Siis veritulpasta ja lentokone matkustamisesta. Kuka tietää? Eli onko se vaarallista tuo lentokone matkailu, altistaako
Kommentit (12)
Paitsi paikallaanolo niin ne paineen vaihtelut kylla edistaa veritulpan riskia lentomatkustuksessa.
Itse otan mini-aspiriinin ennen joka lentoa, aspiriini ohentaa verta ja nainollen pienentaa veritulpan riskia.
Taman lisaksi huolehdin riittavasta jalkajumpasta (nilkkojen pyorittely, pakioitten paineleminen lattiaan, varpaitten heiluttelu), yleensa alle viiden tunnin lennoilla en sen kummemmin jaloittele muuta kuin vessaan mennessa.
Kannattaa vetää viinaa koko matka, ohentaa verta, nostaa sykettä ym.
poikkeuksia on,mutta hyvin usein nuo ovat ylipainoisten ongelmia,jotka ihan kotonaankin istuu vaan paikallaan.
Tää on hyvä vetää viinaa. Olen kerran lentänyt ulkomaille ihan järjettömässä humalassa. Ei kaduta mut kyl se nousee se humalatila siellä korkeuksissa.
Tutkitusti Primaspanista ei ole mitään apua LASKIMOtukoksen ehkäisyssä. Riittävä nesteytys, jaloittelu ja lentosukka voivat auttaa. Korkean riskin potilaille annetaan sitten hepariinijohdannaista pistettäväksi, esim. raskaanaoleville.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vetää viinaa koko matka, ohentaa verta, nostaa sykettä ym.
Joo mutta nostaa myos verenpainetta eli ei ehka kumminkaan kannata ;)
Saako raskaana matkustaa lentokoneessa? Olen kyllä itse matkustanut molempien raskaukseni aikana.
Lentosukat jalkaan ja nilkkojen pyöritystä.
Lentosukat on siis sellaiset, joissa puristus lisääntyy asteittain alaspäin, jolloin laskimoverenkierto helpottuu. Kävely käytävillä pitkillä lennoilla, lyhyemmillä nilkkojen kiertely ja pikku pohjejumppa lattiaa vasten.
Itse otan aina kengät pois lennon ajaksi, jolloin on enemmän tilaa ja mahdollista jopa nostaa jalkoja ylemmäs, jos vieressä tyhjä penkki.
Minulla on ollut veritulppa reidessä. Otin viimeksi ennen lentomatkaa (7h) Hepariinipiikin mahaan mennen tullen. Toki oli lentosukatkin ja jaloittelin välillä.
Vanha keskustelu mutta selvisitkö ilman uutta tulppaa lentomatkasta?
Kaikki paikallaan olo altistaa veritulpille, siksi pitkillä lentomatkoilla pitäisi välillä käydä jaloittelemassa käytävällä. Ihmisillä on hyvin erilainen alttius saada veritulppia. Jos on aikaisemmin ollut veritulppa tai suvussa on taipumusta niihin, kannattaa kysyä neuvoa lääkäriltä ennen matkalle lähtöä. Hän saattaa suositella esimerkiksi Primaspan-kuuria matkan ajaksi.