Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkkeet

Vierailija
14.10.2019 |

https://korpelainen.fi/2015/03/24/elakemaksu-on-suurempi-kuin-luullaan/

Miksi nuoremmat sukupolvet joutuvat maksamaan eläkeläisten ylisuuret eläkkeet? Samalla he joutuvat maksamaan eläkeläisten ottamat velat.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä kuulostaa 20 vuotiaan silmin tuo yli 40 vuotta työntekoa? Opiskelua ei lasketa.

Vierailija
42/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ongelma ole eläkkeiden määrä euroiss aper kuukausi vaan se että eläkkeellä ollaan todella pitkiä aikoja.

Tämän ongelman alkujuuret ovat jo jossain 80-90-luvulla. Useampikin vanhempien ikätoveri pääsi tuolloin suht helposti eläkkeelle kuka selkävaivan ja kuka käsivaivan vuoksi. Ei mitään uudelleen sijoittelua tai muuta edes harkittu jos et pystynyt juuri sitä omaa työtäsi tekemään. No sielläpä vetävät edelleen menemään kuka puutarhanhoidon ja kuka metsätöiden parissa. Eläkettä takana jo ainakin parikymmentä vuotta ja saattaapa olla edessä vielä melkein toinen mokoma.

Tässä voi olla pointti. Laman aikaan moni pääsi varhennetulle eläkkeelle. Muistaakseni eri nimikkeillä ja osa ihan työttömyyden takia.

Oma isäni pääsi varhennetulle eläkkeelle. Hän oli ollut töissä ainakin 40 vuotta ja kun työpaikat väheni, niin vakituisia vanhempia työntekijöitä laitettiin jollekin varhennetulle eläkkeelle. Siitä yli 20 vuotta aikaa. Hän oli työkykyinen fyysisesti, mutta ihan valmis antamaan työpaikkansa nuoremmalle. Mikä tässä yhtälössä ratkaisee? Nykyiseen verrattuna valtavan pitkä (täysi) työura, ennen oli vielä lauantaitkin töitä vai pitkä eläkeaika? Eläkkeen määrää en tiedä, mutta luultavasti osuu aika lailla keskiarvoon tai mediaaniin.

Näin kävi omassakin suvussa. Työttömyyden takia eläke napsahti 90-luvun puolivälissä alta kuusikymppisenä ja edelleen elelee eläkkeellä. Tosin aika kehnolla sellaisella. Eikä ole ainut suvstaa joka eläköityi jo ennen kuusikymppisiään ja nyt yli 80-vuotiaana on vieläkin elossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tajuatte että jos eläkkeitä leikataan niin te leikkaatte omat eläkkeenne ja varmistatte omat huonot eläkkeenne.

Anteeksi mitkä eläkkeet?

Porukka kuolee nuorempina syöpiin näiden oikeiden "pullamössö"-sukupolvien, 1945-60 syntyneiden, käyttämien ddt:n ja bpa:n takia.

Vierailija
44/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva eläkeläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tajuatte että jos eläkkeitä leikataan niin te leikkaatte omat eläkkeenne ja varmistatte omat huonot eläkkeenne.

Emme usko saavamme mitään eläkkeitä ja te estätte meitä säästämästä niitä itse ahneuksissanne.

Ei eläke ole mikään uskonasia. Se on viimeisin sosiaalietuus, mikä tullaan lakkauttamaan. Eri asia sitten on, minkä ikäisenä ja minkä suuruiselle eläkkeelle kukin tulee pääsemään.

Viimeisin? Onko jotenkin muka taattu että ihminen elää 70-vuotiaaksi?

Vierailija
45/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suuret ikäluokat ole mikään ongelma, heidän eläkkeensä ovat selvästi pienemmät kuin nyt eläköityvillä. Ensi vuonna suurista on jäljellä enää alle 300.000 ja 10 vuoden kuluttua alle 150.000 ja 20 vuoden kuluttua vain kourallinen.

Suurin pulma tulee 2050 luvulla, kun nyt 30-40 vuotiaat jäävät eläkkeelle ja ovat sitten se tosi suuri ikäluokka, joiden eläkkeitä nyt syntyvät pienet ikäluokat joutuvat maksamaan.

Vierailija
46/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullamössönsä syönnyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun saataisiin tapettua kaikki vanhukset mahdollisiman halvalla ja nopeasti, niin pullamössöille saataisiin kansalaispalkka.

Kenenkäs lapsuudessa sitä pullamössöä syötiin? Mitä on pullamössö?

T. Milleniaali

Ehkä milleniaalien ahdistus ja aikuisuuden välttely johtuukin pullamössön puutteesta?

Kukas ahdistunut on? Itse olen akateeminen omistusasuja ja kolmen lapsen vanhempi. Ainoa mikä ahdistaa, on vanhusten liian suuri määrä ja miten sitä kannattaisi alkaa vähentää, että muillekin täällä jäisi edes jonkinlaiset elämisen edellytykset.

Mitä? Pitäiskö alkaa vanhuksia päästämään päiviltä, vai mitä tarkoitat?

Vierailija
47/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorista hölmöistä tulee ajan kanssa vanhoja hölmöjä, jotka tarvitsevat eläkkeen. Ei sitä hautaa vielä nuorena tarvitse alkaa kaivaa.

Vierailija
48/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suuret ikäluokat ole mikään ongelma, heidän eläkkeensä ovat selvästi pienemmät kuin nyt eläköityvillä. Ensi vuonna suurista on jäljellä enää alle 300.000 ja 10 vuoden kuluttua alle 150.000 ja 20 vuoden kuluttua vain kourallinen.

Suurin pulma tulee 2050 luvulla, kun nyt 30-40 vuotiaat jäävät eläkkeelle ja ovat sitten se tosi suuri ikäluokka, joiden eläkkeitä nyt syntyvät pienet ikäluokat joutuvat maksamaan.

Juuri näin! Suvi-Anne Siimeksen ja muiden eläkevakuuttajien kirjoitus sen todisti. Oikeat "suuret ikäluokat" ovat 1985-2000 syntyneet, koska heidän jälkeläistensä määrä on nin pieni ja heidän eliniänodotteensa korkea. Ongelmia on tulossa 2050-luvulla.

Vierailija
49/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 51-vuotias sairaseläkkeellä oleva nainen, tein töitä 26 vuotta, eläke 1026 €/kk. Möin asuntoni, kun lääkäri kerto, että elinvuosia on 1 - 2 vuotta, mutta jäin eläkkeelle vasta, kun syöpää ei voinut enää leikata. Onneksi on rahaa, millä voi elättää itsensä ilman mitään tukia.

Vierailija
50/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä kuulostaa 20 vuotiaan silmin tuo yli 40 vuotta työntekoa? Opiskelua ei lasketa.

No kyllähän se veemäiseltä varmasti kuulostaa. Se joka on työpaikan saanut alle 27-vuotiaana tekee yli 40-vuotisen uran. Ja nykyistä kiristynyttä työelämää ei voi verrata entisaikaseen. Ja harvalla ne urat ennenkään oli 40-vuotisia, työttömyys kohtasi jossain vaiheessa tai eläköidyttiin jo ennen kuusikymppisiä.

Vierailija
51/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupolvien välistä kateutta on niin turhaa lietsoa. Tämä keski-ikäinen setämies on maksanut ja maksaa edelleen milleniaalien koulunkäynnit ja opiskelut sekä suurten ikäluokkien eläkkeet. Toisaalta suuret ikäluokat maksoivat minun koulunkäyntini ja omien vanhempiensa eläkkeet. Elän edelleen siinä toivossa, että milleniaalit maksavat aikanaan omien lastensa koulunkäynnin ohessa myös minun eläkkeeni.

Jokainen sukupolvi on ekat 20 vuotta - jotkut jopa 30 vuotta - saajana, sitten 40 vuotta maksajana ja lopuksi taas 15 vuotta saajana. Näin tasapaino säilyy ja yhteiskuntasopimus toimii sukupolvesta toiseen. 

Vierailija
52/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varma, etten tule mitään eläkettä ikinä saamaan. Olen 26-vuotias. Siksipä säästän jokaisesta palkastani ja sijoitan, jotta olisi edes jotenkin turvattu vanhuus.

Vierailija
53/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalapuikkoviiksimies kirjoitti:

... mutta jo rakennettu yhteiskunta pitäisi saada ilmaiseksi käyttöön?

Nuoret sukupolvet eivät viitsi tehdä lapsia vaan haluavat mennä eläkeläisten lompakolle.

Vierailija
54/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkemenot ehkä kasvavat 2040-2050 suhteessa työikäisten määrään, mutta toisaalta koulujärjestelmää leikataan samaan aikaan oppilaiden puutteessa. Yliopistoista ja AMKeista voidaan puolet sulkea 2040-luvulla, kun ei enää riitä opiskelijoita. Näin pysyvät yhteiskunnan menot kurissa.

Vierailija
55/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös alle 30-vuotias enkä todellakaan oleta saavani eläkettä.

Vierailija
56/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Suvi-Anne Siimeksen ja muiden eläkevakuuttajien kirjoitus sen todisti. Oikeat "suuret ikäluokat" ovat 1985-2000 syntyneet, koska heidän jälkeläistensä määrä on nin pieni ja heidän eliniänodotteensa korkea. Ongelmia on tulossa 2050-luvulla.

Miksi tuo ikäluokka on toisi mitään ongelmia? Heidän eläkeikänsä on sidottu elinikäindeksiin ja lisäksi monilla työura on pirsaloitunut ja työttömyys on tullut tutuksi. Eläkemenot pienenevät edellämainituista syistä. Jos nyt koko eläkejärjestelmä ei ole jo kaatunut omaan mahdottomuuteensa.

Vierailija
57/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun te olettet tuosta niin varmoja, niin voimmeko tuhlata eläkevaranne jo etukäteen?

Vierailija
58/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevyeltä kun eläkeikäennuste yli 70 vuotta.

Vierailija
59/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva eläkeläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun te olettet tuosta niin varmoja, niin voimmeko tuhlata eläkevaranne jo etukäteen?

No johan te teette sitä joka päivä. Kun te olette noin vahingoniloisia niin voimmeko lakkauttaa yli 60-vuotiaiden pääsyn julkiseen terveydenhuoltoon sekä samalla lopetamme lääkkeidenne Kela-korvaukset?

Vierailija
60/83 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työelämässä 42 vuotta. Työnantaja ja itse eläkemaksuja maksanut kaikki nuo vuodet. Rahat sijoitettu eläkerahastoihin.Jos ne olisi itse sijoittanut säännöllisesti,olisin erittäin hyvin toimeentuleva nyt eläkeläisenä. Lopettakaa vinkuminen,kouluttautukaa ja sijoittakaa. Siirrytään systeemiin,jossa jokainen itse sijoittaa palkastaan tulevaisuutensa. Eipä tarvitsisi ottaa kuraa niskaan muka toisten rahoilla elämisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi