Solisluun/kuopan patti
Löytyisikö palstalta kohtalotoveria tai muuten vain valistunutta arvausta?
Huomasin ~3 vkoa sitten oikealla solisluun päällä pehmeän, erittäin liikkuvan ”palleron”. Pallero on siitä jännä, ettei se ole tunnettavissa koko aikaa- saattaa mennä päivä parikin, ettei sitä tunnu lainkaan. Kun palleroa painaa, se luiskahtaa sormen alta pois jonnekin, soliskuoppaan ehkäpä? Menee jokunen hetki, ja pallero laskeutuu takaisin solisluun päälle. Pallero on siis oikealla puolella, lähellä solisluun kaulan puoleista päätä. Se tuntuu ehkä hieman soikealta/litteältä, kooltaan ehkä puolikas vadelma ja tosi ”löllyvältä”. Painaessa täysin kivuton. Olen näyttänyt palleroa kahdelle lääkärille, mutta ongelmana se, että kun itse löydän sen, niin se karkaa sormeni alta eikä ole enää lääkärin tunnusteltavissa. Näin ollen kumpikaan lääkäri ei tuntenut palleroa, eikä ottautunut asiaan. Lähinnä kai pitivät hulluna.
Koska olen siinä ymmärryksessä, että soliskuopan alueen patit ovat lähes aina pahiksia, maksoin itselleni privaatissa kaulan alueen ultran. Siinä ei näkynyt mitään poikkeavaa, eikä edes ainoatakaan suurentunutta imusolmuketta. Ei siis näkynyt mitään palleroa.
Kuitenkin aluetta särkee, ja mieheni tuntee myös pallukan silloin kun se otollisesti siihen sattuu.
Muualta en mitään palleroita tai suurentuneita imusolmukkeita itseltäni löydä. En nivusista, kainaloista, niskasta, leuan alta, rinnoista. Flunssaa tai muutakaan tulehdusta ei ole, eikä ole äskettäin ollut. Hampaat kunnossa.
Vatsan UÄ tehty minulle juuri muista syistä, se kaikinpuolin kunnossa. Kesäkuun alussa katsottu keuhkojen röntgen, sekin kunnossa. Labrat kaikinpuolin kunnossa (täydellinen verenkuva, lasko, crp, maksa-arvot, haima-arvot, munuaisarvot).
Uskaltaako tässä nyt vain antaa olla vai pitäiskö mun ahdistua isommin tästä? Mä en tiedä miten tätä voisi tutkia, jos pallero häviää aina painalluksen alta...
Kommentit (30)
Vähän nyt luulotautiselta kuulostaa. Jos se olisi joku pahanlaatuinen suurentunut imusolmuke niin olisi ultrassa nähty.
Minne se muka vois lumpsahtaa ja hävitä? Ja vielä niin ettei ultrassakaan näy. Outo homma.
Ehkä joku jolla on ollu joku lymfooma osaa kertoo vertailuks omistaan.
Olisi se ultrassa näkynyt jos olisi mikään. Voi olla, ettei se edes ole imusolmukejos kerran ei ultrassa ollut mitään. Mulla tuli teini-ikäisenä soliskuoppaan patti (en tiedä, onko siellä edelleen), se ultrattiin ja keuhkot ja verikokeet tarkastettiin. Mistään ei löytynyt mitään, paitsi ultrassa oli soliskuopassa 8 mm normaalin näköinen imusolmuke. Edelleen olen hengissä. Kuulemma tyypillisesti ne pahikset ovat 20 mm tai yli kooltaan. Luultavasti tuo imusolmuke oli jäänyt turvonneeksi paria kuukautta aiemmin ulkomailla sairastetun flunssan jälkeen.
Aloittaja vastaa:
sitä ihmettelen, että miten siinä ultrassa ei näkynyt mitään, siis minkäänlaista pattia? Vaikka sen ihan selvästi tuntee (myös mieheni) ja tosiaan ei ole mikään pieni herne, vaan tuntuu kokoluokaltaan ennemmin tosiaan siltä vadelmanpuolikkaalta.
Ja samaa mietin kuin joku vastaajista. Minne se välillä katoaa piiloon? Ja onko se voinut ultrassa piiloutua niin hyvin, ettei sitä olisi näkynyt lainkaan?
Ei huvittaisi enää maksaa omasta pussista magneettia. :/ Toisaalta, patti huolettaa. Ja se, että sen seurua särkee. Tosin, en malta sen nyt antaa olla vaan painelen sitä kokeillakseni onko se vielä siellä, ja minne se muljuaa.
Kannattaisko vaan vielä seurata et kasvaako tai muuten muuttuuko? En kyllä osaa sanoa että missä ajassa se muuttuisi jos on syöpä.
Tietääkö joku ärsyyntyykö/suureneeko ihan tavallinen terve imusolmuke jos sitä räplää ja painelee? Tai voiko se jopa kipeytyä?
Olisiko rasvapatti?
Tunnistan ahdistuksesi, jota vakavan sairauden pelko aiheuttaa. Siihen et ap löydä apua täältä, tiedän koska olen kokenut saman. Rauha löytyy lopulta vain itsestäsi, tavalla tai toisella. Epätietoisuus ja ahdistus ja pelko ovat ihan persiistä, siinä nimittäin jää koko muu ihana elämä niiden jalkoihin.
Kertomasi perusteella minäkin veikkaan, että mistään vakavasta ei ole kyse. Pahanlaatuiset kasvaimet ovat yleensä kiinni eivätkä muljahtele välillä piileksimään. Kipu johtunee siitä, että räpläät kohtaa ja kiinnität siihen poikkeuksellista huomiota?
Vatsan alue, keuhkot, labrat tsekattu lähiaikoina. Mikään ei viittaa mihinkään vakavaan, mutta kuten itsekn tiedät, ei AV pysty sinulle diagnoosia antamaan, ei myöskään sisäistä rauhaa. Toki voit käydä vielä kerran hakemassa joltakin lääkäriltä toisen mielipiteen, mutta käykö sen jälkeen niin, että löytyy toinen huolen aihe toisaalta päin kehoa?
Minulla toipuminen aikanaan alkoi yhden lääkärin sanomasta: hän sanoi, että jokainen meistä elää täällä joka sekunti jatkuvan epätietoisuuden kanssa, sinä, minä, ameriikan presidentti, paavi, kuninkaat ja muut. Vaikka muuten ollaan erilaisia, niin ihan jokainen meistä elää tietämättä mitä seuraava hetki tuo tullessaan. Tuo ajatus auttoi minua, samoin se, että latasin kroppani täyteen vitamiineja, hivenaineita ja hyviä rasvahappoja yrittäessäni päästä eroon infektiokierteestä; infektiot lähtivät, mutta samalla lähti myös ahdistushäiriö.
Kaikkea hyvää sinulle ap!
Mulla todettiin lymfooma, ja nimenomaan tuollaisesta solisluun päällä olevasta muljuavasta patista. Silloin sanoi useampikin lääkäri, että syöpäimusolmukkeet ei muljuile, ja ovat kovia. No- minun omat muljusi ja oli pehmeitä. Varmaan pitäisi siis vielä tutkia asiaa sulta enemmän.
Yleensä tosiaan noista soliskuopan imusolmukkeista tosiaan pitää ainakin vähän huolestua, ne usein on pahanlaatuisia. Toisaalta, sut on nyt jo ultrattu ja mitään ei löytynyt, joskin tässä outoa se, että mikä se patti sitten on? Jotainhan se on, ja ultrassa sen olisi pitänyt näkyä olipa se mitä vain.
Mun ymmärtääkseni ns. tavallisetkin imusolmukkeet voi turvota ja aristaa jos niitä painelee ja tonkii koko ajan. Malttaisitko nyt antaa sen patin olla vaikka pari vkoa? Ja kokeilet sit, et tuntuuko vielä.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku ärsyyntyykö/suureneeko ihan tavallinen terve imusolmuke jos sitä räplää ja painelee? Tai voiko se jopa kipeytyä?
Todellakin tekee niin, siksi ei saa räplätä. Ap aiheuttaa kipeän tulehduksen ihan itse.
Mulla jalassa patti, kaksi eri lääläri on ultrannut ja toinen ei löytänyt mitään ja toinen sai puolen tunnin tutkimuksen jälkeen kiinni, et näkyy, oli jonkun toisen rakenteen alla tosi hankalassa paikassa. Hyvälaatuiselta vaikutti siis, mutta ei se ultra ainakana jalass amikäämn ihna autuaaksi tekevä asia ole. Asia jäi vaivaamaan ja myöhemmin tehtiin magneetti, jossa eri löydös kuin ultrassa, edelleen hyvälaatuinen.
Eli, ehkä kysyisin vielä eri mielipiteen, imusolmukkeeltahan tuo kuullostaa ja ne tosiaan on sellaisia et muljahtaa pois kokeillessa, jos on jossain sopivassa kohtaa. Itselläkin sellainen ollut ja lääkäri sai etsimällä etsittyä. Oletko käynyt korva/kurkkulääkärillä? Ne on erikoistuneet just noihin kaulan alueenkin imusolmukemutoksiin ja osaavat eri lailla etsiä kun tavan lääkäri.
Aloittaja vastaa.
Kiitos vastauksistanne. Kaikissa asiaa!
Olen käynyt työterveyslääkärillä ja sitten toinen pattia kopeloinut lääkäri, oli tuo radiologi, joka alueen myös ultrasi. Kumpikaan ei tuntenut pattia, eikä ultrassa tosiaan näkynyt yhtikäs mitään.
Itse patin tunnen, kuten myös mieheni. Siis silloin kun se tuohon pompsahtaa, ei aina. Ainakin mieheni käy täydellä järjellä asian suhteen, jos minä enää en. Voi olla, että olen itse vain pahentanut sen tilannetta painelemalla sitä useita kertoja päivässä. Mutta alunperinhän sen jotenkin käteeni sain osumaan... Siis ennen kuin aloin painelemaan sitä.
Mietin, voiko se pallero, joka on siis suht kookas, hävitä oikeasti jonnekin tuonne rakenteisiin, soliskuoppaan tai solisluun taakse, ultran tavoittamattomiin?
Ehkä täytyy vielä miettiä sitä oma kustanne- korva/nenä/kurkkulääkäriä ja magneettia.
Googlettelemalla ei löydy muuta kuin lymfoomaa. Vaikka olisi kuinka labrat ok ja patti olisi pehmeä ja liikkuva.
Voi huoh, kylläpä pelottaa! Pelottaa myös tämä ahdistus asian suhteen- aivan uudenlainen tunne minulle.
Seuraile rauhassa ja koita rauhoittua!!!
Ei syöpäpatit kyllä noin vaan muljahtele kadoksiin...
Saat sen varmaan itse suurenemaan ja kipeytymään. Eihän siinä sinänsä ole mitään epänormaalia että tuntee imusolmukkeita ympäri kehoa. Monet niistä on sormenpään kokoisia. Sitten jos selvästi suurenee ihan pysyvästi voi vasta huolestua. Ja ne soliskuopan pahanlaatuiset ei kyllä katoa välillä.
Siis kyllähän ultrassa tietysti normaalit imusolmukkeet näkee, ja se ap:n löydös ehkä yksi niistä mutta ei kai ultraaja sellaisia normaaleja mainitse. Räpläämällä ne ärtyy ja suurenee.
Missä ajassa pahalaatuiset imusolmukkeet kasvaa? Kuinka kauan voi seurata?
Aloittaja vastailee. :)
Ultraaja kysyi ennen ultran aloitusta, että missä patti on. Näytin, ja se muljahti sinne jonnekkin sormeni alta sillä hetkellä- ultraaja ei siis tuntenut sitä.
Sanoi, ettei näe yhtä ainoata imusolmuketta koko soliskuopassa. Lausunnossa lukee, ettei potilaan näyttämässä kohdassa ole suurentunutta imusolmuketta, eikä suurentuneita imusolmukkeita muuallakaan soliskuopassa.
Mietityttämään jäi, että MIKÄ tämä sitten on jos ei imusolmuke. Ultraaja ei siis nähnyt mitään poikkeavaa, eikä ilmeisesti minkäänlaista pattia- vaikka sen siis itse tunnen (ja mieheni myös). En ymmärrä minne se siitä aina painalluksen alta muljahtaa. Vasemmalla puolella en tunne mitään vastaavaa, en solisluun tienoilla enkä kuopassa. Ja tosiaan itse patti ei ole kipeä lainkaan, vaan soliskuoppaa särkee.
Myös fysioterapeutti sanoi (koko tästä asiasta tietämättömänä) että oikea soliskuoppasi on turvoksissa.
En tiedä voiko tosiaan olla niin, että saan sen imusolmukkeen- tai mikä se pahkura ikinä onkaan, niin itse suurenemaan, ja soliskuopan turpoamaan ja särkemään... :O Mutta tämäkään ei selitä sitä, miksi patti välillä on tunnettavissa ja välillä ei. En vaan ymmärrä.
Imusolmukkeelta kyl kuulostais. Mut eikös noi tommoset muljuavat oo vaarattomia?
Jännä ettei ultrassa näkyny mitään...