Tyhmä kysymys: Saako spermanluovuttajalle toivoa ominaisuuksia?
Olemme naispari ja haluaisimme lapsen spermanluovuttahan avulla. Onko luovuttajalle mahdollista toivoa esim. Hiusten tai silmien väriä tai sitä onko urheilullinen, älykkö, Luova tai muita luonteenpiirteitä?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Mun vaihtaritytölle olisi maksettu yli 100 000 dollaria munasoluista. Piirteiltään skandinaaviset yliopisto-opiskelijat ilmeisesti haluttuja.
Todella paljon. Yksi pariskunta olisi halunnut minut sijaissynnyttäjäksi, olisin saanut 20 000 €. Vielä keskenään keskustelivat, että ei tarjota liikaa, nainen voi alkaa kiristämään.
Olisin voinut asua heillä sen aikaa, kun odotan lasta. En ihan innostunut ajatuksesta.
Mies oli lyhyt, tyyliin 155 cm pitkä, siksi olisi halunnut isohkon naisen sijaissynnyttäksi. Luulivat kokoajan, että olen Puolasta.
Vierailija kirjoitti:
Saako luovuttaja esittää rajotteita kenelle siittiöitä saa antaa?
Saa. Siellä on esim. kriteereinä että potentiaalinen synnyttäjä on koulutettu, hänellä ei ole perinnöllisiä sairauksia, ei ole rikosrekisteriä jne.
Kun selaat niitä vaikka ketjussa mainitun klinikan sivustolla niin siellä lukee kenelle yritys on saanut luvan myydä niitä siittiöitä ja kelle ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa. Siellä on esim. kriteereinä että potentiaalinen synnyttäjä on koulutettu, hänellä ei ole perinnöllisiä sairauksia, ei ole rikosrekisteriä jne.
Kun selaat niitä vaikka ketjussa mainitun klinikan sivustolla niin siellä lukee kenelle yritys on saanut luvan myydä niitä siittiöitä ja kelle ei.
Hienoa. Kiitos ja kumarrus.
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin olen miettinyt ihan munasolujen lahjoittamiseen liittyen. En haluaisi lahjoittaa esim. itsenäiselle naiselle, jolla on todettu mt-ongelmia, vaikka itsetuhoisuutta ja aggressiivisiutta. Tai rikollisille, en esim. Hetero- tai lesboparille, joista toinen on tuomittu. Parkkisakot nyt vielä menis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vaihtaritytölle olisi maksettu yli 100 000 dollaria munasoluista. Piirteiltään skandinaaviset yliopisto-opiskelijat ilmeisesti haluttuja.
Todella paljon. Yksi pariskunta olisi halunnut minut sijaissynnyttäjäksi, olisin saanut 20 000 €. Vielä keskenään keskustelivat, että ei tarjota liikaa, nainen voi alkaa kiristämään.
Olisin voinut asua heillä sen aikaa, kun odotan lasta. En ihan innostunut ajatuksesta.
Mies oli lyhyt, tyyliin 155 cm pitkä, siksi olisi halunnut isohkon naisen sijaissynnyttäksi. Luulivat kokoajan, että olen Puolasta.
Wtf? Juuri tuo on yksi asia, jota en ymmärrä sijaissynnyttäjien käytössä. Kuinka kuka tahansa tuntematon voi kelvata kohdunvuokraajaksi. Sinäkinhän olisit voinut olla vaikka mikä huumeriippuvainen tai vähintään epäterve synnyttäjäksi kun eivät edes tienneet mistä olet kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies oli lyhyt, tyyliin 155 cm pitkä, siksi olisi halunnut isohkon naisen sijaissynnyttäksi. Luulivat kokoajan, että olen Puolasta.Wtf? Juuri tuo on yksi asia, jota en ymmärrä sijaissynnyttäjien käytössä. Kuinka kuka tahansa tuntematon voi kelvata kohdunvuokraajaksi. Sinäkinhän olisit voinut olla vaikka mikä huumeriippuvainen tai vähintään epäterve synnyttäjäksi kun eivät edes tienneet mistä olet kotoisin.
Juuri näin. Kukaan järkevä mies ei oikeasti halua että hänen lihaa ja vertansa asuu jossain Jakomäen nistiyksiössä äidin piikittäessä subua suoneen ja kuunnellessa jotain tappelun ääniä koko lapsuutensa.
On ihan oikein että synnyttäjällekin on kriteereitä siinä missä siittiönluovuttajalle.
Tunsin yhden suomalaismiehen, joka oli luovuttaja, n20v sitten. En tiedä oliko silloin mitä kriteerejä. Vaaleatukkainen, ilmeisesti terve. Mutta lyhyt änkyrä, naama oli todella ruma ja rasittava luonne.
Jos ajattelee että biologisetkin sisarukset voi olla aivan erilaisia, ehkä geenien osuus ei ole niin suuri. Vaan että vanhemmat on tasapainoisia ja että kodissa on rakkautta. Myös sosiaalisilla kuvioilla, turvaverkoilla on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies oli lyhyt, tyyliin 155 cm pitkä, siksi olisi halunnut isohkon naisen sijaissynnyttäksi. Luulivat kokoajan, että olen Puolasta.Wtf? Juuri tuo on yksi asia, jota en ymmärrä sijaissynnyttäjien käytössä. Kuinka kuka tahansa tuntematon voi kelvata kohdunvuokraajaksi. Sinäkinhän olisit voinut olla vaikka mikä huumeriippuvainen tai vähintään epäterve synnyttäjäksi kun eivät edes tienneet mistä olet kotoisin.
Mies tuli juttelemaan jossain baarissa (olin alaikäisenä siellä), hän oli todella ystävällinen. Muutaman kerran näimme ja hän vei minut aina jonnekin baariin istumaan ja ajelutti hienolla autolla. Halusi kuulemma olla ystäväni. (?)
Kolmannella tapaamiskerralla hän esitteli tyttöystävänsä. Hiukan hämmästyin, kun mies niin kovasti oli ystävällinen. Siellä sitten paljastivat, mitä olivat suunnitelleet minun varalleni.
Olivat oikein mukava pariskunta. Luultavasti olisin auttanut heitä, jos olisin ollut rahaton.
Kaikenlaisia ehdotuksia sitä kuulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kukaan järkevä mies ei oikeasti halua että hänen lihaa ja vertansa asuu jossain Jakomäen nistiyksiössä äidin piikittäessä subua suoneen ja kuunnellessa jotain tappelun ääniä koko lapsuutensa.
On ihan oikein että synnyttäjällekin on kriteereitä siinä missä siittiönluovuttajalle.
Tapasin tämän miehen ja pariskunnan 3-4 kertaa. He olisivat halunneet minut sijaissynnyttäjäksi lapselleen. Olisin asunut heidän kodissaan ja saanut rahaa. Olisivat myös voineet maksaa opiskeluja yms.
Luulen, että summa oli noin pieni, koska eivät halunneet minun tekevän sitä pelkästään rahasta, vaan auttaakseni heitä.
Jotkut naiset rakastavat olla raskaana. Oikein sädehtivät odotusta. Mutta sitten eivät osaa olla huolehtivaisia lapselle. Sellaiselle naiselle sijaissynnyttäjän tehtävä sopisi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut naiset rakastavat olla raskaana. Oikein sädehtivät odotusta. Mutta sitten eivät osaa olla huolehtivaisia lapselle. Sellaiselle naiselle sijaissynnyttäjän tehtävä sopisi hyvin.
Mä olin yksi niitä sädehtiviä naisia ensimmäiset kaksi raskautta. Raskaudet vaikeutuvat mitä useammin on ollut raskaana niin munkin kohdalla: kolmas oli tukala, neljäs yhtä piinaa vaikka olen terve ja hyväkuntoinen alle 30 v silloin. Ei kukaan jaksa olla koko elämäänsä raskaana ellei saa siitä vaivasta omaa lasta tai sitten ole rahapulaa ja näin se olisikin hyväksikäyttöä mielestäni. Jollekin lapsettomalle tuttavapariskunnalle voisin toimia sijaissynnyttäjänä jos olisi 100-varmaa, että raskaus sujuisi hyvin. Valitettavasti raskaus on myös aika riskialtis ja synnytys jopa vaarallinen, joten en alkaisi riskeeraamaan. Omat lapset olivat sen arvoisia, ei mikään muu.
Kuinka paljon luovuttajat voi tienata? Voinko minä naisena mennä luovuttamaan jotain värkistäni, jos siitä saa paljon rahaa?
Mun tytär Ruotsissa valitsi vaimonsa kanssa mm hiusten ja silmien värit yms just niin että muistuttaisi ehkä mahdollisesti sitä ei-biologista. Lisäksi niille varattiin luovuttajalta ensi-sija toiseen lapseen. Nyt niillä on tyttö ja poika joilla on samat biologiset vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon luovuttajat voi tienata? Voinko minä naisena mennä luovuttamaan jotain värkistäni, jos siitä saa paljon rahaa?
Kai siitä muutaman tonnin saa. Tosin joku ikä- ja terveyskriteeri siihen on, huonoja soluja ei haluta. Lisäksi sinun pitää olla toimeentuleva koska köyhän munasolujen ottaminen on jollainlailla epäeettistä (vaikka köyhä voisi ajatella, että ratkaisu ongelmiin). Ja munasolujen lahjoitus on tietenkin paljon tuskaisempaa kuin sperman luovutus. Spermasta maksetaankin sen vuoksi vähemmän, vähän aikaa ilman yhdyntää ja masturbointi mukiin. Munasolujen lahjoitus vaatii vissiin hormonihoitoja (jotta ne kypsyy sopivasti?) ja luovutus sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tuli juttelemaan jossain baarissa (olin alaikäisenä siellä), hän oli todella ystävällinen. Muutaman kerran näimme ja hän vei minut aina jonnekin baariin istumaan ja ajelutti hienolla autolla. Halusi kuulemma olla ystäväni. (?)
Kolmannella tapaamiskerralla hän esitteli tyttöystävänsä. Hiukan hämmästyin, kun mies niin kovasti oli ystävällinen. Siellä sitten paljastivat, mitä olivat suunnitelleet minun varalleni.
Olivat oikein mukava pariskunta. Luultavasti olisin auttanut heitä, jos olisin ollut rahaton.
Kaikenlaisia ehdotuksia sitä kuulee.
Siis pokasi alaikäisen BAARISTA synnyttämään heille lasta? Varmaan juuri heitä, joille ei adoptoitaisi ja syystä.
Suomessa ei saa. Amerikasta tai muualta ulkomailta voi saada tilattua, mutta se pitää toimittaa lääkäriklinikalle, kotiin ei saa. Moni klinikka kokee siihen liittyvän byrokratian liian vaivalloiseksi, eikä suostu.
Pietarissa on suomalsinen AvaPeter-lapsettomuuskilinikka. Se toimii Tsmpereen klinikan välityksellä. Sieltäkään ei varmaan voi toivoa ominaisuuksia, mutta saa enemmän tietoa luovuttajasta kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siitä muutaman tonnin saa. Tosin joku ikä- ja terveyskriteeri siihen on, huonoja soluja ei haluta. Lisäksi sinun pitää olla toimeentuleva koska köyhän munasolujen ottaminen on jollainlailla epäeettistä (vaikka köyhä voisi ajatella, että ratkaisu ongelmiin). Ja munasolujen lahjoitus on tietenkin paljon tuskaisempaa kuin sperman luovutus. Spermasta maksetaankin sen vuoksi vähemmän, vähän aikaa ilman yhdyntää ja masturbointi mukiin. Munasolujen lahjoitus vaatii vissiin hormonihoitoja (jotta ne kypsyy sopivasti?) ja luovutus sattuu.
Oli nyt pakko tarkistaa, mehiläisen sivuilla sanotaan näin: "Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa hedelmöityshoidoista säädetään luovuttajien korvauksista. Luovuttajalle voidaan korvata luovutuksesta aiheutuneet kustannukset ja ansionmenetys enintään todellisen suuruisina. Munasolujen luovuttajalle voidaan lisäksi korvata muuna haittana luovutuksen aiheuttamasta henkisestä ja ruumiillisesta rasituksesta, epämukavuudesta sekä jokapäiväisten toimintojen rajoittumisesta enintään 250 euroa luovutuskertaa kohden." Olipa edullista, pitää todella olla auttamishaluinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ei ole mitään katalogia josta selata sisustukseen sopivia luovuttajia.
Onhan. Useimmilla yksityisillä klinikoilla nimenomaan on katalogi, ihan jo siksi koska esim. tummaihoiset haluavat yleensä tummaihoisen luovuttajan jne.
Lisäominaisuuksia saa maksamalla, tietyillä ominaisuuksilla kuten pituus on niin kova kysyntä että kukkaroon tulee iso lovi.
Aika moni puhuu nyt ihan palturia. Suomessa ei voi valita klinikan kautta luovuttajalle kuin silmien ja hiusten värin, etnisen taustan ja pituuden. Nämä kommentit älykkyydestä jne. eivät ole valittavissa, jos Suomessa on hoidossa. Tanskassa on mahdollista nähdä luovuttajasta enemmän tietoa. Jossain USA:ssa on näitä mensapankkejakin olen kuullut.
Tää on ihan supertörkeää, mutta eikö naisparin olisi tosi helppo keinohedelmöittää ihan kotikonstein Muumi-mukin avulla? Omassa tuttavapiirissä on paljon komeita, älykkäitä ja mukavia miehiä, joilla ei ole perinnöllisiä sairauksia ilmennyt ja jotenkin tulee mieleen, että jos itse olisin tuossa tilanteessa niin saattaisin pyytää heiltä apua. Seksiä ei siis tarvitsisi heidän kanssaan harrastaa, pyytää vain spermaa mukiin. Siltäkin osin se olisi kätevää, että lapselle löytyisi enemmän/helpommin luovuttajia jos joskus johonkin sellaiseen sairastuu. Toki mies olisi jonkin verran hullu jos tuohon suostuu, että kaikki ei sellaisia ominaisuuksia lapselleen halua. Itse kelpuuttaisin sellaisen rohkean ja hyväntahtoisen miehen geenit.