Työpaikan "hajustenatsi"
Meillä töissä on siis tilanne kärjistynyt yhden hajusteyliherkän työntekijän vuoksi. Ollaan avokonttorissa ja tämän yliherkän metelöinnin vuoksi mieltä on kielletty hajusteiden käyttö töissä. Itselleni on OK olla käyttämättä hajuvettä, voimakastuoksuisia pyykinpesuaineita jne., mutta hajustenatsi valittaa saavansa edelleen oireita ja että kaiken käyttämämme kosmetiikan yms. tulisi olla täysin hajustamatonta. Täytyykö muiden nyt oikeasti heivata mäkeen kaikki hiuslakat, deodorantit, suihkugeelit, shampoot, rasvat jnejne. ja korvata ne hajusteettomilla tuotteilla?? Itse olen valmis tuohon ainoastaan, jos joku muu maksaa viulut.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama tilanne töissä,josta viisveisaan!itse tykkään tuoksuista ja niitä myös käytän.
Töissä tää yksi aina valittaa ja välillä vaikka olisi millaiset tuoksut ei sano mitään.
Ihan keksityltä,mentaalipuolen ongelmalta vaikuttaa.Kuten koko hajuherkkyys!Itse epäilen samaa. Tuntemani hajuherkkä natseilee mm. töissä, mutta voi hyvin käydä esimerkiksi keikoilla baareissa kuuntelemassa lempibändejään. Luulisi että siellä sitä hajusteongelmaa vasta onkin, kun ihmiset ovat pynttäytyneet ja suihkineet tuoksuja ulos lähtiessään?!
Mun tuntema vetää posket lommolla röökiä :D
Äh, kurjaa leimata hajuyliherkät psyykkisesti epävakaiksi feikkaajiksi. Itse saan migreenin useista hajusteista, mutta myös joistain luonnollisista hajuista kuten hyasintista. Vahvat tuoksut myös "menevät keuhkoihin", eli alkaa yskittää ja keuhkot ikään kuin "painuvat kasaan", tämä siis subjektiivinen tuntemukseni. En tiedä mitä nille keuhkoille fyysisesti tapahtuu. Minulla ei ole edes astmaa, ja silti reagoin näin voimakkaasti. Harrastuksessa ratkaisu on se, että kanssaharrastajia on pyydetty tulemana paikalle hajusteettomina. En ole ainoa yliherkkä tuossa porukassa. Toiset joutuvat käyttämään astmapiippuakin.
Ap: n ongelmaan lienee vain yksi ratkaisu: yliherkälle tilat, joissa hän voi työskennellä puuttumatta muiden tapaan elää ja pestä pyykkiään tai hajustaa itseään. Tai sitten työpaikan vaihto.
Ostakaa sille yhteisesti muutama sairaalamaski. Tai vaikka kaasunaamari.
Psykosomaattiseen anafylaksiaan ei kukaan ole tainnut vielä kuolla.