Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitteko, että ihminen voi pudota tulottomuuteen työmarkkinatuen ja sairaseläkkeen väliin

Vierailija
13.10.2019 |

Siis siten, että hakee sairaseläkettä (vaikka moneen kertaan ja lääkärin lausunnoilla) ja ei sitä saa, mutta sama ihminen voidaan thökkärissä katsoa liian sairaaksi työhön eli ei saa työmarkkinatukea.

Aivan pimeetä, että näin voi olla!
Sitten ei saa yhtään mitään mistään, jollei sossun tukea tule omaisuuden tai puolison tulojen takia.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi poistaa kaikki karenssit ym

Sairauden vuoksi ei saa karenssia!

Vierailija
22/30 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on täysin mahdollista jäädä ilman tuloja. Tuttu alkoi ns. kevyt yrittäjäksi. Tulot ei riittäneet kattamman edes vuokraa mutta kelan mukaan oli laskennallisia tuloja. Tuttu ihmettelee tänäkin päivänä mitä ne sellaiset laskennalliset tulot on mistä ei ole mitään tositteita?

Itse olen alkanut vakavasti harkita pelkkää tt-tukea. Sillä saisi pari kymppiä enemmän kuin peruspäivärahalla. Eivät voisi vähentää sitä 21,5 päivää millä venkoilevat. Kuvitteellista rahaa joka vähennetään muutenkin minimi "tuloista". En tajua miten tukeja kehdataan sanoa tuloiksi?

Ei Kela myönnä toimeentulotukea jos jätät hakematta työttömyysetuutta, johon sinulla olisi oikeus.

Kevytyrittäjyydessä on se ongelma, että siinä tipahtaa statukseltaan työntekijän ja yrittäjän väliin. Pahimmillaan ei kuulu kummankaan sosiaaliturvan piiriin.

TE-toimiston lausunnosta riippuu miten käy.

Jos TE-toimisto määrittelee yrittäjäksi, pitää tuloja olla kohtuullisen paljon, jotta pääsisi yrittäjän sosiaaliturvan piiriin. Pitää pystyä maksamaan vakuutusta satoja euroja kuukaudessa jotta tämä olisi mahdollista.

Sitä toki mainostetaan, että vakuutusta ei tarvitse maksaa jos tulot on pienet. Mutta silloin jää sosiaaliturvan ulkopuolelle, eikä päivärahoja tipu yrittäjän eikä työntekijän kassasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi.

Sairauspäivärahassa on karenssi.

Ainakin minulla oli n. viikon karenssi (en enää muista kuinka monta päivää se oli) kun sairauden takia jäin työttömäksi.

Tein töitä nollatuntisopimuksella niinkuin moni muukin kun ei vakituisempaa sopimusta saa. Sitten kun sairastuin, jäi tuntilista tietenkin tyhjäksi.

Koska sekä työttömyyspäivärahassa, että sairsuspäuvärahassa on karenssi, olin ensimmäiset sairauspäivät tuplakarenssilla.

Vierailija
24/30 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on täysin mahdollista jäädä ilman tuloja. Tuttu alkoi ns. kevyt yrittäjäksi. Tulot ei riittäneet kattamman edes vuokraa mutta kelan mukaan oli laskennallisia tuloja. Tuttu ihmettelee tänäkin päivänä mitä ne sellaiset laskennalliset tulot on mistä ei ole mitään tositteita?

Itse olen alkanut vakavasti harkita pelkkää tt-tukea. Sillä saisi pari kymppiä enemmän kuin peruspäivärahalla. Eivät voisi vähentää sitä 21,5 päivää millä venkoilevat. Kuvitteellista rahaa joka vähennetään muutenkin minimi "tuloista". En tajua miten tukeja kehdataan sanoa tuloiksi?

Paitsi että myös alinta eli tt-tukea voidaan leikata jopa 40% jos kieltäytyy työvoimapoliittisista toimenpiteistä. Sitä en kyllä tiedä että millä tällainen ihminen enää elää, kun tulot on silloin alle 300 euroa kuussa. Siis Suomessa joka on maailman kalleimpia maita. 

Se on oma valinta silloin, jos kieltäytyy, tosin osan näistä kuuluisi olla edunvalvonnassa ja sitä myötä sairaseläkkeellä. 

Vierailija
25/30 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi.

Ainakin minulla oli n. viikon karenssi (en enää muista kuinka monta päivää se oli) kun sairauden takia jäin työttömäksi.

Tein töitä nollatuntisopimuksella niinkuin moni muukin kun ei vakituisempaa sopimusta saa. Sitten kun sairastuin, jäi tuntilista tietenkin tyhjäksi.

Koska sekä työttömyyspäivärahassa, että sairsuspäuvärahassa on karenssi, olin ensimmäiset sairauspäivät tuplakarenssilla.

Ei sairauspäivärahassa ole karenssia, siinä on omavastuupäivät ihan kaikille, myös työssäoleville. Monella työnantaja maksaa palkan, vaikka Kela ei korvaa euroakaan. Kaksi eri asiaa. Työttömyysetuudessa on kerran vuodessa 5 päivän omavastuuaika, sekään ei ole karenssi.

Vierailija
26/30 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Termeillähän voi tietysti nillittää vaikka kuinka.

Karenssia kutsutaan omavastuuajaksi silloin kun kyse on sairastumisesta.

Omavastuuajan pituus on sairastumispäivä ja sitä seuraavat 9 päivää.

Sairastuneelle se on käytännössä sama asia kuin karenssi. Työttömyysetuudelle taisi olla vähän lyhyempi karenssi kuin sairauspäivärahalle.

Vierailija
27/30 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi.

Ei sairauspäivärahassa ole karenssia, siinä on omavastuupäivät ihan kaikille, myös työssäoleville. Monella työnantaja maksaa palkan, vaikka Kela ei korvaa euroakaan. Kaksi eri asiaa. Työttömyysetuudessa on kerran vuodessa 5 päivän omavastuuaika, sekään ei ole karenssi.

Sitä voi kutsua ihan millä nimellä haluaa, mutta käytännössä se tarkoittaa aikaa jolta ei makseta yhtään mitään.

Vierailija
28/30 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juuri se syy miksi roikun työttömänä, vaikka kuuluisin eläkkeelle. En uskalla tehdä asialle mitään, koska minäkin tarvitsen rahaa tässä yhteiskunnassa selviämiseen.

Vierailija
29/30 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuttavallani oli sairaus, johon oli ääkäriltä saanut sairaustodistuksen. Leikkaukseen oli menossa. Markkinatuki lopetettiin ja hän ei saanut mitään sairausajan rahaa, koska hänellä ei vankilavuoden takia ollut tuloja, johon niitä verrattiin. Eihän vankilassa olon aikaan voi olla tuloja! Hän valitettavasti teki itsemurhan, koska rahaa ei tullut mistään.

Vierailija
30/30 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tiedän useita, jotka ovat työmarkkinatuella vaikka ovat käytännössä työkyvyttömiä, mutta eivät saa virallista työkyvyttömyyseläkettä. Nämä onnekkaat saavat sitten istua pupukursseilla "aktivoitumassa työelämään" vuodesta toiseen, kunnes pääsevät vanhuseläkkeelle. Nämä väliinputooja-asiat ovat ihan järkyttävän traagisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä