Voi kökkö, plantaarifaskiitti
Kommentit (42)
Mulla kalvo juuri pikkusen oireilee, ei tunnu vielä pahaa kipua, mutta merkit on ilmassa... koitan etsiä oikean tavan venytellä, ja olen tarkkana lepopäivistä, toivottavasti selviän tällä kertaa ilman vammaa.
Millä tavalla teille tämä kehittyi? Mä olen miettinyt, että voisiko olla että mulle olis kehittymässä. Mäkin sain sähköpöydän muutama kuukausi sitten eli seisominen on lisääntynyt ja mulla on paha tapa käyttää aina korkokenkiä (jostain luin että saattaa altistaa). Jalkapohjat ei ole vielä läheskään noin kipeät kuin teillä mutta jotenkin kireän tuntuiset ja päivän mittaan kipuilee jonkin verran. Tennispallolla olen rullaillut ja se tekee to-del-la kipeää joissain kohdissa.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla teille tämä kehittyi? Mä olen miettinyt, että voisiko olla että mulle olis kehittymässä. Mäkin sain sähköpöydän muutama kuukausi sitten eli seisominen on lisääntynyt ja mulla on paha tapa käyttää aina korkokenkiä (jostain luin että saattaa altistaa). Jalkapohjat ei ole vielä läheskään noin kipeät kuin teillä mutta jotenkin kireän tuntuiset ja päivän mittaan kipuilee jonkin verran. Tennispallolla olen rullaillut ja se tekee to-del-la kipeää joissain kohdissa.
Nyt tekee mieleni sanoa, että jos teet seisomatyötä ja vapaaehtoisesti käytät korkokenkiä - onneksi olkoon, olet ansainnut plantaarifaskiitin!
Siltähän tuo kuulostaa. Jatka samaan malliin ja saat nähdä...
Vierailija kirjoitti:
Sulla ehkä vain rasituskipua. Luupiikki kipuilee eniten levon jälkeen, esim. aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tekee mieleni sanoa, että jos teet seisomatyötä ja vapaaehtoisesti käytät korkokenkiä - onneksi olkoon, olet ansainnut plantaarifaskiitin!
Siltähän tuo kuulostaa. Jatka samaan malliin ja saat nähdä...
Nimenomaan korkoja pitäisi käyttää. Pahin on tasapohja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plantaarifaskiitti = luupiikki
Plantaarifaskiitti on jalkapohjan kalvojänteen tulehdus siinä kohdassa missä we kiinnittyy kantaluuhun. Jos tulehdusreaktio jatkuu kuuakusia, voi kiinnityskohtaan kehittyä uudisluuta joka näyttää röntgenkuvassa "luupiikiltä". Se on siis kiputilan seuraus eikä syy. Kannattaa venyttää ja käyttää jotain tukea rasituksessa, esim. tuolta voi tilata: kirfix.fi, tai urheiluteippiä.
Plantaarifaskiitti eli jalkapohjan kalvojänteen tulehdus
Plantaarifaskiitti tarkoittaa jalkapohjan kantakalvon tulehdusta ja on hyvin yleinen kantapään ja jalan kiputila. Plantaarifaskiitti tunnetaan myös nimillä kantapiikki tai kantaluupiikki.
Syy plantaarifaskiitin syntyyn ei aina ole selvä, mutta usein kyseessä on liiallisesta rasituksesta tai voimakkaasta ponnistuksesta aiheutunut vamma. Ylipaino, toistuva rasitus ja juokseminen sekä jalkaterän asentovirheet voivat olla syynä vaivalle. Plantaarifaskiitti syntyy usein monien asioiden summana. Lähde: Mehiläinen
=Luupiikki
Vierailija kirjoitti:
Siis luupiikki? Ei kai se nyt kuukausia kestä?
Voi kestää vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ehkä vain rasituskipua. Luupiikki kipuilee eniten levon jälkeen, esim. aamulla.
Joo, näin olen lukenut. Mietin vaan että onko mulle kehittymässä tää plantaarifaskiitti vai iskeekö se jotenkin ihan tyyliin salama kirkkaalta taivaalta.
Mietin täällä, et olenko kirjoittanut tänne unissani tai jotain. 😜
Täsmälleen samat vaivat ja todella ketuttaa, kun rajoittaa liikkumista ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, näin olen lukenut. Mietin vaan että onko mulle kehittymässä tää plantaarifaskiitti vai iskeekö se jotenkin ihan tyyliin salama kirkkaalta taivaalta.
Ei se nyt iske kuin salama kirkkaalta taivaalta, mutta kyllä huomaat sen, jos aamuisin koskee kantapäähän niin per---leesti.
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen samat vaivat ja todella ketuttaa, kun rajoittaa liikkumista ihan liikaa.
Ja lainauskin meni persiilleen... siis plantaarifaskiitti, syylä päkiässä ja polvikin kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Rajoittaa, kun sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt iske kuin salama kirkkaalta taivaalta, mutta kyllä huomaat sen, jos aamuisin koskee kantapäähän niin per---leesti.
kyllä se aika nopeaan voi iskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen samat vaivat ja todella ketuttaa, kun rajoittaa liikkumista ihan liikaa.Ja lainauskin meni persiilleen... siis plantaarifaskiitti, syylä päkiässä ja polvikin kiusaa.
Niin, nämähän oli mun vaivat. Ap
Teillä joilla vaiva ollut, oletteko käyttäneet millaisia jalkineita?
Lääkärin minulle antamat ohjeet:
-pyyhe kaulimen päälle ja eiku rullaamaan
-korkkarit jalkaan. Tennareihin geelikoroke kantapään alle.
-venytys
Fyssarin paineilmahoito auttoi aika nopeasti. Ja venyttely. Itselläni alkoi vaiva kun kävelin koko kesän kova- ja ohutpohjaisilla flipflopeilla.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin minulle antamat ohjeet:
-pyyhe kaulimen päälle ja eiku rullaamaan
-korkkarit jalkaan. Tennareihin geelikoroke kantapään alle.
-venytys
Nämä ohjeet on hyviä ja voivat auttaa kipuun jonkun verran. Vaiva kuitenkin poistuu vasta usean kuukauden jälkeen.
Mulla ei ole auttanut mikään muu, kun ne oman jalan mukaan tehdyt pohjalliset ja sinnikäs jumppaaminen.Yölastaakin käytin kuukauden, ei auttanut. Ja tulehduskipulääkkeistä oli myös apua, söin niitä kaksikuukautta kuurina. Teen työtä, jossa kävellään ja ollaan jalkojen päällä koko päivän. Viime keväänä jalan ollessa todella pahana olinkin kolme kuukautta pois töistä. Vieläkin jalka työpäivän jälkeen/aamulla kipuilee toisinaan.
Plantaarifaskiitti eli jalkapohjan kalvojänteen tulehdus
Plantaarifaskiitti tarkoittaa jalkapohjan kantakalvon tulehdusta ja on hyvin yleinen kantapään ja jalan kiputila. Plantaarifaskiitti tunnetaan myös nimillä kantapiikki tai kantaluupiikki.
Syy plantaarifaskiitin syntyyn ei aina ole selvä, mutta usein kyseessä on liiallisesta rasituksesta tai voimakkaasta ponnistuksesta aiheutunut vamma. Ylipaino, toistuva rasitus ja juokseminen sekä jalkaterän asentovirheet voivat olla syynä vaivalle. Plantaarifaskiitti syntyy usein monien asioiden summana. Lähde: Mehiläinen