Syöpäketju
Tänään sairaanhoitaja soitti.
Tällä viikolla labroja ja sydänfilmi.
Ensi viikolla tietokonetomografia tms ( koko kroppa kuvataan)
30.10 lantion alueen magneettikuvaus
31.10. syöpälääkärin vastaanotto.
Hoito tapahtuu naistenklinikalla.
Levinneisyys ja jatkohoitosuunnitelma 31.10.
Keskusteluapua annetaan, saa soittaa koska vaan.
En ole kertonut kotona. Haluan tietää laajuuden ja ennusteen ennen kertomista.
Millään pikkusyövällä tuskin kannattaa lasta pelästyttää.
Vähän herkillä mennään.
Kommentit (275)
Syöpä ollut lähes koko päivän takaraivossa... vaan nyt se taas tunkee mieleen.
Huomenna magneettikuvaus.
Torstaina lääkäri.
Kauhukuvissa etäispesäkkeitä ympäriinsä.
Jonkinlainen välinpitämättömyys vie terää pelolta. Olen niin kyllästynyt tähän jo.
Naistenklinikalla, matkalla magneettiin.
Tänään sain sitten tuikata letkun vaginaani ja se pumpattiin täyteen geeliä.... omituinen tunne.
Magneettikuvaukseen meinasin nukahtaa.
Alkoi itkettää ennen kuvausta. Sairaanhoitaja halasi minua. Se tuntui hyvältä
Hei,
ajattelin vaan kertoa että täällä ollaan ”linjoilla”, minä kuten moni muukin. Olet ajatuksissamme, Et ole yksin.
Toivomme huomiseen voimia. Haluaisin toivottaa hyvää yötä, valvoit sitten tai nukuit.
T. anonyymi
Toivun parhaillaan Naistenklinikalla tehdystä syöpäleikkauksesta. Haluan sen sanoa, että siellä hoitajat ja lääkärit ovat aivan huippuja, todella ihania. Olet hyvissä ja huolehtivissa käsissä. Keskusteluapua on tarjolla. Onnea sinulle, itselläni ei ollut levinnyt.
Kiitos. Herkillä mennään. Itku tulee nyt entistä helpommin. Töissä olin tuottelias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä kuraa nuo pelottelut julkisen hoidon ongelmilla. Suomessa saa erittäin hyvää hoitoa syöpään julkisessa terveydenhuollossa ja erityissairaanhoito on laadukasta. Törkeää pelotella ihmisiä etenkin kun puhuu puhdasta pas*aa. Hoitoja löytyy usein myös levinneisiin syöpiin ja vaikka niin olisikin käynyt, niin kokemuksesta sanon, että odotteluvaihe alussa on monelle se pahin, kun on epätietoisuutta ja tilanne on uusi. Jos voi neuvoa niin vaikka et tiedä vielä faktoja, nin kerro jollekulle tukihenkilölle. Toivotan kovasti voimia ja toivon, että saat pikaisesti lisää tietoa tilanteesta.
Totta, minun rintasyöpäni toteamisesta se oli kahden viikon päästä leikattu ja kahden vuoden päästä rakennettiin maharasvasta uusi rinta.
Kasvain oli niin pieni, että hoitona vain antiestrogeeni 5 v.
Nyt olen ollu terveenä 10 v.
Ihan Hyvinkäällä kaikki hoidettiin supernopsaan ja laadukkaasti.Taitaa tuo tuomiopäivän pasuuna olla vakuutusmyyjä, jonka provikat jääneet vähiin.
Minunkin rintasyöpäni leikattiin Hyvinkäällä, muut hoidot tosin annettiin 15 vuotta sitten Meilahden Syöpätautien klinikalla. Leikkaus 2 viikkoa diagnoosista, mikä tosin tuntui sadalta vuodelta. Tunsin oireita tuon kahden viikon aikana ihan joka paikassa, olin varma, että se on aivoissakin jo. Tuossa vaiheessa olisi suuri tarve saada jotain psykologista apua. Silloin ei ainakaan saanut. Muuten hoito oli tehomasta, tosin sytostaatteja jouduin odottamaan muistaakseni 5-6 viikkoa leikkauksesta. Mutta en ollut enää paniikissa, koska ajattelin, että se musta ja paha on leikattu pois. Minulla on muitakin sairauksia (silloin ei ollut kuin lievästi koholla oleva verenpaine), joten olen monta kertaa miettinyt, että miksei esim. psyykkisiä sairauksia hoideta samalla lailla kuin syöpää ainakin silloin. Pääsin tai jouduin vielä lääketutkimukseenkin, toki se oli vapaaehtoista, mutta ilmeisesti ainakin tehokas hoito oli tuo sytostaattien "nauttiminen" myös tabletteina. Tosin pahoin sivuvaikutuksin, mutta kun tajusi niiden olevan tilapäisiä, ne kyllä kesti.
(Löysin vasta tämän ketjun, joten en ole lukenut ap:n viimeisimpiä kirjoituksia vielä).
Sytostaatteja ei voi antaa heti leikkauksen jälkeen. Leikkaushaavan pitää olla kunnolla parantunut, tähän menee se n. Kuukausi. Sytostaatit lisää infektiovaaraa, katastrofi on jos osittain parantunut leikkaushaava integroituu ja repeää auki.
Tämä vaihtelee, riippuu siitä saako Avastinia, Xelodaa, Ceffiä tms. Joillakin on 3 vk joillakin 6 vk.
Hei. Halusin vain sanoa, että olet ollut paljon mielessäni. Omituista kuinka täysin tuntematon ihminen voi jättää näin suuren jäljen. Toivotan sinulle jaksamista tässä hirvittävässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Hei. Halusin vain sanoa, että olet ollut paljon mielessäni. Omituista kuinka täysin tuntematon ihminen voi jättää näin suuren jäljen. Toivotan sinulle jaksamista tässä hirvittävässä tilanteessa.
Kiitos. Tämä on oikeasti hirvittävää. En osaa kuvailla. Kuolema, lapsen tulevaisuus, kaikki... hirveää odottaa.
Rauhallista yötä ap. Huomiselle paljon onnea. Toivon todella paljon että tulokset ovat hyvät. Toivottavasti saat nukuttua ainakin jotenkuten.
Se on menoa nyt. Auto parkissa. Pitäisi jaksaa mennä klinikalle.
Kiitos kun jaat. Minä kävin gynellä viime viikolla, nyt olen leikkausjonossa, leikkaus loppukuusta. Pahanlaatuinen kasvain kohdussa. Gynekologi sanoi että ei ole syytä paniikkiin, tämä saadaan hoidettua. Uskon häntä siihen asti että saan muuta tietoa. Olo on kuitenkin epäuskoinen, oireet oli ihan mitättömat.
Toivotan voimia sinulle.
Mun molemmista kengistä murtui pohjat. Ne on nyt pitkin klinikan lattioita.
Ihan uudet laitoin lähtiessä jalkaan.
Itkenkö vai nauranko?
Odottelen leukkausaikaa. Yksi imusolmuke vähän ärhentelee, siitä pitää ottaa ensin koepala. Sitten lähtee joko
A) Pala häpyhuulta
B) Pala häpyhuulta ja vartijaimusolmuke
C) Pala häpyhuulta ja kaikki imusolmukkeet nivusista.
Olin unohtanut jo tämän ketjun. Tuli tuossa vastaan sopivati, kun eilen laittoivat lähetteen megneettikuvaukseen. Minulla pohtivat lähinnä outojen suonikohjujen aiheuttajaa juurikin ulkosynnyttimiin. Varmaan jokin läppä siellä laskimossa falskaa. Mutta ne lääkärin ja hoitajan katseet kertoivat muutakin. Niin, minullahan on jo noin vuosi sitten tutkittu pattia rinnassa. Silloin löyetiin pari suurentunutta imusolmuketta kainalossa ja patit kilpirauhasessa. Ne tuntuvat olevan paikallaan aina vaan. Väsymysoireita aikovat tutkia uniapneana ja hengenahdistusta astmana. Vuoto-ongemiin sain lääkekuurin sen enempiä tutkimatta. Virtsaamis- ym ongelmille ei korvaa lotkautettu.
Oikeasti minulla ei ole mitään murehdittavaa, mutta murehdin kuitenkin ihan näin anonyymisti ja vain itsekseni. En siis pysty peloistani edes kenellekkään kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti minulla ei ole mitään murehdittavaa, mutta murehdin kuitenkin ihan näin anonyymisti ja vain itsekseni. En siis pysty peloistani edes kenellekkään kertomaan.
Kerro tänne. Se helpottaa.
Ilmeisesti kohtuullisen hyvä tilanne siis? Magneettikuvissa ei näkynyt etäpesäkkeitä?
Yksi imusolmuke suurentunut mutta mahdollisesti hyvälaatuinen?
No ei ole kyllä mikään hyvä tilanne. Juuri tuo rassaa julkisella, että tehdään ihan minimaaliset leikkaukset. Yksityisellä poistetaan enemmän tavaraa, mikä on hyvö, koska kasvaimet tuolla alueella voivat olla esiasteita, eli niistä tulee syöpä tai ei. Jos on esim. määrätyt rintasyöpägeenit, niin kannattaa rinnat poistaa. Sama se on tuon alapään värkkien kanssa, kaikki pois vaan. Mutta julkusella ei ole rahaa leikata. Kysy diagnoosi leikkaukseen myös yksityiseltä.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole kyllä mikään hyvä tilanne. Juuri tuo rassaa julkisella, että tehdään ihan minimaaliset leikkaukset. Yksityisellä poistetaan enemmän tavaraa, mikä on hyvö, koska kasvaimet tuolla alueella voivat olla esiasteita, eli niistä tulee syöpä tai ei. Jos on esim. määrätyt rintasyöpägeenit, niin kannattaa rinnat poistaa. Sama se on tuon alapään värkkien kanssa, kaikki pois vaan. Mutta julkusella ei ole rahaa leikata. Kysy diagnoosi leikkaukseen myös yksityiseltä.
Taas höpöhöpö, sain rintasyöpäleikkaukseen mennessäni itse valita osapoiston tai kokopoiston, ilman syöpägeeniä ja ihan kunnallisella puolella.
Valitsin kokopoiston ja maharasvasta uuden rinnan.
Jaksa vielä hetki. Uskomatonta, mutta totta; asian myötä myös vahvistuu. Itse kotiutunut sairaalasta, vatsaontelosta pumpattu pois n. 7 litraa.
Vanha vihulainen muistutteli itsestään, vaan näillä mennään. Ei se minulta vielä henkeä vie, panen kampoihin.
Parissakymmenessä vuodessa on kehitys mennyt harppauksin eteenpäin, samoin lääkkeet. Hormonilääkitys aloitetaan heti, toinen lääke tulossa rinnalle.
Kun tästä tokenen, aion tehdä hyvää, esim. vapaaehtoistyötä kiittääkseni yläkertaa.
Olet hyvissä käsissä. Suomessa on syöpähoito huippua, luota siihen.
Päästä pahat tunteet ulos, vaikka huutamalla. Tsemppiä!
-se, kenen kasvain matkusti taksilla-