Vääntäkää rautalangasta asuntolainan lainakatto ym!
Olen ostamassa ensiasuntoa lähivuosina, mutta en ymmärrä laina-asioista mitään! Voisitteko selittää tyhmälle, että miten paljon minulla nyt täytyy olla omia säästöjä lainaa varten. Vanhemmillani ei ole mahdollisuutta taata lainaani.
Luulen, että 150 000e laina olisi minun tuloillani realistinen. Säästössä tällä hetkellä on 8000e ja rahastoissa n. 16 000.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Eli jos otan 150 000e lainaa, tarvitsen n. 45 000e köteistä??
Jos asunto maksaa 200 000 sulla pitää olla noin 60 tonnia omarahoitusta. Mistä tuon 45 vetäisit?
Vierailija kirjoitti:
Kolmasosa on 65, jos sillä kaavalla lasket.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asunto maksaa 200 000 sulla pitää olla noin 60 tonnia omarahoitusta. Mistä tuon 45 vetäisit?
Apua, en siis tule koskaan samaan asuntolainaa!! En millään pysty säästämään noin paljon rahaa..
Lainakatto on se kun velalla ostetun asunnon katto vuotaa ja otetaan lainaa uuteen lainakattoon joka pitää vettä.
Vierailija kirjoitti:
No pitääkö sun saada ensiasunnoksi 200 tonnin kämppä?!
150 000e on mun tuloille maksimi
Kysymys oli, miksi sun on pakko saada noin kallis ensiasunto! Lainaa ei ole pakko ottaa maksimimäärää, hyvänen aika sentään.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys oli, miksi sun on pakko saada noin kallis ensiasunto! Lainaa ei ole pakko ottaa maksimimäärää, hyvänen aika sentään.
Saisin varmasti enemmänkin lainaa, mutta tuo 150 on realistinen. Sen jälkeen jää raha vielä matkusteluun ja muuhun arjen luksukseen. Kuukausipalkkani tällä hetkellä on reilu 4000 bruttona ja tulee nousemaan kunhan saan työkokemusta. Mutta kysymykseni ei ollut se, kuinka paljon minun kannattaa ottaa lainaa ensiasuntoon tai mikä olisi järkevää, vaan tarvitsen apua konkreettisten lukujen kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jos asunnon hinta on se 150 000e, niin tarvitset omarahoitusta 45 000e. Eli lainaa ottaisit siinä tapauksessa 105 000e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jos asunnon hinta on se 150 000e, niin tarvitset omarahoitusta 45 000e. Eli lainaa ottaisit siinä tapauksessa 105 000e
Tarvitseeko tuo 45 000e olla konkreettisesti tilillä vai voiko siihen käyttää noita rahastojani?
Mistä työstä voi tienata 4 tonnia noin käsittämättömän huonolla ymmärryksella?
Ei asuntoja osteta sillä mielellä että "näin paljon saisin lainaa, ostan sen mukaan", vaan katsotaan paljonko ne sopivat asunnot maksaa, ja lasketaan onko siihen varaa. Sulla on ihan nurinkurinen ajattelutapa kun jankutat siitä lainan määrästä. Jos sun omarahoitusosuus ei riitä x-hintaiseen asuntoon niin ihan sama saisitko niin paljoa lainaa vai et.
Ja se asunto maksetaan rahalla. Tottakai joudut käyttämään siihen siis rahastot, tuskin se asunnon myyjä hyväksyy rahasto-osuuksia maksuksi. Myyjällehän raha menee, ei pankille jemmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, en siis tule koskaan samaan asuntolainaa!! En millään pysty säästämään noin paljon rahaa..
No miten ajattelit lyhentäväsi lainaa?
Lainan maksu on sama asia kuin säästäminen. (Paitsi siitä menee korkokuluja, eikä tuota mitään)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko tuo 45 000e olla konkreettisesti tilillä vai voiko siihen käyttää noita rahastojani?
Jos asunto maksaa sen 150k. Niin sinulla pitää olla käteistä se 45k ja loppu lainaa, 105k.
Eli myyt rahastot.
Toinen vaihtoehto, että otat sen 150k lainaa ja asunto on silloin sen 105k arvoinen vakuutena, tarvitset siihen 45k osuuteen lisävakuuden. Joka voi olla vaikka rahasto tai kesämökki tai muu erittäin helposti rahaksi muutettava omaisuus. Ei kuitenkaan esimerkiksi auto.
Pankin lainaneuvottelija osaa vastata kaikista parhaiten. Hänen kanssaan voit suunnitella jo, vaikka asunnon ostoon ostoon olisi vielä aikaa. Mun tietojeni mukaan pitää olla 20% asunnon hinnasta, mutta en välttämättä ole oikeassa.
Ja henkilötakaus ei enää ole mahdollista asuntolainaan. Lainan vakuudeksi pitää antaa omaisuutta tai ottaa niin pieni laina, ettei vakuuksia tarvita.
Laina katolla tarkoitat oletettavasti korkokatto. Se tarkoittaa, ettei lainan korko voi nousta tiettyä prosenttia korkeammalle.
Kaikki yksityiskohtaiset luvut ja prosentit ja ehdot muuttuvat niin usein, ettei kannata luottaa täysin vain muiden kertomaan. Vaan ottaa yhteyttä pankkeihin ja kuunnella virkailijaa, joka tekee tätä työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä työstä voi tienata 4 tonnia noin käsittämättömän huonolla ymmärryksella?
Ei asuntoja osteta sillä mielellä että "näin paljon saisin lainaa, ostan sen mukaan", vaan katsotaan paljonko ne sopivat asunnot maksaa, ja lasketaan onko siihen varaa. Sulla on ihan nurinkurinen ajattelutapa kun jankutat siitä lainan määrästä. Jos sun omarahoitusosuus ei riitä x-hintaiseen asuntoon niin ihan sama saisitko niin paljoa lainaa vai et.
Ja se asunto maksetaan rahalla. Tottakai joudut käyttämään siihen siis rahastot, tuskin se asunnon myyjä hyväksyy rahasto-osuuksia maksuksi. Myyjällehän raha menee, ei pankille jemmaan.
Sen takia pyysin täällä apua kun en kerta kaikkiaan vain ymmärrä näitä asioita. Ja työni liittyy aivan eri juttuihin, ei tarvitse olla huolissaan. Olen laskenut, että 150 000e laina on minulle sopiva ja sen enempää tuleva asunto ei saa maksaa. Miksei näin päin saa miettiä? Asunnon osto on ajankohtainen vasta vuoden - kahden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asunto maksaa sen 150k. Niin sinulla pitää olla käteistä se 45k ja loppu lainaa, 105k.
Eli myyt rahastot.
Toinen vaihtoehto, että otat sen 150k lainaa ja asunto on silloin sen 105k arvoinen vakuutena, tarvitset siihen 45k osuuteen lisävakuuden. Joka voi olla vaikka rahasto tai kesämökki tai muu erittäin helposti rahaksi muutettava omaisuus. Ei kuitenkaan esimerkiksi auto.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ei auta muu kuin säästää..
Vierailija kirjoitti:
Pankin lainaneuvottelija osaa vastata kaikista parhaiten. Hänen kanssaan voit suunnitella jo, vaikka asunnon ostoon ostoon olisi vielä aikaa. Mun tietojeni mukaan pitää olla 20% asunnon hinnasta, mutta en välttämättä ole oikeassa.
Ja henkilötakaus ei enää ole mahdollista asuntolainaan. Lainan vakuudeksi pitää antaa omaisuutta tai ottaa niin pieni laina, ettei vakuuksia tarvita.
Laina katolla tarkoitat oletettavasti korkokatto. Se tarkoittaa, ettei lainan korko voi nousta tiettyä prosenttia korkeammalle.
Kaikki yksityiskohtaiset luvut ja prosentit ja ehdot muuttuvat niin usein, ettei kannata luottaa täysin vain muiden kertomaan. Vaan ottaa yhteyttä pankkeihin ja kuunnella virkailijaa, joka tekee tätä työkseen.
Täytyy varmaan mennä pankkiin juttelemaan jossain vaiheessa :) hävettää vain oma tyhmyyteni näissä asioissa
Osaako kukaan auttaa?