Syöpäketju
Tänään sairaanhoitaja soitti.
Tällä viikolla labroja ja sydänfilmi.
Ensi viikolla tietokonetomografia tms ( koko kroppa kuvataan)
30.10 lantion alueen magneettikuvaus
31.10. syöpälääkärin vastaanotto.
Hoito tapahtuu naistenklinikalla.
Levinneisyys ja jatkohoitosuunnitelma 31.10.
Keskusteluapua annetaan, saa soittaa koska vaan.
En ole kertonut kotona. Haluan tietää laajuuden ja ennusteen ennen kertomista.
Millään pikkusyövällä tuskin kannattaa lasta pelästyttää.
Vähän herkillä mennään.
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä sitten kuvataan samana päivänä ja diagnosointi tehdään koepaloineen samantien. Jos tuo, että kuukauden odotat leikkausta julkusella ei ole mitään nopeaa toimintaa. Kuukausi joidenkin syöpätyyppien kohdalla merkitsee jo sen leviämistä.
Koepalaa ei todellakaan oteta saman tien missään ei edes yksityisellä. Suurin osa koepaloista tarkoittaa syviä biopsioita esim vatsaontelosta tai rintaontelosta. Ne otetaan uä tai usein tt ohjattuna. Missään paikassa radiologi ei ota mitään koepalaa sanan tien kun kuvassa näkyy kasvain! Ja kuinka monella on varaa tt-ohjattuun keuhkotuumorin koepalan ottoon johon kuuluu myös seuranta osastolla ilmarinta ja verenvuotoriskin takia??? Syöpäkasvainten koepalaa otot suunnitellaan usein radiologien ja kirurgien yhteismeetingeissä, ei tämmöisiä ole yksityisellä puolella. Ja missään yksityisellä ei ole varmasti valmiutta patologin jääleikepäivystykseen tai esim 12 tuntia kestävään vatsaontelon HIPEC-leikkaukseen.
Syöpähoitojen osalta kokemusta kummastakin, eli rintasyöpä leikattiin yksityisellä, kasvain lähetettiin taksilla HUSiin jääleiketutkimuksiin, minun nukutukseni ollessa päällä. Ihmettelin vain taksilaskua, selvisi että kasvain komeasti matkusti taksin takapenkillä... Hoidot julkisella puolella, 20 vuotta tervettä elämää, kiitollisena.
Näytteet lähtee aina tutkimuksiin taksilla. Esim HUSista Punaiselle ristille, leikkaussalista patologian laitokselle jne.
Kerroin tämän lähinnä siksi, että ei yksityinen näitäkään tee, tarvitaan julkista terveydenhoitoa.
Aloittajalle neuvonkin: Ei kannata googlata, eikä lukea syöpätarinoita. Työ on hyvää terapiaa, tee niin kauan kuin voit.
Talousasiat kyllä järjestyvät, KELA astuu kehiin. Samoin kannattaa ottaa myöhemmin yhteyttä sosiaalipuoleen, sieltä saa tukea. Kyllä sinä pärjäät, tiedän sen. Tsemppiä.
Voimia aloittajalle ja muille sairastuneille. Ikinä ei sairastumiselle ole hyvä ajankohta, aina se murtaa ainakin perusturvallisuuden. Itse kerroin tosiaan heti läheisille, myös lapsille. Koepalatulokset tulivat ja leikattiin. Junaan on hypätty ja syövän lääkehoidot alkavat täälläkin pian.
On hyvä, haluan, että kirjoitat meille tänne palstalle.
Voimia sinulle.
Se keskustelupalsta jolle pääsin, on hyvä. Kaikilla vaan on niin rankkoja kokemuksia takanaan, että en tiedä ahdistunko enemmän niistä hurjista elämänkokemuksista vai miten oikein tämän asian otan.
Vertaistukea ja neuvoja saa paljon.
Olen toivon ja epätoivon rajamailla koko ajan.
Viikon päästä tuomio tai vapautus (levinnyt, ei levinnyt)
Onneksi tulee lapsia viikonlopuksi hoitoon, saan ajatukset muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä kuraa nuo pelottelut julkisen hoidon ongelmilla. Suomessa saa erittäin hyvää hoitoa syöpään julkisessa terveydenhuollossa ja erityissairaanhoito on laadukasta. Törkeää pelotella ihmisiä etenkin kun puhuu puhdasta pas*aa. Hoitoja löytyy usein myös levinneisiin syöpiin ja vaikka niin olisikin käynyt, niin kokemuksesta sanon, että odotteluvaihe alussa on monelle se pahin, kun on epätietoisuutta ja tilanne on uusi. Jos voi neuvoa niin vaikka et tiedä vielä faktoja, nin kerro jollekulle tukihenkilölle. Toivotan kovasti voimia ja toivon, että saat pikaisesti lisää tietoa tilanteesta.
Totta, minun rintasyöpäni toteamisesta se oli kahden viikon päästä leikattu ja kahden vuoden päästä rakennettiin maharasvasta uusi rinta.
Kasvain oli niin pieni, että hoitona vain antiestrogeeni 5 v.
Nyt olen ollu terveenä 10 v.
Ihan Hyvinkäällä kaikki hoidettiin supernopsaan ja laadukkaasti.Taitaa tuo tuomiopäivän pasuuna olla vakuutusmyyjä, jonka provikat jääneet vähiin.
Minunkin rintasyöpäni leikattiin Hyvinkäällä, muut hoidot tosin annettiin 15 vuotta sitten Meilahden Syöpätautien klinikalla. Leikkaus 2 viikkoa diagnoosista, mikä tosin tuntui sadalta vuodelta. Tunsin oireita tuon kahden viikon aikana ihan joka paikassa, olin varma, että se on aivoissakin jo. Tuossa vaiheessa olisi suuri tarve saada jotain psykologista apua. Silloin ei ainakaan saanut. Muuten hoito oli tehomasta, tosin sytostaatteja jouduin odottamaan muistaakseni 5-6 viikkoa leikkauksesta. Mutta en ollut enää paniikissa, koska ajattelin, että se musta ja paha on leikattu pois. Minulla on muitakin sairauksia (silloin ei ollut kuin lievästi koholla oleva verenpaine), joten olen monta kertaa miettinyt, että miksei esim. psyykkisiä sairauksia hoideta samalla lailla kuin syöpää ainakin silloin. Pääsin tai jouduin vielä lääketutkimukseenkin, toki se oli vapaaehtoista, mutta ilmeisesti ainakin tehokas hoito oli tuo sytostaattien "nauttiminen" myös tabletteina. Tosin pahoin sivuvaikutuksin, mutta kun tajusi niiden olevan tilapäisiä, ne kyllä kesti.
(Löysin vasta tämän ketjun, joten en ole lukenut ap:n viimeisimpiä kirjoituksia vielä).
Tekisi vaan mieli huutaa. Nyt en voi. Huudan sunnuntaina. Kovaa kiljun ja huudan.
Itkenkin.
Lauantai, sunnuntai, maanantai, tiistai, keskiviikko, BANG
Enää alle viikko.
Tieto.
Jos hyvin käy, niin tietävät mitä on. Mulla eivöt tietäneet kunnolla. Arvailemiseksi meni julkisella, kuten arvauskeskuksissa yleensäkkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos hyvin käy, niin tietävät mitä on. Mulla eivöt tietäneet kunnolla. Arvailemiseksi meni julkisella, kuten arvauskeskuksissa yleensäkkin.
Mulla aika naistenklinikalle.
Voi hyvä Jumala
Mitä olen itselleni tehnyt?
Kuinka lapseni tästä selviää?
Eikö koskaan lapsenlapsia?
Tyttäreni tarvitsee minua, Jumala.
Auta.
Ap, et ole tehnyt itse itsellesi mitään. Kukaan ei valitse sairastua vakavasti, mistään näpystä ei voi heti tajuta, että on syöpää. Sun pitää lopettaa itsesi syyllistäminen. Se ei auta mitään. Voisi olla hyvä, että juttelisit jonkun ystäväsi kanssa. Olen myös sairastunut syöpään, joten ymmärrän melko hyvin tunteesi. Voimia kovasti!
Juttelen kun tiedän missä mennään. Kukaan muu ei ansaitse tätä ahdistunutta odotusta.
Ei kannata anella mitään tai syyllistää itseänsä. Voi olla, että elintavat laukaisi syövän, mutta jos näin, niin voit muuttaa elintapasi. Ota selvää ruokailusta, urheilusta ja valmista kehosi tulevaan taisteluun. Laihduta, jos on mistä laihduttaa, koska lääkärit saa paremmin kaiken syöpäkudoksen leikattua pois, jos ympärillä ei ole 100kg rasvaa. Eli vatsanseutu hoikaksi leikkausta varten. Kemikaalit pois. Kaikki on nyt kiinni kuinka hyvin taistelet. Mene vaikka ulos kävelylle, kun ahdistaa, se hoikentaa. Ei sokeria tai alkoholia/tupakointia.
No totta sekin, itse olen taas jutellut läheisten ystävieni kanssa, ammattiapua ei toistaiseksi ole edes tarjottu. Kaikilla meillä on erilaiset selviytymiskeinot hankalissa tilanteissa.
Rasvaa on ja huonot elintavat
Tupakka on jäämässä pois. Päiviä ilman ja pieniä retkahtamisia.
Jos ei ole levinnyt, niin häpyhuulk lienee helppo leikata.
Jos levinnyt, niin...
Doctares voinee tarjota jotain Uusia konsteja Mutta sukulaisnainen kuoli Doctaresissa kaikesta huilimatta kohdunkaulansyopaan.
Vierailija kirjoitti:
Doctares voinee tarjota jotain Uusia konsteja Mutta sukulaisnainen kuoli Doctaresissa kaikesta huilimatta kohdunkaulansyopaan.
Kiitos tästä tiedosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä kuraa nuo pelottelut julkisen hoidon ongelmilla. Suomessa saa erittäin hyvää hoitoa syöpään julkisessa terveydenhuollossa ja erityissairaanhoito on laadukasta. Törkeää pelotella ihmisiä etenkin kun puhuu puhdasta pas*aa. Hoitoja löytyy usein myös levinneisiin syöpiin ja vaikka niin olisikin käynyt, niin kokemuksesta sanon, että odotteluvaihe alussa on monelle se pahin, kun on epätietoisuutta ja tilanne on uusi. Jos voi neuvoa niin vaikka et tiedä vielä faktoja, nin kerro jollekulle tukihenkilölle. Toivotan kovasti voimia ja toivon, että saat pikaisesti lisää tietoa tilanteesta.
Totta, minun rintasyöpäni toteamisesta se oli kahden viikon päästä leikattu ja kahden vuoden päästä rakennettiin maharasvasta uusi rinta.
Kasvain oli niin pieni, että hoitona vain antiestrogeeni 5 v.
Nyt olen ollu terveenä 10 v.
Ihan Hyvinkäällä kaikki hoidettiin supernopsaan ja laadukkaasti.Taitaa tuo tuomiopäivän pasuuna olla vakuutusmyyjä, jonka provikat jääneet vähiin.
Minunkin rintasyöpäni leikattiin Hyvinkäällä, muut hoidot tosin annettiin 15 vuotta sitten Meilahden Syöpätautien klinikalla. Leikkaus 2 viikkoa diagnoosista, mikä tosin tuntui sadalta vuodelta. Tunsin oireita tuon kahden viikon aikana ihan joka paikassa, olin varma, että se on aivoissakin jo. Tuossa vaiheessa olisi suuri tarve saada jotain psykologista apua. Silloin ei ainakaan saanut. Muuten hoito oli tehomasta, tosin sytostaatteja jouduin odottamaan muistaakseni 5-6 viikkoa leikkauksesta. Mutta en ollut enää paniikissa, koska ajattelin, että se musta ja paha on leikattu pois. Minulla on muitakin sairauksia (silloin ei ollut kuin lievästi koholla oleva verenpaine), joten olen monta kertaa miettinyt, että miksei esim. psyykkisiä sairauksia hoideta samalla lailla kuin syöpää ainakin silloin. Pääsin tai jouduin vielä lääketutkimukseenkin, toki se oli vapaaehtoista, mutta ilmeisesti ainakin tehokas hoito oli tuo sytostaattien "nauttiminen" myös tabletteina. Tosin pahoin sivuvaikutuksin, mutta kun tajusi niiden olevan tilapäisiä, ne kyllä kesti.
(Löysin vasta tämän ketjun, joten en ole lukenut ap:n viimeisimpiä kirjoituksia vielä).
Sytostaatteja ei voi antaa heti leikkauksen jälkeen. Leikkaushaavan pitää olla kunnolla parantunut, tähän menee se n. Kuukausi. Sytostaatit lisää infektiovaaraa, katastrofi on jos osittain parantunut leikkaushaava integroituu ja repeää auki.
Näytteet lähtee aina tutkimuksiin taksilla. Esim HUSista Punaiselle ristille, leikkaussalista patologian laitokselle jne.