Työpaikan "hajustenatsi"
Meillä töissä on siis tilanne kärjistynyt yhden hajusteyliherkän työntekijän vuoksi. Ollaan avokonttorissa ja tämän yliherkän metelöinnin vuoksi mieltä on kielletty hajusteiden käyttö töissä. Itselleni on OK olla käyttämättä hajuvettä, voimakastuoksuisia pyykinpesuaineita jne., mutta hajustenatsi valittaa saavansa edelleen oireita ja että kaiken käyttämämme kosmetiikan yms. tulisi olla täysin hajustamatonta. Täytyykö muiden nyt oikeasti heivata mäkeen kaikki hiuslakat, deodorantit, suihkugeelit, shampoot, rasvat jnejne. ja korvata ne hajusteettomilla tuotteilla?? Itse olen valmis tuohon ainoastaan, jos joku muu maksaa viulut.
Kommentit (44)
Olen usein miettinyt, kuinka paljon on liikaa hajuvettä. Usein tästä asiasta puhutaan kiertoilmauksin, kuten että ei pidä "läträtä" hajuvedellä. Kuvauksesta tuskin kukaan tunnistaa itseään. Ne, jotka käyttävät hajuvettä niin, että se häiritsee muita, eivät varmaankaan tajua asiaa. Tuskin kenenkään motiivina hajusteiden käytölle on muiden häiritseminen.
Käytän itsekin omasta mielestäni maltillisesti hajuvettä, mutta kun en itse ole yliherkkä millekään, on vaikea arvioida, mikä määrä on jollekin muulle liikaa. Asiasta puhutaan omalla työpaikallani aina vain nimettömästi ja yleisellä tasolla esimerkiksi viikkopalaverin yhteydessä, mistä seuraa ikävä kyttäilyn ilmapiiri. Olisi parempi, että asianosaiset (hajusteherkkä ja hajustehäirikkö) sopisivat asiasta keskenään sen sijaan, että vihjaillaan ja syyllistetään koko työyhteisöä.
Omg, kuulostaa kauhealta! Siis oikeasti. Ei ole reilua muita kohtaan. Allergikko vaihtaa työpaikkaa tai -pistettä.
Meillä oli kerran samanlainen ongelma. Pomo määräsi natsin käyttämään kaasunaamaria (!!), ja tämä ymmärsi aika nopeasti irtisanoutua. Ei ilmeisesti edes ollut mitenkään laiton määräys, kun työpaikka saa määrätä pukeutumisesta melko vapaasti.
Minä en aiemmin olisi uskonut että noita pahoja hajustenatseja oikeasti on, kunnes sain sellaisen seinänaapurikseni. Tämä teki hirveän ongelman siitä, että pesin pyykkiä hajustetuilla pesuaineilla (ei kuitenkaan millään överihajustetuilla) ja kuivatin ne omassa asunnossani. Haju kuulemma kulkeutui naapuriasuntoon niin, ettei hajustenatsi voinut olla kotonaan. Valitti myös siitä, kun jotkut pesivät pyykkiä pyykkituvassa ja kantoivat sitten pestyt vaatteet kotiinsa kuivumaan niin, että pesuaineiden tuoksu "myrkytti" koko talon sisäilman. Huhheijaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran eräässä sairaalassa eräs kukka-allergikko sai jäätävät oireet muovikukista. Oli hieman nolona, kun asia selvisi. Jännästi oireet loppuivat kuin seinään.
Oireethan voivat olla myös psyykkisiä. Eli jos on joskus saanut pahat oireet kukista (tai mistä tahansa) niin jo niiden pelkkä näkeminen voi laukaista reaktion, vaikka kyse olisikin pelkistä muovikukista.
Tiedän minäkin yhden pahasti kalalle allergisen, joka sai pahat oireet siitä, kun luuli syöneensä erehdyksessä kalaa. Psyykkiset oireet voivat olla ihan yhtä todellisia kuin fyysisetkin.
Toki erikseen on sitten ne draamailijat, mutta eivät kaikki ole niitä.
Noissa ääritapauksissa oireet ovat varmaan useimmiten psyykkisiä. Ei kukaan ihminen voi vaatia, että koko maailma muokataan hänen henkilökohtaisen draamansa pohjalta.
Itse en korviani lotkauta tuollaisten pyynnöille, eriasia jos työpailla on SÄÄNTÖ että ei hajusteita, se tarkoittaa kyllä yleensä että ei hajuvesiä, muuten en kuuntele näitä valittajia, hankkikoot itse suojan naamansa eteen, ei ole muiden vika jos jollainen ongelma.
26, voi niin täällä suomessa tehdään jos et ole huomannut, ei ole tyttöjä eikä poikia jne..
Fiksuimmat hajusteyliherkät järjestävät itse itselleen sellaiset työolot, joissa voivat tehdä töitä. Esim. etätyö tai oma työhuone. Tunnen parikin hajusteyliherkkää, joista toinen on hieman tuollainen natsityyppinen ja toinen taas on sanonut suoraan, että ongelma on hänellä, ei muilla.
no meillä oli yks vanhempi nainen joka oli allerginen vähän väliä jollekkin , sille oli sipuli esim semmoinen ettei kestä yhtään.
Homma meni siihen että moni alkoi ohimennen sanomaan että eväsleipään laittoi tomaattia,sipulia,,yms.
ja ei sitä sipulia ollut edes....mutta herkkyysreaktiot oli samantien.
se lähti sitten lataamon puolelle eikä tullut takaisin,hyvä niin.
Miksiköhän nämä hajusteyliherkät ovat lähes poikkeuksetta naisia?
31, joo en tunne enkä edes tiedä yhtään miestä. Kai se on joku keino päteä kun ei muuten pysty eikä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän nämä hajusteyliherkät ovat lähes poikkeuksetta naisia?
No oliskohan siksi että ovat tottuneet pienestä pitäen elämään kaiken maailman tököttien ja hajujen keskellä. Katseleppas vain keskivertoteinin tai nuoren naisen kylppäriä ja beautypistettä. Kosmetiikan määrä on JÄRKYTTÄVÄ useimmilla.
Sitten keski-ikään mennessä tulee kaikenlaista kremppaa ja vaihevuodet jne. ja sitten aletaan kärsimään home- hajuste- kemikaali- sähkö ynnä muista asioista, you name it.
Entäs sitten se työpaikan pesuaineallergikko, joka saa kuulemma rakkuloita takapuoleen, jos siivooja on pyyhkinyt wc-renkaan pesuaineliuoksella. Eikö sitä istuinrengasta voi peittää wc-paperiliuskoilla, jotta ei saa ihokosketusta? Tai hankkia omat pefletit. Ei ilmeisesti voi, vaan pitää rätkättää asiasta talon siivoojalle aina kun hänet näkee. Noloa. Luulisi, että joutuu käymään elämässään paljon muissakin julkisissa vessoissa, kuin työpaikalla. Mitenkäs sitten siellä selviää ilman rakkuloita, kun ei edes tiedä, miten ja kuka siellä siivoaa, jotta pääsisi valittamaan päin naamaa. Tai voihan vaikka hankkia työpaikalle omat siivousliinat, joilla puhdistaa wc-pöntön mieleisekseen PELKÄLLÄ VEDELLÄ.
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten se työpaikan pesuaineallergikko, joka saa kuulemma rakkuloita takapuoleen, jos siivooja on pyyhkinyt wc-renkaan pesuaineliuoksella. Eikö sitä istuinrengasta voi peittää wc-paperiliuskoilla, jotta ei saa ihokosketusta? Tai hankkia omat pefletit. Ei ilmeisesti voi, vaan pitää rätkättää asiasta talon siivoojalle aina kun hänet näkee. Noloa. Luulisi, että joutuu käymään elämässään paljon muissakin julkisissa vessoissa, kuin työpaikalla. Mitenkäs sitten siellä selviää ilman rakkuloita, kun ei edes tiedä, miten ja kuka siellä siivoaa, jotta pääsisi valittamaan päin naamaa. Tai voihan vaikka hankkia työpaikalle omat siivousliinat, joilla puhdistaa wc-pöntön mieleisekseen PELKÄLLÄ VEDELLÄ.
Siis onko tuollaisiakin tapauksia oikeasti olemassa? :D
Meillä sama tilanne töissä,josta viisveisaan!itse tykkään tuoksuista ja niitä myös käytän.
Töissä tää yksi aina valittaa ja välillä vaikka olisi millaiset tuoksut ei sano mitään.
Ihan keksityltä,mentaalipuolen ongelmalta vaikuttaa.Kuten koko hajuherkkyys!
Yleensä näillä hajuherkillä on myös kaikki maailman vaivat,ramppaavat jatkuvasti lääkärissä,saikuttavat ja mitään ei koskaan löydetä.
Ihan psyykeperäisiä nämä vaivat!
Joka työpaikasta löytyy näitä pari kipaletta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama tilanne töissä,josta viisveisaan!itse tykkään tuoksuista ja niitä myös käytän.
Töissä tää yksi aina valittaa ja välillä vaikka olisi millaiset tuoksut ei sano mitään.
Ihan keksityltä,mentaalipuolen ongelmalta vaikuttaa.Kuten koko hajuherkkyys!
Itse epäilen samaa. Tuntemani hajuherkkä natseilee mm. töissä, mutta voi hyvin käydä esimerkiksi keikoilla baareissa kuuntelemassa lempibändejään. Luulisi että siellä sitä hajusteongelmaa vasta onkin, kun ihmiset ovat pynttäytyneet ja suihkineet tuoksuja ulos lähtiessään?!
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän näitä on. Meidän kunnassa oli hajustenatsi-hammaslääkäri, en tiedä onko enää. Toimi mm. koululaisten hammaslääkärinä, ja kun hänelle oli teinillä aika, tuli sieltä tiukka lista, kuinka ei saa olla käytettynä deodoranttia, ei tuoksuvia shampoita tai hoitoaineita, pitää olla käynyt suihkussa ennen hammaslääkäriaikaa, mutta tosiaan käyttämättä yhtään mitään tuoksuvia aineita. Myös päällä olevien vaatteiden olisi pitänyt olla pestyt tuoksuttomilla aineilla jne.
Onhan se toki äärimmäisen hankalaa toimia hammaslääkärinä, jos on noin hajusteherkkä. Mutta arvatkaapa vaan, kuinka realistista tuon listan toteutuminen oli, kun teini menee hammaslääkärillä käymään kesken koulupäivän.
Mitä tämän hammaslääkärin pitäisi mielestäsi sitten tehdä? Jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle?
Hammaslääkäreistä on kova pula tietyillä alueilla. Jos hän on hyvä hammaslääkäri, niin eikö teini kiitollisena verovaroin kustannetusta, teinille ja vanhemmilleen muuten ilmaisesta hoidosta ottaa tämän asian huomioon?
Jos ei voi ottaa huomioon, pyytääköön ajan toiselle hammaslääkärille, jos kunnassa sellainen on.
Vierailija kirjoitti:
Eipä voi ainakaan sanoa että teidän työpaikka olisi viihtyisä ja tasa-arvoinen, jos aloitus on totta. Ja pelkästään yhden erioikeuksia vaativan, pomottavan ääliön takia.
Itse saan migreenin voimakkaista hajuista mutta ei tulisi mieleenkään vaatia muita siirtymään hajusteettomiin kun en niitä käytä itsekään. Hajuvedet valitsen itselleni miedoimmin tuoksuvista, niiden kanssa ei ole ongelmaa. Yleensä.
Mä puhuisin muiden työntekijöiden kanssa ja menisin sen jälkeen pomon juttusille. Ihan suoraan sanoisin että yksi riivinrauta tekee hallaa teidän työviihtyvyydelle ja sitä kautta tuottavuudelle. Liittoon vois myös olla hyvä ottaa yhteyttä. Ei vaan voi olla niin että yksi määkii ja muut hyppää. Ja ei, en lähtisi pelleilyyn mukaan.
Miksi sinun pitäisi vaatia muita käyttämään hajusteettomia tuotteita, jos kerran et niistä kärsi? Sinulle on varmasti ok varmasti myös se, jos muut käyttävät voimakkaita hajuvesiä joista toisinaan saat migreenin ja pelkästään kärsit hiljaa?
Kyllähän näitä on. Meidän kunnassa oli hajustenatsi-hammaslääkäri, en tiedä onko enää. Toimi mm. koululaisten hammaslääkärinä, ja kun hänelle oli teinillä aika, tuli sieltä tiukka lista, kuinka ei saa olla käytettynä deodoranttia, ei tuoksuvia shampoita tai hoitoaineita, pitää olla käynyt suihkussa ennen hammaslääkäriaikaa, mutta tosiaan käyttämättä yhtään mitään tuoksuvia aineita. Myös päällä olevien vaatteiden olisi pitänyt olla pestyt tuoksuttomilla aineilla jne.
Onhan se toki äärimmäisen hankalaa toimia hammaslääkärinä, jos on noin hajusteherkkä. Mutta arvatkaapa vaan, kuinka realistista tuon listan toteutuminen oli, kun teini menee hammaslääkärillä käymään kesken koulupäivän.