Työuupumus vai olenko tulossa hulluksi?
Itsestäni alkuun sen verran, että olen 29-vuotias lapseton avoliitossa asuva nainen, jolla ei ole aikaisempia mielenterveysongelmia. Olen ollut tässä työpaikassa 1,5 vuotta.
Elokuussa sain ylennyksen, mikä tarkoittaa sitä, että teen jouluun saakka 60-tuntista työviikkoa. Keväällä vastaavasti viikkoni ovat 35-tuntisia firman töiden kausittaisuuden vuoksi.
Uudessa työnkuvassani on paljon tuttua ja paljon vierasta. Opettelen siis uutta koko ajan, ja olen iltaisin ja viikonloppuisin ihan poikki, sikäli jos ehdin viettää viikonloppuja työpaikan ulkopuolella. Olen kuitenkin jaksanut tehdä työt ihan hyvin.
Minulla alkoi perjantaina illalla syysloma. Avomieheni lähti serkkunsa hautajaisiin, tulee kotiin huomenna. Olen siis ollut nyt 3 päivää yksin. Mielialani on ihan hullu! En saa mitään tehdyksi, ahdistaa, tuntuu pahalta. Haluaisin itkeä, mutta itku ei tule! Olen diagnosoinut jo tässä ajassa asuntomme homekämpäksi, itselleni 10 kuolemaan johtavaa sairautta, avoliittoni surkean tilan ja ties mitä ihan hullua! Mm. eilen sain päähäni värjätä hiukseni ja sen tein, onneksi oli kevytväri ja näyttää ihan ok:lta
Eilen purskahdin itkuun ja huutoitkin varmaan 45 minuuttia ilman mitään syytä. Äsken itkin suihkussa. Minua ahdistaa ihan hulluna asiat, jotka ovat hyvin epätodennäköisiä tai mahdottomia.
Olenko tulossa hulluksi, vai voiko työstressi hellittäessään oireilla näin? Auttakaa viisaat av-kollegat!
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Jos on johdossa niin ei se tarkoita 12 h päiviä. Jos tarkoittaa niin ei osaa hommiaan.
Uudessa työssä harvoin osaa. Ja ap:hän sanoi, että keväällä on vähemmän töitä.
Joka tapauksessa laitonta tuo ei ole ja valitettavasti tuttua monelle, jos matkatöitä.
Ei tuo kyllä työuupumukselta kuulosta, vaan ihan stressin purkautumiselta. Kysy loman jälkeen mahdollisuutta työnohjaukseen, niin saat perspektiiviä töihin.
Kiitos kaikille kommenteistanne! Ikävää, mutta samalla lohduttavaa kuulla muiden kokemuksista!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on johtavassa asemassa, niin ei kuulu työlain piiriin. Silloin 60 tuntiset viikot ovat aika normi. Tuntuuko itsestäsi, että osaat uuden työsi? Oletko kyyninen tms.?
Kyllä työkalaki koskee kaikkia työntekijöitä. Kokonaispalkka ei tarkoita että työtä tehdään miten paljon vaan sillä sovitaan vaan ettei töistä makseta eriksern.Ja AP ei varmaan ole mikään iso pomo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on johtavassa asemassa, niin ei kuulu työlain piiriin. Silloin 60 tuntiset viikot ovat aika normi. Tuntuuko itsestäsi, että osaat uuden työsi? Oletko kyyninen tms.?
Kyllä työkalaki koskee kaikkia työntekijöitä. Kokonaispalkka ei tarkoita että työtä tehdään miten paljon vaan sillä sovitaan vaan ettei töistä makseta eriksern.Ja AP ei varmaan ole mikään iso pomo.
Lueppa siitä lain alusta, mitä siinä mahtaa lukea? Aivan, tätä lakia ei sovelleta jne.
Lomalla lepäät kunnolla, liikut ja teet muutenkin kaikkea kivaa. Loman jälkeen katsot uudelleen tilannetta ja pyydät tarvittaessa apua. Nykytyöelämä on haasteellista: pikkutarkat perfektionisti harvoin siitä selviävät.
Työnantajan on järjestettävä lakisääteinen ehkäisevä työterveyshuolto, vaikka palveluksessa olisi vain yksi työntekijä. Sen sijaan sairaanhoidon järjestäminen on työnantajalle vapaaehtoista. Lakisääteiseen työterveyshuoltoon kuuluvat kuitenkin vastaanottokäynnit TYÖHÖN liittyvän sairauden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
60h-viikko laitonta, höpö höpö. Omassa sopimuksessani ei ole muuta rajoitetta kuin 1600h/vuosi ja 12h päivä + 24h yhtenäistä vapaata viikossa (tästäkin voidaan lipsua, mutta sitten menee ylitöiksi ja tulee viikkolepokorvaukset yms.)
Itse teen yleensä pari 1-2kk settiä 60-70h viikossa ja loppuvuosi meneekin sitten konttorilla neppaillen ja lomaillen. Noihin jäätäviin tunteihin pitää vain asennoitua oikein ja vetää muu suorittaminen minimiin. Eli silloin kun tehdään kunnolla töitä, ei kotona muuta kuin kevyt ulkoilu ja pötköttelyä.
Vielä kun tietää deadlinet niin osaa asennoita niin, että päätepiste siintää silmissä. Ainoat lähes hajoamiset itsellä on tullut kun hommat ei ole sujunut ja deadlinet paukkuu ja asiakas hengittää niskaan.
Onhan tämä välillä raskasta, mutta palkkaus on kohdillaan.
Jouluun ole enää kuin pari kk sitten helpottaa, jos tuntuu ettei ole sen arvoista olet myynyt itsesi liian halvalla.
Jos tuollainen systeemi on sinulle ok, niin tee sitten niin. Ei kuitenkaan voi ajatella, että jokaisen ihmisen pitäisi jaksaa tuollaista. On myös raskaampaa tehdä pitkää päivää uutta opetellen ja uusien tehtävien vastuita jännittäen, kuin tutussa tehtävässä pitkäaikaisessa työsuhteessa.
60h-viikko laitonta, höpö höpö. Omassa sopimuksessani ei ole muuta rajoitetta kuin 1600h/vuosi ja 12h päivä + 24h yhtenäistä vapaata viikossa (tästäkin voidaan lipsua, mutta sitten menee ylitöiksi ja tulee viikkolepokorvaukset yms.)
Itse teen yleensä pari 1-2kk settiä 60-70h viikossa ja loppuvuosi meneekin sitten konttorilla neppaillen ja lomaillen. Noihin jäätäviin tunteihin pitää vain asennoitua oikein ja vetää muu suorittaminen minimiin. Eli silloin kun tehdään kunnolla töitä, ei kotona muuta kuin kevyt ulkoilu ja pötköttelyä.
Vielä kun tietää deadlinet niin osaa asennoita niin, että päätepiste siintää silmissä. Ainoat lähes hajoamiset itsellä on tullut kun hommat ei ole sujunut ja deadlinet paukkuu ja asiakas hengittää niskaan.
Onhan tämä välillä raskasta, mutta palkkaus on kohdillaan.
Jouluun ole enää kuin pari kk sitten helpottaa, jos tuntuu ettei ole sen arvoista olet myynyt itsesi liian halvalla.