Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.

Vierailija
09.10.2019 |

Saan työttömänä ansiosidonnaista enemmän kuin matalapalkka-alan duunari saa töistä ylitöineen kuukaudessa.
Miten tämä voi olla mahdollista ja onko se edes oikein?
Mielestäni se ei ole oikein, mutta en kyllä haluaisi luopua ansiosidonnaisestakaan.

Eli miten Suomen palkkataso saataisi nousuun?
Eihän tuossa ole mitään järkeä tehdä töitä noin halvalla, edes muualta tulleena näin kalliissa maassa!!!

Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.

Vaihtoehdot

Kommentit (423)

Vierailija
41/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11,20e

Mulla sama ja tämä on siis paras tuntipalkka mitä olen koskaan saanut.

Vierailija
42/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 11, 05, on sentään kokopäivätyö. Tyttö on puutarhuri ja palkka vielä pienempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen amk:sta valmistunut ja teen 10,30 euroa tunnissa. Työllistyminen oli vaikeaa, niin piti ottaa mikä vain duuni. On kyllä siis koulutusta vastaava. Toiveissa on, että kerään tässä paikassa kokemusta, ja pääsen sitten paremmin palkattuun. En ole ainoa. Mutta suhteilla töihin päässeet ryhmäkaverit tienaavat lähes tuplasti.

Ai niin, mainostettiin kyllä, että täältä kun valmistuu, tienaa hyvin. Menin suoraan lukiosta. Haaveet oli muualla, mutta piti saada leipää pöytään. Arvatkaa harmittaako nyt, etten seurannut niitä unelmiani? Lopputulos olisi varmaan ollut ihan sama, mutta saisin sentään tehdä asioita, joista tykkään.

Vierailija
44/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

8€ ollut itselläni kuntosalilla ilman varsinaista työehtosopimusta, riistopalkka ei voi muuta sanoa. Enää en menis.

Vierailija
45/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 7,5 € tuntipalkallinen ilmoittautuu...

Suomessa?!

Mikä ala ja mikä työ?

Missä päin noin matalat palkat?

Oletko opiskelija ja riistettävä?

Kaupan ala, kassalla. Helsinki. En ole opiskelija, mutta nuori kyllä. Kokopäivätyö. Lisät toki tuovat lisää rahaa, mutta ei sillä silti leveästi elä. Kokemuksen kautta palkka nousee kyllä, mutta onhan tämä nyt ihan älytöntä.

https://www.stat.fi/til/pra/2016/pra_2016_2017-09-21_tie_001_fi.html

Vierailija
46/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini teki yli 40v työuransa kaupan kassana/lihatiskityöntekijänä/hedelmäosastosta vastaavana hiukan yli 10e tuntipalkalla. Jäi eläkkeelle muutama vuosi sitten, eläke huimat 1100e/kk.

Eli kyllä todellakin on. Mistä keksit ettei olisi?

Lisään vielä, että hän teki koko ajan normaalia 40 tunnin työviikkoa, myös iltoja ja viikonloppuja - ei siis ollut osa-aikainen kuten tuloista voisi luulla.

Vierailija
47/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan aloittaja ihan tosissaan siinä, kun väittää ettei tiennyt että noin pieniä palkkoja maksetaan?

Vierailija
48/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein duunia jossa tuntipalkka oli 9,28 euroa. Varmaan löytyy pienemmälläkin liksalla hommia, tosin onko niiden tekemisessä muuta järkeä kuin hyvän mielen saaminen, siitä voidaan debatoida.

Milloin olet saanut tuota palkkaa? Nyt ihan lähivuosina?

Vierailija
49/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuminen KALLISTA, sähkö KALLISTA, ruoka MELKO KALLISTA.

Eihän tuollaisilla "palkoilla" ole mitään ostovoimaa, eikä tuollaisista "palkoista" kerry mitään verohyötyä.

Mikä hitto tätä maata oikein vaivaa?

Laskelmieni mukaan noin 15e tuntipalkka vähintään 6h viidesti päivässä kannattaisi taloudellisesti että saa elettyä yhteiskunnassa hyvinvoivasti. Ei sekään silti kannata siten että säästöön jäisi, mutta noin.

Vierailija
50/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein duunia jossa tuntipalkka oli 9,28 euroa. Varmaan löytyy pienemmälläkin liksalla hommia, tosin onko niiden tekemisessä muuta järkeä kuin hyvän mielen saaminen, siitä voidaan debatoida.

Milloin olet saanut tuota palkkaa? Nyt ihan lähivuosina?

Viime vuonna. Nyt "hieman" parempi palkka.

Vierailija
51/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskahan tämä asia saataisiin Suomessa korjattua? Itsellä tuntipalkka 11 eur ja rapiat päälle. Myyjän työtä ja ihan riittävän viheliäistä. Turha sanoa, että en viitsi liikoja tsemppailla tai puristaa työnantajalle. Vedän niin löysästi kuin vain voin, koska motivaatio on tasan nollassa ellei jopa miinuksen puolella.

Pitäisikö tässä tuntea itsensä hyväosaiseksi, kun joku parka työskentelee alle 10 eur tuntipalkalla? No enpä tunne.

Opiskelijat ja lyhytaikaiset kokemattomat ja kouluttamattomat sijaiset erikseen, mutta vakityössä käyvälle tälläinen palkkataso on vain ja ainoastaan NAURETTAVA. Meidän tulisi kaikkien saada automaattisesti jotain kansalaispalkkaa tms. lisää valtiolta, jotta tulisimme toimeen. Itse en pärjäisi ellei puoliso tienaisi huomattavasti paremmin ja vastaisi suurimmasta osasta elinkustannuksiamme.

Luuletko että työnantajasi maksaisi tuota nykyistä palkkaa, jos kaikki saisi kansalaispalkkaa tai perustuloa?

Eiköhän ne ahneet perkeleet vain laskisi palkan siitäkin puoleen...

Vierailija
52/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain v2004 jotain 6e tuntipalkka. Mutta sillähän ei ole mitään tekemistä tämän päivän palkkojen kanssa. Vanhoista palkoista tässä tuskin puhutaan? Eli te ketkä palkkoja mainitsette niin mainitkaa myös milloin olette sitä saaneet.

Vierailija
53/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan aloittaja ihan tosissaan siinä, kun väittää ettei tiennyt että noin pieniä palkkoja maksetaan?

Itse en tiennyt ja tuli aika kamala olo, kun työttömänä opena saan sen 1400+e ansiosidonnaista kk.

Vuoden päästä loppuu ja siirryn normi työttömyystuelle, jos en työllisty sitä ennen.

Ei oikein kuullosta reilulta ja vasemmistoa äänestän. Toisaalta en kyllä halua luopua näistä eduista.

Vierailija
54/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin sain v2004 jotain 6e tuntipalkka. Mutta sillähän ei ole mitään tekemistä tämän päivän palkkojen kanssa. Vanhoista palkoista tässä tuskin puhutaan? Eli te ketkä palkkoja mainitsette niin mainitkaa myös milloin olette sitä saaneet.

Ihan juuri tänä päivänä saan sitä alle 7,5 € tuntipalkkaa.

-Kassa

Vierailija
55/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli tässä ketjussa yllätyksenä, että alle 9€ tuntipalkkoja on noinkin paljon. Sen sijaan alle 12€ tuntipalkka on itsellänikin ja ollut useasti monilla aloilla. Mun mielestä kymppi tunnilta on sellainen kipuraja, että sen alle ei pitäisi mistään työstä maksaa.

Vierailija
56/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

amujen hommia kirjoitti:

Hyi helevetti. Älkää nyt ihmeessä noin matalalla palkalla työskennelkö. Pomonne huijaa teitä ja hyötyy teistä rahallisesti!

Eihän edes muualta tulleet tee noita hommia, kun hoksaavat mistä on kyse!

Monin paikoin sitten saa olla ilman töitä.

Maatalousalan kausityöt 8,7- 10€/h, tavallisedti n. 9€, kaupan kassat, palkka 10€ korvilla.

Vierailija
57/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen amk työharjoittelussa ja palkka on kuukausipalkka mutta tuntipalkaksi muunnettuna ihan vähän yli 3 e. Koko aikainen työ ja palkka 500 euroa. On perus opiskelijan tuet kyllä eli lasketaanko edes?

Vierailija
58/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli tässä ketjussa yllätyksenä, että alle 9€ tuntipalkkoja on noinkin paljon. Sen sijaan alle 12€ tuntipalkka on itsellänikin ja ollut useasti monilla aloilla. Mun mielestä kymppi tunnilta on sellainen kipuraja, että sen alle ei pitäisi mistään työstä maksaa.

Olen samaa mieltä. Kun ottaa huomioon täysin järjettömät elinkustannukset varsinkin pääkaupunkiseudulla, on tällaisten kympin tuntipalkkojen nauttiminen melko hullua. Joku tässä yhtälössä ei nyt oikein natsaa, ja mielestäni se ei ole ensisijaisesti työntekijöiden vika.

Vierailija
59/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, mitä olen kesätöissä saanut, mutta tässä omaa viime vuosien listaa:

Henkilökohtainen avustaja: 11,67 €/h

Henkilökohtainen avustaja eri kunta: 10,50 €

Hotelli- ja ravintola-ala: 10,50 €

Hotelli- ja ravintola-ala nykyinen duuni: 15 €

Vierailija
60/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli tässä ketjussa yllätyksenä, että alle 9€ tuntipalkkoja on noinkin paljon.

https://www.stat.fi/til/pra/2016/pra_2016_2017-09-21_tie_001_fi.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi