Solisluun/kuopan patti
Löytyisikö palstalta kohtalotoveria tai muuten vain valistunutta arvausta?
Huomasin ~3 vkoa sitten oikealla solisluun päällä pehmeän, erittäin liikkuvan ”palleron”. Pallero on siitä jännä, ettei se ole tunnettavissa koko aikaa- saattaa mennä päivä parikin, ettei sitä tunnu lainkaan. Kun palleroa painaa, se luiskahtaa sormen alta pois jonnekin, soliskuoppaan ehkäpä? Menee jokunen hetki, ja pallero laskeutuu takaisin solisluun päälle. Pallero on siis oikealla puolella, lähellä solisluun kaulan puoleista päätä. Se tuntuu ehkä hieman soikealta/litteältä, kooltaan ehkä puolikas vadelma ja tosi ”löllyvältä”. Painaessa täysin kivuton. Olen näyttänyt palleroa kahdelle lääkärille, mutta ongelmana se, että kun itse löydän sen, niin se karkaa sormeni alta eikä ole enää lääkärin tunnusteltavissa. Näin ollen kumpikaan lääkäri ei tuntenut palleroa, eikä ottautunut asiaan. Lähinnä kai pitivät hulluna.
Koska olen siinä ymmärryksessä, että soliskuopan alueen patit ovat lähes aina pahiksia, maksoin itselleni privaatissa kaulan alueen ultran. Siinä ei näkynyt mitään poikkeavaa, eikä edes ainoatakaan suurentunutta imusolmuketta. Ei siis näkynyt mitään palleroa.
Kuitenkin aluetta särkee, ja mieheni tuntee myös pallukan silloin kun se otollisesti siihen sattuu.
Muualta en mitään palleroita tai suurentuneita imusolmukkeita itseltäni löydä. En nivusista, kainaloista, niskasta, leuan alta, rinnoista. Flunssaa tai muutakaan tulehdusta ei ole, eikä ole äskettäin ollut. Hampaat kunnossa.
Vatsan UÄ tehty minulle juuri muista syistä, se kaikinpuolin kunnossa. Kesäkuun alussa katsottu keuhkojen röntgen, sekin kunnossa. Labrat kaikinpuolin kunnossa (täydellinen verenkuva, lasko, crp, maksa-arvot, haima-arvot, munuaisarvot).
Uskaltaako tässä nyt vain antaa olla vai pitäiskö mun ahdistua isommin tästä? Mä en tiedä miten tätä voisi tutkia, jos pallero häviää aina painalluksen alta...
Kommentit (30)
No muina oireina yläselän alueen kipuja ja kiristyksiä, olen mieltänyt ne tukirankaperäisiksi- sen hoitamiseksi kuntoilen ja käyn hierojalla. Toisinaan myös rullailen foam rollerin päällä ”lukkoja” avatakseni.
Lisäksi on massiiviset ruoansulatuselimistön oireet (ripulin ja ummetuksen vuorottelu, vatsakivut, happaman/ ruoan takaisinnnousu suuhunkin saakka, rintalastan takainen kipu jne.) , jotka kestäneet ~ 5 vuotta, joskin nyt viimeisen puoli vuotta- vuoden olleet pahempana. Diagnosoitu ärtyvän suolen oireyhtymäksi ja refluksitaudiksi. Tehty gastroskopia 2018 ja kolonoskopia 2016, kunnossa. Tutkittu myös sisäelimiin liittyviä labroja, keliakian vasta-aineet, tulehduskokeita, verenkuvas, ulosteen bakteeriviljelyt ja veri jne. Kaikki ok. Nyt tehty ylävatsan ultra kk sitten, sekin ok. Kesäkuun alussa tosiaan keuhkoröntgen ok. Eli oireenmukainen hoito ruokavaliolla + happosalpaajilla. Nyt viime aikoina tämä ruoansulatuselimistökin tosi pahassa jamassa, stressistä varmaan.
Sitäkin olen miettinyt, voisiko refluksi + ärtyvä suoli aiheuttaa tuollaista imusolmukesuurentumaa (jos se nyt siis imusolmuke on)...
Mutta mitään sellaista klassiseen lymfoomaan liittyvää: (yö)hikoilua, painonlaskua, kutinaa, kipuja alkoholia juodessa tms. ei ole. Enkä tosiaan löydä muilta imusolmukealueilta vastaavanlaisia muljuvia juttuja.
No, ehkä kokeilen nyt tulehduskipulääkekuuria, kylmävoidetta soliskuoppaan ja olla räpeltämättä sitä. Ja jos ei parissa viikossa häviä, niin uudelleen lääkäriin.
Olisi se lymfooma jo noilla tutkimuksilla paljastunut eikö vaan. Nuo sinun nykyiset vaivasi kuulostavat hankalammilta elämisen kannalta.
Kyllä ne hoitaa, jos lymfoomaa epäilevät. Hyvä, että itse olet ollut aktiivinen, älä suotta silti itseäsi pelottele stressiin asti.
Onko ap selvinnyt tähän asiaan mitään?
Selvisikö tämä asia ap? Itsellä täysin samat oireet ja patit "katoavat" johonkin soliskuoppaan tai solisluun taakse. Mietin magneettikuvaukseen hakeutumista. Itselläni myös jatkuvaa särkyä alueella.
Moi! Mulla syyskuusta lähtien ollut samatapaiset hyllyvät patit molemminpuolin soliskuopissa. Turpoovat välillä aika isoiksi ja välillä ei näy paljoa. Lekurit ei tiedä mikä on, labrat, ultra ja röntgen ok. Kun turpoovat niin ääni menee vähän käheeksi. Ihmetyttää mikä on, mutta ei tuo tahtia haittaa. Aika näyttää mitä tuleman pitää. Toivotaan että eii oo mitään vakavaa sulla ja mulla. Nou hätä jaksuja!
Mulla on nuo samat oireet, selkäkipu ja ärtynyt suoli.
Hei. Aika vanha keskustelu,mutta selviskö patin syy? Itsellä ihan samanlainen,ja kovin ahdistaa. Lääkäri aikaa odotan, niihin pitkät jonot. Minulla ei pattia säre,mutta pehmeä soikea muljuva on..
Mulla on vain toisella puolella, ja sama välillä tuntuu patti ja välillä ei, juuri niinku luiskahtaisi solisluun taakse. Outoa. Kipua ei minulla taas ole, tosin on ollut muuten särkyä kädessä jo pitempään,puutumista jne. Oletko sinä vielä saanut selvyyttä asiaan?🙏🤗
Hei,
onkohan kenellekään tässä keskustelussa aiemmin kirjoitelleista selvinnyt mikä se soliskuopassa oleva, muljuva, ja tunnustellessa herkästi sormien alta "piiloon" menevä pehmeä "patti" on ollut?
Lymfoomaan sairastuneilla on kaikilla oma tarinansa, jotka eivät ole yhteneväisiä, hoitoihin vastaa kuitenkin yleensä hyvin.
Yritä nyt kuitenkin vielä käydä työterveyslääkärillä, jotta pääsisit huolesta pois. Mg kuvaukset ovat turhan kalliita omasta pussista maksaa.
Onko muita oireita ollut kuin tuo patti?
Netissäkin oli jokin asiaan liittyvä chat sivusto, jossa lääkäri vastasi huolestuneille.