muuta kuin asumistukea. Ei edes sitä toimeentulotukea.[/quote

Poistaa. Nuorella on velvollisuus hakeutua koulutukseen, ja avointa yliopistoa ei tohon lasketa. Avoimessa yliopistossa opiskeleminen ei ole peruste saada toimeentulotukea. Te-palvelut määrää ne sivutoimiset opinnotkin.

Vierailija
14/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella rankalta. Jouduit siis hakemaan töitä? Et kai sentään joutunut mihinkään työhaastatteluun tai muuhun kamalaan? Onkohan samaa kokeneille yhteiskunnan puolesta jotain vertaistukiryhmiä olemassa :(

En joutunut. Minulle se kaikki oli vapaaehtoista. Hirveät vaatimukset 300 euron tuesta. Aivan surrealistiset.

Vierailija
15/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 000 tällaista 300 €/kk saavaa hlöä =

9 000 000€/kk, =108 000 000€/vuosi. Ihan pieni tulosiirto vain. Hups, sinne meni. Koska ei huvittanut hakea töitä ja elättää itseään. Nuokin rahat täytyy jonkun muun maksaa. Valtiolla ei ole pohjatonta kassaa josta sitä rahaa voi vaan ottaa.

Kuinka monta miljardia asumistukeen menee? Sitä eivät nämä kommuunissa elävät nuoret maksa, mutta se on vastikkeeton tuki.

Vierailija
16/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt kerran otit puheeksi miljonäärivanhemmat, niin löisin vaikka vetoa, että suurin osa heistä maksaa lapsensa elämisen, jos työtä ei ole. Toki AV:lla kommentoivat vain ne, joiden rikkaat vanhemmat eivät maksa mitään, mutta tuskin se on tavallisin vaihtoehto. 

Miksi miljonäärivanhempien siivellä eläville nuorille pitäisi antaa 300 euroa kuussa ilmaiseksi, etenkään jos heillä ei ole mitään aikomuksiakaan töihin?

Vierailija
17/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistaa. Nuorella on velvollisuus hakeutua koulutukseen, ja avointa yliopistoa ei tohon lasketa. Avoimessa yliopistossa opiskeleminen ei ole peruste saada toimeentulotukea. Te-palvelut määrää ne sivutoimiset opinnotkin.

Mainitsemasi koulutusasiat kuuluu työkkärille. Kelalla eri määritelmät toimeentulotuelle, samoin kunnalla täydentävälle toimeentulotuelle. Tietenkään avoimessa opiskelu ei ole peruste ttt:lle, vaan siinä eri kriteerit.

Vierailija
18/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivuilta:

"Tosiaan opintotukea voi saada vain jos opinnot johtavat tutkintoon.

Toimeentulotuessa on edellytyksenä usein se että on työtön työnhakija ja näin huolehtii omasta elatuksestaan hakemalla ensisijaiset etuudet kuten työttömyysturvan. TE-palvelut sitten tutkii voiko opiskella avoimessa korkeakoulussa samalla kun on työtön työnhakija."

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=41135

Eli jos pystyisi vakuuttamaan Te-toimiston siitä, että avoimen kautta voisi jatkaa yliopistoon ja sitä kautta tutkintoon, niin olisiko mahdollista sillloin? Joka tapauksessa epävarmaa, hankalaa ja byrokraattista, kuten melkein kaikki tässä maassa. :(

Vierailija
19/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska yhteiskunta samalla määrittelee sen, mikä sitä milloinkin hyödyttää. Esimerkiksi avoimessa yliopistossa opiskeleva ei voi saada mitään muuta kuin asumistukea. Ei edes sitä toimeentulotukea.

Millähän perustein ei voi saada toimeentulotukea?

Vierailija
20/60 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi