Voiko tämä mennä paniikkikohtauksen piikkiin?
Olen 21-vuotias perusterve nainen ja olen saanut tässä viiden viime vuoden aikana satunnaisesti epätyypillisiä kohtauksia (en siis usein, niitä ollut yhteensä vain 3 tämän lisäksi). En ole saanut kunnollista ”kohtausta” aikoihin mutta nyt sain. Puhe alkoi puuroutumaan enkä pystynyt enää muodostamaan sanoja. Koko kroppa jäykistyi ja meni tunnottomaksi, lysähdin sohvalta lattialle ja en pystynyt hetkeen liikkumaan lainkaan. Tuli kylmiä ja kuumia aaltoja. Ystävä kertoi että muutuin kalpeaksi ja tärisin todella voimakkaasti koko tämän ajan, hänen paniikissaan tarjoama vesilasi lensi lattialle säpäleiksi kun yritti tunkea sitä käteeni. Tuo pahin kesti noin pari minuuttia ja loputkin oireet menivät kuitenkin ohi noin. 15 min sisällä. Lopuilla oireilla tarkoitan siis sitä että tuon tapahtuman jälkeen minulla oli vaikeuksia raajojen liikuttamisessa ja ajatus ei kulkenut. Hengenahdistusta, rinnanpuristusta tai mitään varsinaista paniikintunnetta ei itse kohtauksen aikana ollut, mutta ahdistusta kyllä heti tuon pahimman loputtua. Muut saamani kohtaukset ovat olleet oirekuvaltaan lähes täysin identtisiä tuon kanssa. Sen lisäksi minulla on useasti (kuukausittain) hetkiä että vastaavanlaisia oireita tulee ikäänkuin lievempinä ja kestävät kauan aikaa, jopa tunteja. Eli siis ajatus ja puhe ei kulje normaalisti, lihakset tuntuvat todella jäykiltä ja on tunne että jotain on vialla. Tämä häiritsee sillä usein tulee sellainen olo ettei edes uskalla lähteä kotoa mihinkään ihmisten ilmoille kun näin käy. Googlettamisella ei löytynyt muita tuloksia kuin paniikkikohtaus tai aivoverenkiertohäiriö(mikä on ilmeisesti hyvin epätodennäköistä nuorella?) Mietin että suunnatakko tässä nyt ennemmin sitten psykologin vai lääkärin vastaanotolle?
Kommentit (17)
Pahoittelut että kaikki putkeen kirjoitettuna, en hoksannut että tuli noin pitkästi tekstiä
Epilepsia ihan selvästi. Miten hitossa et ole mennyt lääkäriin???? Toivottavasti et aja autoa?
Joo aika tod.näk. epileptinen kohtaus.
Paniikkikohtaus ei fyysisesti noin raju kyllä ole...
Eräs kaveri sai ihan samanlaisen kohtauksen, kun oli juonut aspartamiini limsaa.
Lääkärin mukaan aspartamiini sai aikaan sen, että verihiutaleet olivat liimautuneet toisiinsa ja hänelle tuli siitä myös krooninen verihiutalekato ja joutui sairaalaan ja syömään suuria annoksia Prednisolonia ja kauan.
Kaverilla todettiin paniikkihäiriö, joka sitten paljastuikin tadaa epilepsiaksi. Eli mene lääkäriin ja vaadi tutkimuksia.
Onpas hyvä ystävä sinulla. Jos minun ystäväni tuollaisen kohtauksen saisi niin soittaisin ambulanssin.
Älä aja ennen diagnoosin varmistumista.
Miksi sinulle tuli psykologi mieleen, tietysti ensin LÄÄKÄRIIN ja pian . Ei se ole panikkikohtaus. Panikkikohtauksessa ei mene kontrolli ja pystyy liikkumaan . Ja muista jos se eka lääkäri ei osaa auttaa vaadit lähetteen neurologille. Laita ihan paperille ne oireet, joskus voi hämääntyä lääkärin asenteesta ja eikä muista kertoa kaikkia. Kaikki lääkärit ei tykkää kun terveen NÄKÖISET tulevat kertomaan epämäär. kohtauksista. He eivät halua uskoa että terve onkin sairas. Ota vaikka joku turvaksi mukaan . Mä olin nuorena mun kaverin tukena gynekologilla kun se lääkäri oli aika ilkeä ollut jo kerran. Pojathan ei just siksi mene , kun ne silkkipuserolääkärit- naiset ei niille anna mitään hoitoa yleisellä puolella. Nuoria miehiä kohdellaan huonosti terv.,keskuksissa. Vanhemmat rahakkaat naiset on niiden lempipotilaita.
Vierailija kirjoitti:
Eräs kaveri sai ihan samanlaisen kohtauksen, kun oli juonut aspartamiini limsaa.
Lääkärin mukaan aspartamiini sai aikaan sen, että verihiutaleet olivat liimautuneet toisiinsa ja hänelle tuli siitä myös krooninen verihiutalekato ja joutui sairaalaan ja syömään suuria annoksia Prednisolonia ja kauan.
Ei aspartaamilla ole tuollaista vaikutusta. Ystäväsi nyt on ymmärtänyt jotain väärin. Aspartaami on vaarallista vain niille, jotka ovat yliherkkiä fenyylianaliinille. Se vaikuttaa myös monen ruoan imeytymiseen.
Paniikkikohtaukseen voi kuulua sydämentykytystä, hengitysvaikeuksia puutumisen tunnetta esim. käsivarsissa.
Kouristukset, puheen puuroutuminen ja muut vakavat oireet ovat neurologisia ja ne pitää tutkia erikseen. Mene ehdottomasti lääkäriin.
Ei helvetti mitä mä taas just luin. Eikä ihmisillä ole mitään maalaisjärkeä. Onko lääkärikammo iskostettu päähän vai missä mättää. Bepanthenilla ja buranalla kaikki hoituu, ja mielialalääkkeillä loput!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aspartaamilla ole tuollaista vaikutusta. Ystäväsi nyt on ymmärtänyt jotain väärin. Aspartaami on vaarallista vain niille, jotka ovat yliherkkiä fenyylianaliinille. Se vaikuttaa myös monen ruoan imeytymiseen.
Ja varmasti uskon lääkäriä enemmän kuin sinua, vai väitätkö lääkärin valehdelleen??
Aspartamiini on tunnetusti hermomyrkkyä, jota ei pitäisi kenenkään käyttää lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet itse ymmärtänyt väärin - googlaappa ja ihmettele itse, miten vaarallista aspartamiini itse asiassa on.
Mene silti lääkäriin. Nuorella on epätodennäköinen myös syöpä tai sydänkohtaus mutta niitäkin kyllä voi jollekin tulla (ei siis sinun oireesi näihin viittaa mutta esimerkkinä). Tuo kuulostaa joltain neurologiselta jutulta joka voi olla vakavaakin, esim. epilepsialta. Varaa nopeasti aika lääkärille!
t. hoitsu