Kun firman paras työntekijä irtisanoo itsensä täysin yllättäen
Kommentit (25)
Yleensä konkurssi parin vuoden sisään.
Kaikki ovat korvattavissa. Näin se vain on.
Mitäs ette antanut kunnolla liksaa?
Yleensä kun firman paras tai aliarvostettu huipputuloksen tekijä lähtee niin vie hän mukanaan monesti myös asiakkaatkin :D
Hetken aikaa menee hommien uudelleen järjestelyyn. Riippuu toimialasta todella paljon. Jossain kahvilassa hommataan uusi tilalle, jostain vuokrafirmasta tilapäisvoimaa ja homma jatkuu. Jossain erikoisalan firmoissa voi hetkellisesti olla kaaos, mutta kyllä niistä selvitään.
Itse olen firman paras työntekijä, tavallaan, pomon oikea käsi, joka tietää missä mikin tavara on ja on pari ohjelmaakin, joita kukaan muu ei edes käytä ja suomessakin harvinaisia käytössä, ostettu muualta täsmätarpeeseen. Helppoa sanoa, että olen paras, sillä olen myös ainoa ulkopuolinen omistajien lisäksi. Olen niin hyvä, että olen tehnyt ison liudan ohjeita, joita seuraajani voi katsoa, jos vaikka joudun onnettomuuteen. Olen tehnyt myös ohjeet, mistä ohjeita löytyy. Jonkin aikaa firma olisi sekaisin ja projekteihin pitäisi pyytää lisäaikaa siksi aikaa, että uusi tekijä löytyy ja pääsee talon systeemeihin sisälle. Mitä isompi firma, sitä vähemmän työntekijän lähdöstä on haittaa ja isoihin löytyy myös helpommin uusi tilalle. Ei työpaikkani konkurssiin menisi, tulisi vain hetkellinen notkahdus. Ei alani tekijöitä täsmälleen samalla osaamisella ole ehkä tarjolla, mutta kyllä joku korvaaja löytyisi, hänelle vain räätälöitäisiin tehtävät osaamisen mukaan, kuten minullekin tehtiin.
Itse olen ollut tilanteessa, jossa päällikkö sai sydänkohtauksen ja oli puoli vuotta pois. Homma pyöri kuten ennenkin, me muutamat teimme ylitöitä ja hommia jaettiin. Isompi päällikkö pääkonttorilta kävi 1-2 kertaa kuukaudessa katsomassa, miten menee. Hyvin meni. Teimme sinä aikana historian parhaan tuloksen. Myös itseään huippuosaajana ja työpaikalleen välttämättömänä pitävä sukulaismies kuoli äkillisesti. Firma elää hyvin ja porskuttaa edelleen, tekee hyvää tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Olet pääasiassa oikeassa. Ainoastaan yksin yrittäjät äkillisesti kuollessaan ovat firman loppu ja niillekin voi löytyä jatkaja. Hautausmaalla on paljon korvattavia ihmisiä. En tiedä yhdenkään firmaan menneen konkurssiin esim. eläkkeellejäännin tai työntekijän lähdön vuoksi. Tiedän pari tapausta, että itseään huippuosaajana pitäneen tilalle onkin saatu parempi ja osaavampi. Toisessa olin töissä itse.
Riippuu h i t o n paljon minkälaisesta firmasta on kyse. Jonkun kahvilan paras kylmäkkö-kassahenkilö lähtee. OK, pieni ongelma mutta on korvattavissa.
B2B palveluja isoille firmoille tarjoavan firman paras myyjä lähtee kilpailijalle. Konkurssi lähestyy.
Aina löytyy korvaaja, mutta löytyykö hyvä vai huono. Tuuripeliä.
Anttaa mennä vain. Kaikki eivät pysy kyydissä kun firma tahkoo tulosta. "Parhaat" putoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet pääasiassa oikeassa. Ainoastaan yksin yrittäjät äkillisesti kuollessaan ovat firman loppu ja niillekin voi löytyä jatkaja. Hautausmaalla on paljon korvattavia ihmisiä. En tiedä yhdenkään firmaan menneen konkurssiin esim. eläkkeellejäännin tai työntekijän lähdön vuoksi. Tiedän pari tapausta, että itseään huippuosaajana pitäneen tilalle onkin saatu parempi ja osaavampi. Toisessa olin töissä itse.
Tiedän kaksi, jotka menivät konkurssiin, kun lähdin.
Vedetään käteen jäljelle jäävien työtekijöiden kanssa ryhmä runkulla!
Suomalaiset runkkarityöntekijät on aina korvattavissa. Rahalla saa paremman työtekijän aina tarvittaessa.
Terveisin Pomo.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset runkkarityöntekijät on aina korvattavissa. Rahalla saa paremman työtekijän aina tarvittaessa.
Terveisin Pomo.
Suomalaiset rxxx...jät OVAT aina korvattavissa. Ja eivät muuten aina ole.
Ison pomon pitää kuitenkin osata kirjoittaa.
T: toinen iso pomo
Itse tein noin. Olin jatkuvasti se,joka suostui tinkimään kaikesta omasta elämästään firman edun puolesta. Tein myös paljon töitä kotona , ja olin aina se , joka jousti, kun joustoa tarvittiin.
tämän kaiken tein oman terveyteni ja perheeni hyvinvoinnin kustannuksella. Lisäksi yksi työntekijä selvästi kadehti sitä, kuinka paljon sain kehuja ja arvostusta esimiehiltä ja purki sen kiusaamisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa firmoissa on ollut muutenkin hommat kuralla, jos yhden lähtö noin paljon vaikuttaa. Osaamaton johto, joka ei ole osannut rekrytoida. Tai sitten vaihtoehto B: Konkurssi olisi tullut muutenkin ja lähdit juuri siksi. Meni yksi firma konkurssiin minunkin lähtöni jälkeen, mutta lähdölläni ei ollut konkurssiin mitään vaikutusta mihinkään suuntaan. Se olisi mennyt muutenkin. Niitä on, joissa tulos paranee kun porukka vaihtuu, vaikka tätä vaihtoehtoa täällä kovin halutaankin alapeukuttaa. Joidenkin itseään osaajina pitävien lähtöä jopa odotetaan, ovat yleensä henkeä rikkovia kpäitä, itse sitä tiedostamatta, eivätkä saa niin paljon aikaan kuin itse kuvittelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin Pomo.Suomalaiset rxxx...jät OVAT aina korvattavissa. Ja eivät muuten aina ole.
Ison pomon pitää kuitenkin osata kirjoittaa.
T: toinen iso pomo
Kukaan ei ole työelämässä ikuisesti. Korvaamaton on se, joka pystyy laittamaan vesilasiin sormen niin, että sen ottamisen jälkeen jää kuoppa. Sitä ei kukaan pysty tekemään, joten jos joku pystyy, hän on korvaamaton.
Pikku firmassa voi olla isoja seurauksia. Isossa yrityksessä oikeastaan kukaan ei ole korvaamaton.
Ikinä en ole tehnyt töitä kotona tai palkatta työajan ulkopuolella. Olen saanut kehuja silti. Kun osaan jaksottaa ja tauottaa työni, saan todella paljon aikaan. Virheitä ei tule, kun ei vedä itseään piippuun. Teen joskus töitä pari tuntia ylitöinä päivässä, mutta otan niistä korvauksen. Useimmiten ei tarvitse. Monesti hommassa tulee vain vastaan yllättäen, että hups, tämähän onkin jo valmis. Keskityn, en anna häiritä, nukun kunnolla, harrastan, pidän taukoja ja kotiin ei työt tule. Suunnitteluala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa firmoissa on ollut muutenkin hommat kuralla, jos yhden lähtö noin paljon vaikuttaa. Osaamaton johto, joka ei ole osannut rekrytoida. Tai sitten vaihtoehto B: Konkurssi olisi tullut muutenkin ja lähdit juuri siksi. Meni yksi firma konkurssiin minunkin lähtöni jälkeen, mutta lähdölläni ei ollut konkurssiin mitään vaikutusta mihinkään suuntaan. Se olisi mennyt muutenkin. Niitä on, joissa tulos paranee kun porukka vaihtuu, vaikka tätä vaihtoehtoa täällä kovin halutaankin alapeukuttaa. Joidenkin itseään osaajina pitävien lähtöä jopa odotetaan, ovat yleensä henkeä rikkovia kpäitä, itse sitä tiedostamatta, eivätkä saa niin paljon aikaan kuin itse kuvittelevat.
Ei. Kyllä se olet sinä joka henkeä rikkoo, ja taidat ihan tietääkin sen. Et myöskään tiedä mitä muut kuvittelevat, joten siinäkin mielessä paljastit olevasi se heikoin lenkki.
Firma on kusessa.