Klassisen musiikin suosikkejanne?
Näin syksyllä aina jostain syystä tekee mieli kuunnella klassista musiikkia.
täältä olen ennenkin saanut hyviä vinkkejä, kertokaahan taas omia suosikkejanne.
Omiani ovat Myrskyluodon Maija, Tikanmäen Aamu lakeuksilla, Beethovenin Moonlight sonata, ja Claydermanin Ballade pour Adeline
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin Maria Langin C. Wijk-dekkarisarjasta Yleltä kauniin kappaleen jaksosta Kielojen kuningas. Nuori kaunis Anneli murhattiin juuri siinä kohdassa kun se soi. Aivan järkyttävän kaunis Kung Liljekonvalje kuorolaulu. Jo vanhempi ruotsalainen sävellys.
Samasta sarjasta, jaksosta Murha hautausmaalla löytyi hieno ruotsalainen joululaulu Himmlen hänger stjärnsvart jota kirkkokuoro jaksossa harjoittelee. Kumpikin laulu löytyy onneksi youtube sta. Näin tv sarjat voivat laajentaa musiikin tuntemusta. Enpä juuri tunne ruotsalaista perinteistä musiikkia.
Tv-sarjoista puhuttaessa minulle tulee mieleen tämä Skamissa ollut "O helga natt", https://www.youtube.com/watch?v=VccYMDTSgYY Aivan ihana versio! <3
Olipa herkkä ja kaunis. Tämä on hyvä versio Sissel Kyrkjebon ja Jussi Björlingin seuraan.
Carl Orffin O Fortuna teoksesta Carmina Burana on aika selkäpiitä karmiva.
Mielenkiintoinen tarina että O Fortuna -runon on kirjoittanut tuntematon runoilija keskiajalla.
Bachin Johannes passio on tummasävyinen ja syvä, sopii syksyiseen tunnelmaan.
Tykkään myös Bachin versiosta Pergolesin Stabat Mater -sävellyksestä. Bachin versiossa sanat ovat psalmista 51: "Tilge, Höchster, meine Sünden" eli "Pyyhi pois, Korkein, syntini". Se on tämän videon ensimmäinen kappale: https://www.youtube.com/watch?v=OMkzxlPadVU .
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vivaldin vuodenajat. Syksy on upea.
Elgari sellokonsertto e-molli
Sibeliuksen viulukonsertto
Song to the moon
Rusalka
Esim Karita Mattila
En osaa linkittää YouTubesta mutta sieltä löytyy.
Jarkko Ahola & Netta Skog - Finlandia
Kuunteletteko te kokonaisia teoksia, vai vain osia? En veetuile, kiinnostaa vain kun tässäkin ketjussa on linkattu osia. Enta kiinnostaako teitä, kuka esittää? Tulkinnoissahan on huimia eroja.
Muuten vastaan tahan, että: Schubert. Nyt syksyllä voi taas kuunnella Winterreisea kun tulee sopivia pimeitä iltoja.
Schubertin pianosonaatit, etenkin viimeiset kolme eli 958, 959 ja 960. Oon tykännyt Paul Lewisin ja Krystian Zimmermanin, Richterin, Brendelin ja Uchidan tulkinnoista.
Vierailija kirjoitti:
En oo ihan varma mitä klassisella musiikilla tässä tarkoitetaan, mut tykkään ainakin näistä vähän vanhemmista kappaleista
Diamonds - Rihanna
The edge of glory - Lady Gaga
Eivät lukeudu edes klassikoihin. Olisit ehdottanut edes jotain Hendrixin All along the watchtoweria tai vastaavaa.
Oma suosikki klassisesta on Tchaikovskin Kukkaisvalssi (Walz of the flowers).
Vierailija kirjoitti:
Karl Jenkinsin Benedictus
%2Cwn
Kiitos tästä. Minusta tuli fani hetkessä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prokofjev: Romeo ja Julia
Rakastan tätä, etenkin Dance of the Knights. Suomalaisesta klassisesta musiikista tykkään Myrskyluodon Maijasta.
Siis lasketaanko Myrskyluodon Maija mukaklassiseksi? Sehan on elokuvamusiikkia. (ohis)
Sibeliukselta Kuolema-sarjasta op.44/2 "Kurkikohtaus" on upean tunnelmallinen.
Jarnefeltin Kehtolaulu on iki-ihana:
Samansuuntainen tunnelmaltaan on Rachmaninovin Vokaliisi:
Chopinin Nocturnet. Parempaa pianomusiikkia ei ole olemassa.
Frederic Chopin: Nocturne in C-sharp Minor:
Vierailija kirjoitti:
Kuunteletteko te kokonaisia teoksia, vai vain osia? En veetuile, kiinnostaa vain kun tässäkin ketjussa on linkattu osia. Enta kiinnostaako teitä, kuka esittää? Tulkinnoissahan on huimia eroja.
Minä kuuntelen yleensä vain osia. Ja kiinnostaa, että kuka esittää, koska tulkinnoissa on tosiaan huimia eroja. Tykkään esim. tuosta aiemmin linkatusta Pachelbelin kanonista tuollaisena hitaana versiona, enkä sellaisena mozartmaisena 120 km/h säksätyksenä. Kappale on niin kaunis, että haluan nauttia siitä hitaasti. Pidän siitä valtavasti, kun se saa kasvaa täyteen mittaansa hitaasti. Muusikkoystäväni mielestä se taas kuuluu soittaa nopena versiona, ja hän lyttäsi hitaat versiot laahaavina. Minä taas saan nopeasta versiosta akuutin adhd:n.
Tv-sarjoista puhuttaessa minulle tulee mieleen tämä Skamissa ollut "O helga natt", https://www.youtube.com/watch?v=VccYMDTSgYY Aivan ihana versio! <3