Miksi kuntoutustuki on sidottu mielialalääkkeiden käyttöön?
Kommentit (48)
Onko sinulla?
Tiedän monia kuntoutustuella olleita enkä ole vastaavaa kuullut (riippuu tietysti diagnoosista, mutta en ole kuullut että lääkitys vaivaan kuin vaivaan olisi edellytys kuntoutustuelle).
Mulla juuri tuli hylkäävä päätös missä luki "psyykkisen puolen hoidossa vielä parantamisen varaa".
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla?
Tiedän monia kuntoutustuella olleita enkä ole vastaavaa kuullut (riippuu tietysti diagnoosista, mutta en ole kuullut että lääkitys vaivaan kuin vaivaan olisi edellytys kuntoutustuelle).
Mt-ongelmissa ilmeisesti on. Olen vaativassa lääkinnällisessä kuntoutuksessa, mutta kuntoutustukihakemukseni hylättiin, koska en enää suostu mielialalääkekokeiluihin. On siis huonoja kokemuksia mielialalääkkeistä, ja koen pelkän psykoterapian paremmaksi hoitomuodoksi. Hylyn syyksi ilmoitettiin, että potilas ei suostu lääkehoitoon ja hänen ongelmansa olisivat lääkkeillä hoidettavissa.
Kuntoutumistuesta en tiedä mutta masennuspotilas ei jossain vaiheessa päässyt terapiaan ennen kuin lääkitystä oli kokeiltu. Masentuneita kun on 5 prosenttia väestöstä eli muutama sata tuhatta kansalaista niin että ei ole ihme että resurssit eivät liitä kaikkien uupuneiden ja masentuneiden tukemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla?
Mt-ongelmissa ilmeisesti on. Olen vaativassa lääkinnällisessä kuntoutuksessa, mutta kuntoutustukihakemukseni hylättiin, koska en enää suostu mielialalääkekokeiluihin. On siis huonoja kokemuksia mielialalääkkeistä, ja koen pelkän psykoterapian paremmaksi hoitomuodoksi. Hylyn syyksi ilmoitettiin, että potilas ei suostu lääkehoitoon ja hänen ongelmansa olisivat lääkkeillä hoidettavissa.
Miten voi olla vaativassa lääkinnällisessä kuntoutuksessa jos ei halua käyttää lääkkeitä? Psykoterapia auttaa montaa mutta tutkitusti vaikutus on parempi jos löytyy joku hyvä lääke vointia parantamaan samaan aikaan terapian kanssa.. Kaikille väsyneille ei kuitenkaan voida tarjota psykoterapiaa ihan resurssipulan vuoksi.
Kylläpä noita työelämästä vieraantuneita luusereita riittää. Toiiset vain lepäilevät ja bloggaavat kun tavallinen pulliainen joutuu elättämään vapaamatkustajat verojen muodossa.
Sitten niillä on tutkitustikin jotain hyötyä. Voihan ne jättää ottamatta jos siltä tuntuu.
Kuntoutustuki on tarkoitettu tukemaan ihmistä taloudellisesti kuntoutuksen aikana. Kuntoutustukea haettaessa tehdään hoitosuunnitelma, jonka lääkäri lähettää Kelalle. Hoitosuunnitelmassa on listattu asiat, joita aiotaan tehdä tiettynä aikana henkilön kuntoutumisen suhteen.
Vastaaja #4 on todennäköisesti hoitosuunnitelman teko hetkellä ollut suostuvainen lääkekokeiluun ja lääkäri tämän on kirjannut ylös. Jos henkilö ei ole pitäytynyt hoitosuunnitelmassa, katsotaan tämän itse toiminnallaan haittaavan kuntoutumistaan eikä ole sitoutunut kuntoutumiseensa.
Kun henkilö on ollut suostuvainen lääkekokeiluihin lääkärin määräämän ajan siitä hyötymättä, voidaan katsoa sairauden olevan lääkeresistentti. Potilas ei voi tätä päättää.
Ap miettii loukkaako hoitosuunnitelma itsemääräämisoikeutta. Ei. Saat itse päättää siitä toteutuuko hoitosuunnitelma kohdallasi niin kuin se on tarkoitettu toteutuvaksi. Ei ole pakko siis syödä lääkkeitä, käydä terapiassa tai mitään muuta, kuin kuolla, mutta sillä on omat seuraamuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla?
Miten voi olla vaativassa lääkinnällisessä kuntoutuksessa jos ei halua käyttää lääkkeitä? Psykoterapia auttaa montaa mutta tutkitusti vaikutus on parempi jos löytyy joku hyvä lääke vointia parantamaan samaan aikaan terapian kanssa.. Kaikille väsyneille ei kuitenkaan voida tarjota psykoterapiaa ihan resurssipulan vuoksi.
No, minä olen. Itse en enää jaksa taistella yllättävien sivuoireiden kanssa, mitä mielialalääkkeistä tulee. Ne laittoivat minut täysin sekaisin ja koko huomio meni sivuoireisiin. Masennuin vieläkin enemmän ja tunsin oloni epävarmaksi omassa kehossani ja pääkopassani. Koen helpommaksi työstää vain näitä tiettyjä mt-ongelmia, jotka ovat minulle tuttuja. Ja niihin psykoterapia kokemukseni mukaan auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutustuki on tarkoitettu tukemaan ihmistä taloudellisesti kuntoutuksen aikana. Kuntoutustukea haettaessa tehdään hoitosuunnitelma, jonka lääkäri lähettää Kelalle. Hoitosuunnitelmassa on listattu asiat, joita aiotaan tehdä tiettynä aikana henkilön kuntoutumisen suhteen.
Vastaaja #4 on todennäköisesti hoitosuunnitelman teko hetkellä ollut suostuvainen lääkekokeiluun ja lääkäri tämän on kirjannut ylös. Jos henkilö ei ole pitäytynyt hoitosuunnitelmassa, katsotaan tämän itse toiminnallaan haittaavan kuntoutumistaan eikä ole sitoutunut kuntoutumiseensa.
Kun henkilö on ollut suostuvainen lääkekokeiluihin lääkärin määräämän ajan siitä hyötymättä, voidaan katsoa sairauden olevan lääkeresistentti. Potilas ei voi tätä päättää.
Ap miettii loukkaako hoitosuunnitelma itsemääräämisoikeutta. Ei. Saat itse päättää siitä toteutuuko hoitosuunnitelma kohdallasi niin kuin se on tarkoitettu toteutuvaksi. Ei ole pakko siis syödä lääkkeitä, käydä terapiassa tai mitään muuta, kuin kuolla, mutta sillä on omat seuraamuksensa.
Ei mulla oltu kirjattu hoitosuunnitelmaan lääkkeitä. Olin nimenomaan niitä vastaan aikaisempien huonojen kokemusten vuoksi. Mutta olin aikaisemmin ollut psykoterapiassa ja sen aikana oli saatu tuloksia aikaan. Ilman lääkehoitoa siis. Terapian loputtua tuli uusi romahdus. Uskon, että tuo aikaisempi hyvä kokemus terapiasta auttoi psykoterapiaan pääsyssä.
Miksi kuntoutustukea pitäisi maksaa ihmiselle, joka kieltäytyy hoidosta eli kuntoutuksesta? Ethän sinä saa työttömyysturvaakaan, ellet täytä tuen ehtoja.
Etkä lapsilisää olemattomasta lapsesta tai asumistukea ilmaiseen telttaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuntoutustukea pitäisi maksaa ihmiselle, joka kieltäytyy hoidosta eli kuntoutuksesta? Ethän sinä saa työttömyysturvaakaan, ellet täytä tuen ehtoja.
Etkä lapsilisää olemattomasta lapsesta tai asumistukea ilmaiseen telttaan.
Psykoterapia on kuntoutusta eli myös yksi hoitomuoto. Ei kaikille toimi samat hoidot.
Mielialalääkkeistä ja siitä, miten ne toimivat kullakin ei vielä tiedetä mitään kovin tarkkaan. Siksi niiden vaikutukset voivat olla hyvin erilaisia eri ihmisille. Joillakin toimii hyvinkin, mutta monet saavat niistä pahoja sivuvaikutuksia, mitkä haittaavat kuntoutumista. Jos psykoterapialla saa parempia tuloksia aikaan, niin silloin on kaiken järjen mukaan mielekästä hoitaa psykoterapialla.
Psykiatrian potilaalla ja kelan asiakkaalla ei ole itsemääräämisoikeutta, se kannattaa oppia heti.
Jos sun on ruvettava vielä lääkkeitä kokeilemaan, niin kaikki ryhmät läpi vaan ja sitten pitäisi kelan lääkärinkin uskoa. Ei niitä niin monta erilaista lajia ole. Tarvittaessa jätät ottamatta ja valehtelet. Joku todennäköisesti auttaakin, tai ainakin ei aiheuta sivuoireita niin sitä voi lääkärin mieliksi syödä.
Lääkkeet on kustannustehokkain hoito ja toimii useimmille, on ihan ymmärrettävää että jos joku on taikauskoinen tai pitää vaan itteään lääkkeille liian hyvänä (yllättävän yleinen asenne mielialalääkkeistä) se ei yksin ole peruste kustantaa hänelle kalliimpaa hoitoa. Yhteistyön tekemistä pidetään merkkinä hoitoon sitoutumisesta, joka on terapian onnistumisen ehdoton edellytys.
Jos ei lääkkeitä tarvii niin ongelmat on tuskin niin vakavia että kuntoutustuelle joutaisi. Niin se vaan valitettavasti menee kun järjellä ajattelee asiaa.
Minä olen mt syistä työkyvyttömyyseläkkeellä ja eläke tuli sen jälkeen kun ilmoitin että en ole syönyt lääkkeitäni moneen kuukauteen enkä myöskään aio syödä. Minulta oli evätty kaikki muu kuntoutus kuin lääkkeet ja kysyin aikooko kukaan kuntouttaa minua vai ei ja jos ei aio niin pistää pysyvälle sitten, ja niin se pysyvä eläke tuli ensimmäisellä hakemisella. Ehdin olla nelisen vuotta kuntoutustuella.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lääkkeitä tarvii niin ongelmat on tuskin niin vakavia että kuntoutustuelle joutaisi. Niin se vaan valitettavasti menee kun järjellä ajattelee asiaa.
Onhan tätä systeemiä käytetty väärin.
Tiedän tapauksia ja jo ihan selvällä järjellä tämä on selvää kuin pääsin mielisairaalasta ja ehtisin nähdä mielisairaalasta systeemiä ja alitajunnasta tuli kaiken näköisiä mielisairaala ajatuksia siitä "kärsineistä"
Tosin uskon tämän olevan vain yksittäistapausta enkä kirjoita mitään nimiä ylös mutta kyllä tätä ollaan tehty ilman lääkkeitä... Tosin en voi sanoa niin.
En tiedä. Suomessa kyllä systeemin yläpuolella olevilla on rajattomat resurssit. Olisivat nähneet enemmän tasapainoisempaa työtä ja vähemmän jos ollenkaan rahaa ja valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta silti asiantuntijat, jotka päättävät kuntoutustuen hylkäämisestä vetoavat siihen, että tarvitsee lääkehoidon tai "psyykkisen puolen hoidossa parantamisen varaa". Jotenkin ristiriitaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tätä systeemiä käytetty väärin.
Tiedän tapauksia ja jo ihan selvällä järjellä tämä on selvää kuin pääsin mielisairaalasta ja ehtisin nähdä mielisairaalasta systeemiä ja alitajunnasta tuli kaiken näköisiä mielisairaala ajatuksia siitä "kärsineistä"
Tosin uskon tämän olevan vain yksittäistapausta enkä kirjoita mitään nimiä ylös mutta kyllä tätä ollaan tehty ilman lääkkeitä... Tosin en voi sanoa niin.
En tiedä. Suomessa kyllä systeemin yläpuolella olevilla on rajattomat resurssit. Olisivat nähneet enemmän tasapainoisempaa työtä ja vähemmän jos ollenkaan rahaa ja valtaa.
Kirjoitin väärin "kärsineistä", ne olivat vain sellaisten opastuksessa jotka ovat systeemin yläpuolella rajattomasti.
Onhan suomessa piraatteja.
Sanoisin silti korruptioon liittyvänä että on niitä pahempiakin korruptioita ja suomessa on syynsä miksi systeemi menee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silti asiantuntijat, jotka päättävät kuntoutustuen hylkäämisestä vetoavat siihen, että tarvitsee lääkehoidon tai "psyykkisen puolen hoidossa parantamisen varaa". Jotenkin ristiriitaista.
Ei kait tuossa mitään ristiriitaa ole. Potilas ei ole käyttänyt kaikkia keinoja kuntoutuakseen, vaan lääkitys voisi auttaa ja kuntoutustukea ei silloin ehkä tarvittaisi. Jos lääkkeet kokeiltu, eikä auta, niin kuntoutustuelle vaan yrittämään kuntoutumista lisää, koska vaihtoehtoja ei jää.
Ei ole sidottu yleisesti. Joissain tapauksissa on joissain ei.