Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etkö käy hautausmaalla juuri koskaan? Onko sinne pakko mennä. Toisilla voi olla rituaali mennä haudoille.

Vierailija
09.10.2019 |

Jos kaikki sukulaiset lähes kuolleita varmaan käydään haudoilla vai onko se vanhojen ihmisten tapa? Leski käy miehensä haudalla jne.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn ihan mielelläni hautausmailla.

Kävin pienenäkin pappani kanssa, vaikka ei ollut ketään jonka olisin tuntenut. Mutta pappani kertoili niistä ihmisistä, joiden haudoilla kävimme. Ja rakastin sukutarinoita.

Nyt käyn hänen, mutta myös monen muun rakkaan ja läheisen haudoilla. Lisäksi minusta on mielenkiintoista kulkea sellaisillakin hautausmailla, missä ei ole ketään tuttuja. 

Omaan suhteellisen vilkkaan mielikuvituksen ja mielenkiintoista pohtia, millaisia tarinoita nimien ja vuosien taakse kätkeytyy.

Mitään pakkoa minulla ei kuitenkaan asiaan ole. Äitini sanoi aina, että eihän ihmisen muisteluun kuitenkaan sitä haudalla käyntiä tarvita. 

Vierailija
22/23 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy kuin vieraillessani äitini luona pari kertaa vuodessa, silloin käymme isän haudalla. Äiti käy viikoittain. En ole oppinut haudoilla käyntiin, kun lähimmät sukulaisten haudat ovat aina olleet vähintään 300 km päässä. Haudat eivät merkitse minulle oikeastaan yhtään mitään, en koe että se rakas ihminen olisi siellä joten en koe tarvetta käydä. Muutoin kyllä muistelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn isovanhempieni haudalla kun käyn synnyinkaupungissani, eli aika harvoin. Isoisäni kuoli jo yli 20 vuotta sitten ja isoäiti muutama vuosi sitten. Käyn muistelemassa heitä ja sitä, että hekin kerran elivät. En usko että tulemme koskaan enää tuonpuoleisessakaan kohtaamaan, mutta minulle silti muisteleminen hautausmaalla on tärkeää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan