Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyperin kesto

01.06.2006 |

Löytyykö ketään siirron jälkeisestä hyperistä kärsinyttä? Millaisia oireita hyperi aiheutti ja paheniko ne miten nopeasti? Ja kuinka kauan hyperi oli pahana ja millaista hoitoa saitte?

Itsellä tuli onnistuneen tuoresiirron kylkiäisinä hyperi, jonka vuoksi olen nyt sairaalassa makoillut muutaman päivän. Olo on ihan hyvä lukuunottamatta älytöntä turvotusta, mutta nestettä on kovasti, varsinkin mahassa. Lääkäri päästi kotiin, kun oikein anoin. En oikein saa sairaalassa nukuttua ja lisäksi kamala ikävä perhettä. Nyt ei haluttaisi enää sairaalaan takaisin joutua, joten kertokaahan vähän kokemuksianne, jos ootte samasta kärsineet.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kanssa hyperin siirron jälkeen. Muutaman päivän olin sairaalassa. Sitten kun pääsin kotiin oon vaan lepäillyt. Sairaslomaa on tullut aina vaan lisää, kun vielä onnelisesti plussasin tässä siirrossa. Olen ollut sairaslomalla 25.4 alkaen ja loppuu näillä näkymin 5.6.

Sairaalassa olessa vatsakivut laantuivat ja nyt neste vatsasta on pikku hiljaa poistunut. Joka viikko oon käynyt lääkärin tarkastuksella 1-2 kertaa ja lisäksi verikokeissa 1-2 kertaa viikossa. Nyt odottelen kaksosia onnellisena, paino on laskenut normaali lukemiin, joten eiköhän nesteet ole suurimmaksi osaksi haihtuneet.

Ibiza + Himpula ja Vimpula rv 7

Vierailija
2/5 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munin hirveen määrän munasoluja, joten pelkään kauheasti, että hyperi iskee...Siirto huomenna ilmeisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin laukesi hyperi raskautumisen seurauksena...Minulla oli punktiossa n. 30 rakkulaa, mikä määrä on aiemminkin ollut. Vatsan turvotus laski tavanomaiseen tapaan parin päivän sisällä kuten aiemminkin. Sitten 5 päivää siirrosta vatsa alkoi turvota taas. Parin päivän päästä siitä aloin oksentamaan yöllä. Luulin ensin tavalliseksi vatsataudiksi, mutta kun aamulla olin jo kivusta kaksinkerroin, vatsa oli todella pinkeä, eikä edes vesi tai mikään muukaan neste pysynyt sisällä, menin päivystykseen. Siellä todettiin että munasarjat olivat turvoksissa (n. 10 cm), vatsassa nestettä (halkaisija 6-10 cm) ja veriarvoissa häikkää, joten ottivat osastolle. Pari päivää olin tipassa ja olo koheni aivan silmissä, pääsin kotiin ja olin sairaslomalla viikon.

Olisi saanut pitemmänkin sairasloman, mutta pystyn keventämään työtäni sen verran että voin käydä töissä. niin ja minulla oli muutenkin lomaa. Kotona seurailin vatsan ympärysmittaa (n. +15 normaalista) ja painoa (+4 kg), käsky oli tulla takaisin päivystykseen jos on kipuja. Vatsa oli pinkeä ja kääntyminen, nopeat liikkeet jne aiheuttivat kipuja, mutta kun liikkui rauhallisesti niin olo oli ihan ok. Kävelläkin piti todella hitaasti kun kaikenlainen tärinä tuntui kipuna.

Viimeksi minut on ultrattu rv 7, silloin munasarjat olivat edelleen turpeat , mutta nestemäärä oli vähentynyt. Olen nyt rv 10+4 ja vasta viikon sisällä on alkanut tuntua normaalilta, eli ei ole sellainen ' hölskyvä' olo vatsassa. Vatsanympärys on pysynyt koko tämän ajan +10-12 cm normaalista, vaikka paino onkin pudonnut normaaliksi. Joten ei puhettakaan että tavalliset housut menisivät jalkaan.

Minun hyperini oli luokiteltu lieväksi, minkäköhänlaisia oireita sitten vaikeissa hypereissä onkaan! Minulla on aiemmissakin hoidoissa tullut vastaava määrä rakkuloita, eikä ole ollut mitään ongelmia, mutta nyt kun ensimmäistä kertaa alkoi raskaus, laukaisi se tämän hyperin. Joten en todellakaan valita, vaan olen ajatellut että tämä on kaikkein tärkein asia.

Ottakaahan rauhallisesti ja juokaa sitä nestettä niin olo helpottuu!

Vierailija
4/5 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastuin hyperiin 1,5 viikkoa punktiosta tai oikeastaan siinä vaiheessa hakeuduin sairaalahoitoon. Vatsa oli suuri ja kova eikä mikään tuntunut enää pysyvän sisällä, ei edes vesi. Naistenklinikalla ottivat heti sisään ja laittoivat tiputukseen. Join koko ajan runsaasti vettä mutta nestettä vaan kertyi lisää vatsaan eikä se tuntunut vähenevän lainkaan. Painoa tuli muutaman päivän aikana 10 kg lisää. Lopulta vatsaani oli pakko laittaa katedri, jonka avulla osa nesteestä poistui.

Olin sairaalassa yhteensä 9 päivää, joista tiputuksessa 7 päivää. Lisäksi sain sairaslomaa töistä viikon. Lääkärit sanoivat tätä vaikeaksi hyperiksi, jollaisia Suomessa on vain muutama vuodessa. Eli on siis todella harvinaista että sairastuu niinkin pahasti kuin minä, mutta loppuhyvin kaikki hyvin.

Blue 38+6

Vierailija
5/5 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedossa siis vielä varmaan useampi viikko " pakkolepoa" . No, olo onneksi ihan ok ja tuntuu, että vatsakin alkaa pikku hiljaa hieman pienenemään. Että eiköhän tässä olla kuitenkin parempaan suuntaan menemässä.

Kiitokset kovasti kaikille vastanneille! Ja onnellista mahankasvattelukesää! Ja saa tietty laittaa lisääkin kokemuksia, jos joku jaksaa kirjoitella.