Nykyajan isovanhemmat on laiskoja ja itsekkäitä! (katkera purkaus)
Eivät ehkä kaikki, mutta meille on sattunut molemmin puolin niin mukavuudenhaluisia ihmisiä isovanhemman rooliin, että oikein suututtaa.
Ensin halusivat isovanhemmiksi, monta vuotta oikein vinguttiin että saisi omia lapsenlapsia kun sillä ja silläkin on. Odotusaikana haaveilin siitä, että lapsi pääsisi isovanhempien kanssa kaikkiin kivoihin puuhiin, jopa matkoille, ja yökyläilyt mummolassa olisivat jännittäviä ja ihania molemmille osapuolille. Että juuri isovanhemmilla olisi mahdollisuus hyväkuntoisina eläkeläisinä antaa lapsille sitä laatuaikaa, jota eivät ehtineet meille lapsille aikoinaan antaa.
Ja paskat. Nyt muka ikävöivät lapsia ja kiukuttelevat kun ei nähdä/lapsia ei saa hoitoon, mutta ei noille voi lapsia uskoa. Katsovat telkkaria 24/7, lapsia ei muisteta viedä ulos ("kun ei ne halua pukea"), mukuloilla on naamat ja tukka sotkussa jo päivän vierailun jälkeen kun eivät osaa niitä vielä itse hoitaa ja isovanhemmat ei moista hoksaa. Ihmettelevät, kun lapset riehuvat ja tappelevat herkkupäissään ("mummo vähän hemmottelee") neljän seinän sisällä isovanhempien katsellessa mitä lie BB:n uusintaa jo kuudetta kertaa. Sama meno mummolassa ja meillä kyläillessä.
Ei me odoteta ilmaista lapsenvahtia, mutta ihan tosissaan kuviteltiin, että näistä lapsista olisi iloa heillekin ja haluaisivat viettää heidän kanssaan aikaa. Vaan heti kun mummoille ja ukeille selvisi, että lastenlapset vaativatkin vaivaa ja huomiota ja aiheuttavat meteliä ja sotkua lasten tavoin, kiinnostus yhteiseen aikaan lopahti saman tien. Ravintolaan, laivalle ja matkoille haluaisivat mennä meidän kanssamme - ilman lapsia!
Kauhea ikävä on silti koko ajan, vaikka yhdessä ollessa heitä kiinnostaa vain telkkari ja Iltalehden selailu.
Onko muilla sellainen olo, että isovanhempia kiinnostaa nykyään lähinnä oma napa vaikka lapsenlapset ovat kiva esittelyn aihe esim. somessa?
Kommentit (53)
Meillä on tilanne tämä,että olen kaksikymmentä vuotta ollut isoäiti, viisi lastenlasta ja omia kaksi. Olen hoitanut lastenlapsia, kuljettanut kouluun ja harrastuksiin, keskimmäistä hoidin eläkkeelle jäätyäni kuusi kuukautta noin 3 päivää/viikko, miniä ilmoitti ajat miten pitkään töissä välillä 4h joskus taas 11-12h. Kivaa aikaa lapsen kanssa, muuten miniän käytöksen puolesta rasittavaa, kerran ilmoitin menoistani ja kun se ei sopinut, niin sain kuulla kunniani. Itsekäs, aina matkustava, jos haluaisi niin han saisi psyykkeeni sekaisin ja paksu akka. Kiitosta tämän pestin jälkeen en saanut, ilmoitus enää ei tarvi tulla.
Koskaan miniä ei ole tullut jouluna meille, ei isänpäivänä eikä äitienpäivänä. Kun tuli isoisän synttäreille,niin oma kalapaketti mukana, meillä kuulemma niin epäterveellistä ruokaa? Tavallista ruokaa teen kyllä mielestäni. Lastenlasten hoidossa aina vikaa, piparkakkuja en saa leipoa heidän kanssaan, mihinkään eläintarhaan tai vastaavaan ei asiaa, raha maksuja varten kyllä kelpaa. Kerran olen ääneni kohottanut ja sanonut hänen kiittämättömyydestään, sen jälkeen välit aivan lukossa.
Llapsenlapsille soitot ja viestit on nyt kiellossa, en osaa enää edes puhua tai lähettää oikeita viestejä?
Henkisesti olen aika loppu, keneltäkään en saa tukea ja pojalleni en halua haukkua hänen vaimoansa. Masentavaa.
Tällaista voi isoäidillä olla, kaiken tämän olen tehnyt rakkaudesta lastenlapsiin. Lastenlapsilta olen saanut rakkautta! Heille en myöskään heidän äitiään haukkua. Nimimerkki hankala isoäiti
Meilläkin on aina ollut harmi siitä, että toinen mummo on telkkaririippuvainen. Marttyroi, jos ei käydä ja kun mennään kylään, ei välttämättä nouse sohvalta ja telkkarin ääreltä ollenkaan. Saattaa Emmerdalen ja kaunareiden yli jotain huutaa jotain, mutta mitään ei pysty keskustelemaan.
Sitten kehtaa vielä varoitella, että ei pidä lasten antaa vahdata kännykää ja internettiä. Tietysti puhuu varmaan kokenuksesta..
Ikinä ei uskallettu jättää lapsia hälle hoitoon. Nyt ovatkin jo teini-ikäisiä ja eipä kummoista suhdetta syntynyt telkkarin mölyssä lasten ja mummon välille.
Otan osaa ja ymmärrän teitä moittijat. Naapurin rouva suutui minulle, kun onnittelin ekasta lapsenlapsesta ja totesin, että ihanaa hoidella heitä, mutta kaikki ei halua.
Hän otti herneen nenään.
Mulla on kolme esiteiniä ja olivat viikkoa vaille koko kesäloman meidän kanssa mökillä.
Vanhemmat omien lomiensa sallimissa rajoissa. Oli tosi hauskaa.
Kun olivat pienempiä, niin olin lähes joka aamu laittamassa kouluun ja ip ottamassa vastaan. Leikittiin sisällä ja ulkona ja nyt muistelevat, kuinka kivaa meillä oli. En ikinä haluaisi luopua niistä kokemuksista.
Olen ihan teidän vihaama boomeri, mutta olkaa sitten itse parempia isovanhempia. Omat vanhempai ( s 1913 ja 1917 ) eivät ehtineet lapsiani hoitaa, eivätkä halunneet. Olivat huutolaiseksi joutuneet omassa lapsuudessaan, en ole katkera siitä.
Mun äitikin vaan katselee puhelinta aivan koko ajan ja on jossain omassa kuplassaan. Ruokaa tekee kyllä, mutta muutoin ei mitään lasten kanssa siis. Vaari onneksi pelaa lautapelejä ja kyselee kaikkea, opettaa ja on todella aktiivinen. En tiedä, mikä äitiäni oikein vaivaa mutta urheilla hän kyllä jaksaa ja viheriöllä viihtyy. Ehkä tämä on sitten sitä nykypäivän someisovanhemmuutta parhaimmillaan.
Mutta eipä sillä, ei hän koskaan meidän omienkaan lasten kanssa oikein mitään tehnyt. Mentiin omia menoja jo tosi pieninä. Liekö jotain masennuksen tyyppistä oirehdintaa..
Voi luoja sun kanssas ap. Ai että ihan vinkuivat haluavansa isovanhemmiksi? Ja sinulle täytyy "vain vinkua" niin levität heti jalkasi. No siinäpä meillä soma pikkuäiti.
Sulla menee elämäsi hukkaan, kun syytät kaikkia muita huonosta olosta kuin sitä ainoata jotka sun pitäis syyttää eli itseäsi.
Mutta niinhän äsken lehdessä oli isoin kissankokoisin kirjaimin että Suomeen on syntynyt uusi katkera sukupolvi.
Paljon onnea vaan, on siinä kiva tulevaisuus seuraavien 50 vuoden aikana olla katkera ihan kaikelle ja kaikille.
Saat muuten inhot rypytkin kaupan päällisiksi.
En oikein ymmärrä. Siis hankkivatko jotkut lapsia isovanhempien hoidettavaksi? Sitten vielä kehdataan valittaa täällä, kun mummot ja ukit eivät jaksa tai haluakaan hoitaa heidän lapsiaan.
Voi elämän kevät, millaista porukkaa! Kyllä omista lapsista huolehtiminen on vain ja ainoastaan vanhempien vastuulla.
Kyllä useimmat isovanhemmat mielellään hoitavat lapsenlapsiaan silloin kun se heille sopii. Mutta pitää muistaa, että he ovat jo hoitaneet aikanaan omat lapsensa eli teidät. Ehkäpä olette oppineet "liian hyvälle" lapsena vanhempienne palvellessa teitä.
Jos ovat isovanhemmat ilkeitä, niin samaa voi sanoa heidän lapsistaankin.
Kauheaa valitusta ja haukkumista, kun isovanhemmillakin on vielä muutakin elämää ja eivät ole omistautuneet pelkästään lapsenlapsiensa ilmaisiksi hoitajiksi aina kun sitä vaaditaan.
Ja eräs kirjoitti, että suuret ikäluokat ovat saaneet kaiken kultalusikalla. Olisipa aikakone, jolla voisi kuljettaa nämä valittajat sinne suurten ikäluokkien lapsuuteen ja nuoruuteen. Tulisivat varmaan hyvin mielellään nopeasti pois. Saisivat nähdä, ettei siellä ollut edes tyhjää kultalusikkaa näkyvissä.
No ei meilläkään lapsi halua mummolaan kun sielä ei ole mitään tekemistä. Sitten mummo ihmettelee kun ei käy. Ei tosiaan kuusivuotias jaksa istua sisällä koko päivää. Kaipaa vähintään pihalle palloa potkimaan tms.
Pikkujouluaika ja joululomat lähestyy. Alkaa isovanhempien syyllistäminen, pitäisi päästää bilettämään ja lapset joululomaksi kotoa pois kun on kouluista loma ja päiväkotikin voi olla kiinni joitakin päiviä.
Ja alkaa se rahan pyyteleminen joulua varten, köyhät isovanhemmat hävetköön kun ovat lapsia tehneet.
Ja viiskymppiset tädit joilla on omat pienet jo noin 20- vuotiaita toistavat teemaansa miten huonoja vanhempia suuret ikäluokat olivat. Ja huonoja isovanhempia ja istuvat perinnön päällä.
Vierailija kirjoitti:
No ei meilläkään lapsi halua mummolaan kun sielä ei ole mitään tekemistä. Sitten mummo ihmettelee kun ei käy. Ei tosiaan kuusivuotias jaksa istua sisällä koko päivää. Kaipaa vähintään pihalle palloa potkimaan tms.
Miksi et sitten mene sitä palloa potkimaan lapsesi kanssa vai onko kännykkä nokan edessä kuten juuri nyt on.
Meillä on kuusivuotias lapsi. Kukaan isovanhemmista ei koskaan ole hoitanut lasta tuntiakaan. Meille kyllä tulisivat kahvittelemaan ja passattavaksi ja haluavat minusta kuuntelevaa korvaa iänikuisille tarinoilleen naapurinsa kummin kaiman toilailuista. Lapsen haluavat nähdä mielellään, mutta eivät olla sekuntiakaan vastuussa lapsesta niin että minä ja mies olisimme itse muualla tai vaikka kävisimme vain saunassa.
Tuntuu hullulta, että joku valittaa, että isovanhemmat ei vie lasta ulos ottaessaan lapsen hoitoon. Olkaa tyytyväisiä, että ottavat hoitoon. Oli se sitten sisällä tai ulkona.
Niin kauan kun olen työelämässä en kovin paljoa varmaan jaksaisi osallistua pikkulasten hoitoon. Ei ole kyllä lastenlapsia näköpiirissä, vaikka voisi olla, kun esikoinen on jo 28. Itse olen 50-vuotias.