Miksi usein lapsia moititaan vessahädästä väärässä paikassa!? Kyllä ainakin mulle iskee välillä aivan yllättäin pakottava virtsaamisen tarve
Joka sataa alkaa ihan räps ja kiihtyä maksimiin ja on pakko päästä vessaan heti. Miten tuollaisen voisi ennakoida?
Kommentit (11)
Käymällä pissalla esim. ennen elokuvaa.
Totta. Ehkä kyse on enemmän vanhemman ikävästä spontaanista reaktiosta jota ei osaa peitellä. ” voi v. just nyt kun laitettiin talvivaatteet päälle.. just nyt kun istuttiin autoon... just nyt kun tultiin kauppaan.. jne”
Kuulen kommentteja edelleen aikuisena. Mulla on ilmeisesti kyse sellaisesta psykologisesta pissahädästä just niissä hetkissä kun ”ei sais”
No eihän se hätä nyt niin hetkessä tule, että pitäisi heti vessaan päästä. Kyllä minulla ainakin on hädän ilmestymisestä vähintään tunti aikaa etsiä vessa ennen kuin pidättely alkaa olla liian kurjaa. Toki lapsilla tämä on varmasti eri asia.
Vanhempi kysyy 100 kertaa, että pitääkö päästä vessaan. Lapsi vastaa ei. Heti, kun ollaan paikassa, jossa vessaan ei pääse /on työlästä mennä, lapsi sanoo, että pissattaa. Voi olla, että siinä vanhemmalta joku moitteen tuhahdus pääsee.
Eikö se vähän kuulu kasvatukseen ja ennakointiin?
Suuttuminen on tietysti turhaa sillä lapsi vasta opettelee hallitsemaan rakkoaan ja tunnistamaan vessahädän.
Mutta kyllä lapselle pitää aina kertoa näissä tilanteissa, että vessaan ei aina pääse/Se on hankalaa järjestää ja siksi käydään ennen lähtöä pöntöllä.
Ja joo, itselläkin tulee noita pakko päästä pissalle tilanteita vaikka kuinka kävisi vessassa ennen lähtöä. Joskus vaan on juonut liikaa, että vessattaa. Silti kasvatan lapsia ennakoimaan.
Jos on vaikka juuri sisällä kysytty voisitko käydä vessassa ja lapsi ei suostu. Puetaan talvivaatteet ja heti kun ollaan ulkona niin alkaakin pissattaa.
Nämä tosin loppuu yleensä siihen kun käyttää lapsen vaikka siinä kaupan parkkipaikalla ulkona pissalla.
Seuraavalla kerralla voi kysyä että kävisitkö nyt kotona pissalla vai pissataanko taas siellä parkkipaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi kysyy 100 kertaa, että pitääkö päästä vessaan. Lapsi vastaa ei. Heti, kun ollaan paikassa, jossa vessaan ei pääse /on työlästä mennä, lapsi sanoo, että pissattaa. Voi olla, että siinä vanhemmalta joku moitteen tuhahdus pääsee.
Tämän takia mä en kysykään lapsilta, onko heillä vessahätä, jos ollaan lähdössä johonkin. Ensinnäkään lapsi ei välttämättä tunnista vessahätää ennen kuin se on tosi kova, ja toiseksi lapsi ei osaa arvioida, missä vaiheessa se vessahätä tulee.
Eli meillä on sääntönä, että aina käydään vessassa, kun johonkin lähdetään. En ostele lapsille pillimehuja tilanteeseen, joissa vessahätä voi yllättää hankalassa paikassa, vaan juomaksi on vettä, jota ei tule juotua yli tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikka juuri sisällä kysytty voisitko käydä vessassa ja lapsi ei suostu. Puetaan talvivaatteet ja heti kun ollaan ulkona niin alkaakin pissattaa.
Nämä tosin loppuu yleensä siihen kun käyttää lapsen vaikka siinä kaupan parkkipaikalla ulkona pissalla.
Seuraavalla kerralla voi kysyä että kävisitkö nyt kotona pissalla vai pissataanko taas siellä parkkipaikalla.
Mä oon omille lapsilleni sanonut, että haen heille vaipan, jos eivät suostu käymään vessassa ennen lähtöä. Se ei ole vaihtoehto, että lähdetään ilman vessakäyntiä, koska ne, jotka eivät enää vaippaa käytä, käyvät vessassa ja piste.
Öö...ei minun mielestäni lapsia moitita pissahädästä. En minä ainakaan.
Aikuisella menee ohi pidättelemällä, lapselta ei pidä vaatia.
Moititaanko?