Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitteko, että ihminen voi pudota tulottomuuteen työmarkkinatuen ja sairaseläkkeen väliin

Vierailija
13.10.2019 |

Siis siten, että hakee sairaseläkettä (vaikka moneen kertaan ja lääkärin lausunnoilla) ja ei sitä saa, mutta sama ihminen voidaan thökkärissä katsoa liian sairaaksi työhön eli ei saa työmarkkinatukea.

Aivan pimeetä, että näin voi olla!
Sitten ei saa yhtään mitään mistään, jollei sossun tukea tule omaisuuden tai puolison tulojen takia.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työkkäri määrittele ketään sairaaksi! Asiakas itse laittaa rastin ruutuun, että ei hae kokoaikatyötä, jos tuoho tilanteeseen päätyy.

Vierailija
2/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työkkäri määrittele ketään sairaaksi! Asiakas itse laittaa rastin ruutuun, että ei hae kokoaikatyötä, jos tuoho tilanteeseen päätyy.

Mutta jos käy monessa työpaikassa ja kaikissa joutuu lopettamaan sairastelun takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulin, että näin voi käydä.

Vierailija
4/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi poistaa kaikki karenssit ym

Vierailija
5/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Valitettavasti.

Vierailija
6/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri tulevaisuuteeni.

Vierailija
7/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuus sileäksi ja sossun luukulle tai puolison kukkarolle, asia ratkaistu, olkaa hyvä.

8/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole tuosta kokemusta, mutta periaatteessa voisi olla. Olen kuullut, että noin voi käydä. Tapahtuuko se siis sitä kautta, että saa sairauden aiheuttaman käytännön työkyvyttömyyden takia karenssin, kun joutuu lopettamaan työsuhteet, mutta virallisesti ei vielä ole työkyvytön?

Vierailija
9/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin pulaan kun kela käsitteli hakemustani 3 kk (vaikka tavoiteaika on 3 vk). En sinä aikana saanut rahaa mistään muualta.

Oli kivat 3 kk. Olin useita kertoja yhteydessä kelaan sekä kirjallisesti että keskusteluyhteydessä, mutta mitään ei tapahtunut. Vasta sitten tekivät päätöksen kun uhkasin hallintokantelulla. Se tilanne oli todella kummallinen.

Selitykseksi viivästymisestä sain vain "pahoittelut siitä että käsittely viivästyi kelasta johtuvista syistä".

Tämän episodin jälkeen kelasta neuvottiin hakemaan myös toista etuutta, jonka olemassaolosta en ollut edes tiennyt. Siihen tuli päätös parisaa päivässä ja sain sen takautuvasti 6 kk ajalta.

Vierailija
10/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisuus sileäksi ja sossun luukulle tai puolison kukkarolle, asia ratkaistu, olkaa hyvä.

Jos sossun luukulle mielii, niin pitää pistää puolisonkin omaisuus sileäksi tai erota puolisosta.

Vierailija
11/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sossun luukulle mielii, niin pitää pistää puolisonkin omaisuus sileäksi tai erota puolisosta.

Luulisi, ettei ero ole yhteiskunnan etujen mukaista.

Pakko monen erota paperilla, vaikka oikeesti ollaan yhdessä. Pimeetä.

Vierailija
12/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei tukien päättäjät päätä keskenään, kumpaa tukirahaa saa. Miksi siihen väliin voi pudota.

Jos ei kelpaa työkkärin listoille, pitäisi automaattisesti kelvata sairaseläkkeelle.

Vierailija
13/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea osatyökyvyttömyyseläkettä jos täyttä eläkettä ei saa millään hakemuksella.

Sen saa helpommin kuin täyden eläkkeen.

Osarista on se etu, että ei tarvitse hakea kokopäivätyötä saadakseen työttömyyspäivärahaa.

Voi ihan suoraan sanoa, että hakee sellaista osa-aikatyötä minkä terveys sallii.

Päivärahasta silloin vähennetään eläkkeen määrä, mutta nettotuloja se ei pienennä verrattuna tilanteeseen jolloin on kokonaan työttömänä.

Toinen etu on se, että ei tarvitse täyttää altiivisuusehtoa.

Eläkkeen rinnalla saa myös tienata enemmän kuin työttömyystuen rinnalla.

Tuloraja riippuu eläkkeen määrästä ja alimmillaan se on n. 700 €/kk. Tulorajan kanssa katsotaan vuosituloa, eli yksittäisiä ylityksiä ei huomioida jos vuositulo ei kasva liian suureksi.

Sellainen vinkki vielä, että kannattaa yrittää saada edes nollatuntisopimus jos hakee eläkettä. Suurin osa työttömien eläkehakemuksista hylätään. Myönteisen päätöksen mahdollisuus kasvaa jos hakijalla on työsuhde ja hän ei pysty tekemään työtään.

Vierailija
14/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on täysin mahdollista jäädä ilman tuloja. Tuttu alkoi ns. kevyt yrittäjäksi. Tulot ei riittäneet kattamman edes vuokraa mutta kelan mukaan oli laskennallisia tuloja. Tuttu ihmettelee tänäkin päivänä mitä ne sellaiset laskennalliset tulot on mistä ei ole mitään tositteita?

Itse olen alkanut vakavasti harkita pelkkää tt-tukea. Sillä saisi pari kymppiä enemmän kuin peruspäivärahalla. Eivät voisi vähentää sitä 21,5 päivää millä venkoilevat. Kuvitteellista rahaa joka vähennetään muutenkin minimi "tuloista". En tajua miten tukeja kehdataan sanoa tuloiksi?

Vierailija
15/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin pulaan kun kela käsitteli hakemustani 3 kk (vaikka tavoiteaika on 3 vk). En sinä aikana saanut rahaa mistään muualta.

Oli kivat 3 kk. Olin useita kertoja yhteydessä kelaan sekä kirjallisesti että keskusteluyhteydessä, mutta mitään ei tapahtunut. Vasta sitten tekivät päätöksen kun uhkasin hallintokantelulla. Se tilanne oli todella kummallinen.

Selitykseksi viivästymisestä sain vain "pahoittelut siitä että käsittely viivästyi kelasta johtuvista syistä".

Tämän episodin jälkeen kelasta neuvottiin hakemaan myös toista etuutta, jonka olemassaolosta en ollut edes tiennyt. Siihen tuli päätös parisaa päivässä ja sain sen takautuvasti 6 kk ajalta.

Työkyvyttömyyseläkeen tavoitekäsittelyaika ei ole 3 viikkoa. Se on 8-10 viikkoa.

Vierailija
16/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on täysin mahdollista jäädä ilman tuloja. Tuttu alkoi ns. kevyt yrittäjäksi. Tulot ei riittäneet kattamman edes vuokraa mutta kelan mukaan oli laskennallisia tuloja. Tuttu ihmettelee tänäkin päivänä mitä ne sellaiset laskennalliset tulot on mistä ei ole mitään tositteita?

Itse olen alkanut vakavasti harkita pelkkää tt-tukea. Sillä saisi pari kymppiä enemmän kuin peruspäivärahalla. Eivät voisi vähentää sitä 21,5 päivää millä venkoilevat. Kuvitteellista rahaa joka vähennetään muutenkin minimi "tuloista". En tajua miten tukeja kehdataan sanoa tuloiksi?

No jos sinulla ei ole muita tuloja kuten palkkatulot ja elät Kelan rahoilla, on ne Kelan rahat, siis tuet, silloin sinun tulojasi. Et sinä tulotonkaan ole koska tulosi tulevat Kelasta, veronmaksajilta.

Vierailija
17/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että myös alinta eli tt-tukea voidaan leikata jopa 40% jos kieltäytyy työvoimapoliittisista toimenpiteistä. Sitä en kyllä tiedä että millä tällainen ihminen enää elää, kun tulot on silloin alle 300 euroa kuussa. Siis Suomessa joka on maailman kalleimpia maita. 

Vierailija
18/30 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Kela myönnä toimeentulotukea jos jätät hakematta työttömyysetuutta, johon sinulla olisi oikeus.

Vierailija
19/30 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkeen tavoitekäsittelyaika ei ole 3 viikkoa. Se on 8-10 viikkoa.

En hakenut kelasta työkyvyttömyyseläkettä, vaan muuta etuutta.

Vierailija
20/30 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos käy monessa työpaikassa ja kaikissa joutuu lopettamaan sairastelun takia.

Sillä ei ole työkkärille mitään merkitystä. Niin kauan kun asiakas itse määrittää olevansa työkykyinen, säilyy oikeus työttömyysetuuteen KUNNES tilalle tulee joku muu etuus!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän