Miksi lapset ja nuoret Suomessa ovat niin epäsosiaalisia ja paikoin jopa epäystävällisiä? Kävin juuri Amsterdamissa ja...
Siellä lapset olivat ystävällisiä, hymyilivät paljon. Ratikassa kun en osannut käyttää lipuketta heti tuli muutama nuori auttamaan, ja huusivat vielä kuskillekin että odottaa kun ovet meinasivat mennä kiinni (siellä ei päässyt kuin yhdestä päästä junaa pois ja olin vastakkaisessa päässä).
Joka ikisessä ravintolassa jossa kävin, oli todella nuoria tarjoilijoita ja kaikki olivat superystävällisiä ja ns. bubbly englanniksi puhuttaessa. Vaikka tuttuni valitti ruuasta, ottivat sen hirveän positiivisesti vastaan. Suomessa varmaan 90% tapauksissa mulkaistaisiin ja sanottaisiin että "netistä voi laittaa palautetta" tms. jos ei ole jokin tosi tasokas paikka.
Mistä nämä erot johtuvat? Maksetaankohan heille enemmän? Kulttuuri?
Huomasin kyllä myös että siellä oli enemmän työvoimaa kaupoissa ja ravintoloissa. Esim. haarukat ja veitsetkin toi eri henkilö kuin ruuat.
Eniten jäi kyllä häiritsemään tuo ero nuorten ja lasten välillä. Tuntuu että Suomessa on todellakin muuttunut jokin nuorten käytöksessä viimeisen 10v aikana.
N39
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Ovat ottaneet aikuisista mallia. Täällä on vieläkin nähtävillä hyssyttely- ja mitä muutkin aattelee -kulttuuria. Suomessa on myös pitkään ollut maan tapana se, että aikuiset negaavat lapsia ja mm. vastailevat lasten kysymyksiin tahallaan väärin ihan itseään huvittaakseen. Aika nopeasti siinä lapsi oppii, ettei aikuisille kannata juuri jutella mitään, koska siitä jää itselle nolattu olo.
Yksi syy voi olla sekin, että täällä painotetaan liikaa sitä omaan ikäryhmään kuulumista ja oman ikäryhmän sisäisiä suhteita. On yllättävän tavallista aikuisillakin, että ei tulla luontevasti juttuun kuin vain omaan ikäluokkaan kuuluvien ihmisten kanssa ja ollaan todella tarkkoja siitä, ettei kaverustuta omaan ikään nähden "liian" nuorten/vanhojen ihmisten kanssa. Samaten jo mainittu erilliseen lastenpöytään istuttaminen sukujuhlissa yms. ei edistä sitä, että lapset oppisivat aikuisten keskustelutavoille tai yleensäkään suhtautumaan luontevasti eri-ikäisin ihmisiin.
Todellakin painotetaan liikaa omaan ikäryhmään kuulumista, se on ihan hullua.
Itse tykkäsin lapsena vierailla vanhusten luona.
Kuulin yhden Hollannissa asuneen suomalaisen sanovan, että hänelle oli joku hollantilainen sanonut: "suomalaiset ja hollantilaiset ovat aika samanlaisia, molemmat tylyjä".
Vierailija kirjoitti:
Kuulin yhden Hollannissa asuneen suomalaisen sanovan, että hänelle oli joku hollantilainen sanonut: "suomalaiset ja hollantilaiset ovat aika samanlaisia, molemmat tylyjä".
Ei kun se ehkä menikin näin: "suomalaiset ja hollantilaiset ovat aika samanlaisia, olemme tylyjä".
Vierailija kirjoitti:
Nuoret kyllä yleisesti ottaen mitä heitä olen tavannut ovat ihan fiksuja. Itse ollessani elämäntilanteessa joka ei itselle ollut mitenkään suotuisa kaikkein ilkeimmin minua kohtelivat aikuiset ihmiset. Nuoret olivat kohteliaita ja ystävällisiä.
Mulla sama kokemus
Mitä pahaa siinä on, että suomalaiset antavat muiden olla rauhassa? Tai siinä, että lapset opetetaan olemaan hiljaa julkisissa koska ei muita kiinnosta sitä höpötystä kuunnella? Eikä siinäkään ole mitään pahaa, että lapset lähtevät juhlista aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissanne pidätte juttelemaan tulevaa tuntematonta ystävällisenä? Minä pidän sellaista tunkeilevana.
Suurin osa on oikein ystävällisiä. Olen jutellut linja-autossa, Kelan toimiston odotushuoneessa, terveyskeskuksen odotushuoneessa, kaupan ovella jne täysin ventovieraiden ihmisten kanssa. Yhteistä heille on ikä eli kaikki ovat keski-ikäisiä tai vanhempia. Oma lapseni joka on alle 30 v nauroi pilkallisesti kun kerroin jutelleeni bussikuskin kanssa pitkän matkan, kuski halusi jutella. Piti sitä jotenkin nolona. Piti kyllä peiliin katsoa että miten olen kasvattanut lapseni. Muistan vain että juteltiin paljon, kuunneltiin puolin ja toisin, kuljetin lasta joka paikkaan mukanani. Siis on täytynyt oppia tuo asenne kavereiltaan. Kyseessä täytyy olla epävarmuus sosiaalisissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus yritän pihalla tervehtiä naapurin 15-16-vuotiasta poikaa. Ei poikaparka tiedä miten päin olisi kun yrittää katsoa mahdollisimman paljon minusta poispäin kävellessään.
Jonkinlainen perustava peruskäytöstapojen puute. Ei yksinkertaisesti tiedetä, miten toisten ihmisten kanssa toimitaan.
Ja suako pitäisi pitää ystävällisenä naapurina? Tunkeilevana, itseään parempana pitävänä kukkahattutätinä paremminkin. Anna ihmisten olla rauhassa.
Loisto esimerkki epäsosiaalisesta ja tylystä suomalaisesta.
Tervehtiminen on ihan normaalia käytöstä ja todellakin kuuluu tervehtiä takaisin jos joku tervehtii. Moukkamaista käytöstä muuten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on tasaisesti myös aikuiset ihmiset epäystävällisiä. Odotahan vaan mitä kommentteja tähänkin ketjuun alkaa tippua.
Tämäpä tämä. Esim. erään kaupan kassalla joku keski-ikäinen ukko kommentoi rouvalleen, että vauvanvaununi voisi potkia pois edestä. Olin väistänyt vaunuilla vammaista, joka pakkasi ostoksiaan hitaasti.
Missään muualla tuskin tällaista.
Suomessa näkee paljon narsistisia lapsia.Ei osata käyttäytyä julkisissa kulkuvälineissä.Lisäksi suomalaislapset ovat lapsellisia ja itsekeskeisiä.Keski-ja eteläeuroopassa lapset kypsemmän oloisia ja paremmin käyttäytyvät.Meillä kun lapsia ei saa torua eikä kieltää.
Ovat saaneet huonon esimerkin vanhemmiltaan ja muilta aikuisilta. Lisäksi Suomessa vieraille juttelemiseen saati sitten pyytämättä avun tarjoamiseen suhtaudutaan ignooraten tai jopa aggressiivisesti, niin aika äkkiä tyrehtyy auttamishalut.