Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä koulu-uudistus meni täysin metsään: ”Pelit ja some kiinnostavat enemmän kuin työt, nuorten elämänhallinta retuperällä”

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 20 vuotta työelämässä ja pidän usein puolen tunnin paskataukoja. Aloitan ja lopetan työt milloin sattuu, varsinkin jos olen etänä. Joinakin päivinä en tee mitään. Tulokset ratkaisee, ei näennäinen työskentelyyn käytetty aika.

Ok, jos tuloksia syntyy. Mutta ensin pitäisi oppia, miten se tapahtuu.

Vierailija
42/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jäynät ovat katoaavaa kansanperinnettä". Hyvä niin, miksi työpaikoilla pitäisi tehdä jäyniä?

Ja työpaikan sosiaalisuus vähenee...mitä sitten? Työtä siellä ollaan tekemässä. Useinhan palstallakin todetaan, ettei kiinnosta sosiaalisuus työkavereiden kanssa.

Peruskäytöstavat oltava, tottakai.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu-uudituksen syyksi luetaan nämä puhelimet, ja se, ettei osata tulla aikoinaan työpaikalle? Kotona nämä asiat pitäisi jo opettaa!

Vierailija
44/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ja nuoria ei saa nykysin kasvattaa. Se on henkistä väkivaltaa ammattikasvattajien ja sossujen mielestä. Mitään ei saa vaatia missään iässä ja maailma on pelkästään velkaa nuorille.

Vierailija
45/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 20 vuotta työelämässä ja pidän usein puolen tunnin paskataukoja. Aloitan ja lopetan työt milloin sattuu, varsinkin jos olen etänä. Joinakin päivinä en tee mitään. Tulokset ratkaisee, ei näennäinen työskentelyyn käytetty aika.

Ok, jos tuloksia syntyy. Mutta ensin pitäisi oppia, miten se tapahtuu.

Niin, ja haluaisinpa nähdä, miten sähkö-, lvi- ja rakennustöitä  tehdään etänä.

Vierailija
46/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka peräsuoli jaksaa?

Vierailija
47/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on onneksi liukuva työaika. Klo 8:00 en pystyisi mitenkään olemaan työpaikalla. Toihin pitäisi saapua klo 10:00 mennessä, mutta joskus ei onnistu siihenkään. Onneksi meillä on tiimi tekemässä hommia ja niitä on jatkuvasti niin paljon että voi poimia työjonosta jonkun asian mitä alkaa tekemään.

Joskus inspiraatio iskee klo 4:00 aamuyöllä ja alan tekemään töitä, vaikka ei saisi aloittaa kun vasta klo 7:00. Yksi työkaveri on aamuvirkku ja tulee aina klo 7:00 töihin, mutta lähtee sitten aina viimeistään klo 15:00. Itse saavun aina joskus ennen ruokatuntia työpaikalle, luen sähköpostit, pidän ruokatunnin ja alan tekemään töitä. Monesti tulee tehtyä klo 18:00 saakka ja jatkuvasti saa pelätä ettei tule liikaa tunteja.

Etätöitä teen myös noin puolet työajasta. Puolikkaita päiviä tai kokonaisia etäpäiviä. Ihan sama istuuko koneelle kotona vai toimistolla. Varsinkin aamut on kiva tehdä etänä. Voi istua kalsareissa koneella ja juoda kaikessa rauhassa aamukahvia siinä samalla. Valuu sitten toimistolle joskus puolen päivän jälkeen. Toinen kätevä tapa on olla aamupäivä konttorilla, ruokatunnilla hakee lapset koulusta ja jatkaa iltapäivän etänä kotona. Ei tarvitse viedä lapsia iltapäiväkerhoon tai hoitoon.

En pystyisi mitenkään tekemään kiinteää työaikaa. Joustoa pitää olla ja pitää voida tehdä työtä jaksamisen ja jopa mielialan mukaan. Jos ei huvita olla töissä niin teen vain neljän tunnin päivän. Ala on tietotekniikka.

Vierailija
48/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei opeteta vastuuta ja velvollisuutta, vaan ainoastaan oikeuksia ja kaikkea kivaa, saadaan todellisesta elämästä vieraantuneita kansalaisia.

Vierailija
49/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on onneksi liukuva työaika. Klo 8:00 en pystyisi mitenkään olemaan työpaikalla. Toihin pitäisi saapua klo 10:00 mennessä, mutta joskus ei onnistu siihenkään. Onneksi meillä on tiimi tekemässä hommia ja niitä on jatkuvasti niin paljon että voi poimia työjonosta jonkun asian mitä alkaa tekemään.

Joskus inspiraatio iskee klo 4:00 aamuyöllä ja alan tekemään töitä, vaikka ei saisi aloittaa kun vasta klo 7:00. Yksi työkaveri on aamuvirkku ja tulee aina klo 7:00 töihin, mutta lähtee sitten aina viimeistään klo 15:00. Itse saavun aina joskus ennen ruokatuntia työpaikalle, luen sähköpostit, pidän ruokatunnin ja alan tekemään töitä. Monesti tulee tehtyä klo 18:00 saakka ja jatkuvasti saa pelätä ettei tule liikaa tunteja.

Etätöitä teen myös noin puolet työajasta. Puolikkaita päiviä tai kokonaisia etäpäiviä. Ihan sama istuuko koneelle kotona vai toimistolla. Varsinkin aamut on kiva tehdä etänä. Voi istua kalsareissa koneella ja juoda kaikessa rauhassa aamukahvia siinä samalla. Valuu sitten toimistolle joskus puolen päivän jälkeen. Toinen kätevä tapa on olla aamupäivä konttorilla, ruokatunnilla hakee lapset koulusta ja jatkaa iltapäivän etänä kotona. Ei tarvitse viedä lapsia iltapäiväkerhoon tai hoitoon.

En pystyisi mitenkään tekemään kiinteää työaikaa. Joustoa pitää olla ja pitää voida tehdä työtä jaksamisen ja jopa mielialan mukaan. Jos ei huvita olla töissä niin teen vain neljän tunnin päivän. Ala on tietotekniikka.

Eli tekee täyden 8h työpäivän. Mitä outoa siinä on? Vai halusitko vaan rehennellä omalla huonolla ajansuunnittelulla, josta tulee ylitöitä jatkuvasti?

Vierailija
50/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tekee täyden 8h työpäivän. Mitä outoa siinä on? Vai halusitko vaan rehennellä omalla huonolla ajansuunnittelulla, josta tulee ylitöitä jatkuvasti?

Tarkoitin että toisilta tuo onnistuu, mutta minulta ei mitenkään onnistuisi. En osaa sanoa miksi, mutta ei vain onnistu. Se on nähty monta kertaa tässä vuosien aikana. Onneksi pystyn tekemään töitä näin joustavilla työajoilla.

Vierailija
51/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse nelikymppinen, ja en jaksa olla hysteerinen "nykynuorten" tilasta. Maailma muuttuu ja kehittyy. Työpaikat muuttuu ja kehittyy. Pelaaminen ja sosiaalinen media on nykyään jo työtä, ja varmasti lisää tulee sellaista, jota ei nyt edes osata ajatella. Jokainen sukupolvi on aina selvinnyt, samalla kun ne vanhat kävyt on kohkanneet siitä että "nuoriso on pilalla". Sanoisin, että tämä vanhempi sukupolvi on pilalla. Antakaa uusien sukupolvien kehittää tätä maailmaa eteenpäin ja keskittykää nyt vaan niihin omiin töihinne, vielä kun sellaisia vanhanajan töitä riittää. 

Sitä paitsi, jos tuntuu siltä ettei niillä nuorisolla ole käytöstapoja, niin kannattaa ihan vaan katsoa peiliin. Ei meistä kukaan synny kaikki tieto ja käyttäytymissäännöt valmiina päissään. 

Jos olisit kosketuksissa nykynuorten elämään niin kyllä olisit. Haasteita on joo ollut ennenkin, ja maailma muuttuu. Mutta some/netti/peliriippuvuudet on vakava asia ja ne näkyy jo ihan pienillä lapsilla. Mielenterveysongelmat ja terveysongelmat on räjähtäneet, eikä niistä kärsineet ennenkään varsinaisesti loistaneet ole elämässään. 

Itse teen töitä varhaiskasvatuksessa jossa näen jatkuvasti ensi merkkejä puuttumisen tarpeesta. Oma esikoinen käy koulua ja seuraan sitä kaveripiirin touhua. Oma äitini työskentelee paikassa jossa yritetään kuntouttaa varhaisnuoria työelämään, jossa siis lähdetään ihan juuri näistä alkeista: tule töihin ajoissa, töissä pitää keskittyä työntekoon, työkaverille ei voi haistatella saatikka tapella nyrkein tätä vastaan, jos olet sairas pitää mennä lääkäriin ja ilmoittaa työnantajalle, se mistä työnantajan kanssa sovitaan, siitä pidetään kiinni. On sekä vakavia mielenterveysongelmia että sitten ihan asenneongelmaa, eikä nämä nuoret tule koskaan pääsemään kiinni työelämään ilman suurta tukea ja apua. Tiedätkö mitä tälläinen puuhailu ylipäätään maksaa meidän yhteiskunnalle? 

Samalla leikataan päivähoidosta, peruskoulusta ja ammatillisesta koulutuksesta. Jokaisen olisi syytä olla huolissaan. On hienoa jos osaa vaikkapa kehittää jotain tietokoneohjelmia tai pelejä. Mutta suurin osa näistä nuorista viettää vain päämäärätöntä haahuilua netti- tai pelimaailmassa, ilman että se kehittäisi heitä itseään saatikka muuta maailmaa. Saaden narkkarin oireita jos heidät niistä pelikoneista ym. koitetaan irroittaa. Se ei ole tervettä. 

Vierailija
52/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa on oltava ajoissa ja lähdetään vasta vikan tunnin loputtua, tai tulee poissaoloja eikä pääse kurssia läpi. Miksei lukiolaisilla ole tässä ongelmaa?

Kyllä meidän lukiolaisella on ollut. Ja usko pois, minä olen kaikkeni yrittänyt.

Mutta meidän ei ole ihan terve. Yläasteella kiusaamisen seurauksena alkoi mennä kaikki pieleen.

Vierailija
53/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ja nuoria ei saa nykysin kasvattaa. Se on henkistä väkivaltaa ammattikasvattajien ja sossujen mielestä. Mitään ei saa vaatia missään iässä ja maailma on pelkästään velkaa nuorille.

Mitä henkistä väkivaltaa siinä on jos kasvattaa jälkeläisistään kohteliaita ja vastuuntuntoisia yksilöitä? Minun jälkeläiseni ovat olleet aina pidettyjä töissään ja heille on ollut itsestäänselvyys, ettei oma puhelin kuulu koulutunnille tai työaikana käytettäväksi muulloin kuin hätätilanteessa.

Ainoa kerta kun aikuinen on todella tulistunut oli se, kun alle kouluikäinen lapseni puhutteli +20-vuotiasta kohteliaisuudesta tädiksi koska oli tottunut, että aikuiset ovat joko tätejä tai setiä kuten esimerkiksi naapurin Minna-täti ja Juha-setä. Silloin tuo nuori aikuinen heittäytyi itse lapsen tasolle lapselle räyhätessään, ettei hän ole niin vanha että saisi puhutella tädiksi. Tilanteen ja entisen nuoren poistuessa totesin lapselle vain, ettei kaikille ole opetettu aikuisen ihmisen kohteliasta puhuttelutapaa eikä yhtä poikkeusta kannata säikähtää.

Vierailija
54/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa on oltava ajoissa ja lähdetään vasta vikan tunnin loputtua, tai tulee poissaoloja eikä pääse kurssia läpi. Miksei lukiolaisilla ole tässä ongelmaa?

Kyllä meidän lukiolaisella on ollut. Ja usko pois, minä olen kaikkeni yrittänyt.

Mutta meidän ei ole ihan terve. Yläasteella kiusaamisen seurauksena alkoi mennä kaikki pieleen.

Meillä peruskoulussa kiusattu nuori ystävystyi kolmen uuden ihmisen kanssa ja he viihtyvät todella hyvin yhdessä. Toki entiset kiusaajat asuvat vielä samassa kaupungissa ja traumaattiset muistot tulevat nuorelle mieleen välillä. Siitä huolimatta nuori on alkanut uskoa siihen, että jatko-opinnoissa on todennäköisempää tutustua samanhenkisempiin ihmisiin kuin peruskoulussa.

Vierailija
55/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttaa jos ei edes tajuta että on olemassa sellainen käsite kuin työaika.

Aika monilla aloilla ei ole. Itsellänikään ei ole ollut työaikoja 20 vuoteen. Ihan sama mihin aikaa töitä tekee, kunhan vaan projektit valmistuu.

Vierailija
56/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkukaa vaan nuoria, muuhun ette pysty.

Ihan itse olette kasvattaneet tai jättäneet kasvattamatta.

"Mutku koulu kyllä kasvattaa, on paaaljon helpompaa vanhemmilla"

"Yhtyy, uli uli uli... Teinit ei osaa olla eikä tajuu mitään, yhyy uli uli uli..."

Katsokaa peiliin vanhemmat!

Vierailija
57/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse nelikymppinen, ja en jaksa olla hysteerinen "nykynuorten" tilasta. Maailma muuttuu ja kehittyy. Työpaikat muuttuu ja kehittyy. Pelaaminen ja sosiaalinen media on nykyään jo työtä, ja varmasti lisää tulee sellaista, jota ei nyt edes osata ajatella. Jokainen sukupolvi on aina selvinnyt, samalla kun ne vanhat kävyt on kohkanneet siitä että "nuoriso on pilalla". Sanoisin, että tämä vanhempi sukupolvi on pilalla. Antakaa uusien sukupolvien kehittää tätä maailmaa eteenpäin ja keskittykää nyt vaan niihin omiin töihinne, vielä kun sellaisia vanhanajan töitä riittää. 

Sitä paitsi, jos tuntuu siltä ettei niillä nuorisolla ole käytöstapoja, niin kannattaa ihan vaan katsoa peiliin. Ei meistä kukaan synny kaikki tieto ja käyttäytymissäännöt valmiina päissään. 

Jos olisit kosketuksissa nykynuorten elämään niin kyllä olisit. Haasteita on joo ollut ennenkin, ja maailma muuttuu. Mutta some/netti/peliriippuvuudet on vakava asia ja ne näkyy jo ihan pienillä lapsilla. Mielenterveysongelmat ja terveysongelmat on räjähtäneet, eikä niistä kärsineet ennenkään varsinaisesti loistaneet ole elämässään. 

Itse teen töitä varhaiskasvatuksessa jossa näen jatkuvasti ensi merkkejä puuttumisen tarpeesta. Oma esikoinen käy koulua ja seuraan sitä kaveripiirin touhua. Oma äitini työskentelee paikassa jossa yritetään kuntouttaa varhaisnuoria työelämään, jossa siis lähdetään ihan juuri näistä alkeista: tule töihin ajoissa, töissä pitää keskittyä työntekoon, työkaverille ei voi haistatella saatikka tapella nyrkein tätä vastaan, jos olet sairas pitää mennä lääkäriin ja ilmoittaa työnantajalle, se mistä työnantajan kanssa sovitaan, siitä pidetään kiinni. On sekä vakavia mielenterveysongelmia että sitten ihan asenneongelmaa, eikä nämä nuoret tule koskaan pääsemään kiinni työelämään ilman suurta tukea ja apua. Tiedätkö mitä tälläinen puuhailu ylipäätään maksaa meidän yhteiskunnalle? 

Samalla leikataan päivähoidosta, peruskoulusta ja ammatillisesta koulutuksesta. Jokaisen olisi syytä olla huolissaan. On hienoa jos osaa vaikkapa kehittää jotain tietokoneohjelmia tai pelejä. Mutta suurin osa näistä nuorista viettää vain päämäärätöntä haahuilua netti- tai pelimaailmassa, ilman että se kehittäisi heitä itseään saatikka muuta maailmaa. Saaden narkkarin oireita jos heidät niistä pelikoneista ym. koitetaan irroittaa. Se ei ole tervettä. 

Voi kuule. Omat neljä lastani ovat teini-iässä, nuorin pääsi juuri peruskoulusta. Työharjoittelut ja työssäkäymiset kyllä sujuu, ajallaan mennään ja poissaoloista ilmoitetaan. Sama juttu koulunkäynnissä. Vapaa-ajalla pelataan netissä ja ollaan somessa, muun olemisen ja harrastamisen lisäksi. Itse ammatissani olen myös opiskelijavastaava, ja perehdytän ja arvioin meille tulevia nuoria. Enpä muista että kertaakaan mun urani aikana oisin törmännyt perehdytettävään saati työkaveriin, joka tulee töihin silloin kun jaksaa jos jaksaa. Tai joka roikkuu kännykällä koko ajan, tai on "nyrkit pystyssä" kun asiat ei suju oman mielen mukaan. 

Pointti? Älä yleistä. Kaikki nuoret eivät ole sellaisia, jotka eivät osaa noudattaa työelämän/yhteiskunnan sääntöjä. Tiedän, että koulutusjärjestelmää on alasajettu, eikä koulutus ole enää ollenkaan niin laadukasta kuin mitä sen pitäisi olla. Valitettavan vähän siellä koulussa (peruskoulun jälkeen) enää opetetaan, vaan ennemminkin koulussa ajatellaan, että nuoret tulevat työelämään oppimaan uusia asioita. Ikävää, mutta näin se vain on. 

Meidän aikuisten tulee pitää huoli näistä nuorista, omista ja työelämään tulevista. Kotoa se lähtee, ymmärtääkö nuori että kouluun ja töihin on syytä saapua ajoissa, velvoitteet on hoidettava ja mitään tässä maailmassa ei saa "ilmaiseksi". Turha siitä on nuoria syyttää, jos nämä asiat ei ole hallussa. Samoin on aivan turha syytellä kännyköitä, nettiä ja maailman muuttumista, jos yhteiskunnan pelisäännöt eivät ole hallussa. 

Edellisen sukupolven tulee opettaa lapsilleen perusasiat, joiden avulla maailmassa pärjää. Jos sitä ei tule tehtyä, on turha syytellä lapsia ja nuoria, jos he eivät osaa tai tiedä. 

Tässä ketjussa yleistetään kaikki nuoret samaan sakkiin ja syytellään, että netti ja tietotekniikan kehittyminen on pilanneet heidät. Jos joku on nuoret tai lapset pilanneet, niin ne on vanhemmat ihmiset. Edelleen sanon, että on syytä katsoa peiliin sen sijaan, että yleistetään ja moralisoidaan ja leimataan kehitys syylliseksi pahoinvointiin. 

Vierailija
58/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin onnistunut uudistus. Tällä tavalla luodaan tyhmä proletariaatti luokka. Eihän sellaista koulutetuista ihmisistä saada ! 

Vain hullu mädättää lapsiaan tuollaisessa järjestelmässä.

Vierailija
59/59 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän nyt mitkään 15 vuotiaat lapset kuulu mihinkään työpaikoille ainakaan missä käsitellään vaarallisia asioita, kuten sähkötyökaluja tai hitsauslaitteita millä voi loukata itsensä. Miten yritysten vakuutusyhtiöt suhtautuu tuohon malliin. Sitä minä vaan ihmettelen.

Tuon ikäiset on vielä koulussa ja kesätöinä mansikanpoimintaa ym.

Meidän 15 v oli juuri tet jaksolla. Ajoi traktorilla ylimääräistä maata kaupungin läpi pois tet paikan pihalta (on traktorikortti). Ja muutenkin siirteli isoja koneen osia ym. Ja oli tosi tyytyväinen jaksoon kun oli mielenkiintoista tekemistä.

Yhtenä päivänä minulla olisi ollut tärkeää asiaa pojalle liittyen traktoriin niin en saanut kiinni koko päivänä puhelimestaan koska ei ollut katsonut puhelinta muuta kuin silloin kuin aina ennen liikenteeseen lähtöä (siksi jos meillä jotain asiaa liittyen ajamiseen). Teki sinä päivänä muita hommia joten ei koko 6 tunnin aikana katsonut kertaakaan puhelintaan.

Ja työnantajalta tuli tosi positiivista palautetta. Kehuttiin ahkeruutta ym

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme