Miten ihmeessä jotkut jaksaa (ja ehtii) harrastaa liikuntaa useamman tunnin päivässä joka arkipäivä?
Normaalista poikkeava viikko itsellä ja tämä ei kyllä jatkossa onnistu mitenkään. En vaan jaksa. Herätys 6:45, töihinlähtö 7:40, kotona noin 17:50-18:00. Pikainen voileipä ja jogurtti, vaatteiden vaihto ja harrastukseen (25min ajomatkaa/suunta). Takaisin kotona 21-21:30. Teinien ja miehen kanssa kuulumisten vaihtaminen. Pahimmat kotihommat jossain välissä (pyykit pyörimään, narulle, tarkistus onko jääkaapissa/pakastimessa jotain muulle perheelle lämmitettäväksi. Ja pesun kautta nukkumaan, sängyssä hetki lukemista ja nettisurffailua. Sama 4pv putkeen ja sitten viikonloppuna kaikki muu kotihomma. Unta tarvitsen 7-8h/ yö ja sitä en ole koskaan pystynyt pidemmäksi ajaksi nipistämään; en vaan voi hyvin.
En käsitä miten osa jaksaa herätä klo5, lähteä salille tai lenkille ja sitten vasta töihin. Tai joka ilta jotain urheilua 1-2h/pv + siirtymiset + vaatteidenvaihdot. Plus siihen päälle vielä perhe-elämää ja/tai opiskelua
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Ap kommentoi: 3/4 tän viikon harastuksesta on liikunnallista, 1 muuta muttei paikallaan istumista sekään.
Pointti oli että 3 liikuntailtaa putkeen ja a) tuntuu että vuorokaudessa ei ehdi mitään/ kaipaan ”vain olemista”, lepoa ja kotipuuhailulle rauhaa
b) oma harrastus on aika yksipuolista liikuntaa ja sen lisäksi pitäisi ehtiä tehdä kehonhuoltoa (vähintään 1krt/vko) ja monipuolisempaa lihaskuntotreeniä kaikille lihaksille (3krt/vko). Ja noita kaikkia en koe saavani mahtumaan viikkooni millään ilman että joko luovun pitkäaikaisesta harrastuksesta tutussa porukassa kokonaan ja/tai väsyn entisestään tai perheelle jäävä aika kärsiiHatunnosto heille, jotka pystyy, mä en vaan pysty.
(ja jo nyt kommentoin että työpaikanvaihto tai asuinpaikan vaihto ei ole realistista enkä laittaisi muun perheen elämää uusiksi sitä sen takia että minä saisin enemmän liikuntaa)
Toisilla elä,ä on sellaista, että aikaa jää. Näin ne nallekarkit jaetaan.
Mutta miksi koet, että tietyt määrät liikuntaa viikossa on pakollisia?
Ulkoilmaihminen kirjoitti:
Helposti. Herään seitsemältä ja menen kävellen töihin yhdeksäksi. Lähen töistä viideltä ollen kotona puoli kuusi. Olen siis kävellyt jo tunnin. Sen jälkeen teen tunnin lenkin ja tulen kaupan kautta kotiin. Aktiivista liikuntaa kertyy reilu pari tuntia ja päivässä lähes 20.000 askelta, kun ottaa huomioon muun käyskentelyn.
Vielä jää muutama tunti aikaa kotitöihin ja rentoutumiseen ennen klo. 23:a. Tosin ei ole lapsia eikä muitakaan velvollisuuksia.
Eli sun liikunta on pelkkää kävelyä? Ei kyllä kuullosta kovinkaan tehokkaalta.
Vierailija kirjoitti:
Ap kommentoi: 3/4 tän viikon harastuksesta on liikunnallista, 1 muuta muttei paikallaan istumista sekään.
Pointti oli että 3 liikuntailtaa putkeen ja a) tuntuu että vuorokaudessa ei ehdi mitään/ kaipaan ”vain olemista”, lepoa ja kotipuuhailulle rauhaa
b) oma harrastus on aika yksipuolista liikuntaa ja sen lisäksi pitäisi ehtiä tehdä kehonhuoltoa (vähintään 1krt/vko) ja monipuolisempaa lihaskuntotreeniä kaikille lihaksille (3krt/vko). Ja noita kaikkia en koe saavani mahtumaan viikkooni millään ilman että joko luovun pitkäaikaisesta harrastuksesta tutussa porukassa kokonaan ja/tai väsyn entisestään tai perheelle jäävä aika kärsiiHatunnosto heille, jotka pystyy, mä en vaan pysty.
(ja jo nyt kommentoin että työpaikanvaihto tai asuinpaikan vaihto ei ole realistista enkä laittaisi muun perheen elämää uusiksi sitä sen takia että minä saisin enemmän liikuntaa)
Eli olet valinnut nykyisen elämäsi (pitkät työmatkat ja harrastuksen joka on kaukana). Nyt sitten täällä ihmettelet miten joku muu on valinnut toisin ja ehtii tehdä muutakin kuin istua autossa. Itse elän pikkulapsiperheessä ja treenaan 5-6 kertaa viikossa + 7- 8 tuntia pyöräilyä sulaan aikaan. Juoksen, joten mitään siirtymäaikoja ei ole. Työmatka on alle 10 km, joten pyöräilen sen (ja joskus myös juoksen). Salilla käyn mahdollisimman lähellä. Tottakai hyödynnän myös kaikki lapsen menot (harrastuksen, kaverisynttärit ym. omiin treeneihin). Näin sitä ehtii, kun valinnat on tehty niin, että se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
... tarkistus onko jääkaapissa/pakastimessa jotain muulle perheelle lämmitettäväksi
Onko miehesi ja lapsesi oikeasti noin kädettömiä? Eivät kykene tekemään ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Herään seitsemältä ja menen kävellen töihin yhdeksäksi. Lähen töistä viideltä ollen kotona puoli kuusi. Olen siis kävellyt jo tunnin. Sen jälkeen teen tunnin lenkin ja tulen kaupan kautta kotiin. Aktiivista liikuntaa kertyy reilu pari tuntia ja päivässä lähes 20.000 askelta, kun ottaa huomioon muun käyskentelyn.
Vielä jää muutama tunti aikaa kotitöihin ja rentoutumiseen ennen klo. 23:a. Tosin ei ole lapsia eikä muitakaan velvollisuuksia.
Tehokkaalta mihin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä kieltä on "kuullosta"? Opettele kirjoittamaan.
On ihmisiä, joille työ ja liikunta ovat kaikki. Mihinkään muuhun ei ole aikaa, ei edes parisuhteeseen saatika perheeseen. Säälittäviä tapauksia.
Miksi sitä pitäisi harrastaa useita tunteja päivässä ellet haaveile urheilijan urasta? Suositus viikossa on 1,5 tuntia kovalla sykkeellä tai 3 tuntia aerobisella alueella niin, että tulee kuitenkin selkeä hiki.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä pitäisi harrastaa useita tunteja päivässä ellet haaveile urheilijan urasta? Suositus viikossa on 1,5 tuntia kovalla sykkeellä tai 3 tuntia aerobisella alueella niin, että tulee kuitenkin selkeä hiki.
Niin, kestävyyden ylläpitämiseen tuon verran+ tuon tason sykkeisiin ensin kunnon lämmittely ja päälle rauhoittuminen. Ei kai missään lajissa hypätä suoraan kovaan sykkeeseen ja sieltä samantien poiskaan? Siihen päälle lihaskunto (kaikki lihasryhmät) ja kehonhuolto lämmittelyineen niin kyllä sitä aikaa menee
Urheilijat ja kovasti liikkujat ovat niitä laiskimpia. Kaikki energia keskitetään vain liikuntaan, muu saa olla. Eli priorisointikysymys. Jätä sinäkin lapset huostaan, tai eroa ja jätä toiselle osapuolelle ja keskity liikuntaan. Tai jätä duunit ja ala liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Ei aikaa riitä kaikkeen. Joku priorisoi siihen liikuntaan, joku johonkin muuhun. Monta tuntia liikuntaa per päivä on enemmänkin mahdollista niille, joille se on jonkin sortin ammatti tai jotka voivat hoitaa siitä ison osan hyötyliikuntana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kestävyyden ylläpitämiseen tuon verran+ tuon tason sykkeisiin ensin kunnon lämmittely ja päälle rauhoittuminen. Ei kai missään lajissa hypätä suoraan kovaan sykkeeseen ja sieltä samantien poiskaan? Siihen päälle lihaskunto (kaikki lihasryhmät) ja kehonhuolto lämmittelyineen niin kyllä sitä aikaa menee
Höpö höpö. Lihashuolto on sitä matalasykkeistä aerobista liikuntaa ja lämmittelytkin on laskettu noihin aikoihin mukaan, jos kokee sellaista tarvitsevan. Helposti tulee liikuntaa tuplasti suosituksia enemmän ja siltikään aikaa ei mene päivässä kuin 30-45 min. Oleellista tietenkin on, ettei tarvitse matkustaa tuntia harrastuspaikkaan, vaan esimerkiksi lenkille voi lähteä suoraan kotiovelta.
Minä olen opiskelija. Herään aamuisin kello 05:00 ja käyn aamuisin juoksulenkillä. Jokatoinen päivä käyn noin 20 km kävelylenkillä, ehdin hyvin, koska kävelen tehokkaasti. Kotona teen lihastreeniä joka päivä, esim nyt tavoitteena 100 x vatsalihasliikettä päivässä. Keksin aina hyötyliikunta.
Kuinka kauan menee 20km kävelyyn?
Aamulla sen verran aikaisen työihin että kotiin voi lähteä jo kolmen jälkeen. Kotona silloin neljältä, ruoka itselle ja lapsille sekä keittiön siivous. Lenkille ehtii lähteä viimeistään kuudelta. Kun lähtee liikkumaan suoraan kotoa, ei 1-2h ole mitenkään mahdoton aika. Kotona aina ennen kahdeksaa ja sitten ehtii vielä vaikka käydä kaupassa ja katsella tv:tä tai muuta rentoutumista puolison ja lasten kanssa.
Pidemmät lenkit sitten ajoitetaan viikonloppuun jolloin ehtii sitten myös siivota ja tehdä pihahommia.
Tällä rytmillä juoksen ja pyöräilen 3-5krt viikossa vähän muista kiireistä riippuen. Liikuntatunteja tulee yleensä 7-10h/vko.
Lapset meillä toki jo niin isoja että ovat illat aika lailla omissa menoissaan joten aikaa harrastaa on enemmän. Osa lenkeistä myös puolison kanssa joten tulee samalla yhteistä aikaa.
en laske liikunnaksi mitään mikä liittyy normaaliin arkipäivään, koska ei se rasita edes.
Ajan kaikki matkat fillarilla, 8h duuni , 10min töihin, käyn kuntosalilla jonne matkaa 500m reilu tunnin 5 krt per viikko ,ihan hyvin aika riittää.
Eiköhän ne ole perheettömiä ihmisiä jotka harrastavat liikuntaa useita tunteja päivässä. Sitä paitsi ihmiset liioittelevat usein liikuntaharrastuksiinsa käytetyn ajan.
Ehtii jos haluaa. Alex Stubb ehti ministerinä mutta palstamamma ei ”ehdi”
Mulla on vuorotyö, mutta siis saman verrna töitähän mulla on ;) Ehtii ihan hyvin, ja ehtii tehdä paljon muutakin.
Mikä meteli täällä syntyisi jos mies olisi harrastuksissa joka ilta kolme tuntia. Mut joo varmaan tää oli tarkoitettu provoamaan