Eläkkeet
https://korpelainen.fi/2015/03/24/elakemaksu-on-suurempi-kuin-luullaan/
Miksi nuoremmat sukupolvet joutuvat maksamaan eläkeläisten ylisuuret eläkkeet? Samalla he joutuvat maksamaan eläkeläisten ottamat velat.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Tuleva eläkeläinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myös alle 30-vuotias enkä todellakaan oleta saavani eläkettä.
Kun te olettet tuosta niin varmoja, niin voimmeko tuhlata eläkevaranne jo etukäteen?
No johan te teette sitä joka päivä. Kun te olette noin vahingoniloisia niin voimmeko lakkauttaa yli 60-vuotiaiden pääsyn julkiseen terveydenhuoltoon sekä samalla lopetamme lääkkeidenne Kela-korvaukset?
Juu ja samalla kaksinkertaistetaan jokaisen sellaisen verot joka ei hoida yhtään lasta - omaa tai adoptoitua- aikuiseksi.
Nämä nykyajan trollaattorit, jotka täällä naama punaisena vanhuksia solvaavat, tulevat jossain vaiheessa itsekin rollaattori-ikään.
Eläkkeistä uikuttavat eniten ne, jotka niitä tulevaisuudessa tarvitsevat. Ristiriitaista.
Toisekseen, ei niistä eläkkeistä vauvaparlamentissa päätetä. Vaan ihan muualla.
Turha tästä on eläkeläisten ja tulevien eläkelläisten tapella Syyttäkää hallitusta ja näitä eläke firmoja jotka eivät sieltä eläkepuskuri rahastosta maksa kuin itselleen rahaa kyllä sitä on.
Tästäkin keskustelusta näkee, kuinka tietämättömiä ihmiset ovat. Vähiten tietävät huutavat kovimpaan, kuten kaikissa muissakin asioissa! Myös itketään, ettei saada itse enää eläkkeitä, kun ei ole maksajia. No, oma vika! Ollaan niin itsekkäitä ja mukavuudenhaluisia, ettei haluta vaivautua lastentekoon ja kasvatukseen. Ei se tosiaan niin helppoa ja hauskaa aina, mutta olemmepa me nykyiset eläkeläiset sentään kortemme kekoon laittaneet. Turha ulista!
Vierailija kirjoitti:
Olin työelämässä 42 vuotta. Työnantaja ja itse eläkemaksuja maksanut kaikki nuo vuodet. Rahat sijoitettu eläkerahastoihin.Jos ne olisi itse sijoittanut säännöllisesti,olisin erittäin hyvin toimeentuleva nyt eläkeläisenä. Lopettakaa vinkuminen,kouluttautukaa ja sijoittakaa. Siirrytään systeemiin,jossa jokainen itse sijoittaa palkastaan tulevaisuutensa. Eipä tarvitsisi ottaa kuraa niskaan muka toisten rahoilla elämisestä.
Ennen 5%, nyt 25%. Ei se ole mitään vinkumista vaan pyramidihuijaus. Ei ole meidän vikamme että maksoitte liian vähän.
Ahneet huutaa kovimmin! Eli eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin keskustelusta näkee, kuinka tietämättömiä ihmiset ovat. Vähiten tietävät huutavat kovimpaan, kuten kaikissa muissakin asioissa! Myös itketään, ettei saada itse enää eläkkeitä, kun ei ole maksajia. No, oma vika! Ollaan niin itsekkäitä ja mukavuudenhaluisia, ettei haluta vaivautua lastentekoon ja kasvatukseen. Ei se tosiaan niin helppoa ja hauskaa aina, mutta olemmepa me nykyiset eläkeläiset sentään kortemme kekoon laittaneet. Turha ulista!
Ei voi yleistää kun kokonaisuuden ymmärrys näemmä puuttuu. Liian matalat markka-ajan eläkemaksut on yleisesti tiedossa oleva tosiasia. Nykyisten työikäisten ei kuulu teidän ikäpolvenne yksipuolisia sopimuksia hyväksyä saati kustantaa.
T. Akateeminen pätkätyöläinen jolla kolme lasta (ja juuri sen vuoksi pätkätyöläinen)
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistä uikuttavat eniten ne, jotka niitä tulevaisuudessa tarvitsevat. Ristiriitaista.
Toisekseen, ei niistä eläkkeistä vauvaparlamentissa päätetä. Vaan ihan muualla.
Ei päätetä ei. Lääkärit päättävät ja sitä kutsutaan priorisoinniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä kuulostaa 20 vuotiaan silmin tuo yli 40 vuotta työntekoa? Opiskelua ei lasketa.
No kyllähän se veemäiseltä varmasti kuulostaa. Se joka on työpaikan saanut alle 27-vuotiaana tekee yli 40-vuotisen uran. Ja nykyistä kiristynyttä työelämää ei voi verrata entisaikaseen. Ja harvalla ne urat ennenkään oli 40-vuotisia, työttömyys kohtasi jossain vaiheessa tai eläköidyttiin jo ennen kuusikymppisiä.
Vähän ohi ja kuraa niskaan:
Jäin eläkkeelle 2017 vähän vajaan 40vuoden jälkeen. Lähes kaikki saman ikäluokan ihmiset, jotka tiedän , ovat onnekkaasti ? tehneet tuon n.40 vuotta.
Myös tämän ikäluokan eläkkeitä on jo leikattu , ei siinä määrin kuin nuorempien, mutta on.
Työelämä on muuttunut, mutta et saa minua uskomaan, että se olisi vajaassa 5 vuodessa muuttunut totaalisesti. Sitäpaitsi 90-luvun lama iski ikäluokkaamme ja lujaa. Jotkut se jopa poisti täältä yhteisiä varojamme kuluttamasta.
Olen ns. 90-luvun laman lapsi ja sen on sanottu iskeneen myös omaan ikäluokkaani ja lujaa. Mutta iski se myös vanhempiin ikäluokkiin ja silloin jäätiinkin urakalla työttömiksi ja muutamien vuosien työttömyyden jälkeen eläköidyttiin ennen aikaisesti eli 40 vuoden työhistoria jäi vain haaveeksi. Osa jäi työttömiksi mutta löysi sittemmin vielä töitä jolloin myös tuo 40 vuoden työhistoria jäi haaveeksi. Omassa suvussa on kaikilla ollut jonkinlaista katko työhistoriassa.
Missä ihmeen viidessä vuodessa työelämä olisi muuttunut? En ole mitään noin väittänyt vaan pidemmällä aikavälillä. Kyllä se vaan on juttujen perusteella ollut niin että 70- ja 80-luvuilla on ollut paljon vähemmän stressaavaa työelämää.
Faktantarkastaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla eläke on vähän päälle tonnin. Siitähän sitä nuorille kertyykin. Voitte vaikka opiskella yhteiskunnan piikkiin 40v saakka nykyisen 30v sijaan. Sitten 10v töitä ja eläkkeelle. Hävetkää.
Keskieläke on 1680€ ja mediaanieläke 1500 bruttona, joten valehtelet tietoisesti tai olet tietämätön.
Eihän sillä brutolla mitään tee, kun eihän sitä saa käyttöönsä. Joten tuo vähän päälle tonni on lähempänä totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä nykyajan trollaattorit, jotka täällä naama punaisena vanhuksia solvaavat, tulevat jossain vaiheessa itsekin rollaattori-ikään.
Niin ! Mutta meillä tulee olemaankin Sähkö-Trollat millä me väännettään menemään pikkukaljoissamme ja kamapäissään. Sitten se vasta hauskuus alkaakin kun sinne päästään. Wittua & huAria, pimeää viinaa sekä loputtomasti möyhyä, siinä on onnellisen eläkeläisen salaisuus. Ja sitten tietty tuo, kamapäissään moottoritrollalla sekoilu.
50 % eläkeläismiehistä saa eläkettä alle 1750 € brutto,naisista yli 60 %.
Missä ne ylisuuret eläkkeet ap:n mielestä ovat?
Tässä linkki Eläketurvakeskuksen sivulle, skrollaa alaspäin, niin näet graafina eläkkeiden jakauman.
https://www.etk.fi/elakejarjestelmat/elaketurva/elakkeensaajien-kokonai…
Muuten, eläkeläiset ovat maksaneet veroissaan työssä ollessaan sinun neuvolasi, peruskoulusi ja muun opiskelusi, sekä hammashoitosi ja terveydenhoitosi mm.
Vierailija kirjoitti:
Faktantarkastaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla eläke on vähän päälle tonnin. Siitähän sitä nuorille kertyykin. Voitte vaikka opiskella yhteiskunnan piikkiin 40v saakka nykyisen 30v sijaan. Sitten 10v töitä ja eläkkeelle. Hävetkää.
Keskieläke on 1680€ ja mediaanieläke 1500 bruttona, joten valehtelet tietoisesti tai olet tietämätön.
Eihän sillä brutolla mitään tee, kun eihän sitä saa käyttöönsä. Joten tuo vähän päälle tonni on lähempänä totuutta.
Veroprosenttilaskurin mukaan 1500e eläkkeestä jää omalla paikkakunnalla käteen noin 1250e. Eli eipä alennella liikaa sitä summaa. Tähän päälle vielä mahdollinen asumistuki.
Lastensirkus taas täällä vauhdissa!
Nuorten klovniosasto taas ampumassa itseään jalkaan! Hehee, täällä katsomossa kuollaan nauruun!
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se eläkeoikeus on kokonaan irroitettu lastenteosta. Ei kukaan saa yhtään parempaa eläkettä tekemällä lisää lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Turha tästä on eläkeläisten ja tulevien eläkelläisten tapella Syyttäkää hallitusta ja näitä eläke firmoja jotka eivät sieltä eläkepuskuri rahastosta maksa kuin itselleen rahaa kyllä sitä on.
Siellä on rahaa vaivaiset 200 mrd 600 mrd:n vastuiden katteena. Mielestäni 400 mrd, joka on suunniteltu verotettavaksi tulevilta työntekijöiltä ja heidän työnantajiltaan, on aika iso vaje.
Tuleva eläkeläinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myös alle 30-vuotias enkä todellakaan oleta saavani eläkettä.
Kun te olettet tuosta niin varmoja, niin voimmeko tuhlata eläkevaranne jo etukäteen?
Näköjään voitte.
Vähän ohi ja kuraa niskaan:
Jäin eläkkeelle 2017 vähän vajaan 40vuoden jälkeen. Lähes kaikki saman ikäluokan ihmiset, jotka tiedän , ovat onnekkaasti ? tehneet tuon n.40 vuotta.
Myös tämän ikäluokan eläkkeitä on jo leikattu , ei siinä määrin kuin nuorempien, mutta on.
Työelämä on muuttunut, mutta et saa minua uskomaan, että se olisi vajaassa 5 vuodessa muuttunut totaalisesti. Sitäpaitsi 90-luvun lama iski ikäluokkaamme ja lujaa. Jotkut se jopa poisti täältä yhteisiä varojamme kuluttamasta.