Missä ammateissa romanimiehet toimivat?
En ole elämäni aikana törmännyt romanimiehiin muuta kuin hevos- ja ravipiireissä, musiikin parissa, autokaupassa ja.. missä muussa? Mitä te romanimiehet teette työksenne?
Kommentit (69)
Varainhallinta- ja uudelleensijoittelutehtävissä.
Omista tutuistani kaksi on muusikkoa ja oikeasti elävät sillä. Yksi kokki ja yksi taksikuski. Ja bussikuskeina niitä näkyy. Mutta esim.taksikuski näyttää etelä-eurooppalaiselta, eikä yleensä kerro olevansa romani. Hän sanoo, että siitä tulee niin paljon aina hankaluuksia.
Joskus yksi smugu oli bussikuskina ja teki ihan hyvin työnsä siihen saakka kunnes viina vei voiton. Muuten en ole heitä työtä paiskimassa nähnyt, vaan vain hämäräjommissa.
Kaupassa palvelutiskillä, välillä kassalla. Kuorma-autokuskina. Diakonina. Ja tosiaan romumetallin ostajana.
Nimismiehen. Ammattinimike on kyllä pääosin jäänyt pois käytöstä, muuta eikö siihen vaadittu sekä poliisi-, että lakimieskoulutus?
Vierailija kirjoitti:
Noin kymmenen vuoden takaa.. Isä "Repa" (Manne oikealta nimeltään) ja hänen poikansa keräsivät romu-värimetallia (rst, alumiini, kupari etc...) salon seudulta.
On myös niitä harvinaisia kertoja, kun olen ko. ryhmän jäsenten nähnyt töitä tekevän.
Kerran kun työnantajani oli jossain asioilla, ja Repa tuli maksamaan kuormasta, niin hän löi mulle uvaan 500 markkaa käteen ja sillä selvä. Ei kuiteista ollut puhettakaan. Eikä näistä tuloista varmaan koskaan mitään verojakaan maksettu.
Mutta, onhan se hyvä, että eläkeläisetkin yrittävät, että pysytään Mersussa.
Keräsivätkö romumetalleja ihmisten pihoista ja varastoista? Vanhoja akkuja etsivät ilman lupaa ihmisten ulkorakennuksista!
Vierailija kirjoitti:
Pankissa ja lääkäreinä. Kovissa viroissa. Ovat proffessoreita jne.
Jopas murjaisit vitsin kun vain joka kymmenes osaa edes kirjoittaa oman nimensä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin kymmenen vuoden takaa.. Isä "Repa" (Manne oikealta nimeltään) ja hänen poikansa keräsivät romu-värimetallia (rst, alumiini, kupari etc...) salon seudulta.
On myös niitä harvinaisia kertoja, kun olen ko. ryhmän jäsenten nähnyt töitä tekevän.
Kerran kun työnantajani oli jossain asioilla, ja Repa tuli maksamaan kuormasta, niin hän löi mulle uvaan 500 markkaa käteen ja sillä selvä. Ei kuiteista ollut puhettakaan. Eikä näistä tuloista varmaan koskaan mitään verojakaan maksettu.
Mutta, onhan se hyvä, että eläkeläisetkin yrittävät, että pysytään Mersussa.
Keräsivätkö romumetalleja ihmisten pihoista ja varastoista? Vanhoja akkuja etsivät ilman lupaa ihmisten ulkorakennuksista!
Jokunen vuosi sitten eräästä kirkosta vietiin rännit(!) niin korkealta kuin vain ylettyi maasta käsin (yöllä huomiota herättämättä). Olivat kuparia tai jotain mistä maksettiin romumetallin kierrätyksessä. Mitähän lie käynyt :D
Vierailija kirjoitti:
Pankissa ja lääkäreinä. Kovissa viroissa. Ovat proffessoreita jne.
Saanko uelaisuudesa kysyä, että minkä alan professoreina oimii romaneia eniten? - Kun ei äkkiseltään iselleni tule ketään, ainakaan tunnettua romani- proffaa mieleeni. Mutta tieämätömyyeni ei tietenkään ole osoitus kuin omasa kapea-alaisuudestani.
Aika kettumainen ketju. Tässähän puhutaan nimenomaan Suomen romaneista? Mä en ole uskonut siihen, että Suomessa olis rasismia Suomen romaneita kohtaan, mutta vähänpä oon tiennyt. Joskus oon hämmästellyt lasteni negatiivisia kommentteja romaneita kohtaan ja oon alkanut kertoon, millaista ylpeyttä tunnen, kun näen kaupungilla upeasti pukeutuneita romaneita, omissa kansallispuvuissaan. Ei ole Suomen romanit maassa istuvia kerjäläisiä, vaan suoraselkäisiä ja näyttäviä, kaupustelun toki osaavat.
Tiedän toki, että jotkut henkilöt pöllivät bensaa, jotkut varastelevat kaupoista. Ne on kuitenkin muutamia yksilöitä, jotka jäävät vaan helpommin mieleen kuin tuulipukukansa vastaavista rikkeistä. Toki sille polttonesteen vienninedistämiselle kyllä naurahdin itsekin, myönnetään.
No ainakin vartijoina, kiinteistönhuollossa, rakennusmiehinä, taksikuskina, bussikuskina, kaupan alalla, varmaan vähän alalla kuin alalla? Eihän romanimiesten pukeutuminen kai estä oikeastaan minkään alan työsuoritusta. Sen tiedän, että romaninainen luokanopettajana on jokseenkin harvinainen, mutta on ainakin yksi luokanopettaja (kasvatustieteiden maisteri).
Vierailija kirjoitti:
Aika kettumainen ketju. Tässähän puhutaan nimenomaan Suomen romaneista? Mä en ole uskonut siihen, että Suomessa olis rasismia Suomen romaneita kohtaan, mutta vähänpä oon tiennyt. Joskus oon hämmästellyt lasteni negatiivisia kommentteja romaneita kohtaan ja oon alkanut kertoon, millaista ylpeyttä tunnen, kun näen kaupungilla upeasti pukeutuneita romaneita, omissa kansallispuvuissaan. Ei ole Suomen romanit maassa istuvia kerjäläisiä, vaan suoraselkäisiä ja näyttäviä, kaupustelun toki osaavat.
Tiedän toki, että jotkut henkilöt pöllivät bensaa, jotkut varastelevat kaupoista. Ne on kuitenkin muutamia yksilöitä, jotka jäävät vaan helpommin mieleen kuin tuulipukukansa vastaavista rikkeistä. Toki sille polttonesteen vienninedistämiselle kyllä naurahdin itsekin, myönnetään.
Mikä ketjusta tekee mielestäsi kettumaisen? Eikö asiaa saa kysyä, tahdotko vaientaa tietoa kysyvän?
Ap
Olen myyjä ja meillä töissä käy sellaisia vakkarim*stalaisia, jotka vaikuttavat lähtevän aamulla jonnekin. Siis ihan töihin.
Töissä taas yhden tavarantoimittajan lähetti oli romanimies. Lentokentällä oli Hesarin ständimyyjä romanimies.
Vanhustentaloissa oivina putsareina
Naapurini romanimies teki raskasta hommaa kerätessään romumetallia.
Kuormatkin teki käsipelillä kovassa pakkasesta tai sateesta huolimatta.
On muitakin kokemuksia romaneista, mutta kerrotaan tämä positiivinen.
Valkolaisen alaisuuteen ei kuulemma pidä mennä töihin.
Forumissa näin kerran m*nnen vartijana.