Vääntäkää rautalangasta asuntolainan lainakatto ym!
Olen ostamassa ensiasuntoa lähivuosina, mutta en ymmärrä laina-asioista mitään! Voisitteko selittää tyhmälle, että miten paljon minulla nyt täytyy olla omia säästöjä lainaa varten. Vanhemmillani ei ole mahdollisuutta taata lainaani.
Luulen, että 150 000e laina olisi minun tuloillani realistinen. Säästössä tällä hetkellä on 8000e ja rahastoissa n. 16 000.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos otan 150 000e lainaa, tarvitsen n. 45 000e köteistä??
Kyllä. Jos asunnon hinta on se 150 000e, niin tarvitset omarahoitusta 45 000e. Eli lainaa ottaisit siinä tapauksessa 105 000e
Tarvitseeko tuo 45 000e olla konkreettisesti tilillä vai voiko siihen käyttää noita rahastojani?
Jos asunto maksaa sen 150k. Niin sinulla pitää olla käteistä se 45k ja loppu lainaa, 105k.
Eli myyt rahastot.
Toinen vaihtoehto, että otat sen 150k lainaa ja asunto on silloin sen 105k arvoinen vakuutena, tarvitset siihen 45k osuuteen lisävakuuden. Joka voi olla vaikka rahasto tai kesämökki tai muu erittäin helposti rahaksi muutettava omaisuus. Ei kuitenkaan esimerkiksi auto.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ei auta muu kuin säästää..
Ensiasunnon ostajalle voi saada valtiontakauden 10% osuudelle. Eli silloin sen 150k asunnon ostoon asunto käy 105k vakuutena, valtiontakaus 15k, niin tarvitset itse vain 30k omarahoitusta.
Ja esimerkiksi 120k asunnossa summat on 84k/12k/24k
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jos asunnon hinta on se 150 000e, niin tarvitset omarahoitusta 45 000e. Eli lainaa ottaisit siinä tapauksessa 105 000e
Tarvitseeko tuo 45 000e olla konkreettisesti tilillä vai voiko siihen käyttää noita rahastojani?
Jos asunto maksaa sen 150k. Niin sinulla pitää olla käteistä se 45k ja loppu lainaa, 105k.
Eli myyt rahastot.
Toinen vaihtoehto, että otat sen 150k lainaa ja asunto on silloin sen 105k arvoinen vakuutena, tarvitset siihen 45k osuuteen lisävakuuden. Joka voi olla vaikka rahasto tai kesämökki tai muu erittäin helposti rahaksi muutettava omaisuus. Ei kuitenkaan esimerkiksi auto.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ei auta muu kuin säästää..
Ensiasunnon ostajalle voi saada valtiontakauden 10% osuudelle. Eli silloin sen 150k asunnon ostoon asunto käy 105k vakuutena, valtiontakaus 15k, niin tarvitset itse vain 30k omarahoitusta.
Ja esimerkiksi 120k asunnossa summat on 84k/12k/24k
Kiitos tarkoista luvuista. 30 000e tuntuu aika isolle summalle säästää, mutta kai se on alotettava..
Olen ostanut aika lähiaikoina asunnon. Omarahoitusta ensiasuntoon tarvitsi 5% ostohinnasta. Eli 150 000 € hintaisesta asunnosta tämä olisi 7500€. Tämän lisäksi tarvitsi vakuuksia, joita minulla ei ollut, enkä halunnut pyytää tuttuja takaajiksi. Ostin sitten vakuudet pankilta, ihan normaali käytäntö, moni tuttu on tehnyt samoin.
Mikä tämä kolmasosa hinnasta on missä täällä puhutaan? Ei ainakaan vuosi sitten ollut ensiasunnon ostajalla tuollaista vaatimusta.
Korkokatto taas on pankin lisäpalvelu, jossa maksat ylimääräistä hintaa siitä että korkojen ehkä noustessa pankki ei nosta korkoasi tiettyä tasoa korkeammalle. Korkokatto ei ole mikään pakollinen asia, on vain lisäpalvelu.
Soita pankkiin tai jätä viesti nettisivujen kautta ja pyydä lainatarjous. Itse sain 3000€/kk tuloilla helposti 120 000 € asuntolainaa ja lainanlyhennys on ihan kohtuullinen (selviän vaikka korot nousisi). Kannattaa pyytää useammasta pankista. Lainavirkailija selittää sinulle nämä asiat, älä usko AV:n juttuja vaan kysy ammattilaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä työstä voi tienata 4 tonnia noin käsittämättömän huonolla ymmärryksella?
Ei asuntoja osteta sillä mielellä että "näin paljon saisin lainaa, ostan sen mukaan", vaan katsotaan paljonko ne sopivat asunnot maksaa, ja lasketaan onko siihen varaa. Sulla on ihan nurinkurinen ajattelutapa kun jankutat siitä lainan määrästä. Jos sun omarahoitusosuus ei riitä x-hintaiseen asuntoon niin ihan sama saisitko niin paljoa lainaa vai et.
Ja se asunto maksetaan rahalla. Tottakai joudut käyttämään siihen siis rahastot, tuskin se asunnon myyjä hyväksyy rahasto-osuuksia maksuksi. Myyjällehän raha menee, ei pankille jemmaan.
Sen takia pyysin täällä apua kun en kerta kaikkiaan vain ymmärrä näitä asioita. Ja työni liittyy aivan eri juttuihin, ei tarvitse olla huolissaan. Olen laskenut, että 150 000e laina on minulle sopiva ja sen enempää tuleva asunto ei saa maksaa. Miksei näin päin saa miettiä? Asunnon osto on ajankohtainen vasta vuoden - kahden kuluttua.
Miten rautalangasta se pitää vääntää, ettei asunnon hinta = lainan määrä? Jos sulla on esim vain 30 tonnia säästöjä, silloin asunto saa maksaa 100 tonnia, koska omarahoitusta pitää yleensä olla 30%. Ei siinä ole väliä oisko sulla "varaa" isompaan lainaan, koska sun säästöt ei riitä. Ennen pankit möivät maksullisia takauksia jolloin omarahoitusosuus sai olla pienempi, mutta ehtoja on kiristetty tosi paljon. Eli 30% omarahoitusosuus ASUNNON HINNASTA on jotain mihin kannattaa varautua. Lainaa otat sitten 70% ASUNNON HINNASTA. Koska sulla on niin vähän säästöjä, tämä on huomattavasti vähemmän kuin keksimäsi maksimilainamäärä (miten muutes sen laskit, veikkaan että pieleen meni sekin...).
"Mikä tämä kolmasosa hinnasta on missä täällä puhutaan?"
Joku puhui väärin kolmasosasta. Asunto itsessään takaa 70% eli kun loput maksaa rahalla, ei tarvitse etsiä takaajia jotka kiinnittävät omaisuuttaan, tai maksaa niitä kalliita pankin vakuuksia (joita ei aina edes myönnetä).
Jos olet ostamassa 150 000e asuntoa, tarvinnet omaa rahaa noin 30-50k e, riippuen toki tuloistasi. Toki varallisuus (säästöt + osakket) vaikuttavat tilanteeseesi positiivisesti, mutta tokkopa saat haluamaasi asuntoa katettua pelkästään lainarahalla, vaan varmasti ainakin osa säästöistä ja rahastoista on laitettava asuntoon kiinni ns. käsirahaksi.
Pankki olisi myöntänyt minulle 100 000e lainan 2300e/kk bruttotuloilla, kun olin säästänyt ASP-tilille noin 20 000e. Tämä antanee jotain osviittaa sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asuntoja osteta sillä mielellä että "näin paljon saisin lainaa, ostan sen mukaan", vaan katsotaan paljonko ne sopivat asunnot maksaa, ja lasketaan onko siihen varaa. Sulla on ihan nurinkurinen ajattelutapa kun jankutat siitä lainan määrästä. Jos sun omarahoitusosuus ei riitä x-hintaiseen asuntoon niin ihan sama saisitko niin paljoa lainaa vai et.
Ja se asunto maksetaan rahalla. Tottakai joudut käyttämään siihen siis rahastot, tuskin se asunnon myyjä hyväksyy rahasto-osuuksia maksuksi. Myyjällehän raha menee, ei pankille jemmaan.
Sen takia pyysin täällä apua kun en kerta kaikkiaan vain ymmärrä näitä asioita. Ja työni liittyy aivan eri juttuihin, ei tarvitse olla huolissaan. Olen laskenut, että 150 000e laina on minulle sopiva ja sen enempää tuleva asunto ei saa maksaa. Miksei näin päin saa miettiä? Asunnon osto on ajankohtainen vasta vuoden - kahden kuluttua.
Miten rautalangasta se pitää vääntää, ettei asunnon hinta = lainan määrä? Jos sulla on esim vain 30 tonnia säästöjä, silloin asunto saa maksaa 100 tonnia, koska omarahoitusta pitää yleensä olla 30%. Ei siinä ole väliä oisko sulla "varaa" isompaan lainaan, koska sun säästöt ei riitä. Ennen pankit möivät maksullisia takauksia jolloin omarahoitusosuus sai olla pienempi, mutta ehtoja on kiristetty tosi paljon. Eli 30% omarahoitusosuus ASUNNON HINNASTA on jotain mihin kannattaa varautua. Lainaa otat sitten 70% ASUNNON HINNASTA. Koska sulla on niin vähän säästöjä, tämä on huomattavasti vähemmän kuin keksimäsi maksimilainamäärä (miten muutes sen laskit, veikkaan että pieleen meni sekin...).
Ootpa inhottava
Voit kysyä lainalupauksia missä vaiheessa vain.
Arvaisin,että 10% riittää käteistä ja menojen jälkeen (ihan kaikkien menojen) pitäisi jäädä käteen 800e/hlö (nk stressitesti).Vähän iästäsi riippuu myös se kokonaisuus.Yli 40 vuotias tuskin saa 10% lla 30 vuoden maksuajalla lainaa ja alle 30 vuotias saa hyvinkin.
Sulla on hyvä kuukausipalkka,joten saat varmaan hyvin ehdoin tuon 150 tonnin kämpän ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut aika lähiaikoina asunnon. Omarahoitusta ensiasuntoon tarvitsi 5% ostohinnasta. Eli 150 000 € hintaisesta asunnosta tämä olisi 7500€. Tämän lisäksi tarvitsi vakuuksia, joita minulla ei ollut, enkä halunnut pyytää tuttuja takaajiksi. Ostin sitten vakuudet pankilta, ihan normaali käytäntö, moni tuttu on tehnyt samoin.
Mikä tämä kolmasosa hinnasta on missä täällä puhutaan? Ei ainakaan vuosi sitten ollut ensiasunnon ostajalla tuollaista vaatimusta.
Korkokatto taas on pankin lisäpalvelu, jossa maksat ylimääräistä hintaa siitä että korkojen ehkä noustessa pankki ei nosta korkoasi tiettyä tasoa korkeammalle. Korkokatto ei ole mikään pakollinen asia, on vain lisäpalvelu.
Soita pankkiin tai jätä viesti nettisivujen kautta ja pyydä lainatarjous. Itse sain 3000€/kk tuloilla helposti 120 000 € asuntolainaa ja lainanlyhennys on ihan kohtuullinen (selviän vaikka korot nousisi). Kannattaa pyytää useammasta pankista. Lainavirkailija selittää sinulle nämä asiat, älä usko AV:n juttuja vaan kysy ammattilaiselta.
Kiitos selvästä vastauksesta! Toivottavasti prosentit olisivat vielä samat! 5% asunnon hinnasta kuulostaa unelmalta
Vierailija kirjoitti:
Voit kysyä lainalupauksia missä vaiheessa vain.
Arvaisin,että 10% riittää käteistä ja menojen jälkeen (ihan kaikkien menojen) pitäisi jäädä käteen 800e/hlö (nk stressitesti).Vähän iästäsi riippuu myös se kokonaisuus.Yli 40 vuotias tuskin saa 10% lla 30 vuoden maksuajalla lainaa ja alle 30 vuotias saa hyvinkin.
Sulla on hyvä kuukausipalkka,joten saat varmaan hyvin ehdoin tuon 150 tonnin kämpän ostettua.
Tällä hetkellä oon 24v, asuntoa ostaessa ehkäpä lähemmäs 30 :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootpa inhottava
Älyllisesti vajavaisilla ei pitäisi olla ihmisoikeuksia, niille saa olla tyly.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole mistään pantista, vaan kyllä myyjä haluaa ihan maksun asunnosta. Jos pankilta saat 70 prosentille lainaa, lopun maksat itse myyjälle, ihan siirtämällä rahat hänelle tietenkin, vaikka sitten rahastoista. Muista, että näistä maksetaan verot nostovaiheessa.
Miten yksinkertaisessa ongelmanratkaisussa pärjäämätön tienaa 4000? Mikä ala? Arvaan kauppista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos selvästä vastauksesta! Toivottavasti prosentit olisivat vielä samat! 5% asunnon hinnasta kuulostaa unelmalta
Kyllä se 100% pitää siitä asunnosta maksaa.. ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se 100% pitää siitä asunnosta maksaa.. ennemmin tai myöhemmin.
Kyse oli omarahoituksesta, eli summasta jolle ei saa lainaa. Lainaa toki maksetaan pankille myöhemmin.
Netistähän tämä selviää, esimerkiksi Dansken sivuilla sanotaan näin:
"Myös lainsäädäntöön kirjattu niin sanottu lainakatto säätelee myönnettävän asuntolainan määrää siten, että ensiasuntolainan määrä voi olla enintään 95 % lainalle annettavien vakuuksien arvoista. Asunnon ostajalla on siis oltava vähintään 5 % kauppahinnasta omia säästöjä tai muita vakuuksia."
Eli 5% asunnon hinnasta riittää jotta lainan saa, kun ksyeessä on ensiasunto.
Vakuuksia tarvitsee Dansken mukaan 20-30% ja ne voi hoitaa myös tällä maksullisella pankin takuudella.
"Omien säästöjen tai lisävakuuden määrä riippuu ostettavasta kohteesta ja on siis yleensä noin 20–30 % hankittavan kohteen kauppahinnasta. Useimmiten lainan lisävakuutena käytetään esimerkiksi vanhempien asuntoa tai muuta omaisuutta, maksullista vakuutusyhtiön Lainatakausta tai valtion tarjoamaa maksullista lisätakausta."
Lähde: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/teemat/asuminen/ensiasunnon-ostajan-…
Samaa sanoo myös OP:n ohjeet: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/teemat/asuminen/ensiasunnon-ostajan-…
Eli täällä olleet jutut 30 000 euron omarahoituksesta on ihan höpöhöpöä. Soita pankkiin, saat oikeaa tietoa.
En tiedä onko vaatimukset paljon koventuneet omasta noin viiden vuoden takaisesta asuntokaupasta, mutta silloin riitti 10% omarahoitus. Eli sinun tilanteessasi on ihan mahdollista säästää vaadittava summa. Takaajien puuttumisesta olisin enemmän huolissani, neuvottelut voi hyvinkin tyssätä siihen, varsinkin kun on vain yksi lainanhakija :/