Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten niin parisuhdetta pitää jotenkin "hoitaa"?

Vierailija
12.10.2019 |

En oo koskaan tajunnut tätä - siis että ensin eletään yhdessä jotenkin huonosti ja ikävästi ja sitten erityisesti 'hoidetaan' sitä suhdetta jollain hemmottelulla tai mikä pahinta, #datenight että päästään somettamaan.

Miksi? Jos sä rakastat sitä ihmistä kenen kanssa olet, niin etkö sä silloin halua ihan normaalissa elämässä ottaa sen toisen huomioon? Ostaa ruokaa josta se tykkää, sanoa pieniä kivoja juttuja, tehdä yhdessä asioita, antaa sen tehdä asioita ilman sua, kohtele hyvin ja ole nolaamatta julkisesti?

Totta kai mä käyn miehen kanssa syömässä, leffassa, teatterissa, keikoilla yms, ollaan useimpina iltoina kahdestaan sohvalla ja jutellaan tai katotaan jotain yhteistä sarjaa tai leffaa. Totta kai joskus riidellään mutta sitten pyydetään anteeksi ja sovitaan.

Ihan normaalia elämää ihmisen kanssa, josta välitän ja joka välittää musta. Ei mitään tarvetta sometettaville #laatuaikaamurunkanssa kuville tai parisuhdeviikonlopuille jossain ällöromanttisessa kohteessa. Elämää, jossa se toinenkin otetaan huomioon, jossa molemmilla on hyvä olla. Jos on paha mieli, stressiä tms, sit puhutaan.

En mä ystävänkään kanssa olemista tee siksi että HOITAISIn ystävyyttä vaan siksi että me tykätään olla yhdessä ja tehdä yhdessä.

Miks ette elä elämää silleen että ei tarttis erikseen HOITAA sitä suhdetta ja TEHDÄ TÖITÄ sen eteen?

Ja joo, meillä on lapsi. Yhdessä oltu 11 vuotta.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, aloituksestasi paistaa nyt läpi jokin omituinen itsepetos.

Itsekin kahden nuoren äitinä ja 20 vuotta saman ihanan miehen vaimona ajattelin aikoinaan, että tämä toisen huomioiminen on täysin itsestäänselvyys. Että jos suhdetta pitää hoitaa, on suhde huono jo muutenkin.

Ihan samalla tavalla vietimme aikaa, pidimme huolta toisistamme ja kaikki oli hyvin. Ja kas kummaa elämääni tupsahti uusi työkaveri, johon hiukan ihastuin ja siinä kohdassa ymmärsin, että hyvääkin parisuhdetta pitää hoitaa ja VAALIA. Kun toinen on pitkään itsestäänselvyys ja kaikki on pitkään tuttua ja turvallista, ei välttämättä vaadita isompaa töyssyä kun tuollainen pikku ihastus tai vaikka toisen sairastuminen tms.

11 vuotta ja yksi lapsi ei vielä kerro pitkää tarinaa elämästäsi. Parisuhteen hoitamisella tarkoitetaan varmasti myös sitä halua ja tahtoa valita se oma kumppani aina uudelleen. Ja jotta valinta olisi helppo, niin on kiva viettää aikaa yhdessä ja tehdä reissuja yms., ihastua aina uudelleen.

Et kirjoittaisi aiheesta täällä, jos jokin asiassa ei herättäisi tunteita.

👑 Word 👑

Vierailija
22/26 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli kahdessakymmenessä vuodessa on ehtinyt olla monenlaista. Yhdessä vaiheessa oli vauva-aikaa ja siinä kohtaa lapset vei isomman huomion. Huomaamatta jäi ne puolison kanssa yhteiset asiat hyvin vähälle, niitä sitten tarkoituksella piti järjestellä jotta ne toteutui edes joskus (tukiverkko oli aika huono) ja opetella ns. alusta sitä pariskunnan yhteistä aikaa.

Ja työkin on välillä vienyt mennessään. On ollut se unelmien duuni jossa työpäivät venyi ja työ vei myös työmatkoille ja pois perheen luota ja normaali arjesta. Tässä kävi samoin, huomaamatta jäi pois kahdenkeskiset menot (koska olit jo ollut muutenkin poissa lasten luota) ja parisuhteen hoitoa piti oikeasti ajatella aktiivisesti ettei olisi erottu.

Ja voisin kuvitella että muut vaikeat elämäntilanteet voi myös vaikuttaa parisuhteeseen. Kun on masennusta, vaikeita sairauksia jne. itsellä, puolisolla tai läheisellä niin voi olla että kaikki voimavarat voi mennä siihen että saa pidettyä itsensä kasassa eikä parisuhteen ylläpitoon ole mitään voimia. Toinen osapuoli joko ymmärtää tilanteen tai on ymmärtämättä ja etenkin jos tilanne jatkuu pitkään ja parisuhdetta ei tietoisesti yritetä hoitaa niin ero voi olla lähellä.

Jep, miehen työttömyys -> juominen -> masennus. Meidän parisuhteessa voi voida huonostikin, me ollaan me silti.

Luulen että puhutaan samoista asioista mutta mä en vaan tykkää käsitteestä että pitää jotenkin "hoitaa" sitä yhdessä elämistä. AP

AP

Ehkä kannattaisi miettiä että miksi et tykkää? Tuntuuko susta että siinä annetaan jotenkin synkkä kuva parisuhteista, vai että siitä jää jotain aitoutta puuttumaan jos ei joku asia luonnistukaan niin itsestään että sitä pitää vähän tietoisesti muistaa suunnitella? Ymmärrän molemmat ajatukset, mutta puhuminen tästä asiasta ja nimen antaminen sille on tärkeää että ihmiset voivat herätä parantamaan toimintamallejaan. Sinä voit itse antaa sille asialle jonkun muun oman nimen ja alkaa käyttää sitä, ehkä jos se on oikein osuva se alkaakin yleistyä ja hoitaminen jää pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jos joku jaksaa olla näin ärtynyt mitättömästä asiasta, on kyseessä jonkun oikean asian kohtaamisen vaikeus. Helpompi keskittyä suuttumaan pikkujutuista kuin isoista jutuista.

Vierailija
24/26 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä just noi pienet hetket ja toisen huomiominen ja pusuttelu/seksielämän virkeänä pitäminen pitkässä suhteessa, niin luonnostaan kun tulevatkin, ovat nimenomaan sitä suhteen hoitamista. Joillakin ne vaan jää arjen kiireiden johdosta vähemmälle ja sit pitää erikseen muistaa hoitaa sitä suhdetta, mun useammalla kaverilla on näin. Itse oon seurustellut kohta 11v saman miehen kanssa - teini-iästä asti, ja meillä on edelleen tosi luontaista tuo suhteen ”hoitaminen” eli yhteinen arki ja rakastaminen; kaikilla se ei vaan valitettavasti mene niin. Silloin onkin hyvä varata ihan aikaa sille suhteelle ja toisilleen, ja siitä se helposti lähtee menemään luontevammin pikkuhiljaa.

Ymmärrän siun pointin, itsellä on samanlainen suhde, mutta toisaalta ymmärrän heitäkin, joiden tarvitsee varata erikseen aikaa suhteen ylläpitoon. Tosin noista somejutuista en osaa sanoa, kun en somessa ole.

N27

Vierailija
25/26 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä se hoitaminen tarkoittaa sitä, että vaikka ei jaksaisi, niin välillä pitää nähdä vaivaa toisen eteen ja yhteisen hyvän eteen.

Väsyneenä on esimerkiksi tosi helppoa unohtaa seksi pitkäksikin aikaa, jos on vaikka stressaava kausi meneillään. Kuitenkin, kun päättää nähdä vaivaa sen eteen, yleensä lopputulos on se, että kumpikin on tyytyväisempi ja onnellisempi.

Vierailija
26/26 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP

Olen täysin samaa mieltä kanssasi ja jaan ihmetyksesi.

Lisäisin vielä keskustelut suhteen tilasta, miltä susta tuntuu jne , joita en/emme ole ikinä käynyt.

Me ollaan vaan eletty lähes 40 v yhdessä ja kasvatettu 1 lapsi, onnellisena pääsääntöisesti.