Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä ammateissa romanimiehet toimivat?

Vierailija
11.10.2019 |

En ole elämäni aikana törmännyt romanimiehiin muuta kuin hevos- ja ravipiireissä, musiikin parissa, autokaupassa ja.. missä muussa? Mitä te romanimiehet teette työksenne?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen näin kassajonossa romanimiehen, jolla oli autokoulun takki. Olisko siis ollut vaikkapa ajo-opettaja.

Vierailija
42/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen vain kaksi, toinen hoitoalalla narkkareiden parissa ja toinen koulunkäynnin avustajana. Iltapäiväkerhossa olen myös törmännyt harjoittelijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos romani on töissä hän on 100% varmasti myös uskossa.

Vierailija
44/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen näin kassajonossa romanimiehen, jolla oli autokoulun takki. Olisko siis ollut vaikkapa ajo-opettaja.

Todennäköisemmin kyseinen takki on vain sattunut roikkumaan jossain näkösällä naulakossa.

Vierailija
45/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastonhoitajana

Vai tarkoitatko kirjastovirkailijaa? Toki hienoa, jos romanimies on yliopistotutkinnon suorittanut kirjastonhoitaja eli käytännössä lähinnä kirjaston johtaja.

Vierailija
46/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisemmin kyseinen takki on vain sattunut roikkumaan jossain näkösällä naulakossa.

On niin pieni paikkakunta, että jäisi kyllä heti kiinni kyseinen takki päällä kulkiessaan 😄

Vierailija
47/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti hevosvarkaina. 

Mutta sosiaaliturvan nykyään hoitaessa peruselämisen, ovat siirtyneet piilotellumpaan huijausbisnekseen. 

Toki romaniveri useinkin leimahtaa ja useimmathan romanimiehet ovat vankilassa. 

Vierailija
48/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-mieheni sukulaisia on ainakin rekkakuskeina, rahtaajana, bussikuskina, opettajana, ja myyjinä. Osa tekee aktiivista vapaaehtoistyötä seurakuntien parissa (vapaat suunnat).

Vierailija
49/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puukottajan ammatti on melko yleinen.

Vierailija
50/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään ole tavannut. Paitsi kerran bensiksellä, mutta silloinkin yrittivät myydä autoaan. Kauppojen invapaikoilla näkee myös.

Itseänikin kiinnostaa.

Vierailija
51/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan yhteiskunnallisesti korkeassa asemassa olevaa romania Suomessa? Kun alkaa kohta so-maleitakin olla. 

Siis ei mitään neljännesosaromania. 

Vierailija
52/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appiukkoni oli puoliksi romani. Tässä on ero romanien ja mustalaisten kesken. Romani tarkoittaa eri asiaa.

Manne kuin manne. Samaa kastia s0mppujen kanssa.

Vierailija
53/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin kymmenen vuoden takaa.. Isä "Repa" (Manne oikealta nimeltään) ja hänen poikansa keräsivät romu-värimetallia (rst, alumiini, kupari etc...) salon seudulta.

On myös niitä harvinaisia kertoja, kun olen ko. ryhmän jäsenten nähnyt töitä tekevän.

Kerran kun työnantajani oli jossain asioilla, ja Repa tuli maksamaan kuormasta, niin hän löi mulle vaan 500 markkaa käteen ja sillä selvä. Ei kuiteista ollut puhettakaan. Eikä näistä tuloista varmaan koskaan mitään verojakaan maksettu.

Mutta, onhan se hyvä, että eläkeläisetkin yrittävät, että pysytään Mersussa.

Aika rientää. Taitaa olla aika paljon enemmän aikaa tuosta kuin 10 vuotta. Jos nimittäin 500 markkaa iski käteen.

Vierailija
54/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kerran yhden mustalaisakan joka oli töissä, mutta muiden en tiedä koskaan työskennelleen.

Vierailija
55/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romunkerääjänä. Ja ihan soitettiin että pihassa olisi auton romu ja m*nne vastasikin puhelimeen. No eipä siinä mitään, ihan asiallinen oli ja romu lähti toiseen osoitteeseen ja jokunen kymppi siitä saatiin. Se onkin nyt äkkiseltään ainoa minä muistan. Naisista tiedän että ainakin koulunkäynnin avustajina on ollut ja superin lehdessä oli kerran juttu naislähihoitajaromanista.

Vierailija
56/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mclarenin varikkomies

Vierailija
57/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan yhteiskunnallisesti korkeassa asemassa olevaa romania Suomessa? Kun alkaa kohta so-maleitakin olla. 

Siis ei mitään neljännesosaromania. 

No eikö se asianajaja ole romani, vai onko puolikas?

Vierailija
58/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikki lampela, paitsi menetti oikeudet kun tuomittiin pahoinpitelystä

Vierailija
59/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sitten inhosin yleistystä romanien suhteen! Että muka heissä on varkaita tai muita huijareita, ja ajattelin, että useimpia heistä ilman syytään haukutaan.

Tutustuin työssäni romaninaiseen, joka kertoi aivan samaa asiaa. Aivan hän liikuttui kun kertoi, kuinka oli ollut eri medioissakin aikoinaan kertomassa, kuinka romaneita aina aiheetta epäillään epärehellisyydestä. Että hän nimenomaan on ottanut itse tehtäväkseen puhdistaa romanien maineen. Ajattelin, että onpa hienolla asialla!

Ja niin hän puhalsi meiltä töistä lopulta monta, monta sataa euroa. Siis varasti oveluudella. Käytti hyväkseen tätä tarinaansa ja luottamustamme törkeällä tavalla. Eikä ollut totta puheet mediassa esiintymisestäkään millään tavalla, ei ollut tämä rouva ollut niissä asialla ollenkaan. Kunhan valehteli.

Valkolaisena ihmettelen edelleen suuresti ja totean, että joillekin ei näköjään edes oma heimo ole pyhää. Terveisiä vaan tälle rouvalle, pilasit romanien maineen meiltä luottavaisilta kertaheitolla. Ja minäkin kun olin teidän puolellanne ja ajattelin, ettei voi ihmisiä yleistää. Ei varsinkaan pienten lasten äidin kohdalla.

Ai niin, perintää tehdessä saimme tietää, että rouva perheineen on ammattihuijareita, jonka päätyötä ovat siis huijaukset, varkaudet ja kiristys. Oikein ihana perheenäiti, ei voi kuin ihailla! Ihana varmaan hankkia käytännössä kaikki perheen ja lasten tavarat, vaatteet ja omaisuus ihan vaan varastamalla, vuosikymmenestä toiseen.

Poikkeuksia takuulla on paljon ja paljon hyviä romaneita, rehellisiä ja työtä tekeviä sekä muita ihmisiä, siis myös valkolaisia, arvostavia. Ihan varmasti heitä on, siihen luotan siltikin edelleen. Enkä millään halua yleistää.

Vierailija
60/69 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kettumainen ketju. Tässähän puhutaan nimenomaan Suomen romaneista? Mä en ole uskonut siihen, että Suomessa olis rasismia Suomen romaneita kohtaan, mutta vähänpä oon tiennyt. Joskus oon hämmästellyt lasteni negatiivisia kommentteja romaneita kohtaan ja oon alkanut kertoon, millaista ylpeyttä tunnen, kun näen kaupungilla upeasti pukeutuneita romaneita, omissa kansallispuvuissaan. Ei ole Suomen romanit maassa istuvia kerjäläisiä, vaan suoraselkäisiä ja näyttäviä, kaupustelun toki osaavat.

Tiedän toki, että jotkut henkilöt pöllivät bensaa, jotkut varastelevat kaupoista. Ne on kuitenkin muutamia yksilöitä, jotka jäävät vaan helpommin mieleen kuin tuulipukukansa vastaavista rikkeistä. Toki sille polttonesteen vienninedistämiselle kyllä naurahdin itsekin, myönnetään.

Vähänpä sitten tiedät todellisuudesta muutenkaan.

On totta, että vaikka pienikin osa vähemmistöstä toimisi väärin, leimautuminen sen perusteella tapahtuu helposti. Se osa, joka käyttäytyy hyvin, ei niin jää mieleen, koska sehän on normaali oletuskin.

Romaneilla ei muuten ole kansallispukua, vaan kansanpuku. Voit googlettaa näiden eron. Joka tapauksessa olen itse sitä mieltä, että vaikka romanivaatetus liittyy vahvasti romani-identiteettiin ollen tosi näyttävä, liittyy siihen myös hyvin paljon ongelmia esimerkiksi työllisyyden näkökulmasta. Eli ei yksioikoisesti pelkästään hyvä asia tämä vaatetus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme