TV 5:lla Schindlerin Lista - elokuva parasta aikaa . . .
Aivan painajaismaisen järkyttävä elokuva.
Ihminen on peto.
Kommentit (83)
Onhan se vaikuttava elokuva. Kyllä täytyy ihmetellä kuinka saksalaiset aivopestiin niin totaalisesti.
Liam Neeson Oscar Schindlerinä on loistava.
Ralph Fiennes Amon Goethena on kylmääcä.
Oikea Amon Goethe pyysi vankilassa (minne joutui ennen sotarikoksistaan hirttämistään) Helen Hirschiä (sa-distisesti piinaamaansa juutalaistyttöä) pokkana käymään luonaan vierailemassa.
Siis miettikää menikö.
Vierailija kirjoitti:
Liam Neeson Oscar Schindlerinä on loistava.
Ralf Fiennes on myös todella hyvä roolissaan.
Tuollaista suurtyöttömyys voi saada aikaan?
Eikös saksa kärsinyt työttömyydestä?
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä lukenut, että tuo elokuva on täyttä fiktiota. Muutenkin holokaustia liioiteltu Venäläisten toimesta ja he ovat myös lavastaneet noita keskitysleirejä.
Kiva että osaat sentäs lukea. Opettele myös ajattelemaan ja harjoittele siyä aluksi Roope Ankan taskukirjoilla. Tarpeeksi haastavaa lukemista aluksi sinulle.
Onhan se - ihmisen parasta aikaa se siellä oltu aika...
Itse aloin tätä asia paljon miettimään, kun luin Rezső Kasztner nimisestä unkarilaisesta miehestä, joka myös pelasti jopa yli 1600 juutalaista junaansa joka lopulta päätyi Sveitsiin. Hän ei kuitenkaan koskaan ole saanut arvostusta oikeastaan sen vuoksi, että otti maksuja ihmisiltä, että pääsivät junaan ja tavallaan teki n*tsipäällikön kanssa sopimuksen, että jos maksaa hänelle niin nämä ihmiset pelastuvat. Kuitenkin asia nähtiin pahana, että oli käynyt kauppaa vihollisen kanssa ja sitäkin arvosteltiin, että ei pelastanut tarpeeksi monta. Lopulta surmattiin israelissa kostoksi. Miksi häntä ei koskaan silti muisteja ja kuitenkin pelasti ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloin tätä asia paljon miettimään, kun luin Rezső Kasztner nimisestä unkarilaisesta miehestä, joka myös pelasti jopa yli 1600 juutalaista junaansa joka lopulta päätyi Sveitsiin. Hän ei kuitenkaan koskaan ole saanut arvostusta oikeastaan sen vuoksi, että otti maksuja ihmisiltä, että pääsivät junaan ja tavallaan teki n*tsipäällikön kanssa sopimuksen, että jos maksaa hänelle niin nämä ihmiset pelastuvat. Kuitenkin asia nähtiin pahana, että oli käynyt kauppaa vihollisen kanssa ja sitäkin arvosteltiin, että ei pelastanut tarpeeksi monta. Lopulta surmattiin israelissa kostoksi. Miksi häntä ei koskaan silti muisteja ja kuitenkin pelasti ihmisiä.
Moni pelasti ihmishenkiä oman henkensä vaarantaen.
Oscar Schindleristä tekee ehkä se seikka kiinnostavan että hän operoi niin liki nat-seja.
Venäläiset puetutti vangit noihin raitapukuihin kun vapautti mistä jäänyt mielikuva ja muutoin olivat olleet ihan rääsyissä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en usko ns. holokaustiin. Se on joko täysin keksitty tai vähintäänkin todella liioiteltu. Tutustukaa holokaustirevisoinismiin.
Kannattaa käydä tutustumassa noihin leireihin ihan paikan päällä. Useampikin on museoitu. Eivätkä ole kaukana.
Liam Neeson on roolissaan niin helkkarin tyylikäs ja miehekäs.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vaikuttava elokuva. Kyllä täytyy ihmetellä kuinka saksalaiset aivopestiin niin totaalisesti.
Minä en ihmettele. Sama pahuus on asunut ihmisissä aina. Onhan se tutkittu psykologisesti, että tavallinen ihminenkin kykenee hirmutekoihin, kun on sosiaalinen paine ja auktoriteetti käskee.
No minä en usko vaikka Ranskan vallankumoukseen tai Rooman valtakuntaan. Mitä se kertoo minusta? Olenko omilla aivoillani ajatteleva, sivistymätön tai jotain muuta?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin aivopestiin?
Vielä 90-luvulla sanottiin "Never again". Muutamassa vuosikymmenessä on unohtunut, ja monessa Euroopan maassa taas rehottaa antisemitismi. Ruotsissa esimerkiksi.
Olin yhdeksänvuotias kun tämä tuli teattereihin ja kyselemättä pääsin tämän katsomaan 15v. isosiskoni kanssa. Finnkino vähän tiukentanut ikäraja tarkkailua sen jälkeen.
Katynista meille valehdeltiin, Anne Frankin päiväkirjoista meille valehdeltiin, Treblinkan dieselmoottoreista meille valehdeltiin, kuten myös Steven Spielberg jäi kiinni valehtelusta siinä keskistysleiri dokumentissaan. Ei herätä luottamusta kun liikaa valheita sisältyy näihin asioihin.
Kannattaa katsoa myös elokuva The Zookeeper's Wife. Käsittelee vähän samaa teemaa.
Olisi yvä jos hyvä olisi puhuttu saksaksi, mutta lontoon sönkkääminen pilaa koko elokuvan.