Tämä koulu-uudistus meni täysin metsään: ”Pelit ja some kiinnostavat enemmän kuin työt, nuorten elämänhallinta retuperällä”
Kommentit (59)
Kasvatuskin on löystynyt. Lisäksi kilpailu on kovempaa ja pelätään kiusaamista, peitellään mt-ongelmia, seurataan trendejä, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuu oikeasti näkyy työpaikoilla. Ammattikouluopiskelijoiden kanssa opetellaan sitä, että töihin tullaan ajallaan. Lähdetään ajallaan. Ja pysytään työpisteessä, ei esim. Lojuta vessassa 20min useasti päivässä, meikata töissä, sitten kun 15min myöhässä tullaan, kun ei kotona ehtinyt. Jne..
Ei kiinnosta enää ottaa opiskelijoita. Iso osa on oikea riesa.
Koulu uudistus oli kaikkinensa surkea uudistus. Hirvittää seuraukset pidemmällä ajalla..
En tajua. Minulle tämä opetettiin jo kotona. Onko todella niin, että nykyvanhemmat eivät opeta elämän perusasioita lapsilleen. Pitääkö koulun hoitaa aivan kaikki?
Kun noita ei ole erikseen meillekään opetettu, kouluunkin ehti kun bussi vei ajallaan pihaan. Silti osataan. Mutta amikset tekevät, kuten heidän annetaan tehdä. Siellä lepsahdetaan, kun opettajat ei ole jämptejä.
Ei synny ei, mutta naisesta lapsi syntyy tänäkin päivänä. On vanhempien velvollisuus kertoa elämän perusasiat jälkeläiselleen.
Vierailija kirjoitti:
Miten opettaa lapselle että on aikataulut jos ollaan kotona kolmatta polvea työttöminä. Tämä on oikeasti ongelma. Suomi on täynnä lapsia joilla ei ole lapsuudessa mitään mallia säännöllisyydestä. Päiväkotiin viedään kun herätään ja jos ei herätä niin pidetään vapaapäivä. Koulusta voi myöhästyä ja jos ei huvita lähteä niin ilmoitetaan että sairaana.
Miten tästä ponnistetaan työelämään työaikoja noudattavaksi työntekijäksi? Ei oikein mitenkään jos ei ole rautainen mielenlujuus.
Toinen ongelma on se että nykyajan lapset/nuoret eivät osaa käsitellä työkaluja. Ennen amikseen meni nuoria joille käsityökalut olivat tuttuja koska niitä oli tarvittu kotona. Nyt tärkein työkalu on pleikkaohjain.
Enkä sano että tämä on nuorten syytä, ei ole vaan meidän aikuisten.[/
Olen aikuinen mutta tämä ei ole minun syytäni. Tämä on työttömien vanhempien syytä. Ei yhteiskuntaa ihan kaikesta voi syyttää.
Kyl vanhemmat on vastuussa lapsistaan että oppivat tarvittavat taidot elämässä. Vanhempia ei vaan ole kiinnostanut opettaa. On tainnu kokonainen sukupolvi vanhempia olla liian sekaisin itse että olisivat ymmärtäneet opettaa mitään eteenpäin. Miksi näin, ovatkohan itse jotain pullamössöä joiden puolesta 40 luvun väki teki kaiken. Nyt sitten vain odottaneet että mummit tulisi opettamaan heidänkin lapsilleen elämäntaidot.
Hengailen suomessa ehkä vielä 15v ja sitten jonnekkin lämpimään missä voi istua kirjan kanssa kattelemassa aaltoja. Mutustellen tapasta. Kauppaan pääsee taksilla 4e/suunta. Ikää edelleen alle 60v. Eläkettä tulloo 15v myöhemmin. Mutta ei hätää. Osinkoja on. Jos suomi romahtaa ja eläke lakkaa, so what. Ei sitä muutenkaan lienee ollut tulossa ku joku 200e.
Ja sitten tää alepan hyllyntäyttäjä. Samaa tosin näkyny muuallakin.
Hyllyyn laitetaan kaikki ketsupit: heinz, felix jne..
Mutta miten laittaakaan?
No tietysti heinzit taaimmaksi, sitten rivi felixiä, rivi meiramia jne ja päällimmäisinä joku pikkumyyketsuppi.
Jos muu kuin pikkumyy huvittaa, joutuu purkamaan hyllyn.
Viimeksi sama oli edessä hussin potilaslimukaapissa (semmoinen osasto jossa käsketään juomaan limuja ja syömään enemmän pihvejä)
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa on oltava ajoissa ja lähdetään vasta vikan tunnin loputtua, tai tulee poissaoloja eikä pääse kurssia läpi. Miksei lukiolaisilla ole tässä ongelmaa?
Lukiossa tuota ongelmaa ei ole koska lukiota käyvät normaalit ihmiset. Joo, jotkut lukiolaiset saattaa olla avuttomia ja hitaita ja kömpelöitä ja yksinkertaisia jne - mutta silti normaaleita ihmisiä.
Jos et ole amista käynyt niin et osaa kuvitella minkälaisia ihmisiä siellä on.
Muistatko yläasteen? Siellä osa harjoitteli koko 3 vuotta kiusaamista. Amikseen menee yläasteelta se pahin väki. Amiksessa ne harjoittelee koko 3 vuotta laiskottelemista.
Lukioon mennään oppimaan. Amikseen mennään laiskottelemaan. Kunpa olisi jokin paikka mihin voisi mennä oppimaan käytännön töitä.
Tai kerto taulujen tajuamattomuutta. Kyl ne niitä periaatteessa osaa, muttei oikein hyödyntää konkreettisesti osaamista. Kuten kantti kertaa kantti kokoelma laatikoita. 12 laatikkoa leveä, 12 syvä ja 10 korkea. Tässä ei lue montako, pitäisikö purkaa ja laskea? Huoh!
1440kpl.
Mulla on rak ins ja yliopistotutkinto, mutta mietin tuota asiaa.
En usko, että teinillä on mitään motivaatiota tehdä ilmaksthötä muka oppimisen takia.
Itsellä oli pakollista haalariharjoittelua, mutta siitä sai normaalia palkkaa. (vaikka menin siihen jo ennen opintojen alkua enkä osannut mitään)
Vierailija kirjoitti:
”Ei ymmärretä edes työaikoja”
Syrjälän mukaan ammattikouluopiskelijat lähetetään työpaikoille ”ilman perustaitoja ja odotetaan, että yrityksissä he saavat ammatillisen koulutuksen ja oppivat elämänhallinnan perusteet.”
Ammattikouluopiskelijoiden elämänhallinnan puutteilla Syrjälä viittaa vaikeuksiin omaksua tiukkoja työaikoja. Töihin valutaan, jos niin sattuu huvittamaan.
”Ei ymmärretä edes työaikojen merkitystä, tästä on tullut pirusti palautetta. Kännykät ja pelit ovat toinen palautteen aihe, koska somessa ollaan sekä työaikana että tauoilla.”
Syrjälä arvelee, että työpaikan tärkeä sosiaalinen puoli jää opiskelijoilla aiempaa heikommaksi. Perinteiset jäynätkin ovat katoavaa kansanperinnettä.
Syrjälän mukaan koulutuksen työelämälähtöisyys tarkoittaa käytännössä lähiopetuksen minimointia ja opiskelijoiden työntämistä yritysten vastuulle.
”Näin riippumatta siitä, minkälaiset eväät yrityksellä on kasvattajan ja kouluttajan tehtävässään. Sitä paitsi samat työssäoppimisen ongelmat koskevat alaa kuin alaa.”
Oppilaitoksetkaan eivät ole reformiin tyytyväisiä, koska edellinen hallitus pienensi koulutukseen käytettäviä rahoja. Yritykset, oppilaitokset ja oppilaat ovat kaikki järjestään tyytymättömiä.
Siis se jossa demarit, mm. rinne istui leikkasi ammatillisesta ja muustakin koulutuksesta ja sen tekojen vaikutukset alkavat näkyä nyt. Ettei vaan totuus unohtuisi. Demareilla tuntuu olevan selkäytimessä syyttää jotakuta muuta omista päätöksistään. Nytkin nuo koittaa syyttää oppositiossa istuvaa kokoomusta oman nykyhallituksensa sekoiluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuu oikeasti näkyy työpaikoilla. Ammattikouluopiskelijoiden kanssa opetellaan sitä, että töihin tullaan ajallaan. Lähdetään ajallaan. Ja pysytään työpisteessä, ei esim. Lojuta vessassa 20min useasti päivässä, meikata töissä, sitten kun 15min myöhässä tullaan, kun ei kotona ehtinyt. Jne..
Ei kiinnosta enää ottaa opiskelijoita. Iso osa on oikea riesa.
Koulu uudistus oli kaikkinensa surkea uudistus. Hirvittää seuraukset pidemmällä ajalla..
En tajua. Minulle tämä opetettiin jo kotona. Onko todella niin, että nykyvanhemmat eivät opeta elämän perusasioita lapsilleen. Pitääkö koulun hoitaa aivan kaikki?
Kun noita ei ole erikseen meillekään opetettu, kouluunkin ehti kun bussi vei ajallaan pihaan. Silti osataan. Mutta amikset tekevät, kuten heidän annetaan tehdä. Siellä lepsahdetaan, kun opettajat ei ole jämptejä.
Tuttuni on amiksen opettaja. Hänen työstään suurin osa on juuri sen opettamista, että tullaan ajallaan ja tehdään mitä on käsketty tai sovittu. Sen itse ammatin opettamiseen jää vähemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten tää alepan hyllyntäyttäjä. Samaa tosin näkyny muuallakin.
Hyllyyn laitetaan kaikki ketsupit: heinz, felix jne..
Mutta miten laittaakaan?
No tietysti heinzit taaimmaksi, sitten rivi felixiä, rivi meiramia jne ja päällimmäisinä joku pikkumyyketsuppi.
Jos muu kuin pikkumyy huvittaa, joutuu purkamaan hyllyn.Viimeksi sama oli edessä hussin potilaslimukaapissa (semmoinen osasto jossa käsketään juomaan limuja ja syömään enemmän pihvejä)
Potilaslimuista en tiedä mutta kyllä meillä ainakin kauppias ja vanhemmat myyjät sen verran katsovat uusien perään ettei noita tavaroita hyllytetä täysin miten sattuu. Heidän kauppansahan se on ja he joutuvat sen korjaamaan jos nuo päästävät jonkun kokemattoman tavarantoimittajan sotkemaan hyllyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rak ins ja yliopistotutkinto, mutta mietin tuota asiaa.
En usko, että teinillä on mitään motivaatiota tehdä ilmaksthötä muka oppimisen takia.
Itsellä oli pakollista haalariharjoittelua, mutta siitä sai normaalia palkkaa. (vaikka menin siihen jo ennen opintojen alkua enkä osannut mitään)
Monessa työpaikassa sen harjoittelijan ohjaamiseen ei ole aikaa. Annetaan sitten jotain toisarvoisia töitä ja jätetään oman onnensa nojaan. Tätä on tapahtunut meilläkin. Emme kyllä ihmetelleetkään sitten, kun opiskelija lakkasi ilmestymästä töihin. Toiveajattelimme, että ehdittäisiin paneutua, mutta ei vaan ehditty.
Nämä älyluurit pitää kieltää kokonaan kouluissa ja työpaikoilla, muuten ollaan ihan suossa kohta.
Olen ollut 20 vuotta työelämässä ja pidän usein puolen tunnin paskataukoja. Aloitan ja lopetan työt milloin sattuu, varsinkin jos olen etänä. Joinakin päivinä en tee mitään. Tulokset ratkaisee, ei näennäinen työskentelyyn käytetty aika.
Tuntuu, että sama ongelma jatkuu myös ammattikorkean puolella. Olen sh erikoissairaanhoidossa, ja meille tulee tutkinnon loppupuolella olevia opiskelijoita. Silti on jatkuva vääntö siitä, että sitä itse tehtyä työvuorolistaa pitää noudattaa ja meille ilmoittaa jos ei tulekaan paikalle, ja että työvuoroa ei voi viettää kansliassa puhelinta räpläten. Kun harjoittelun alussa yleensä kartoitan omien opiskelijoideni osaamista kyselemällä perusasioita tämän erikoisalan hoitotyöstä ja lääkehoidosta, niin yleisin vastaus nykyään on "emt, ei oo käyty koulussa läpi". En tiedä miten päättäjät ajattelevat Suomen toimivan, jos peruskoulutukset rapautetaan niin huonoiksi, etteivät valmistuvat opiskelijat osaa enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse nelikymppinen, ja en jaksa olla hysteerinen "nykynuorten" tilasta. Maailma muuttuu ja kehittyy. Työpaikat muuttuu ja kehittyy. Pelaaminen ja sosiaalinen media on nykyään jo työtä, ja varmasti lisää tulee sellaista, jota ei nyt edes osata ajatella. Jokainen sukupolvi on aina selvinnyt, samalla kun ne vanhat kävyt on kohkanneet siitä että "nuoriso on pilalla". Sanoisin, että tämä vanhempi sukupolvi on pilalla. Antakaa uusien sukupolvien kehittää tätä maailmaa eteenpäin ja keskittykää nyt vaan niihin omiin töihinne, vielä kun sellaisia vanhanajan töitä riittää.
Sitä paitsi, jos tuntuu siltä ettei niillä nuorisolla ole käytöstapoja, niin kannattaa ihan vaan katsoa peiliin. Ei meistä kukaan synny kaikki tieto ja käyttäytymissäännöt valmiina päissään.
Muista tämä kun hakkaat sairaalassa hoitaja-nappia eikä kukaan tule paikalle kun ei napostele.
Eihän nuoret osaa tehdä mitään epämieluisaa kun ei niitä ole koskaan pakotettu siihen. Lapsesta asti tehdään kaikki lasten ehdoilla. Lapsen mielipidettä kysytään kaikessa, "mennäänkö ulos vai ei". Ei uskalleta kieltää mistään. Puhelin/tabletti tökätään käteen, jotta saadaan itse selata puhelinta ilman lapsen häiriköintiä. Koulussa huono numero on opettajan syytä. Jne.
Ja kyllä lukiossakin yms näkee näitä lusmuilijoita. Etenkin aamutunneilla väkeä lappaa paikalle ensimmäisen puolen tunnin ajan.
Miten opettaa lapselle että on aikataulut jos ollaan kotona kolmatta polvea työttöminä. Tämä on oikeasti ongelma. Suomi on täynnä lapsia joilla ei ole lapsuudessa mitään mallia säännöllisyydestä. Päiväkotiin viedään kun herätään ja jos ei herätä niin pidetään vapaapäivä. Koulusta voi myöhästyä ja jos ei huvita lähteä niin ilmoitetaan että sairaana.
Miten tästä ponnistetaan työelämään työaikoja noudattavaksi työntekijäksi? Ei oikein mitenkään jos ei ole rautainen mielenlujuus.
Toinen ongelma on se että nykyajan lapset/nuoret eivät osaa käsitellä työkaluja. Ennen amikseen meni nuoria joille käsityökalut olivat tuttuja koska niitä oli tarvittu kotona. Nyt tärkein työkalu on pleikkaohjain.
Enkä sano että tämä on nuorten syytä, ei ole vaan meidän aikuisten.