Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajattekin tehdä viikon ruokalistan. Onko helppo homma?

Vierailija
12.10.2019 |

Torstaipäivä on jo selvä. Tarjolla on hernekeittoa. Enää 6 päivää.

Tässä on lähdetty pääruuasta liikkeelle, ja ne aukkopaikat pitää ensin täyttää. Sen jälkeen edetään muuhun kuten aamupalaan lounaaseen jne.

Voi kun kivaa:)

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haukinen kirjoitti:

Joku tarjoaa hampurin haukea. Mitä se on?

Hauki lienee varsin harvinainen kala nykyään suom. ruokapöydissä. Hyvää kyllä kunnolla valmistettuna.

Se on todella hyvää. Ennen vain paistoin haukea pannulla, mutta ruodottomasta hauesta saa hampurin hauki reseptissä oikeaa ruokaa. Syö kyllä vielä seuraavanakin päivänä, jos mitään on jäänyt.

ap.

Katsoin reseptin ja vaikuttaa herkulta. Kokeiluun.

Vierailija
22/34 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattipannukakku

myskikurpitsakeitto

itse tehdyt sämpylät

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaisti

Lindströminpihvit

Kinkkukiusaus/Janssoninkiusaus

Vierailija
24/34 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen viikkosuunnitelma todella hyvä idea.

Myös sillain on kiva, jos hankkii valmiiksi pakkaseen ja jääkaappiin erilaisia raaka-aineita (esim. jauhelihapaketti, kala, broilerfilee, soijasuikaleet, herkkusienet...) ja niille jotain lisukeraaka-aineita (ruokakerma, tomaattimurska, ananas, sipuli...) ja käyttää inspiraatiota mitä niistä sitten keksiikään aina tehdä.

Minulla ei homma muuten toimisikaan. Varsinkin jos käyttää tarjoustuotteita kuten esim. minä käytän. Metsäsieneiä mm. pakastin täynnä.

Ihan hyvin voi laittaa sienikeiton ruokalistalle. Jotain sienirisottoa myös. Haperorisottoa ei voi tehdä kun ei haperoita kasvanut.

Tuoreesta haperosta voi tehdä kasvispihvin suoraan:)

Listaani tulee myös pizzaperjantai. Kun kerran ryhtyy hommaan niin 2 uunipellistä pakko tehdä. Jää pakastimeen viikon lounaaksi tai muuten välipalaksi. Metsäsieniä tottakai pizzaan, herkkutatteja on siihen hommaan varattu.

ap.

Vierailija
25/34 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää elementtejä:

Kaalilaatikko, silakkalaatikko, Hampurin hauki, ( Jos hauki loppuu niin käytän tilalla jotain kaupan kalaa)

Kanakeitto. Broilerin koivet vaatii jotain uutta versioita. Jauhelihakeitto, kaalikeitto.

Makaroonilaatikon  heivaan sivuun. Samoin lasagnen. En ole koskaan päässyt sen makuun.

ap.

Aika paljon lihaa sulla tuossa, tee myös jotain kasvisruokaakin.

Vierailija
26/34 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pinaattipannukakku

myskikurpitsakeitto

itse tehdyt sämpylät

Nokkosta on pakkasessa mutta liian vähän. Ei juuri kasva lähistöllä. Nokkoslettuja tein viime talvena kerralla niin paljon että myös pakastimeen riitti ja sieltä sitten välipalaksi. 

Talvikurpitsoita on keittiön käytävällä:) 

Semmoisia keltaoransseja sisukseltaan ja makeita. Myös pakastimessa viimevuotista sosetta. 

Laitetaaan ruokalistaan tuo keitto ja pinaatti/nokkos/lehtikaali/mangoldi pannukakku tai letut.

ap.

Vierailija
27/34 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään oli jo isot punajuuri- ja porkkanapussit todella halvalla. Punajuurilaatikko, johon tarjousjauhelihaa mukaan. Aika halvaksi tulee.

Tee mieluummin sosekeittoa noista, punajuurikeitto ja porkkanakeitto. Itse söin viikolla ihan älyttömän hyvää porkkanasosekeittoa, jossa oli porkkanan lisäksi sipulia ja kookosmaitoa. Mausteina keitossa oli tuoretta inkivääriä, kasvisliemikuutioita, suolaa ja pippuria. Tosi simppeli tehdä, hyvää ja halpaa! Tuohon sitten lisäksi leipäviipale tai pari päällysineen.

Vierailija
28/34 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää elementtejä:

Kaalilaatikko, silakkalaatikko, Hampurin hauki, ( Jos hauki loppuu niin käytän tilalla jotain kaupan kalaa)

Kanakeitto. Broilerin koivet vaatii jotain uutta versioita. Jauhelihakeitto, kaalikeitto.

Makaroonilaatikon  heivaan sivuun. Samoin lasagnen. En ole koskaan päässyt sen makuun.

ap.

Aika paljon lihaa sulla tuossa, tee myös jotain kasvisruokaakin.

Olen ajatellut kokeilla jotain linssikeittoja ja kasvispihvejä valkoisista herneistä alkuun. 

Tuo linssikeitto varsinkin, mitä olen joskus syönyt niin on täyttävää ja lähtee nälkä. Muistaakseni siihen menee tomaattiakin ja sitä sattuu olemaan aika paljon.

Mitään soijajuttuja en tee. Jotenkin inhokki, en osaa sanoa miksi.

ap.

Vierailija
29/34 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään oli jo isot punajuuri- ja porkkanapussit todella halvalla. Punajuurilaatikko, johon tarjousjauhelihaa mukaan. Aika halvaksi tulee.

Tee mieluummin sosekeittoa noista, punajuurikeitto ja porkkanakeitto. Itse söin viikolla ihan älyttömän hyvää porkkanasosekeittoa, jossa oli porkkanan lisäksi sipulia ja kookosmaitoa. Mausteina keitossa oli tuoretta inkivääriä, kasvisliemikuutioita, suolaa ja pippuria. Tosi simppeli tehdä, hyvää ja halpaa! Tuohon sitten lisäksi leipäviipale tai pari päällysineen.

Minä teen porkkanasosekeitosta tuhdimman niin, että laitan sekaan muutaman ruokalusikallisen maapähkinävoita ja x määrän kikherneitä. Lisään ne siis soseuttamisen jälkeen. Kivan makuista ja tuo proteiinia keittoon.

Vierailija
30/34 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään soijajuttuja en tee. Jotenkin inhokki, en osaa sanoa miksi.

ap.

Ei tarvitsekaan jos ei halua, täyttävää ja hyvää kasvisruokaa saa ilman soijaakin käyttämällä esim. linssejä, papuja, herneitä ja pähkinöitä.

Vierailija
31/34 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kotona aina lounasaikaan? Jos, niin syöttekö lounaaksi eiliseltä jäänyttä ruokaa? Teetkö siten isomman satsin yleensä, jos näin toimit?

Torstain pannarista jää seuraavan päivän välipala lapsille ainakin. Vaikka joku hedelmä vielä mukaan.

Otatko huomioon kauppojen tarjoukset, niin että jos vaikka tiistaiksi ois listalla uunikalaa, mutta se onkin hyvässä tarjouksessa keskiviikkona, voit vaihtaa ruokia ja päiviä?

Iso kattilallinen kastiketta, vaikka nyt nakeista (+perunat), ja seuraavana päivänä voi lisätä soosiin vaikka tomaattia, jauhelihaa ja tarjota spagetin kanssa.

Tykätäänkö teillä uunipuurosta? Haudutettu riisipuuro on herkkua.

Ilman muuta pitää olla joustava.

Mitä tulee isoihin satseihin, niin siitä meidän tapauksessa yritetään oppia pois. Kaikkia ruokia ei tokikaan kannata pieniä määriä tehdä. 

Lapsiperheissä pitää olla määrät isommat ja varmuuden vuoksi ruokaa tarjolla enemmän. Pienemmissä talouksissa tulee herkästi liian isoja määriä. Tämän takia kai siirrytäänkin valmisruokiin. Minulle se ei ole vaihtoehto.

ap.

Vierailija
32/34 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen yleensä kahta lämmintä ruokaa arkiviikoksi. Maanantaina ison kattilallisen jotain keittoa, jota syödään pari päivää. Sitten loppuviikoksi joku laatikkoruoka. Näitä on helppo lämmittää aina kun on tarve. Aamu- ja iltapaloiksi varaan riittävän määrän leipää, leivänpäällisiä, kasviksia, hedelmiä ja puurohiutaleita.

Vierailija
33/34 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma- Lihaa

Ti- Kasvispihvi

Ke-Lihaa

To- Hernekeitto

Pe- Pizzaperjantai

La- Täyttävä linssikeitto

Su-Hampurin hauki ( tai muuta kalaa, ei kuitenkaan lohta, ehkä pakastettua kalaa kaupasta)

Tässä hahmotelmaa. 

Viikossa on aika vähän päiviä ja kaikkea ei voi syödä, vaan pitää tehdä valintoja. 

ap.

Vierailija
34/34 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ma- Lihaa

Ti- Kasvispihvi

Ke-Lihaa

To- Hernekeitto

Pe- Pizzaperjantai

La- Täyttävä linssikeitto

Su-Hampurin hauki ( tai muuta kalaa, ei kuitenkaan lohta, ehkä pakastettua kalaa kaupasta)

Tässä hahmotelmaa. 

Viikossa on aika vähän päiviä ja kaikkea ei voi syödä, vaan pitää tehdä valintoja. 

ap.

Jos ruokalistan haluaa äkkiä finaaliin lounaineen ja aamupaloineen niin lounaaksi ja aamupalaksi. Puolukka/mustikkasmuuthie. Uuni-ohrapuuro. Paitsi että ohra alkaa tökkimään aika äkkiä. joten vaihtoehdoksi uuni-riisipuuro, puolukkaruispuuro, neljän viljan puuro. Mustikkakiisselli puuron kanssa tai sämpylöiden kanssa.

Lounaaksi sienikeitto, kurpitsakeitto, kanakeitto ja itse leivotut leivät näille. Riittäisi pari keittoa viikossa.

Homma on puoleksi tehty:)

Kaipaa enää toteutusta. Se on kyllä' harmilista jos ei ole jotain ruokaa/keittoa valmiina jääkaapissa. Menee helposti leivän puputtamiseksi.

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän